|
Sammenligning af strømforbrug: LED vs. Plasma |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Forfatter | ||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1845 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvad med miljøet ?
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9423 |
|
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Miljøet synes du skal lade være med at købe et nyt fjernsyn. |
||
![]() |
||
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
|
Det er jeg med på. Men der sammenlignes nu engang med en Panasonic topmodel mod en Sony ikke topmodel. En fair sammenligning i pris skulle derfor taget med Sony HX955, og så er vi oppe i en endnu dyrere prisklasse. Jeg mener sammenligningsgrundet er meget fornuftigt. Alternativt skal det sammenlignes med prisen på 55" GT50, men det fås ikke.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Uanset om det det er fair sammenligning eller ej, går budskabet i indlægget vel rimelig tydeligt igennem...
![]() |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
Selvom dit regnestykke ser rigtig nok ud så glemmer du en detalje. Lysstyrken ved målingerne på plasma er efter hvad jeg kan se en del lavere end ved LCD, så tallene er ikke helt fair, da plasmaTVs forbrug i større grad afhænger af lysstyrken end LED/LCD. Om det i sidste ende vælter læsset kan jeg ikke bedømme, men jeg ved af erfaring at strømforbruget på mit plasma er en hel del højere ved 125cd/m2 end det er ved 100cd/m2.Begge de nævnte plasmaTV er justeret til under 100cd/m2 hvilket IMO er meget lavt medens Sony LCD er justeret til 122cd/m2, hvilket efter min erfaring er mere passende. -igen- Jeg siger ikke at din konklusion er forkert. Men efter min mening er forskellen i forbrug større end du kommer frem til.
MVH
|
||
![]() |
||
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
|
For mit eget vedkomne, så har jeg et plasma fjernsyn i 50" som er af ældre dato, lige knap 2 år gammel. Hvis jeg skulle have nyt fjernsyn, ville jeg gå klart gå efter et LED, hvis jeg tager i betragtning af den udmåling på nævnte LED herinde, så ville min besparelse ligne noget som hedder 1200-1500 kr pr år. Så det er vel os værd at tage med :)
Men kunne være spændende at få en masse test hvis man eks viser samme film på 3-5 forskellige tv i samme størrelse. Hvis jeg nu havde de TV ville jeg helt sikkert teste det selv :) de skal self være lige "nye"
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19681 |
|
Skal vi ikke blive enige om at LED tv er LCD tv med lysdioder til baggrundslyset i stedet for lysstofrør? De kan så enten have lysdioderne i kanten af panelet (edge-lit) eller bagved panelet (back-lit). En af de store fordele ved LED baserede LCD tv er at det kan være muligt at styre lyset fra den enkelte lysdiode, så når man viser sort, slukkes lysdioden. Klaus |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
|
Ikke nødvendigvis kantbelyst, findes også med bagbelysning. Men for korrekthedens skyld, et led tv, er et lcd tv med diode belysning. Det "almindelige" lcd tv er belyst med ccfl ( lysstofrør ).
|
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
Bare lige for at gøre sammenligningen nemmere, så har vi på flatpanels allerede en beregner, hvor man kan sammenligne alle vores testede TV. Vi har også inkluderet en normaliserings-option, så man kan tjekke forbrug på tværs af størrelser (effekt pr. areal) - her giver enhederne dog ikke mening for sig selv, men man kan se skaleringen.
Jeg kan se, at vi ikke har fået listen opdateret med de helt nye tests, men de fleste tests burde være med på listen: http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1260447765 Vores prisberegning vises kun for kalibrerede TV, men effekt pr. areal kan sammenlignes for alle indstillinger. |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
|
Jeg synes det er et godt initiativ, mon om man kan få bekræftet:
Jeg havde dog forventet en større tilbagebetaling, men nu blev de korrekt"IMO" modeller heller ikke sammenlignet mod hinanden. |
||
![]() |
||
Jwin ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2008 Sted: København, DK Status: Offline Point: 769 |
|
Præcis. Tænk stort. Den enkelte dansker har nok råd. Men hvis nu 10 millioner europærere skifter til LCD næste gang de skal have nyt flimmer, hvor mange TeraWatt timers besparelse giver det ikke? Min lommeregner gav op ;-) J (Som dog stadig syntes at Plasma har det bedste billede) Redigeret af Jwin - 21-December-2012 kl. 14:46 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |