|
Samledåse til satelit kabler |
Besvar |
Forfatter | ||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 19-November-2013 kl. 10:54 |
|
Hej,
Jeg har i dag trukket kabler ud til alle rum, så det er let at få et antenne signal ud. Alle disse kabler ender i mit elektronik skab. Hvilken "samle dåse" skal jeg købe for at samle de 7 kabler? (i dag hænger der blot 8 kabler uden stik). Jeg fik at vide at det betød noget om jeg skal bruge "kabel tv" eller "satelit", og jeg skal bruge satelit (troede faktisk at det kabelt mæssigt var det samme). Er det blot sådan en jeg skal have? Mange tak, og ja - jeg aner ikke en klap om dette område :-) Prec
|
||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10460 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
ClausJ
Guld medlem Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du skal bruge en SAT multiswitch, men modellen afhænger af hvor mange SAT-modtagere du skal have hægtet på og hvor mange positioner du skal modtage fra.
Hvilke kabler (hvor mange) går der fra parabolen nu, og hvilke LNB'er er der monteret på parabolen ? |
||
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der sidder kun 1 LNB på parabolen.
Der går kun 1 kabel fra parabolen og ned i teknik skabet. Lige nu er dette kabelt blot ført videre til et enkelt modtager, hvor jeg gerne vil have at den skal kunne nå op til 8 modtagere/receivere. Det er noget skod at huset er forberedt til kabel TV, og at jeg så vil have satelit .. men det er en anden diskussion :)
|
||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4705 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej Precious. Nej, måden man trækker kabler til kabel-TV og satellit er IKKE den samme. Det skyldes at der er to vejs kommunikation mellem SAT-Modtageren og LNB'et på Parabolen. Det første du skal gøre dig klart er hvor mange steder skal det være muligt at se SAT TV? Disse steder skal enten nu eller senere have en SAT Modtager eller et TV med indbygget SAT. Så er der 2 forskellige muligheder, enten at trække et kabel fra hvert sted og ud til et octo LNB med 8 separate udgange som sidder på parabolen. Eller at trække et kabel fra hvert sted over til en multiswitch med 8 udgange. Denne Multiswitch skal så forbindes med 4 kabler til et specielt Quatro LNB på parabolen. Den sidste løsning er langt den dyreste. Så jeg vil foreslå at du trækker 7 nye kabler fra dit elektronik skab og ud til et octo LNB med 8 separate udgange som sidder på parabolen. Og samler de 14 kabler 2 og 2. Med 7 stk F mellemled i dit elektronik skab Man samler normalt ikke SAT kabler på midten. Men normalt vil det virke. Jeg ved ikke om du kan ændre således, at du får hele kabler fra dåserne og ud til Parabolen, men ellers vil et kabel med en enkelt samling også virke. Spørg endelig, hvis du har flere spørgsmål. Hilsen Carsten. rettelse: Tilføjet link til et Octo LNB. Redigeret af csell - 19-November-2013 kl. 12:01 |
||
ClausJ
Guld medlem Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kan man ikke stadig få LNB'er hvor den ene udgang er vertikal signaler, og den anden er horisontal ?
I så fald kan du nøjes med sådan en, samt en multiswitch Redigeret af ClausJ - 19-November-2013 kl. 14:34 |
||
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
||
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mange tak for input.
Den parabol som er sat op er uhyrlig simpel. Jeg kommer ikke til at trække flere kabler ud til den. Jeg havde forventet 1 kabel fra den og til en multi switch boks (input). Output fra den boks og til hvert rum. Til at begynde med vil jeg gerne have 3 rum med signal. Jeg har svært ved at se hvorfor der skal trækkes kabler ud til at octo LNB på parabolen (men nu kommer jeg også fra en verden med ethernet) Det lyder til at jeg spørger om noget, som ikke bare kan lade sig gøre.
|
||
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
ClausJ
Funktioner
Tak(0)
|
|
...eller også kan du tage en benhård beslutning om du vil se vertikale eller horisontale programmer. Det forenkler også installationen en del, da du så bare kan bruge en almindelige antennesplitter med DC-gennemgang |
||
|
||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4705 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Jeg plejer ikke at kritisere hvad andre skriver, men jeg føler at jeg desværre er nødt til at skrive at ClausJ's to sidste indlæg ikke vil virke. Nej Precious, du spørger ikke om noget, der ikke kan lade sig gøre. Det er bare ærgerligt at du ikke spurgte før du lavede den første halvdel af arbejdet. Som jeg tidligere skrev er det billigste at trække 7 kabler ud til et Octo LNB. Den anden mulighed jeg nævnte var at trække 4 kabler ud fra en Multiswitch og til et specielt Quadro LNB. Dette kan evt. gøres med et specielt tyk coax kabel med 4 ledere i. Grunden til at det er anderledes end Kabel-TV er at der skal gå signaler begge veje i kablerne. Når man vælger en kanal på SAT Modtageren styrer den om det er en Horisontalt eller Vertikal transponder du har valgt. Dette valg sker ved at SAT Modtageren strømforsyner sin del af LNB'et med enten 14 eller 18 volt. Samtidigt sender SAT Modtageren måske en 22 KHZ tone ud for at for at fortælle at Transponderen ligger i det høje og ikke det lave frekvensbånd. Først da sender LNB'et det ønskede signal tilbage til SAT Modtageren. Der findes vel 3 forskellige måder at trække kabler til det du ønsker. Jeg tænkte på om den tredje kunne være en mulighed mens jeg skrev det tidligere indlæg, men valgte da at se bort fra den da du allere havde trukket 7 separate kabler og denne tredje mulighed kræver specielle SAT Modtagere med noget der hedder SatCR indbygget. Med SatCR trækker man ET kabel direkte FRA en SatCR udgang på et specielt LNB eller FRA en SatCr udgang på en Speciel Multiswitch. ( En Multiswitch kræver stadig enten ET tykt eller 4 alm kabler til et Quadro LNB ) Dette kabel trækkes så over til SAT modtagerne på en af 2 måder. Enten via en speciel fordeler dåse med DC gennemgang eller sløjfet fra vægdåse til vægdåse i en lang streng. Disse vægdåser er også¨med DC gennemgang og har forskellig dæmpning i forhold til hvor på strengen de sidder. Begrænsningen er at hvis du ønsker en SatCR udgang på et LNB findes de ikke med mere end højst 4 logiske udgange. Hvis du vil have flere skal du bruge en Multiqwitch med en eller to SatCR udgangs stik. I SAT Modtagerne med SatCR funktion vælger man så forskellige logiske kanaler de skal kommunikere med LNB'et på. Du kan godt have en installation med 7 vægdåser og med 4 SATCR SAT Modtagere du flytter rundt. Hvis du vil Google det, hedder SarCr UNICable på Engelsk og Einkabel på Tysk. Jeg kender ikke din installation og dine muligheder, så spørg bare løs. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 19-November-2013 kl. 18:23 |
||
ClausJ
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mit første indlæg var et spørgsmål, og det andet var ment som en morsomhed (deraf smiley) |
||
|
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |