Ullum skrev:
musicus skrev:
Nu har spørgsmålet om, hvor vidt man skal vælge plasma eller LCD, vel også noget at gøre med, hvordan rumforholdene i ens TV-stue er.
Alle plasma-teknologiens fortræffeligheder til trods, så mener jeg nu alligevel at det er temmelig nødvendigt med en vis afstand imellem TV'et og lænestolen eller sofaen. Ellers kan pixel-størrelsen på et 42-50" plasma-TV nemt komme til at virke for dominerende, når man kigger på skærmen.
Til små TV-rum - med en kortere afstand til skærmen - mener jeg så til gengæld at LCD gør sig bedre end plasma, p.g.a. en "finere" pixel-opløsning.
|
Det er vist noget sludder det der - ved alm. tv kanaler er der den samme opløsning på billedet ligemeget om det er en LCD skærm eller Plasma skærm.
|
Nå, ja - godt ord igen. Men jeg vil nu alligevel lige citere en passage fra Tape Connections 'TC-Guide':
"Ulemperne ved plasma-tv i forhold til LCD, findes der mange myter om. Nogle er sande, mens andre enten er overdrevne eller forkerte. Den vigtigste ulempe er at der er en grænse for hvor små plasma-cellerne kan være. Derfor findes plasma-tv generelt kun i størrelser på 37 tommer og op. Samtidig betyder dette at plasma-tv generelt ikke har helt så høj opløsning som LCD, og plasma-teknologien egner sig ikke til stillestående billeder."
Eller har jeg muligvis misforstået noget?
Anyway: Med en kigge-afstand på kun lidt over 2 meter fra sofa til skærm var det da indlysende for mig, at et plasma-TV i en anstændig størrelse ikke kunne komme på tale. Ellers ville det have krævet en gennemgribende om-møblereing af stuen, for at opnå ny placering med en afstand på 2,5 - 3 meter, som der anbefales i et andet indlæg i tråden. Men når jeg står og kigger på plasma-skærme i butikkerne - selv med de go'e skærme fra Pioneer - skal jeg altså træde temmelig mange skridt tilbage, for ikke at føle mig generet af pixelstørrelsen (typisk 1024 x 768). Mindst tre meters afstand - og gerne mere.
Men okay, smag og behag .........
Redigeret af musicus - 11-September-2006 kl. 11:01