recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sanser og fornuft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sanser og fornuft

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 
Hvis det (stik imod forventning) rent faktisk lykkes nogen at demonstrere en audiofil lydforskel for mig i en kontrolleret test, så ville jeg acceptere det, eller i hvert fald blive meget nysgerrig for at finde ud af hvad der skete og hvorfor, og om det var en reel forskel eller noget andet der skete. Jeg vil altid være parat til at blive overbevist af tilstrækkeligt gode beviser, i modsætning til andre som dogmatisk og semi-religiøst bliver ved med at hænge fast i formodninger og gætværk.


"Stik imod forventning" haha, sjovt hvis det var tilsigtet :-)

Vi har været inde på det før Henrik. Man hører det man forventer at høre. Det skriver du selv. I følge din egen logik så vil du ikke kunne høre en forskel fordi du ikke  forventer, mens andre netop vil kunne høre en fordi de forventer den. Din egen tilgang tilgang er derfor også dogmatisk og semi-religiøs, din gud er bare en anden.

....om jeg selv kan høre forskel? Jeg har ikke engang prøvet, men hvis det gør en forskel for andre er det fint med mig. 

Det var egentligt det der var udgangspunktet for denne tråd. Målinger er selvfølgelig relevante og sanserne kan til tider spille os et puds, men jeg tror på at sanser nogengange kan give og nogle indtryk, som ikke kan påvises i målinger. Det kan jeg af gode grunde ikke dokumentere med målinger. 

Jeg er ret overbevist om at alle fænomener kan forklares videnskabeligt, men der findes masser af ting i vores verden som videnskaben ikke har formået at forklare endnu.

Niels Bohr forudsagde i 1922 at der manglede 4 grundstoffer i den periodiske tabel. Først den 6. januar i år har "International Union of Pure and Applied Chemistry"  bekræftet deres eksistens, fordi det først nu er endeligt bevist. 

Bare rolig! jeg ved godt at videnskaben med grundstoffer i den ydre ende af skalaen er mere kompliceret end masseproduceret forbrugerelektronik, så de behøves du ikke at forklare. Pointen er egentligt bare at der er noget man går glip af hvis man kun vil acceptere de ting som allerede er bevist. 

PS: jeg skylder dig stadig at komme med mit bud på hvorfor der er noget der kan høres, selvom det ikke bliver målt


Redigeret af slumbert - 29-Januar-2016 kl. 09:06
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvornår kan du acceptere og dermed fatte, at andre har oplevelser, der rækker ud over din teoretiske forstand? 

Jeg betvivler ikke folks oplevelser. Jeg er bare interesseret i om forskellen er baseret i elektronik eller opfattelse.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Tænk en gang, selv Audiovector forfiner og forbedrer deres produkter, du skulle prøve et nyt lyt til de sidste modeller. Jeg kan forstå, at du igen vil være smagsdommer, siden du ønsker oplysninger om en berømmet studiomonitor, der har været i mit eje i tyve år. Så kan du jo igen komme med dine platte bemærkninger om, at jeg nok kun tror, at de nye højttalere er bedre på alle punkter. For det er jo i din verden ren indbildning, og har du målt på det, så dine påstande kan underbygges. Nu har jeg sagt det for dig, så spares du for ulejligheden.

Nej, jeg vil faktisk bare gerne vide hvilken studiemonitor du snakker om. Du siger jo at den lyder rigtigt godt, og med det store udvalg der findes kan jeg jo ikke lige gætte det.

Event? Focal? ATC? PMC? Neumann? Yamaha? JBL? Tannoy? Genelec?

Audiovector tabte jeg fuldstændigt respekten for da de begyndte at lyve så vandet driver om deres højttaleres specifikationer. Se f.eks. den tidligere tråd her på siden om en subwoofer som de hævder går ned til 19Hz og endda 16Hz i nogle rum. Fra en 10" subwoofer med 400W forstærker, hvilket alle forhåbentlig kan se er komplet latterligt.

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Nej jeg siger slet ikke mere nu, jeg har fået lige det svar jeg ville have - Du er godt nok lyn hurtig som en ninja !!!

Eller var vi bare lige ekstremt heldige at du før har prøvet at vende fasen på højttalerne med lige præcisdet nummer Dead

Når der ingen forskel er ved dig så er det vel ligegyldigt hvilken version det er.

Nu satte jeg det jo på første gang du nævnte det. Og det er nemt at vende polariteten i lydfilen i stedet for at bytte kabler på højttalerne, så det var supernemt at sammenligne. Ingen forskel overhovedet.

Og nej, det er jo lige netop ikke ligegyldigt hvilken version det er. Ting som equalizere og andet piller ved fasen og nogle apparater vender polariteten som en helt naturlig effekt af hvordan de virker. Derfor kan to forskellige udgaver af samme nummer sagtens være i omvendt polaritet af hinanden.

Du siger at det flytter sangerens position frem eller tilbage i forhold til resten af instrumenterne. Men hvordan ved du hvilken version der er rigtig? Ved du hvordan Clapton var placeret i studiet og hvordan mikrofonerne var placeret? Hvordan kan du være sikker på at den version du lytter til ikke har omvendt polaritet fra studiets side, så du rent faktisk gør det modsatte af hvad du tror?

Hvis du vil have at jeg skal høre præcis det samme som dig, så er det vel smartest at jeg lytter til præcis den samme version af nummeret som du gør?

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Vil du høre endnu et rent salgstrick ? Fasevender på DAC eller Pre

Og det er tilsyneladende en godt salgstrick, for folk tror blindt på at det gør en forskel. Men de ved jo ikke hvilken polaritet deres musik er optaget i, så det er rent tilfældigt om det er "rigtigt" eller "forkert".

Jeg tror at grunden til "fasevendere" (polaritetsvendere) på DACs og forforstærkere er fordi de findes på professionelt udstyr, hvor det rent faktisk tjener et formål. Det er skidt at mixe to spor sammen som er i modfase, de vil delvist udligne hinaden og give mærkelig lyd. Det er også derfor det er vigtigt at prøvelytte et mono downmix, for at sikre at der ikke er faseudligning mellem højre og venstre kanal.

Og på delefiltre er der selvfølgelig også polaritetsvendere, da man selvfølgelig skal sørge for at topkasser, mellemkasser og bundkasser er i fase med hinanden, for at undgå udligning ved delefrekvenserne.

Det eneste sted hvor det har relevans i et hjemmesetup er ved subwoofer-integration.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Vi har været inde på det før Henrik. Man hører det man forventer at høre. Det skriver du selv. I følge din egen logik så vil du ikke kunne høre en forskel fordi du ikke  forventer, mens andre netop vil kunne høre en fordi de forventer den. Din egen tilgang tilgang er derfor også dogmatisk og semi-religiøs, din gud er bare en anden.

Jeg har flere gange være sikkert på at der ingen forskel var, men ved nærmere lytning var der alligevel noget galt.

F.eks. har jeg for et stykke tid siden været nødt til at rykke min indstilling for MP3-filer et hak op, da jeg fandt nogle numre hvor komprimeringen kunne høres på bækkener og hihatte. Jeg mente ellers at jeg havde fundet en hørbart "usynlig" indstilling, men den var (imod forventning) ikke helt i mål.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det var egentligt det der var udgangspunktet for denne tråd. Målinger er selvfølgelig relevante og sanserne kan til tider spille os et puds, men jeg tror på at sanser nogengange kan give og nogle indtryk, som ikke kan påvises i målinger. Det kan jeg af gode grunde ikke dokumentere med målinger. 

Jada, selvfølgelig kan sanser give os nogle indtryk som ikke kan måles. Men sjovt nok forsvinder disse forskelle ofte i kontrollerede blindtest, fordi de viser sig blot at være meget overbevisende indbildning.

Det betyder selvfølgelig ikke, at der ikke findes en enkelt person eller to som rent faktisk kan høre de mest utrolige ting. Men det er endnu ikke lykkedes at finde dem og teste deres overmenneskelige egenskaber. Indtil man finder disse teoretiske superlyttere, er grænserne for den menneskelige hørelse ret veldefinerede.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg er ret overbevist om at alle fænomener kan forklares videnskabeligt, men der findes masser af ting i vores verden som videnskaben ikke har formået at forklare endnu.

Ja, men de er langt mere indviklede, besværlige og drilske end noget så simpelt som elektronisk gengivelse af lyd i en kvalitet som overgår den menneskelige hørelse med en komfortabel sikkerhedsmargen.


Redigeret af HenrikStevn - 29-Januar-2016 kl. 10:56
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 18:30
Henrik Stevn

Der er ingen grund til at citere mig mere, da jeg er ude af debatter med dig.

På nævnte nummer (i flere forskellige versioner (afprøvet idag)) er Eric Clapton ikke nem at placere (fylder fra HT til HT) når fasen vender forkert.
Vender fasen rigtig er han så godt som lige midt mellem højttalerne (faktisk en lille smule til højre fra midten) og det er ret nemt at høre.

Stort set det samme gør sig gældende på nummeret Goodbye ruby tuesday med melanie

Men det kræver selvfølgelig at anlæg, rum osv er til det

Det kan andre så prøve nu Wink


Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 14:05
Jeg har slettet end del beskeder - og givet en enkelt ferie. Der er flere, som er gået over grænsen - og der er helt sikkert flere beskeder der burde slettes (og nogle få, som ikke havde behøvet at blive slettet)

Tal pænt til hinanden - det er bare et forum, hvor man gerne vil hjælpe hinanden.. Hvis du ikke føler at du trænger igennem til en anden bruger, så lad ham være (i hans uvidenhed) og - som det er tilfældet her - lad ham, I rådgiver selv vurdere hvem af jer han vil lytte til.

Fortsat god weekend

...Ole


Redigeret af Ole - 30-Januar-2016 kl. 14:22
Moderator, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu