recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung R7x indstilling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSamsung R7x indstilling

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung R7x indstilling
    Sendt: 02-Maj-2006 kl. 22:39

Jeg lovede at komme med mine anbefalinger omkring indstillingen af billedet på R7x. Jeg har brugt et par timer her til aften på at kigge på LE 32 R 72, for at finde hvad jeg mener er de bedste indstillinger. Jeg må dog skuffe en smule, hvis man forventer en fix og færdig facit-liste over hvordan de forskellige indstillinger skal sættes. Dette skyldes at der faktisk ikke er så forfærdeligt meget at pille ved. Det positive er så at der ikke er så forfærdeligt stort _behov_ for at pille ved noget, der er stort set ingen underlige "billed-forbedrings-kredsløb" der kan lave "ballade", og derfor er det faktisk meget enkelt at få et fornuftigt resultat. Billedet er generelt mindre "poppet" sat op end mange andre LCD-tv, det virker som om målet fra starten har været at give mulighed for at levere et korrekt billede, frem for et kunstigt "imponator-billede". Dette er faktisk én af årsagerne til at antenne-signaler ser fornuftigt ud, jo mere man "piller" i billedet, jo større er risikoen for at et mindre optimalt billede forværres.

De bedste bruger-indstillinger er derfor faktisk yderst enkle at finde frem til. Jeg vil dog starte med at understrege, at de indstillinger jeg har valgt for det tv jeg har indstillet på, kan afvige noget fra de indstillinger andre skal bruge. Dette skyldes forskelklige ting: Der kan være relativt store udsving mellem det enkelte apparat i samme serie, generelt op til 10%. Desuden er de "almindelige" indstillinger, som stort set er det eneste der er, ret afhængige af det tilsluttede udstyr og det rum det skal bruges i. Derfor skal indstillingerne her ikke tages bogstaveligt, vær ikke bange for at justere 5-10 stykker eller mere til hver side, og se om det giver en forbedring. Men et godt udgangspunkt for at få et godt billede ud af tv'et er:

Vælg "film" mode, denne indstilling slår bl.a. den famøse Dynamic Dimming og Dynamic Contrast fra, og allerede her er billedet generelt sat op til en rimeligt korrekt gengivelse. Det sætter kontrasten på 80, hvilket er ganske fornuftigt. Lysstyrke skal i mit setup ned omkring 35, skarphed 30, farve 45. Farvetone bør stå på "varm1". Den vælges standard til "varm2" i movie, men denne indstilling giver billedet en grønlig tone.

Ret meget mere er der faktisk ikke at pille ved... Prøv at slå DNR fra, hvis der ikke er problemer med støj, så lad det være slået fra, ellers slå det til igen. Udover dét er der ikke flere ting at pille ved - hvilket er en GOD ting i min bog, når ellers gengivelsen er så rigtig som den er.

I næste indlæg vil jeg vise lidt grafik fra målinger på skærmen, men målingerne kræver en vis forklaring for ikke at blive misforstået, så de får lige et indlæg for sig selv...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2006 kl. 23:17

Der findes en række forskellige målinger der siger noget om et tv's billedkvalitet. Jeg vil holde mig til en enkelt af dem, som er rimeligt nem at forstå (synes jeg...), og som er en af de mest væsentlige, nemlig en måling der viser forholdet mellem de tre grundfarver, Rød, Grøn og Blå, ved forskellige lysstyrker fra sort til hvid (dvs. fra 0% lys til 100% lys).

Der er en ting der er ret væsentlig at forstå inden man konkluderer noget ud fra denne måling: angivelsen af værdier ligger i procenter i forhold til hinanden, men øjet arbejder ikke i procenter. Det betyder to ting: Afvigelser i den blå farve er mindre kritisk end afvigelser i den grønne. Hvad der på papiret kan virke som en lille afvigelse i grøn, kan være værre end en større afvigelse i blå. Udover dét, så skal der generelt mindre og mindre forskelle til for at være synlig, jo tættere man kommer på det korrekte. Og sidst, men ikke mindst: En korrekt farvetemperatur er målet for ethvert display, men siger i sig selv ikke noget om billedkvaliteten - kontrast og synsvinkel f.eks. kan ikke aflæses i sådan en måling.

Lad os starte med at tage et kig på farvegengivelsen i tv'ets standard-indstilling, "dynamisk". I denne indstilling er "dynamic dimming" slået til, hvilket forbedrer sort-niveauet og dermed kontrasten (forskellen mellem lyst og mørkt). Som det efterhånden er sædvane, er standard-indstillingen meget overgearet, med fuld knald på kontrast og skarphed, og en meget blålig tone der får billedet til at virke mere kontrastfyldt ved første øjekast:

Hver linje angiver 10% afvigelse, hvilket vil sige at den blå er 50% over gennemsnittet. Dette er faktisk ikke så slemt i forhold til andre tv som man skulle tro - jeg har mødt flere tv hvor den blå som standard er over 100% over gennemsnittet. Måler vi i stedet på farvegengivelsen ud fra ovennævnte anbefalede indstillinger, kommer vi i mit eksemplar (husk - op til 10% afvigelse fra apparat til apparat) frem til følgende:

Grundfarverne ligger nu langt tættere på hinanden, hvilket i praksis betyder at farverne gengives mere korrekt i forhold til udgangspunktet. Den ovenstående gengivelse er faktisk rigtigt god, i betragtning af at den er opnået udelukkende ud fra bruger-menuen, og i forhold til hvor nemt det er at opnå denne forbedring. Dynamic Dimming er nu slået fra, hvilket mindsker on/off kontrasten (men ikke den såkaldte ANSI kontrast, der er en mere reel kontrast-angivelse). Panelets tendens til at være blålig i det mørke (hvilket er meget normalt for LCD-tv) ses derfor tydeligere i denne indstilling. Samlet set er resultatet dog meget fornuftigt, mellem det bedste jeg har set fra et LCD-tv der udelukkende er justeret ud fra bruger-menuen, men over 10% afvigelse over det meste af skalaen er stadig en absolut synlig afvigelse. Generelt betragtes afvigelser på under ca. 2% som ret godt. Husk igen, at dette er en måling af ét tv, der kan være udsving i praksis fra apparat til apparat.

Takket være det måleudstyr der gør disse målinger mulige, og brug af tv'ets service menu, kan farvegengivelsen kalibreres til at være endnu tættere på det perfekte, og nok så væsentligt så bliver der så taget højde for det enkelte apparats udsving, og usikkerheden er derfor væk. Den kalibrerede version ser således ud:

Den blålige fornemmelse i det mørke er mindsket en del. Hvor den blå farve f.eks. ved 20% lysstyrke inden kalibrering lå ca. 30% over, er den nu på niveau med de øvrige farver, og fra 30% og op ligger farverne inden for plus/minus 1%, hvilket er i absolut top. Den blålige tone i det mørke kunne i princippet godt mindskes endnu mere, men så ville man ende med underskud af blå i mellem-området, og afvigelser hér er meget mere synlige, og det er derfor mere væsentligt at området over 30% er korrekt.

Som sagt, så garanterer en perfekt farvetemperatur ikke at tv'et er det bedste på jorden - målingen siger kun noget om farvetemperaturen set direkte forfra, ved skæve vinkler vil farvegengivelsen blive påvirket, når det er et LCD-tv der er tale om. Men den generelt gode farvegengivelse er med til at give tv'et den generelt meget naturlige gengivelse.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
povlhp Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-April-2006
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2006 kl. 23:29
Hej Otto,

Jeg synes også selv at billedet er meget godt, når man lige har pillet lidt ved standardindstillingerne.

Men inde i service menuen er der mulighed for at justere RGB offset og gain, både generelt, og specifikt for Movie Mode. Så man kan løse farvestiksproblemet.

Jeg ved godt du ikke vil opfordre til at pille i servicemenuen, muligvis har du endog forpligtet dig til ikke at videregive info herom (Ved ikke om ISF har moralkodeks, eller TapeConnection stopper det). Men det ville være rart for os der ikke er bange for lidt simpel kalibrering.

Jeg har overvejet at lave en DVD med den rød/grøn/blå/grå-skala min Spyder2
anvender, og se om jeg kan justere TV'et lidt, så en PC kalibrering giver mig en sammenfaldende RG og B kurve i ICC profilen. Men det ville være rart med et bud fra en med det rigtige måleudstyr.

PS: Dynamic kontrast, er det kun slået til i Dynamic mode ? Og er det altid slået til her ? Jeg synes at denne mode har mere knald på end standard selv med samme settings.
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2006 kl. 08:54

Oprindeligt skrevet af povlhp povlhp skrev:

Jeg ved godt du ikke vil opfordre til at pille i servicemenuen, muligvis har du endog forpligtet dig til ikke at videregive info herom (Ved ikke om ISF har moralkodeks, eller TapeConnection stopper det). Men det ville være rart for os der ikke er bange for lidt simpel kalibrering.

Jeg vil af princip ikke yde support på brug af service-menuen, alene af den grund at jeg ikke vil betale for at reparere på andres fejl. At gå ind i service-menuen er at bryde garantien.

Jeg har overvejet at lave en DVD med den rød/grøn/blå/grå-skala min Spyder2
anvender, og se om jeg kan justere TV'et lidt, så en PC kalibrering giver mig en sammenfaldende RG og B kurve i ICC profilen. Men det ville være rart med et bud fra en med det rigtige måleudstyr.

Du vil ikke kunne bruge de indstillinger til noget, da de netop er forskellige fra apparat til apparat. Hvis du justerede et tv ud fra de indstillinger JEG har brugt for at opnå den nederste kurve, kan du nemt risikere at nå frem til et resultat der er langt værre end den øverste - f.eks. 5-10% for meget grøn. Grov-justeringen i bruger-menuen kan man godt bruge som retningslinie, men at opnå en mere præcis kalibrering end dét kræver netop at kalibrere det enkelte apparat, ikke bare at kopiere andres settings. I det hele taget er jeg allerede gået lidt ud over mine principper ved at poste bruger-settings, fordi de i praksis kan svinge en del, og folk har det med at tage dem meget bogstaveligt. Det er meget populært blandt brugere på AVS-forum at kopiere hinandens settings, men det ender oftest med et resultat der er mindst lige så skævt som det man selv kunne have lavet.

Kort sagt: Hvis man er kræsen nok til at gå efter en perfekt farvebalance, og ikke selv har redskaberne og know-how til at få det, så betal nogen for at få det gjort. Ellers ender man bare med noget man TROR er rigtigt, men som ikke nødvendigvis er mere rigtigt end indstillingen fra bruger-menuen.

PS: Dynamic kontrast, er det kun slået til i Dynamic mode ? Og er det altid slået til her ? Jeg synes at denne mode har mere knald på end standard selv med samme settings.

Det tror jeg, men jeg er ikke sikker.

Redigeret af Otto, TC - 03-Maj-2006 kl. 08:55
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2004
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2006 kl. 23:17

Hej Otto

Hvordan har du "Strømsparer" indstillet? Der er stor forskel på lysintensiteten afhængig af om den står til Høj, Mellem, Lav eller Fra.

Livet er 3D
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2006
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2006 kl. 23:39
Jeg vil gerne lige komme med en kommentar ang. Dynamic Dimming.

Når man går i film-mode, så ser det ud til, at Dynamic Dimming er slået fra, så længe man ser tv! Hvis man ser dvd, vil man faktisk tit opleve at mørke scener vil få skærmen til at "blinke"! Går man i den meget omtalte service menu og slår dynamic dimming fra, så "blinker" skærmen ikke mere! Så jeg tror ikke helt på, at film-mode slår det fra. Muligvis for tv-signalet, men ikke for scart-indgangen.

Prøv evt. at se Bænken (bare indledningen med teksterne er nok). Så jeg har sat mit tv i film-mode. Ca. de samme indstillinger som Otto, og så slået dynamic dimming fra i service menuen. Dette giver et super godt billede
Anders
Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2004
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2006 kl. 23:08

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Så jeg tror ikke helt på, at film-mode slår det fra. Muligvis for tv-signalet, men ikke for scart-indgangen.

Du kan indstille tilstanden: film og kontrast, lysstyrke, skarphed osv. separat for hhv TV og SCART indgangene. Så det skal bare indstilles 2 gange, så virker det.

Indstil først for TV ved at stå på en TV kanal. Skift derefter til en ekstern kanal og gør det igen.

Redigeret af LarsP - 05-Maj-2006 kl. 23:09
Livet er 3D
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2006 kl. 11:55

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Jeg vil gerne lige komme med en kommentar ang. Dynamic Dimming.

Når man går i film-mode, så ser det ud til, at Dynamic Dimming er slået fra, så længe man ser tv! Hvis man ser dvd, vil man faktisk tit opleve at mørke scener vil få skærmen til at "blinke"! Går man i den meget omtalte service menu og slår dynamic dimming fra, så "blinker" skærmen ikke mere! Så jeg tror ikke helt på, at film-mode slår det fra. Muligvis for tv-signalet, men ikke for scart-indgangen.

Jeg kigger nærmere på det, men det var ikke umiddelbart dét mine erfaringer sagde mig.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2006 kl. 11:56

Oprindeligt skrevet af LarsP LarsP skrev:

Hvordan har du "Strømsparer" indstillet? Der er stor forskel på lysintensiteten afhængig af om den står til Høj, Mellem, Lav eller Fra.

Den har jeg faktisk slet ikke kigget på, det undersøger jeg og kommer med en update.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Gizkor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-September-2005
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2006 kl. 22:06

Så det er ok at sætte kontrasten til 80?

Jeg må indrømme, at jeg blev lidt "skræmt" af alle de LÆS MIG FØRST sedler i pakken, som skrev man skulle skrue ned for kontrasten

Til top
Mette Clausen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-April-2006
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2006 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Gizkor Gizkor skrev:

Så det er ok at sætte kontrasten til 80?

Jeg må indrømme, at jeg blev lidt "skræmt" af alle de LÆS MIG FØRST sedler i pakken, som skrev man skulle skrue ned for kontrasten

Undskyld men hvad er det for nogle læs mig først sedler i pakken ?

Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2006 kl. 10:22

Kunne godt bruge et svar om det kan være rigtigt at skærmen skal stå forover bøjet ville Otto komme med et bud om det er rigtigt ? alle der har set min skærm spørger mig, hvorfor står det skævt set fra siden?har set mange andre spørger om det samme?

kallek

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu