|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|
Hej igen. Jeg håber og tror, at evt. forvirring (om der på DVD'er ligger progressivt eller interlaced billedsignal) nu kan afblæses! Sådan som jeg forstår det hele betyder frametype sat til progressive (som på Sin City) ikke, at DVD'en som sådan indeholder billeder lagret progressivt - det har Jesper og jeg uden at PB'e sammen fundet samme kilde som reference på. Det betyder derimod, at når der skal encodes filmmateriale snarere end video/TV materiale at det hjælper encodingen til DVD. Og på afspillere, hvis chips forstår at bruge informationen, at afvikle/decode med færrest muligt artefakter, når materialet oprindeligt er progressivt, d.v.s. film. På min Sony recorder er der som følge af dette også disse oplysninger og denne indstilling: Og så er der også Otto TC, der i en anden tråd siger dette: Det eneste rigtige princip til gengivelse af film er et progressivt display - problemet er at langt de fleste signalkilder er interlaced, og konverteringen tilbage til progressive er ikke uproblematisk. Man kunne have håbet at HDTV ville løse dét problem, men desværre tror flertallet at 1080i er bedre end 720P. Det er det I PRINCIPPET også til film, men det stiller igen krav til udstyrets evne til at de-interlace - hvilket er endnu sværere/mere krævende ved 1080i end ved 576i. Heldigvis er udgangspunktet i så høj kvalitet at slutresultatet selv ved en dårlig de-interlacing opleves som bedre end DVD - men når det nu kunne have været endnu bedre... Det glæder mig overordentligt meget at det ser ud til at HD-DVD og Blu-ray har valgt den eneste rigtige løsning og lagrer filmene i 1080P/24. Redigeret af Carser - 29-Maj-2006 kl. 01:37 |
||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Tak for linket Jesper - det er en "keeper" ligesom de andre links postede Jeg bemærker dog at en del af teksten her til en vis grad understøtter min teori omkring komponent - ihvertfald som jeg læser teksten: -------------------- Once we've got our video information packaged up in component video format we've reduced bandwidth requirements by a factor of 3 to 2. But more compression was required for broadcast purposes. So back in 1953 when color television was born, a technique was developed to compress all of the component video information into one signal for broadcast. That one signal defined by the National Television Standards Committee (NTSC) is known as composite video. Composite video shows up everywhere these days. It is (except for HDTV) what comes over the air to your TV's antenna, or through the coaxial cable from your cable TV provider. The yellow "video" jacks on the back of your VCR, laserdisc player or DVD player all output composite video. The good news is that it only takes one wire to carry a composite video signal. The bad news is that the display system, whether it's a television or projector, needs to un-compress the composite signal, restore it to its original three-signal component video format, and then derive from that the RGB information for final display. The problem is that picture information is lost when component video is compressed into composite format. Furthermore, once you pack luminance (Y) and chrominance (C) information into one signal, it cannot ever be separated cleanly again. So when the television or projector tries to convert the composite signal back to component video, it can't recover the entire original signal. The result is that the final video image on the screen is diminished—the picture is not as crisp and clean, and the colors aren't as accurate and rich as they would have been had the composite video compression been avoided. So what does all this mean to you? If you want good picture quality, there's some amazingly good news here. The news is this: DVDs are encoded in component video!. This is a big step forward since VHS tapes and laserdiscs are encoded in composite video. So the signal information in those media is already diminished and compromised. But DVD is a different animal—not only is it more compact and easy to use, but a much higher quality format is on the DVD itself. All you need to do is take advantage of it. To do that, you need a DVD player with component video output, and a television or projector with component video input. You can connect the two with a three-wire component video cable. When you do this, you transfer the high quality signal from the DVD straight into your display system without it ever being converted to composite video. The result—better detail, a cleaner picture, and more accurate and richer color. |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Hej Carser Jaja, du siger nok at det var uden at PB'e sammen Det havde jeg nu aldrig mistænkt jer for, for jeg havde faktisk også selv fundet frem til samme link for noget tid siden, men glemt den i farten I det store og hele er jeg nu villig til at bøje mig, selvom det er sent og jeg er en lille smule forvirret lige nu af alle de begreber |
||
|
||
![]() |
||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|
Hej spawn, Ja, det er godtnok lidt "langhåret" Og m.h.t. hvad der er bedst - RGB eller component - er jeg enig med d'herrer: Det skal afprøves, ses, sammenlignes på de involverede apparater - man kan ikke læse sig til den endegyldige sandhed hverken på engelsk eller dansk. Som en afsluttende bemærkning for denne gang: Jeg kan efter at have læst i den "bibel", vi alle tre har fundet om emnet, nu bedre forstå, at hvide rulletekster på sort baggrund ikke ser skarpere ud end røde fordi der er høj kontrast, men fordi der kun lagres farve (krominans) på DVD i 1/4 opløsning af sort/hvid (luminans). Det slog mig meget klart, da jeg efter mit studie så netop en film med røde rulletekster. Redigeret af Carser - 29-Maj-2006 kl. 01:40 |
||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||
![]() |
||
Langemor84 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 13-December-2005 Status: Offline Point: 708 |
![]() |
|
Meget lærerigt. Tak til jer alle tre. Så har man da noget interessant at drømme om i nat. |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
|
Hvorfor mener du at der sker en komprimering? Man udregner grøn ud fra Y, B-Y og R-Y, og det er da ikke ensbetydende med at signalet er komprimeret på nogen måde. Den side, du linker til, siger da også at component er kompakt (ikke kompromeret) i forhold til RGB, men at composite er komprimeret. |
||
![]() |
||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
|
Meget lærerig tråd... Og blander mig lige... Troede også at component var også en form for komprimering... Eller opståd component, som der var en scene i TV-serien krøniken, da de skulle gå over til farvefjensyn produktion og de havde problemer at farve stabilitet ved at anvende rent RGB, som er det et kamera leverer..... altså af kontruktionsgrunde var det bedre at tage udgangspunkt i component og så har vi levet med siden ...
Men indgår der ikke en yderlig vinkel i vurderingen mellem componet og RGB? Er der ikke noget med at encoding processen normalt tager udgangspunkt i component og ligesom udnytter det i komprimeringsalgoritmen? Altså et begreb som YUV 4:2:0, som jeg ikke helt har hold på, er det ikke et udtryk for dette. Og vælger at encode visse dele af signalet ringere end andet... Har oplevet at nogle PC-programmer til encoding kan vælge at tage udgangspunkt i komponent eller RBG.. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Lunddal. Jeg er nået frem til tilsvarende og tænkte også på at skrive noget tilsvarende til JesperLund, jeg også mener evt. må have forvekslet component med composite. Dette gælder ved afspilning. I transmission og DVD-produktion sparer man på båndbredden i luminanssignalerne. Herom senere. Det er heller ikke komprimering. Digitalt: Da en DVD i virkeligheden ikke har R, G og B lagret hver for sig i og med fuld båndbredde/opløsning, men har Y lagret med fuld båndbredde/opløsning og B-Y og R-Y med en lavere, kan der spares masser af plads. Dette er også forklaret på http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_3/dvd-benchmark-part -1-video-9-2000.html Og omtalt i The Official DVD FAQ under http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.4, hvor der bl.a. står dette: Pictures are subsampled from 4:2:2 ITU-R BT.601 down to 4:2:0 before encoding, allocating an average of 12 bits/pixel in Y'CbCr format. Redigeret af Carser - 29-Maj-2006 kl. 12:04 |
||
M.v.h. Carser
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja. Nu har jeg fundet følgende, hvor det med fed, jeg har fremhævet, også er med til at underbygge din/min påstand. Så det foreslår jeg spawn og andre interesserede at læse. (Bemærk, at der må skelnes mellem billeder og sekvenser for at vi ikke taler forbi hinanden): 525/60 (NTSC, 29.97 interlaced frames/sec) and 625/50 (PAL/SECAM, 25 interlaced frames/sec) video display systems are expressly supported. Coded frame rates of 24 fps progressive from film, 25 fps interlaced from PAL video, and 29.97 fps interlaced from NTSC video are typical. MPEG-2 progressive_sequence is not allowed, but interlaced sequences can contain progressive pictures and progressive macroblocks. In the case of 24 fps source, the encoder embeds MPEG-2 repeat_first_field flags into the video stream to make the decoder either perform 2-3 pulldown for 60Hz NTSC displays (actually 59.94Hz) or 2-2 pulldown (with resulting 4% speedup) for 50Hz PAL/SECAM displays. Kilde: http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.4 Redigeret af Carser - 29-Maj-2006 kl. 11:07 |
||
M.v.h. Carser
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Jeg skal gerne indrømme at jeg aldrig præcist har undersøgt hvad der lå bag påstanden om at component var komprimeret [lidt] i forhold til RGB. Jeg har blot set påstanden tilpas mange steder (det er ikke fordi jeg forveksler component og composite). Carser har brugt mere tid på at researche dette end jeg, og den begrundelse som nævnes ovenfor synes jeg virker meget plausibel. Selv om component er komprimeret i forhold til RGB er det meget lidt, og i praksis er der næppe teoretisk forskel på interlaced component og RGB. Med det konkrete setup af DVD afspiller og TV kan der sagtens være en forskel, men det kan kun øjnene afgøre |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej igen Jesper. Godt, du ikke forveksler component og composite (det gør jeg heller ikke begrebsmæssigt, men af og til taster jeg forkert... Forskellen mellem component og RGB, som jeg har omtalt i det, du citerer, kan ikke ses ved afspilning af DVD i hhv. RGB og composite, for den har intet med afspilning at gøre, men at gøre med, hvad der til at starte med ligger lagret på DVD'en, man afspiller. Og der ligger ikke RGB på en DVD. Ved afspilning er der udfra, hvad jeg ved, ikke basis for at påstå, at en DVD-afspiller komprimerer noget i component (+evt. progressive mode) i forhold til i RGB tilslutning. Jeg kan egentlig heller ikke mindes at have set påstanden før. Tværtimod er MPEG2 jo kraftigt komprimeret og en afspiller dekomprimerer MPEG2, ofte med upsampling og diverse filtre og fejlretning, så artefakter og de uundgåelige presse- eller brændingsfejls og læsefejls indflydelse reduceres. |
||
M.v.h. Carser
||
![]() |
||
![]() |
|
Herligt Takker til både Carser og Jesper for al researchen og de mange gode kommentarer, oplysninger, links, den gode debat og andet i denne tråd. Det er en fornøjelse at indgå dialog med jer |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |