recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scart eller component?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketScart eller component?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2006 kl. 12:08

I lige måde Spawn og velbekomme fra mig, der også vil sende lidt tak videre til Otto, forummets stiftere og alle, der lægger og har lagt facts om emnet ud på nettet.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2005
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2006 kl. 19:29
Tak skal I ha! 

Jeg, som "stifter" af denne tråd, tror bare at jeg beholder mit gode Scart kabel.  :-)

Men har jeg ret i at i et component kabel ikke overføres signaler, såsom auto 16:9 som i et scart?
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2006 kl. 19:37
Det har du fuldstændigt ret i - og heller ikke lyd - og heller ikke billede ud af TV'et - og heller ikke div. link-dataoverførsler. Kun billede ind til TV'et.

SCART-systemet er ikke så tosset, men der er bare fremstillet for mange discount-kabler, og SCART-kabler har det i visse apparater med at arbejde sig løst med tiden, da de vejer lidt og ikke har små fingerskruer.
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Aarestrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2006
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2006 kl. 13:56

Jeg har læst denne tråd med stor interesse og har kastet mig ud i at prøve hvad der synes bedst i mit setup, RGB eller Component. Mit setup består af en Philips 32pf9830 og Sony 720 recorder + rimelig gode kabler. Og resultatet blev at RGB vinder stort. Under Component drift kunne man på Sony recorderen vælge Progressive on/off, men resultatet blev aldrig lige så flot som ved RGB. Det der gjorde det så nemt at udvælge RGB som vinder, var simpelthen at skarpheden/detaljerne blev væsentligt bedre.

Jeg er overrasket

Redigeret af Aarestrup - 30-Maj-2006 kl. 13:57
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2006 kl. 15:32

Det var spændene at læse, Aarestrup, og dit TV er jo et af de bedre.

RGB = Rigtigt Godt Billede  
Og SCART er smart - omend det ikke er så nyt endsige progressivt!  

M.v.h. Carser

Til top
Aarestrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2006
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2006 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det var spændene at læse, Aarestrup, og dit TV er jo et af de bedre.

RGB = Rigtigt Godt Billede  
Og SCART er smart - omend det ikke er så nyt endsige progressivt!  

Sikke du kan

Som kommentar kan jeg fortælle at jeg hoppede på en af de her Samsung TV i fælleskøbet (Det er afleveret tilbage) og her var det Component der stod klart bedst. Faktisk var jeg til at begynde med noget skuffet over DVD kvaliteten, men kun lige indtil at jeg skiftede over til Component.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og SCART er smart - omend det ikke er så nyt endsige
progressivt!  

Nogen gange lige smart nok. Det er lidt irriterende når man har Selector og
recorder, når recorderen konsekvent slår over på analogt tv, når man er
færdig med at bruge den
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 16:25

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nogen gange lige smart nok. Det er lidt irriterende når man har Selector og recorder, når recorderen konsekvent slår over på analogt tv, når man er færdig med at bruge den

Sådan er det ikke hos mig - jeg gennemsløjfer RGB fra Selectors TV-ud og er recorder og/eller Selector "på", så holder TV'et fast i A/V-indgangen. Men recorderen bør (hvis man nødigt vil se analogt TV) så ikke stå på en kanal, når den er tændt, men på den AV-indgang, Selectoren er tilsluttet.

Hvis du med "slår over på analogt tv" mener fra TV'ets og ikke recorderens tuner, altså at TV'et ikke længere viser signal fra SCART, er det måske et spørgsmål, om dit TV og din recorder bruger pin 8 eller ej i RGB-mode. Selectorer gør helt sikkert.

Se på http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engine ering/SCART.html

I RGB-skemaet er 8'eren ikke med som i composite og S-video, så måske er standarden åben for lidt fortolkning på dette punkt.

Eller også er RGB-skemaet ikke komplet.
Eller også gennemsløjfer du ikke.
Eller også har du ikke pin 8 + dens ledning monteret eller intakt i et af dine SCART-kabler. 

Redigeret af Carser - 31-Maj-2006 kl. 16:28
M.v.h. Carser

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 16:30
Jeg har Selector tilsluttet min Pios L1 indgang, og recorderen er tilsluttet
tv'et via scart (én af de 4 indgange den har).

Der gennemsløjfes, så jeg kan se Selector i RGB når recorder ikke er
tændt, og når recorder er tændt, står den på L1, så jeg kan se/optage
signalet fra Selector, men dog kun se signalet i S-Video, da recorderen
ikke både kan outputte RGB og component (*).

MEN, når jeg f.eks. slukker for recorder, hopper tv'et over på
antenneindgangen, og jeg er nødt til selv at gå tilbage til den korrekte
indgang.

Det skal dog siges, at jeg indtil videre har et gratiskabel mellem recorder
og tv (og et QED kabel mellem Selector og recorder).

* component benyttes til DVD-afspilning, da det til dels giver den bedste
kvalitet, og at jeg derudover ønsker at se optaget tv og DVD på hver sin
indgang, da de kræver forskellige indstillinger i kontrast og farve.

Redigeret af lunddal - 31-Maj-2006 kl. 16:42
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 16:38

Du er hurtig!

Ja, det må vel være recorderen, der ikke opretholder passende spænding på pin 8 i standby eller kablet, der ikke sender den rigtige spænding videre til TV'et eller TV'et, der ikke synes, den er høj nok.

Prøv evt. med et andet fuldt monteret kabel mellem recorder og TV.

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 16:44

Nå, der blev rettet lidt m.h.t. S-video og component mens jeg tastede lige før - så er jeg ikke længere sikker på, at dit kan opføre sig som mit "rene RGB set-up" gør.

Men hellere godt billede  og et ekstra tastetryk eller to på TV-remoten end et billede, der er knapt så godt eller ligefrem er i composite.

M.v.h. Carser

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 18:43

Når Pioneer recorderen optager, kan du aktivere scart loop funktionen (dvs. RGB) ved at trykke på + på fronten af recorderen (gælder i hvert fald for x30 serien).

Jeg har selv en Pioneer 530 og Selector, som er forbundet på samme måde som hos dig. Hvis mit TV (et Philips CRT) står på en anden indgang end AV indgangen for recorderen, og jeg slukker for recorderen, skifter TVet til AV indgangen for recorderen og viser Selector via scart loop. Det vil sige at Pioneer recorderen må sende et switch signal via scart stikket, når den lukkes ned.

Redigeret af JesperLund - 31-Maj-2006 kl. 18:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu