recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så det Testet Bluray er bedre i dyre Afsp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå det Testet Bluray er bedre i dyre Afsp

 Besvar Besvar Side  <1 28293031>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 21:39
Jeg kommer forbi vejle af og til, så jeg kommer nok forbi dig en dag. Vil
enlig gerne se hvad en Projektor præstere den dag i dag. Jeg er fra Barco
CRT tiden, ikke at jeg ikke har set LCD og DLP i nyere tid, men har ikke
rigtig fuldt med og brugt tid på det.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.
Til top
Shiva Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 803
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.

Det er jeg helt enig i. Udover det Naiera nævner, synes jeg også, at billedet er utroligt mørkt. De dunkle scener, og dem er der ikke så få af, er det næsten ikke til at se detaljerne i, medmindre man skruer lidt op for lyset på skærmen og det er jo ikke meningen. Det er den eneste BD jeg har oplevet dette på. Har set den på min vens Pio og det er fuldstændig det samme, så det er ikke min LCD skærm, som driller. Er der andre, der har den samme oplevelse?

 

Imax sekvenserne og lyden er til gengæld top notch


Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Shiva Shiva skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.

Det er jeg helt enig i. Udover det Naiera nævner, synes jeg også, at billedet er utroligt mørkt. De dunkle scener, og dem er der ikke så få af, er det næsten ikke til at se detaljerne i, medmindre man skruer lidt op for lyset på skærmen og det er jo ikke meningen. Det er den eneste BD jeg har oplevet dette på. Har set den på min vens Pio og det er fuldstændig det samme, så det er ikke min LCD skærm, som driller. Er der andre, der har den samme oplevelse?

 

Imax sekvenserne og lyden er til gengæld top notch

Nu skal der jo være mørke scener, men jeg har ikke de problemer på mit ISF Pioneer. Men resten af kritikken er jeg enig i.
SVP03
Til top
laurs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 15:13
jeg syntes også at de mørke scener er fremragende
Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 20:21

Jeg har kun set "The Dark Knight" i biffen -og ikke på BD.  Men jeg spekulerer lidt på hvordan den (BD'en) fungerer i et cinemascope set-up m.h.t det skiftende format 2.35:1 og 16:9?

 

Til top
Rahbek78 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. Men er det billede vi ser egentlig så godt som det kan blive, eller er der endnu mere at hente ud af signalet på skiven. Dvs. er det ikke muligt at disse nyere BD afspillere, uanset pris, formår at hive indnu mere information ud af skiven.

Humlen er: Du kan ikke hive mere information ud af skiven end der ligger på den. Og mens det kan virke uoverskueligt for en "almindelig" forbruger (uden at det skal lyde negativt) at gennemskue præcist hvad der så ligger på sådan en fætter, så er det ikke en udefinérbar størrelse. Eksempelvis, så er det nøjagtigt lige så fastlagt hvilke farver du kan lagre på en BD, som hvilken opløsning du kan lagre. For de fleste er farvegengivelse en abstrakt og subjektiv størrelse, hvor man forsøger at forholde sig til farvedybde, farvestyrke osv ud fra en eller anden idé om hvordan man synes det skal se ud for at se godt ud. Men i realiteten er der en nøjagtigt lige så fast grænse for hvilke farver der kan ligge på en BD, som hvilken opløsning der kan ligge på den. Det er bare meget mere kompliceret at forholde sig til. Men ligesom ingen med bare en smule forstand på tingene vil påstå at DVD bliver til 1080P fordi du opskalerer det, lige så vel kan du ikke få endnu flottere farver ud af en BD end dét der ligger på skiven. Det kan sagtens tænkes at du ikke har set det fulde potentiale af dette, selv om du synes Dark Knight ser godt ud - al sandsynlighed taler for at det kan gengives klart bedre end dét du har set (siger jeg uden at vide hvad du har benyttet til det). Men det behøver ikke skyldes begrænsninger i afspilleren, det er mere sandsynligt at det er dit display der sætter begrænsningerne i dén henseende.

Så svaret på dit spørgsmål er kort sagt: Nej, det kan ikke tænkes at der kan hives mere information ud af skiverne, det skal ligge der fra starten før det kan hives ud.

Det er jeg helt med på:

Du kan ikke hive mere ud af skiven end det der ligger på den. Men fremtiden byder vel på BD afspillere med upscaling når vi skal til at købe skærme med endnu højrere opløsning. Og jeg må da sige at jeg hellere vil se på et upscalet DVD billede fremfor et "standard" DVD billede... Det er selvfølgelig ikke lige her og nu men det kommer vel. - Men spørgsmålet var egentlig også bare om vi har set det fulde potentiale af BD formatet. Det er vel ret tæt på da det foregår i digitalt regi. Men JEG tror da på at afspillerne vil blive en smule bedre med tiden, også uden upscaling osv. jeg ved godt at folk er totalt uenige på dette punkt. Men det er nu engang min holdning til dette emne.

Jeg vil da bestemt også give dig ret i at skærme/projektore udvikler sig MEGET hutigere end eventuelle BD afspillere. Så hvis man/vi ikke har set det fulde potentiale, er det helt sikkert fordi at vores displays ikke kan vise det endnu... Jo bedre display - desto bedre BD oplevelser. Uanset om det er en PS3 eller DENONs flagskib...

Så til alle: SAVE YOUR MONEY! Og køb en super projektor! Så bliver din PS3 på magisk vis meget bedre...

Til top
Rahbek78 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 23:43

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.

Da må jeg give dig ret... De "alm." shots lider kraftigt af "kant-forbedring"... Men IMAX scenerne er intet mindre end fantastiske...

Og nej, det er ikke en PANG POW præsentation... Der er mange mørke scener som vel er en ret hård test for mange displays...

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. Men er det billede vi ser egentlig så godt som det kan blive, eller er der endnu mere at hente ud af signalet på skiven. Dvs. er det ikke muligt at disse nyere BD afspillere, uanset pris, formår at hive indnu mere information ud af skiven.

Humlen er: Du kan ikke hive mere information ud af skiven end der ligger på den. Og mens det kan virke uoverskueligt for en "almindelig" forbruger (uden at det skal lyde negativt) at gennemskue præcist hvad der så ligger på sådan en fætter, så er det ikke en udefinérbar størrelse. Eksempelvis, så er det nøjagtigt lige så fastlagt hvilke farver du kan lagre på en BD, som hvilken opløsning du kan lagre. For de fleste er farvegengivelse en abstrakt og subjektiv størrelse, hvor man forsøger at forholde sig til farvedybde, farvestyrke osv ud fra en eller anden idé om hvordan man synes det skal se ud for at se godt ud. Men i realiteten er der en nøjagtigt lige så fast grænse for hvilke farver der kan ligge på en BD, som hvilken opløsning der kan ligge på den. Det er bare meget mere kompliceret at forholde sig til. Men ligesom ingen med bare en smule forstand på tingene vil påstå at DVD bliver til 1080P fordi du opskalerer det, lige så vel kan du ikke få endnu flottere farver ud af en BD end dét der ligger på skiven. Det kan sagtens tænkes at du ikke har set det fulde potentiale af dette, selv om du synes Dark Knight ser godt ud - al sandsynlighed taler for at det kan gengives klart bedre end dét du har set (siger jeg uden at vide hvad du har benyttet til det). Men det behøver ikke skyldes begrænsninger i afspilleren, det er mere sandsynligt at det er dit display der sætter begrænsningerne i dén henseende.

Så svaret på dit spørgsmål er kort sagt: Nej, det kan ikke tænkes at der kan hives mere information ud af skiverne, det skal ligge der fra starten før det kan hives ud.

Det er jeg helt med på:

Du kan ikke hive mere ud af skiven end det der ligger på den. Men fremtiden byder vel på BD afspillere med upscaling når vi skal til at købe skærme med endnu højrere opløsning. Og jeg må da sige at jeg hellere vil se på et upscalet DVD billede fremfor et "standard" DVD billede... Det er selvfølgelig ikke lige her og nu men det kommer vel. - Men spørgsmålet var egentlig også bare om vi har set det fulde potentiale af BD formatet. Det er vel ret tæt på da det foregår i digitalt regi. Men JEG tror da på at afspillerne vil blive en smule bedre med tiden, også uden upscaling osv. jeg ved godt at folk er totalt uenige på dette punkt. Men det er nu engang min holdning til dette emne.

Jeg vil da bestemt også give dig ret i at skærme/projektore udvikler sig MEGET hutigere end eventuelle BD afspillere. Så hvis man/vi ikke har set det fulde potentiale, er det helt sikkert fordi at vores displays ikke kan vise det endnu... Jo bedre display - desto bedre BD oplevelser. Uanset om det er en PS3 eller DENONs flagskib...

Så til alle: SAVE YOUR MONEY! Og køb en super projektor! Så bliver din PS3 på magisk vis meget bedre...



Hvad vil højere opløsning nytte på et TV når vi i nuværende størrelse ikke engang kan udnytte Full HD?

Så skulle det være på projekter vis.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Det er jeg helt med på:

Du kan ikke hive mere ud af skiven end det der ligger på den. Men fremtiden byder vel på BD afspillere med upscaling når vi skal til at købe skærme med endnu højrere opløsning. Og jeg må da sige at jeg hellere vil se på et upscalet DVD billede fremfor et "standard" DVD billede... 

Dén sammenligning kan du ikke lave. Der er to muligheder: Enten ser du opskaleret vs ikke opskaleret på to meget forskellige displays, eller også ser du én opskalering vs en anden opskalering. NÅR du opskalerer, så er det afgørende at det gøres bedst muligt, men det betyder ikke at du har hentet flere detaljer - det betyder tværtimod at den dårlige opskalering har smidt flere detaljer væk end den gode opskalering!

Det er selvfølgelig ikke lige her og nu men det kommer vel. [/QUOTE]

Det er netop denne "automatik-forventning" om at nyere teknologi per definition vil give os bedre billeder, som jeg forsøger at modarbejde. Det er ikke sådan det hænger sammen.

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

- Men spørgsmålet var egentlig også bare om vi har set det fulde potentiale af BD formatet. Det er vel ret tæt på da det foregår i digitalt regi. Men JEG tror da på at afspillerne vil blive en smule bedre med tiden, også uden upscaling osv. jeg ved godt at folk er totalt uenige på dette punkt. Men det er nu engang min holdning til dette emne.

Man må have den holdning man vil, jeg vil nu engang bare helst gerne se nogle argumenter for de holdninger, før jeg kan tage det specielt seriøst... Mht. afspillere, så vil jeg påstå at vi er meget tæt på at realisere det fulde potentiale af BD formatet, ja. Mht. displays, er der stadig et stykke vej.

Det drejer sig om den gode gamle sang om "ingen kæde er stærkere end det svageste led". Men rigtigt mange har bare en tendens til per automatik at tro at det billigste led er det svageste. Sådan er det langtfra - i realiteten er det, når vi taler om BD, selve displayet (og opsætningen) der er det svage led, medmindre man har købt en decideret dårlig afspiller. Derfor har du helt ret, hvis man vil have et high-end setup, så køb en billig, men god afspiller - som eks. PS3 - og sæt den til et spark-røv display, og kalibrér setup'et ordentligt. Sværere er det faktisk ikke. Det er faktisk branchens største udfordring over de næste år, formatet BD er simpelthen for godt - det er alt for nemt at få et godt billede ud af det, derfor bliver det sværere og sværere at overbevise folk om at de skal bruge ekstra penge på en særligt god afspiller, ekstra gode kabler, scalere osv. Og det er derfor vi vil se producenterne med arme og ben kæmpe for at undgå tankegangen om at man "bare" skal gøre tingene ordentligt, de vil arbejde på at få folk til at "forstå" at god billedkvalitet kræver alverdens krumspring, som man tilfældigvis kun lige får i deres topmodeller. Men der er altså ingen grund til at gøre det sværere end det er.

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 00:47

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Mht. afspillere, så vil jeg påstå at vi er meget tæt på at realisere det fulde potentiale af BD formatet, ja.

Vil det sige du mener, at det KAN blive bedre end f.eks. PS3 gør det i dag ?

Har du oplevet forskelle på BD afspillere - at nogle ikke afspiller "korrekt" ?

Ovenstående går kun på billedgengivelsen af BD-skiver... så lader vi lyd og DVD-gengivelse ligge til en anden gang.

Hvis ja, hvordan har du oplevet forskellen mellem forskellige afspillere - hvordan har den givet sig til udtryk dels rent teknisk på testbilleder, og dels oplevelsesmæssigt ?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Vil det sige du mener, at det KAN blive bedre end f.eks. PS3 gør det i dag ?

Jeg vil sige det sådan at jeg ikke kan få øje på hvordan det skal ske, men jeg kan på den anden side heller ikke blankt afvise det. Jeg har ikke testet det _så_ meget til bunds at jeg vil lade det være hugget i sten.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Har du oplevet forskelle på BD afspillere - at nogle ikke afspiller "korrekt" ?

Ja da, en PS3 kan f.eks. levere billedet forskelligt alt efter indstillingen af den. Men de fleste afspillere med 1080P/24 output, i et setup hvor man kan køre YCbCr frem for RGB, kører generelt fint. Men jeg vil da gerne understrege at jeg langtfra har testet alle BD afspillere, og langtfra har testet alle dem jeg har, til bunds. Det er afgjort noget jeg gerne vil bruge mere tid på, men det er et spørgsmål om prioritering, og samtidig har jeg fået det "problem" at jeg kommer til at forhandle Oppo'en når den kommer, hvilket gør at jeg vil få svært ved at fremføre en evt. kritik af nogen af konkurrenterne, uden at blive beskyldt for at nedgøre en konkurrent. Derfor er det ikke så relevant for mig at kunne pege på hvad diverse afspillere gør forkert - det relevante for mig er at kunne pege på en løsning der gør det rigtigt.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Hvis ja, hvordan har du oplevet forskellen mellem forskellige afspillere - hvordan har den givet sig til udtryk dels rent teknisk på testbilleder, og dels oplevelsesmæssigt ?

Jeg har f.eks. set LG afspillere der dekoder HD som SD, når man lader afspilleren konvertere til RGB. Det giver sig udtryk i forkert farvestyrke af især den grønne farve, og det kan absolut godt ses i real-life billeder. PS3 laver bl.a. noget tilsvarende på noget materiale når man kører RGB, derfor anbefaler jeg at køre YCbCr fra den - men jeg kan ærligt talt ikke huske nøjagtigt hvad der sker på hvilket materiale, når man kører RGB fra den, jeg har bare konstateret at det ikke virker, og derfor bruger jeg det ikke... Som sagt, jeg er mere interesseret i om ting virker, end nøjagtigt hvad der er galt med udstyr der ikke virker... Kald det prioritering af ressourcer

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 28293031>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu