|
Sejrsen Atmos 7.2.4 |
Besvar ![]() |
Side <12345 16> |
Forfatter | ||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lige netop hvad jeg havde forestillet mig. Almindelig gips på hele væggen og felter med akustikgips på strategisk rigtige steder. Hvor de strategisk rigtige steder er, må være et oplæg til at læse lidt op på akustik og lyd eller der kommer andre på banen der har forstand herpå
![]() MHT. dampspærren, har den en indflydelse på lyden. Nok ikke større end hvis du holder et stykke op foran din HT (så kan du selv høre). Det skal også nævnes at det "kun" er reflektionerne der påvirkes og altså ikke den direkte lyd.
Jonas H har rockwool i sække i sin hjemmebio for at dæmpe, han ser ud til at have rimeligt styr på akustik, det kunne være han kunne komme med lidt input om dette.
BS Redigeret af Bschmidt - 10-August-2011 kl. 07:25 |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Jeg er nu heller ikke ekspert på akustik, men har dog brugt en del tid på at læse og prøve mig frem. Uanset hvad, er et "lidt for dødt" rum efter min mening MEGET bedre end et "lidt for livligt".
Mht. plasticsække/dampspærre, så vil det reflektere de høje frekvenser, men hvis formålet er, at absorbere bas, så gør det ingen forskel.
Læs evt. denne side. Der er et par interessante ting: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
|
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
|
![]() BS
|
||
![]() |
||
Sejrsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2005 Status: Offline Point: 813 |
|
Et par stemningsbilleder. Byggeperioden kommer nok til at tage lidt længere tid end forventet
![]() ![]() ![]() Redigeret af Sejrsen - 07-September-2011 kl. 20:35 |
||
![]() |
||
martin_p ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Maj-2011 Status: Offline Point: 852 |
|
Sådan et bio projekt tager altid længere tid end først antaget.
|
||
![]() |
||
MMJ,75 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2008 Sted: V, Roskile Status: Offline Point: 828 |
|
lyder rigtig spændet
![]() jeg ved nok godt at du ved hvad du gør men hvis du skulle se noget inspiron så er amerikaner jo godt i gang?. og her er resten? = http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=19 ![]() Redigeret af MMJ,75 - 08-September-2011 kl. 14:54 |
||
Yamaha RX-A3020. - Panasonic TX-P55VT30. - DMP-BDT310. - Soavo-1 Piano Black. - Vienna Waltz Grand. - Energy Veritas 2.0Ci. - Monolith-DF+. - Infinity Cascade 15. - TANNOY REFERENCE. - Squeezebox T.
|
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Jo, det er det faktisk, og det ved jeg faktisk noget om, så derfor tillader jeg mig at udtale mig om det Hvis du skal isolere for lave frekvenser hjælper selv den bedste sandwichkonstruktion dig ikke. Det eneste der fungerer er rum-i-rum hvor det inderste rum agerer masse i et svingningssystem sammen med gummiophænget (eller evt en stor kasse der hviler på et underlag med meget lav resonansfrekvens) til den eksisterende konstruktion. Du kan selv teste teorien bag ved at tage en fjeder, og forbinde den til en masse. Hold fast i fjederen og bevæg den hurtigt. Massen bevæger sig ikke pga systemets lavpasfilter-funktion. Ved langsommere bevægelser vil massen på et tidspunkt begynde at bevæge sig fordi du nærmer dig systemets resonans, hvilket vil sige at bevægelserne vil blive transporteret til massen. Det er samme princip der benyttes ved lydisolation (hvis det er lavet ordentligt). Med en masse gips øger du selvfølgelig massen, men hvis det skal fungere ordentligt må der ikke være nogen rigid terminering til den eksisterende konstruktion. Rockwool er desuden ikke velegnet til at fungere som fjeder. Derimod er det rigtig godt som porøs absorbent, på samme måde som eksisterende produkter fra Troldtek, Rockfon etc. OT. Til trådstarter vil jeg anbefale at lave noget luft i mellem det absorberende materiale og væg/loft. Det giver en langt bedre absorbtion i lavere frekvenser. Med normal teknik i form af bredbåndede absorbenter vil jeg ikke mene, at du kan få for meget absorbtion. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag også, men de fleste moderne biografer jeg har besøgt er typisk meget dæmpede. Det giver også rigtig god mening fordi du er interesseret i at høre på filmens lyd, og ikke rummets lyd. Bastraps i hjørnerne er også en rigtig god ide.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Jeg er enig i alt hvad du skriver. ![]() Et rum som er akustisk optimeret til film, vil dog halte mht. gengivelse af musik. Der er ikke "rumklang" i lydsporet på sange, så det vil komme til at virke meget indelukket og dødt. Men til film, vil det sidde lige i skabet. Dialog og "hurtige" lyde ala pistolskud kommer virkelig til sin ret
![]() |
||
![]() |
||
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
|
Jamen det er da godt du ved noget om det, kunne du så ikke fortælle hvorfra du ved det, min viden er såmænd ganske almindelig lavpraktisk erfaring.
Sjovt nok anbefaler man ofte en skillevæg bestående af 2 lag-gips, træskelet og isolering, 2 lag-gips som en ganske fornuftig lydisolering. Selvfølgelig kan der laves løsninger som er bedre men som også vil koste markant mere.
Edit:
Redigeret af Hans j - 08-September-2011 kl. 14:20 |
||
![]() |
||
|
Selvfølgelig er den konstruktion du snakker om bedre end ingenting. Men den er anbefalet til kontormiljøer hvor det skal bekæmpe dialog etc. I biosammenhæng hvor vi snakker enorme lydtryk i forhold, vil den ikke være tilstrækkelig hvis man ønsker lydisolering. De opgivelser du snakker om, er helt sikkert ikke opgivet for alle frekvenser. Under 100hz kan kun stoppes ved den metode opzouten nævner. Og ikke nem at konstruere.
|
||
![]() |
||
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
|
En af fordelene ved gips er dens forholdvis høje massefylde. Så du mener ikke at lyd under 100Hz kan stoppes af gips ?
|
||
![]() |
||
|
Du spørger mig én linje efter jeg har skrevet "Under 100hz kan kun stoppes ved den metode opzouten nævner.". Du kan godt spørge igen, men mit svar vil stadig være det samme
![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 16> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |