recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Savner ikke atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Savner ikke atmos

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2021 kl. 09:32
Tænker lidt, at film er ved at tage samme drejning som musik.
Der kom talrige innovationer hvert årti men selve kildematerialet blev dårligere og dårligere samtidig. Marketing kom på banen som med MQL og ødelagde den sidste flig 

Tænker os nørder med hjemmebiograf som hobby skal være glade for at have været med fra DTS / 1080P og frem til nu hvor kurven på selve film og formater er knækket.

For ca 15 år siden husker jeg TITAN AE afspillet i Roskilde Hifiklubben på 1 etage med det vildeste setup. I dag er selv Åboulevarden ikke samme sted. Og det lød så vildt at de nye Marvel slet ikke kommer tæt på


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2021 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

For ca 15 år siden husker jeg TITAN AE afspillet i Roskilde Hifiklubben på 1 etage med det vildeste setup. I dag er selv Åboulevarden ikke samme sted. Og det lød så vildt at de nye Marvel slet ikke kommer tæt på
Jeg husker tydeligt den film blive brugt flittigt til demo! Er det ikke længere siden? Det er nogle af mine helt første slut-folkeskole/start-gymnasie minder fra bio-interessen :)

Et off-topic, men sjovt spørgsmål: Gad vide om det havde været "det vildeste setup" hvis du hørte det i dag. Tror ens kvalitets-baseline har ændret sig væsentligt siden da.
Til top
Trump2000 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juni-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trump2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2021 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja det er jeg klar over. Hvorfor spørger du?

Dolby Atmos er opskaleret til biografen og nedskaleret til f.eks. musikbrug. At skalere en teknologi til formålet er almindelig praksis.

Jeg siger det fordi du bruger ordet "skalering". I denne sammenhæng mener jeg ikke at det er det korrekte ord at bruge, da mixet til hjemme brug ikke er det samme som til bio, og ofte ikke engang indeholder objekter.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er dér jeg synes kæden hopper lidt af for Dolby... For hele pointen med Atmos er jo, at lyde nu er objekter med koordinater fremfor "channel based". Og hele essensen af de fordele det medfører er skalering. Fra den lille biograf på 100 sæder til den store 1000 sæders biograf i Hollywood, så skalerer Atmos til rummet. Lyden skal bare være på (x,y,z) lokationen i rummet.

Netop, ansvaret ligger hos Dolby. Det minder mig lidt om hvordan THX fik ødelagt deres brand ved smække THX på alt fra elektriske tandbørster til hårelastikker. 

Dolby kunne i princippet have et krav om objekt baseret mix, også til hjemmemarkedet, indbygget i deres licens, men det har de valgt ikke at gøre, og derfor springer producenterne selvfølgelig over hvor gæret er lavest, men udvander desværre et potentielt meget lovende og kapabelt format. 

Ikke at sige der ikke findes fantastiske mix til hjemmebioen, det er bare snarere reglen end undtagelsen.

(Personligt mener jeg også der ligger et ansvar hos anmeldere og "journalister" der dækker området. For eksempel er Ralph Potts fra avsforum den største klovn i hans anmeldelser.)


Redigeret af Trump2000 - 26-Juni-2021 kl. 10:37
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2021 kl. 20:11
Jeg tillader mig lige at vække denne tråd til live igen, da der er sket en del på det seneste halve år!


Så er der: 

461 film i alt, 
heraf 267 med Atmos
og 81 med DTS:X

Dvs. over 75% af udgivelserne i DANMARK har et objekt-baseret lyd med!

Jeg er overrasket over mængden af film med DTS:X. En stor del af dem synes dog at være ældre film der genudgives i UHD med DTS:X. Der er lidt langt mellem DTS:X snapsene på de helt nye film, desværre. Håber ikke Dolby får monopol - det er aldrig godt for noget.

Jeg er opmærksom på, at bare fordi receiveren viser "Dolby Atmos", så betyder det ikke, at dem der lavede mixet rent faktisk har udnyttet mulighederne. 

Men omvendt så tænker jeg, at mængden af Atmos-releases indikerer, at man bliver nød til at tage stilling HVER GANG man laver en ny film eller TV-serie i dag. Man kan se frem til anmelder-tæsk, hvis man udgiver film i dag uden fornuftig brug af Atmos.


Det er også interessant at se de forskellige streaming-leverandørers prioritering (min uvidenskabelige opgørelse):

Amazon: Nærmest intet i Atmos.
Netflix: En del nye serier kommer med Atmos.
Apple: Nærmest alle egne serier kommer med Atmos.


Jeg har altid troet, at Atmos er kommet for at blive. Nu tror jeg også, at studierne faktisk vil udnytte mulighederne i det - især ved nye udgivelser.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2021 kl. 22:21
Jeg er ikke overrasket over tallene for UHD-udgivelser, men jeg så gerne at flere BD-udgivelser havde Atmos. I stedet ser jeg desværre flere og flere nye udgivelser med DD+ i stedet for TrueHD eller DTS-HD.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2021 kl. 22:40
Efter sommers og 1,5 mdr. Pause fra tv, da det var til rep. (Gået PSU) og komme tilbage, og ser bl.a på Disney+ så mange nye ting der er kommet i atmos, som virkelig er bedre end det der har været for det meste, overraskede mig.

Hvis masteren er lavet ordenligt men dynamik så er dd+ virkelig tæt på true HD og dts HD master. Og der føler jeg med bl.a black widow, at de er kommet langt. Ja det er ikke lossless, men de er tættere på end for bare 1 år gamle udgivelser
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu