recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung Q90R (2019) vs Q90T (2020)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsung Q90R (2019) vs Q90T (2020)

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2020 kl. 08:49
Slettet

Redigeret af Furry - 07-Juli-2020 kl. 08:51
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hej

Overvejer at skifte mit elskede Plasma tv fra 2011 ud med et af nedenstående modeller i 65".

- Samsung Q90 R (2019), kan fås til omkring 15.000
- Samsung Q90 T (2020), kan fås til omkring 19.000

Syntes der er mange delte meninger om Samsungs nye flagskib Q90T, når man læser på nettet og ser diverse youtube anmeldelser.
Jeg er simpelthen kommet i tvivl om hvad der er best value for money.
Merprisen kunne jo nemt bruges til et soundbar setup HW-Q66T eller noget lignende. 

Der er bl.a. meget snak om at antallet af dimming zones er væsentligt reduceret og diverse andre faktorer, men er det noget man som ganske almindelig bruger vil se??

TV skal bruges i oplyst stue (mange vinduer) dog ser vi primært tv om aftenen.
Der ses primært film og ikke meget sport og der skal ikke spilles på tv-et.

Holder meget af at sort er sort og at der er gode farver og ikke for meget gråt, ghosting, glorier m.m.

Hvad ville i anbefale??


Jeg har nøjagtig samme planer med at udskifte min samsung 65" plasma. (min model er fra 2010).
Vidste du at plasma har en meget lang levetid?

Har du gjort dig tanker om følgende:
1) Hvad skal der ske med den gamle plasma?
2) Er 65" nok?
3) Hvis du har du meget lysindfald fra vinduer skal du vælge OLED (Plasma giver meget genskind og kan næsten ikke se tv ved lysindfald)
5) Vil du have en direkte erstatning af Plasma skal det være OLED.
6) Vælg QLED hvis du har meget lys i stue. Vælger du OLED er det andre mærker end Samsung. (Sony, LG osv.)
7) Vælg nyt tv pga. eARC
8) Overvej ekstern One connect boks

Vi glæder os til at se anmeldelserne.


Redigeret af LofterPalle - 08-Juli-2020 kl. 09:15
Til top
ozong Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Til info så kommer vores test af Q90T op på Flatpanels.dk i denne uge.

Fin test der ligger på Flatpanels, der desværre bekræfter at man måske føler at sidste års model vil være et bedre køb omen man så går glip af eARC.

Tror jeg tager et år mere med mit dejlige PLasma, det performer egentlig stadig meget godt =)



Redigeret af ozong - 08-Juli-2020 kl. 14:19
Til top
ozong Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

 
Jeg har nøjagtig samme planer med at udskifte min samsung 65" plasma. (min model er fra 2010).
Vidste du at plasma har en meget lang levetid?

Har du gjort dig tanker ...

Tror sku jeg napper et år mere med mit dejlige plasma tv =)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 14:33
Det er vist ingen grund til at gå efter den nye model.
Jeg havde også en 2011 plasma, mit absolut bedste tv.
Dvs indtil jeg opgraderede, de nye tv er væsentligt bedre end de gamle plasmaer.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

 
Jeg har nøjagtig samme planer med at udskifte min samsung 65" plasma. (min model er fra 2010).
Vidste du at plasma har en meget lang levetid?

Har du gjort dig tanker ...

Tror sku jeg napper et år mere med mit dejlige plasma tv =)

 
Hvilket som udgangspunkt burde være en fordel - næste år er altid lidt bedre . .Problemet er så bare, at du hælder til LCD. Og med den spritnye test af Samsungs top LCD in mente, ser det desværre ud til at udviklingen på 4k LCD ( billedkvalitet) i bedste fald er stagnerende. . .

Jeg har selv været vildt begejstret for billedet på plasma ( mit sidste var fra 2011). Men ligesom Lahan, så var det indtil jeg i 2018 opgraderede - for mit vedkommende - til OLED. Og det saver altså i den grad plasma midt over. . . Specielt lys-output og sortniveau er i en helt anden liga. 



Redigeret af Lennon - 08-Juli-2020 kl. 19:32
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Til info så kommer vores test af Q90T op på Flatpanels.dk i denne uge.

Fin test der ligger på Flatpanels, der desværre bekræfter at man måske føler at sidste års model vil være et bedre køb omen man så går glip af eARC.

Tror jeg tager et år mere med mit dejlige PLasma, det performer egentlig stadig meget godt =)


Der har været snak om, at Q90R fra 2019 får eARC via en firmware-opdatering. Samsung er dog blevet noget stille omkring forholdene siden udmeldingen, så jeg ved ikke rigtig, hvad der sker. Hvis de ikke frigiver opdateringen så er der nok en masse ejere, som blive gale i skralden.
Til top
ozong Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 19:05
En lille update fra min side...
Mit Plasma er pludseligt afgået ved døden og jeg har været på udkig efter et nyt tv.

Trods alles råd om at jeg skulle gå efter et OLED for, at få et billede o der ligner plasma og imod min egen først indskydelse om QLED faldt valget på et SONY 65" XG9505 og en Sony HT ST-5000 Soundbar.

Jeg burde jo være mega glad og er det som sådanne også men er alligevel en smule skuffet over begge dele. 

SONY XG9505står knivskarp og har et utroligt godt og flydende billede og gode farver i alle typer scener. Men hold nu op hvor det "skuffer" med hensyn til sort og så driver bleeding/blooming i de sorte bjælker mig til vanvid (specielt når det er aften). Herudover er der utrolig meget genskin i panelet, alt i alt er jeg faktisk skuffet om end det er mega imponerende over billedet hvis i forstår. 

HT ST-5000 spiller som sådan godt men skuffer med hensyn til ATMOS gengivelse. Er godt klar over det ikke er ægte surround, men havde måske forventet noget mere. 

Så sidder egentlig nu og tænker om jeg bare skal aflevere det hele retur og forsøge mig med et OLED og en anden soundbar.

Spørgsmålet er så som så mange andre hvad skal det så være?

Med hensyn til tv, så ser primært film og serier ikke så meget sport. Jeg ønsker et godt billede og gode farver og at sort er sort.
Herudover vil jeg rigtig gerne have god lyd, men må leve med et soundbar setup da konen ikke ønsker højtaler over det hele.

Så hvad vil i anbefale, hvad er et ønske setup til en rimelig pris =)


Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 19:08
Forvent at alle sound bar kan skuffe ved atmos.

Det afhænger meget af rummet hvis man skal have atmos oplevelse uden enheder i loftet

Har selv en ST5000  og en Sonos ARC   ingen af dem laver det vilde.

Men ARC vinder pga baghøjtalere muligheden

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 19:20
Du skal naturligvis få byttet dit TV til et Oled TV. Plasma lignende billede, så er det Panasonic Oled. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 19:26
Jeg ville nok gå efter Sony eller lg. Da de er gode til at opskalerer til 4k. Og du bliver kun gladere ved oled, når du kommer fra plasma, og har set nu ved LCD er for en størrelse
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
ozong Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 19:52
Hvilke OLED har i selv og hvad ville i gå efter hvis i kunne vælge et nyt =)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu