recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Savnes: DR1+DR2 med høj bitrate hos YouSee?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSavnes: DR1+DR2 med høj bitrate hos YouSee?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 22:55
Dvbsnoop analysen viser at der er ca 17 Mbps ubrugt kapacitet i mux 538 MHz.

YouSee opdaterer stadig EPG for DR1+DR2 i 538 MHz mux'et, men der er ikke noget billede eller lyd.

EDIT: der er i øvrigt også god plads i mux 378 MHz, som svarer til DVB-T mux1 plus 2Nabo (DR1syn deler video PID med DR1, ligesom det er tilfældet på DVB-T). Der er omkring 13 Mbs ledig plads, hvilket passer med at et DVB-C mux er 38 Mbps, mux1 på DVB-T er 20 Mbps, og 2Nabo bruger 4-5 Mbps.

Redigeret af JesperLund - 08-December-2010 kl. 00:26
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 15:46
Det ser desværre ud til at vi må leve med denne kvalitetsforringelse hos YouSee. Jeg har fået dette svar som bekræfter at det er en permanent ændring (svar med blå tekst, derefter mine kommentarer).

Efter kanalomlægningen bliver DR1 og DR2 nu taget ned lokalt og destribueret fra den enkelte central og du i nettet. I forbindelse med den ændring vil signalet på stil-billeder typisk sendes i lavere bit-rate end før, men ved hurtigtskiftende billeder/bevægelser vil bitraten være højere end før.

Svaret fra YouSee giver indtryk af at bitraten kan blive både lavere og højere sammenlignet med før omlægningen. Det mener jeg er lodret forkert. Hvis det virkelig forholdt sig sådan at bitraten blev lavere i stilscener men højere i scener med hurtig bevægelse, ville vi få en forbedring af billedkvaliteten (subjektivt vurderet). Det synes ikke at være tilfældet ud fra kommentarerne i tråden.

ABR er ca 2/3 af de tidligere niveauer, og i mit eksempel med afsnit 10 af Borgen er bitraten godt nok mere VBR-agtig end tidligere (den gamle udgave på 538 MHz), men bitraten er systematisk lavere (alle scener).

Redigeret af JesperLund - 14-December-2010 kl. 15:48
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 17:38
Jeg tror heller ikke et sekund på, at signal baseret på det statistiske multipleks fra DVB-T, kan hamle op med det gamle DVB-C med den høje bitrate. Øv :-(
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Majmik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Oktober-2004
Sted: Danmark
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 19:24
Det er da nedtur!!!!!!!!!!!!
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 20:11
Vi må nok leve med den dårligere kvalitet indtil 2012, hvor det jo er planen, at DR1 og DR2 skal sende i HD.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
SandSand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Sted: Valby
Point: 525
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 23:16

Så opleves forskellen også større. Smart dér.

Til top
VC10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Marts-2007
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2010 kl. 11:01
Det var en kedelig tilbagemelding fra YouSee, at de gamle gode udgaver på 538 MHz er taget af.
Så vi må åbenbart fremover leve med den dårligere billedkvalitet på 370 MHz.
Men tak til Jesper for initiativet og have undersøgt sagen.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2010 kl. 22:11

Men JesperLunds analyse af 538 spekteret og 370 spekteret, viser at der faktisk er plads til de gode SDI udgaver af DR1 og DR2.

Bør vi ikke stadig gå i kødet på YouSee at argumentere for at få de gode SDI udgaver tilbage...

Jeg er helt enig med de mange i tråden her. Der er vitterlig tydelig kvalitetsforskel.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 10:22
Altså hos os er DR da den mest  sete kanal, det er den vel mange steder, så det vil jo være oplagt at favorisere DR med en fed bitstrøm, især da muligheden er lige om hjørnet. Signal-kvalitet er vel også være en konkurrence-parameter, hvis de gad bruge den, eller var det i gamle dage, før der var noget der hed mp3 og lign. :-)
mvh Christian
Til top
Threepwood Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Oktober-2008
Point: 68
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 20:18
Jeg skrev også til YouSee og fik nogenlunde samme svar tilbage. Den højere bitrate på 538MHz var den primære årsag til at jeg valgte mellempakken da min antenneforening for et par år siden blev koblet på YouSee, så nu overvejer jeg kraftigt om mellempakken overhovedet er noget for mig.
Til top
Newliving Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2007
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 11:17
Hr. og fru Danmark (samt mange andre) synes nok at billedkvaliteten er god i forvejen, så mon ikke bare i er lidt kræsne? :)

Jeg synes i øvrigt at DR1 og TV2 er nogen af de bedste danske kanaler, altså billedkvalitetsmæssigt, i forhold til eks. TV3 og 3+. Det er simpelthen noget værre l...

Men altså, jeg klager ikke. Synes kvaliteten er i orden!
LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Newliving Newliving skrev:

Jeg synes i øvrigt at DR1 og TV2 er nogen af de bedste danske kanaler, altså billedkvalitetsmæssigt, i forhold til eks. TV3 og 3+. Det er simpelthen noget værre l...

Det kan vi godt blive enige om (at TV3 har ringere billedkvalitet end TV2 og DR1+DR2), men før omlægningen var der synlig forskel på DR1+DR2 og TV2. Nu er DR1+DR2 forringet til TV2 niveau.

Det er lidt paradoksalt at YouSee gør et stort nummer ud af at vi nu har fået ZDF-HD, samtidig med at YouSee laver betydelige forringelser af billedkvaliteten på DR1 og DR2.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu