recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SACD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SACD

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SACD
    Sendt: 02-Januar-2023 kl. 20:05
Godt nytår Smile

Er der nogen der har erfaring med SACD?

Hvis man i forvejen har et album på CD, får man så en bedre lydoplevelse ved at købe det på SACD?

Jeg overvejer selv at købe "The dark side of the moon" med Pink Floyd som min første SACD. 

Har du selv det album på SACD og kan anbefale det fremfor CD?


Redigeret af Guld medlem - 02-Januar-2023 kl. 20:11
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 20:38
Du får jo 5.1 lyd i stedet for stereo lyd.

Jeg synes der er utrolig flot lyd på Dark side.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 20:50
Der findes flere udgaver af dette fantastiske album, ja SACD lyder bedre i min optik end cd udgivelsen, men grejet man benytter til at lytte på, skal være af høj karat for at få fuld valuta.

Personlig lyder vinyl udgaven “30 års jubilæum” bedre i min optik, igen kræver det grej af høj karat for at fuld udbytte. 
CD udgaven fra us lyder nu ret godt.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du får jo 5.1 lyd i stedet for stereo lyd.

Jeg synes der er utrolig flot lyd på Dark side.
Det er jo også et spørgsmål om det er de ekstra penge værd. Har ikke kunne finde det billigere end 420 kr. så det er noget dyrere end den almindelige CD.
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Der findes flere udgaver af dette fantastiske album, ja SACD lyder bedre i min optik end cd udgivelsen, men grejet man benytter til at lytte på, skal være af høj karat for at få fuld valuta.

Personlig lyder vinyl udgaven “30 års jubilæum” bedre i min optik, igen kræver det grej af høj karat for at fuld udbytte. 
CD udgaven fra us lyder nu ret godt.
Jeg har et Beovision Avant 55 med Beolab 1, Beolab 4000 og 2 x Beolab 2 afspillet på en OPPO Blu-ray så udstyret mener jeg selv skulle være fint nok.

Tak for dit fine svar.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 22:41
Ofte ja. Kender dig ikke pågældende album på SACD. Men har du anlægget, bør du ofte kunne høre forskel. Men, nogle gange er selve indspilningen ikke af højeste kvalitet, og så nytter det ikke noget. Det bliver aldrig bedre end kilden. Men prøv at downloade noget i høj opløsning. Kan du høre forskel, så er dit anlæg ok :) 
Der findes samles hos fx. HDTracks mfl. Har du først hørt det, bliver man afhængig :) 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af HenrikN HenrikN skrev:

Men prøv at downloade noget i høj opløsning.


Hmm, musik i høj opløsning? Du mener formentlig høj bitrate?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2023 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af HenrikN HenrikN skrev:

Ofte ja. Kender dig ikke pågældende album på SACD. Men har du anlægget, bør du ofte kunne høre forskel. Men, nogle gange er selve indspilningen ikke af højeste kvalitet, og så nytter det ikke noget. Det bliver aldrig bedre end kilden. Men prøv at downloade noget i høj opløsning. Kan du høre forskel, så er dit anlæg ok :) 
Der findes samles hos fx. HDTracks mfl. Har du først hørt det, bliver man afhængig :) 
Ved ikke om jeg har så gode ører, at jeg kan høre forskel. Nok mere den surround lyd jeg er nysgerrig på.
Beovision Avant 55"
OPPO BDP-103D
Apple TV 4K 32GB (2nd Generation)
Beolab 1
Beolab 4000
2 x Beolab 2
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2023 kl. 02:01
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikN HenrikN skrev:

Men prøv at downloade noget i høj opløsning.


Hmm, musik i høj opløsning? Du mener formentlig høj bitrate?

Flemming

Musik i 24bit/96kHz er samplet med en højere opløsning end 16bit/44.1kHz.
Og det giver så en højere bitrate.

Mvh
Peter
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 57
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2023 kl. 05:05
Jeg har hørt flere SACD og hvis de er ordentligt optaget, så er der MEGET stor forskel på lydkvaliteten fra CD op til Super Audio CD.  Og, ja, 5.1 optagelser lyder også suverænt.

Selv synes jeg ikke, at der skal vanvittigt dyrt udstyr til - blot et par gode hørebøffer (har selv noget så billigt som Hifiman Sundara) og en tilsvarende DAC (Topping DX7 Pro).

Første gang man hører forskellen, så bliver man helt salig deraf.

Jeg har ikke hørt "The Dark Side of the Moon" på SACD, men jeg vil umiddelbart GÆTTE, at det er en fantastisk oplevelse fordi Pink Floyd jo altid bruger et hav af lydeffekter (tale, sang, musik, baggrundslyde, etc.).

Det eneste problem, i min optik, ved SACD er, at det kun er "elitære" ting der udgives på det.  Store, megakendte rockbands, tusinder af klassiske optagelser og så videre.  For os med smag for techno, heavy, etc., der er SACD stort set irrelevant.  Det ville have været rigtigt dejligt, hvis SACD havde erstattet CD'en, så vi alle altid fik suveræn lydkvalitet.

Men sådan fungerer markedet jo desværre oftest: det dårligste vinder indpas overalt, fordi det er billigst.

Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2023 kl. 06:05
Oprindeligt skrevet af archfrog archfrog skrev:

Jeg har hørt flere SACD og hvis de er ordentligt optaget, så er der MEGET stor forskel på lydkvaliteten fra CD op til Super Audio CD.  Og, ja, 5.1 optagelser lyder også suverænt.

Selv synes jeg ikke, at der skal vanvittigt dyrt udstyr til - blot et par gode hørebøffer (har selv noget så billigt som Hifiman Sundara) og en tilsvarende DAC (Topping DX7 Pro).

Første gang man hører forskellen, så bliver man helt salig deraf.

Jeg har ikke hørt "The Dark Side of the Moon" på SACD, men jeg vil umiddelbart GÆTTE, at det er en fantastisk oplevelse fordi Pink Floyd jo altid bruger et hav af lydeffekter (tale, sang, musik, baggrundslyde, etc.).

Det eneste problem, i min optik, ved SACD er, at det kun er "elitære" ting der udgives på det.  Store, megakendte rockbands, tusinder af klassiske optagelser og så videre.  For os med smag for techno, heavy, etc., der er SACD stort set irrelevant.  Det ville have været rigtigt dejligt, hvis SACD havde erstattet CD'en, så vi alle altid fik suveræn lydkvalitet.

Men sådan fungerer markedet jo desværre oftest: det dårligste vinder indpas overalt, fordi det er billigst.

Tak for dit lange og flotte svar.

Jeg glæder mig til at lytte og gøre mine egne erfaringer med SACD. 

Hvis man havde besluttet at udgive mere musik på SACD, for at give lytteren en bedre musikoplevelse, ville musik på et fysisk medie måske ikke være helt på vej ud.


Redigeret af Guld medlem - 03-Januar-2023 kl. 06:13
Beovision Avant 55"
OPPO BDP-103D
Apple TV 4K 32GB (2nd Generation)
Beolab 1
Beolab 4000
2 x Beolab 2
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2023 kl. 06:44
Jeg har The Dark Side of the Moon på både vinyl, cd og SACD og synes at SACD udgaven er en oplevelse i sig selv. Lyden er  bare bedre ikke mindst pga Surround. Den er jo oprindelig optaget i 4 kanaler (quadrofoni) så med SACD får man det fulde udbytte. Det kræver nok et anlæg i den øvre ende 😉
Kan kun anbefale SACD udgaven.


Redigeret af filmfreak - 03-Januar-2023 kl. 06:52
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu