|
Seriøs ny projektor løsning |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | |
KennyIver
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2011 Sted: Herning Status: Offline Point: 1073 |
Funktioner
Tak(0)
|
Vi bruger næsten ikke vores tv (film eller alm.tv) om dagen, det er også udelukket om aftenen her. Det eneste som kan bekymrer mig lidt er en højsommer dag, hvor solen lyser ind i udestuen hele eftermiddagen og lidt om aftenen. Det enkelt look et fast rammede lærred har er jeg vild med. Det ser decideret skide godt ud synes jeg.
|
|
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne |
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Et fastramme lærred er det eneste rigtige valg.
Det ser faktisk også pænt ud om dagen, synes jeg. Jeg har et 50 tommer plasma hængende på en sidevæg, men bruger det meget sjældent. Jeg ville uden tvivl vælge Epson TW9300, hvis jeg skulle købe ny projektor i dag, dog skulle TW7300 være lige så god, hvis man ikke har mulighed for at male væggene sorte... Med en afstand på små 4 meter, burde du vælge et lærred mellem 110" til 120". Selv har jeg en afstand på ca. 3,60 m fra lærred til linse og sidder ca. 3,80 m. fra lærredet. Jeg gik fra 90" til 112" og det gjorde en kæmpe forskel. Du må for din egen skyld, ikke gå under 100" på den afstand!!! Husk at tjekke, om den projektor du vælger, kan lave den størrelse billede, du ønsker, på den givne afstand! Jeg er selv meget interesseret i, at prøve et lærred med indbygget teknik, for at se, om det kan forbedre kontrasten, når man ikke har mulighed for, at male alle vægge mørke så det kunne være rart, med lidt info fra folk, der rent faktisk har et hængende hjemme i stuen... Nogle, der kan anbefale en forhandler af et Draper React 3.0 fastramme lærred? Dette lærred får også en masse ros, men det er lidt pebret og uden indbygget teknik: https://tapeconnection.dk/product/cima-by-stewart-3926/ Brug lidt tid, på at overveje 21:9 mod 16:9. Jeg mener, 16:9 er det bedste valg for de fleste, med mindre, du vil ofre tid, penge på at lave et smart maskningsystem...
Redigeret af Supergris - 23-Januar-2017 kl. 17:42 |
|
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
|
KennyIver
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er ikke i tvivl om størrelsen, men og jeg mener men, fordi jeg skal lige have det målt ordentlig op. For jeg tror ikke at jeg kan have højttalerne der. Jeg vil jo gerne at de har lidt plads til sidevæggene Det vil jeg huske at undesøge Hvad er det du tænker på når du mener Epson TW9300 eller TW7300 er så oplagt nu? Jeg kan læse mig til at Sony og JVC kan lave en dybere sort, end LCD modellerne. Jeg skal vist lige have læst og ud og se de Epson modeller, dem snakker i jo alle om
|
|
Setup:
|
KennyIver
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har tænkt over at hvis jeg skal fremtids sikre det lidt, så gå efter et godt lærred og et godt HDMI kabel. Købe en Sony VPL-HW40ES som jo får rost over alt for dens kvalitet i forhold til prisen, indtil rigtige native 4k projektor kommer ned i en prisleje som er til at betale og man mener at det er opgraderingen værd. Det er bare en umiddelbart tanke, som jeg synes ret godt om det, fordi jeg køber nogen ting som kan genbruges når en ny projektor kommer op. Jeg har slet ikke undersøgt sony projektoren eller på anden vis sat mig fast på noget. Men det er en tanke som er dukket op et par gange i løbet af dagen, hvor jeg har kigget på nettet.
Det med lærreder er jeg på bar bund. Jeg er nød til at tage ud til nogen forhandler og høre hvad de mener (vil sælge, banditter) Jeg må og vil gerne betale noget ekstra for at få professionel hjælpe til at vælge og skaffe et lærred. Derudover så har jeg lige målt lidt med størrelsen og en 90"-92" passer perfekt på væggen, hvor mit tv hænger nu. Der er plads til højttalerne og jeg kan sagtens fornemme at det giver en markant større billede. Jeg er godt klar over til film vil et større lærred være federe, men det kan ikke være der, i hvertfald ikke på den væg.
Redigeret af KennyIver - 23-Januar-2017 kl. 17:49 |
|
Setup:
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Den skulle være bedre på næsten alle punkter, er 4K kompatibel med pixel shift teknologi, fuldt motorstyret optik og til en væsentligt bedre pris end JVC.
Her er et godt review, hvor du kan få lidt indblik: http://projectiondream.com/en/epson-eh-tw9300-eh-tw7300-eh-ls10000-battle/ Der er en lille video, hvor de demonstrerer, hvor meget mørke vægge betyder. I dit indlæg, lyder det til, du tror, du vil opleve en dårligere billedkvalitet, ved at vælge en projektor. Jeg er overbevist om, du vil blive blæst bagover, når du oplever, hvor meget du egentlig kan opnå, i en ganske almindelig stue, hvis du får lidt styr på din mørkelægning! Glæd dig :) Som skrevet, er der ingen tvivl om, hvilken projektor, jeg ville vælge, men jeg kunne godt overveje at skifte lærred, selvom det, jeg har, er lækkert, så det kunne være fedt, at høre, hvilke erfaringer folk har, mht. lærred i en stue, og det er vel også i OPs interesse?
Redigeret af Supergris - 23-Januar-2017 kl. 18:01 |
|
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
|
Schjelde
Guld medlem Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg ville slet ikke overveje andre lærreder end react 3 lærred.
Det er ikke det jeg selv har købt da det skulle være tab tension og ift. Pris men skulle jeg have haft fastramme lærred ville det være det. Tror butikken hedder The Rock der er i Lund i Sverige har det i udstilling ellers kig på beamer4u.de.... http://www.beamer4u.de/epages/63967425.mobile/de_DE/?ObjectID=84701 Evt. Se på en artikel på cine4home.de om React 3 lærred (tysk side) Redigeret af Schjelde - 23-Januar-2017 kl. 18:24 |
|
Sony AF8 65
Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg ville sgu aldrig købe en LCD-projektor når der er råd til både Sony og JVC.
Et godt lærred, som er dansk lavet og fås med en fin ramme, er Lissau TrueColor. Det koster vist ti stærke for lidt over 100 tommer i dag. Sådan et godt projektor-setup ville jeg i øvrigt altid vælge over ethvert TV der findes. OLED kan selvfølgelig imponere med kontrast og HDR, men der er nu ikke noget som et rigtig godt billede projekteret på et godt lærred. Det gør virkelig en forskel, i forhold til en skærm. Redigeret af Naiera - 23-Januar-2017 kl. 18:36 |
|
Supergris
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor ville du aldrig købe en LCD-projektor?
Billedet på en LCD-projektor, kan ikke sammenlignes med et LCD-tv. Det, det kommer an på, er vel hvilken projektor, der har de bedste features og billedkvalitet til prisen, så kan teknologien bag, være ganske ligegyldig. Både Sony og JVC er faktisk til dels en LCD-projektor og Epson bruger det, de kalder 3LCD-teknologi HollywoodZuHause, (han ved, hvad han snakker om) har lavet en gennemgribende test, hvor han roser den, og han mener, Sonyen forekommer gammeldags ved sammenligning, og JVC er bedre på nogle punkter, men dårligere på andre, og så er den væsentligt dyrere. https://www.youtube.com/watch?v=FD2IWE9IMEw Et Lissau er fint, men det har ikke indbygget teknik, og er for dyrt i forhold til Grandview eksempelvis, der ligger meget tæt i forhold til både billede og byggekvaliteten, og kan fåes til omkring 4.000 kr. I denne YouTube-video, roser brugeren meget Stewart Cima og udtaler, han har testet det sammen med mange andre fabrikater. Hør selv ca. 5 min. inde i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=qBppcg4WG5Y Igen, har det ikke indbygget teknik, så resultatet afhænger meget af mørkelægningen, men han mener, det er alle pengene værd. Redigeret af Supergris - 23-Januar-2017 kl. 21:10 |
|
Min hjemmebio:
|
jespermart
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 891 |
Funktioner
Tak(0)
|
Og så linker vi lige til en test af JVC X5000
I sort niveau er der ingen sammenligning mellem jvc og epson
|
|
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(1)
|
Godt at der er popcorn-maskine i hjemmebiffen ...
|
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
I og med at der er tale om en dagligstue der ikke er 100% lyskontrolleret, så har det i øvrigt overlegne sortniveau fra en JVC projektor ikke den samme afgørende betydning som i en dedikeret hjemmebiograf. Epson og Sony projektorerne har rigeligt sortniveau til at det er lyset i stuen der er begrænsningen på det opnåelige sortniveau (gælder også om natten da stuen ikke er malet helt sort).
I et stue setup kan jeg varmt anbefale et "Ambient Light Rejection" lærred men du muligvis får svært ved at finde en DK forhandler der kan demonstrere et - du skal nok kigge udenlands for at fine det store udvalg af denne type lærred, så prøv at google i tyskland. React 3.0 er et godt bud men der er mange andre og det kan være en fordel at finde et med lidt gain. Vær opmærksom på at priserne varierer kraftigt. Danske DNP og amerikanske Screen Innovation er blandt de førende og dyreste. Prøv at se nedenstående link for mere info om denne type lærred. Jeg selv bruger en Sony HW40ES og et 100" cinegray 5D i fastramme fra elitescreens og jeg er meget tilfreds. Jeg udskiftede det medfølgende hvide elitescreen lærred med gain 1.0 til ovenstående cinegray 5d med gain 1.5 og forskellen var som nat og dag. Det er nu muligt at se TV i dagslys uden at billedet er udvasket og om aftenen er sort subjektivt kulsort og ikke grå som ved det hvide lærred. Hvis man bruger sin projektor i et stue setup kan jeg varmt anbefale i det mindste at overveje et Ambient Light Rejection lærred, men der er fordele og ulemper ved alle lærred typer. Mvh |
|
McClane
Bruger Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 74 |
Funktioner
Tak(0)
|
Man skal dog være opmærksom ved brug af ambient light rejection screens, at man overholder den specificerede throw ratio, altså afstanden mellem projektor og lærred. Ellers vil man få problemer med hotspotting, pga. den høje gain i dugen. Jo mere gain, jo mere hotspotting risikere man.
|
|
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |