recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Siddeafstand til lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSiddeafstand til lærred

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
kasperoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-December-2009
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Emne: Siddeafstand til lærred
    Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 22:22

Er begyndt at kigge nærmere på om jeg kunne finde en projektor til stuen, men eri tvivl om hvor vidt det er muligt i en længere stue.

Jeg vil få ca. 6m fra sofa til lærred og lærredet vil maks. kunne blive 100". Det skulle ikke være noget problem at placere projektoren tættere end de 6m til lærred.

Er det for langt at sidde væk fra 100"?

Det er nok mere et spørgsmål om hvad man selv synes, men er der nogen der har et lign. setup?
 - Det er primært DVD kvalitet der skal afspilles også lidt PS3 en gang i mellem.

Til top
larsen_mgeic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2009
Sted: Esbjerg
Point: 1315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 23:08
Nu har jeg selv haft et 90" på 4 meters afstand, og jeg kan kun sige at det er STORT ;) 
Så 100" på 6 meter, det lyder nu altså meget rimeligt i mine ører. Specielt med tanke på at du kører med 
dvd kvaliteter. Jeg håber din receiver kan upscale lidt, eller at du har en god afspiller. Jeg syntes i hvert fald selv at det var knap så spændende, når det ikke var blu-ray kvalitet.

Når det så er sagt, så mener jeg altså at størrelsen bestemt er tilstrækkelig. :)

Du kan dog gøre det, hvis du vil have en fornemmelse af skærmens størrelse, at du måler ud hvor stort 100" vil være på din væg, og så klask lidt malertape op. Så kan du sætte dig i sofaen og se hvor stort det vil være.

Redigeret af larsen_mgeic - 17-Oktober-2010 kl. 23:11
Til top
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 23:12
Det er jo en smagssag, men jeg vil mene at det er for lille et lærred / for lang afstand, hvis du går efter at få en "rigtig" biografoplevelse.

Det vil svare til et forhold mellem afstanden til billedet og billedbredde på 6m / 2,2m = 2,7. En håndregel er, at dette forhold typisk vil være omkring 1,5.
Til top
kasperoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-December-2009
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 08:55
larsen_mgeic:

Hvad var grunden til at du ikke synes at det var tilstrækkeligt - Var kvaliteten for dårlig?

Biografoplevelsen forsvinder nok lidt, når afstanden er så stor i forhold lærredets størrelse. Men det er også mest for at få at få udnyttet stuens længde at jeg overvejer projektor.

Men må prøve løsningen med malertape eller se om jeg ikke kan låne mig til en projektor og se om det er acceptabelt.

Redigeret af kasperoh - 18-Oktober-2010 kl. 08:56
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 11:16
Ja hvis man kan låne en projektor er det jo det optimale.
Kvaliteten i en dvd afspillet på min ps3, var markant dårligere end en blu-ray. Så derfor syntes jeg at det var lidt kedeligt. Dog får filmene stadig en ny dimension, ved at komme op i de størrelser :)

Mht. størrelsen, så havde jeg ca. 4 meter til lærred, og 2 meter i bredden. Så det giver et forhold på 2, og det måtte bestemt ikke være større, hvis man ikke vil dreje hovedet for at læse undertekster. Det er bare min mening.
Til top
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Maj-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Mht. størrelsen, så havde jeg ca. 4 meter til lærred, og 2 meter i bredden. Så det giver et forhold på 2, og det måtte bestemt ikke være større, hvis man ikke vil dreje hovedet for at læse undertekster. Det er bare min mening.

Ok. Det er som sagt en smagssag.

Sidst jeg var i biografen prøvede jeg at sætte mig på en række som jeg vurderede var ca. 1,5 gange billedbredden fra billedet (nej; jeg havde ikke målebåndet med i biffen Smile). Den række var ca. midt i biografen, og det passede mig fint, der var ingen problemer med at se hele billedet/undertekster.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 11:48
det er for lille.
jeg sidder ca 3,00m væk fra et 92" lærred .hvilket i bredden er en kende for smalt......syntes jeg. forholdet er 1,4
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 12:51
6 m afstand og et bileder på 100 , er for lidt...men alt er relativ så der kan godt være at du synes at der er godt nok Wink

jeg sider ca 5m fra en 120 og er veldig tilfreds med afstand ( jeg har haft før et 92 og synes at den var alt for lille )
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

6 m afstand og et bileder på 100 , er for lidt...men alt er relativ så der kan godt være at du synes at der er godt nok Wink

jeg sider ca 5m fra en 120 og er veldig tilfreds med afstand ( jeg har haft før et 92 og synes at den var alt for lille )

Nu hænger det jo også sådan sammen, at der er markant forskel på 92" og 120" da der måles i diagonalen.. 

Konklusionen må være at det er en smagssag, og at det vil være en fordel hvis du selv kan vurdere det, ved enten at låne en projektor eller få det visualiseret. 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2002
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 13:13
Det er umuligt at afgøre hvad der er "rigtigt" for en selv, da det jo er og forbliver en helt privat temperaments og smagssag.

Skal man prøve at perspektivere det lidt kan man jo sige et det omtrent vil svare til at sidde 3 meter fra et 50" TV.

Jeg vil derfor tilslutte mig den grupering der mener at det er for småt/afstanden er for stor til at man virkelig udnytter/retfærdiggør det forhold og de muligheder der er forbundet med projektion i retning af at etablere en større 'biograf-oplevelse' end det er muligt med et TV. Omvendt kan man jo også sige at med den store afstand der er, bliver det nærmest bydende nødvendighed at du benytter dig af projektion for at få noget brugbart ud af det. (med mindre du altså lige syntes du har en plus/minus en ½ million til et 100" TV)

Men med 6 meter til 100" vil du hvad størrelse/synsfeltsfylde angår altså "kun" få det samme ud af det, som mange får ud af at have et almindeligt 50" TV

Selv sidder jeg ca 3½ meter fra 123" hvilket jeg personligt finder optimalt til HDTV og Blu-ray materiale. Det er også i en stue der er 6-7 meter lang. Jeg har valgt at indrette mig sådan at sofaen jeg sidder i, så at sige opdeler stuen i 2 sektioner. Én sektion med sofo+sofobord og hjemmebio, og en anden sektion bag hjemmebiografen med spisebordet. ...Det kan du jo også overveje, hvis der ikke er en WAF ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor ) der ikke ville kunne bestås i den forbindelse.

Redigeret af TBC1 - 18-Oktober-2010 kl. 13:23
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 15:18
Jeg er enig i udsagnet om det er individuelt fra person til person. Prøv at se om du ikke kan finde en butik med et stort demorum, så kan du få en ide om hvad der er passende for dig.

Der er mange herinde der går efter devisen " bigger is better" selv kører jeg dog ikke med på den. Jeg synes det ødelægger oplevelsen med et for stort lærred hvis min synsfelt ikke kan overskue hele lærrede på en gang. Så skal man sidde og cykle rundt med øjnene hvilket jeg ikke finder behageligt.
Så jeg nøjes med et 82" på ca. 3½ meters afstand, og ja jeg synes stadig det er en fed oplevelse og kunne aldring finde på at se en film på mit stue tv.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Jeg er enig i udsagnet om det er individuelt fra person til person. Prøv at se om du ikke kan finde en butik med et stort demorum, så kan du få en ide om hvad der er passende for dig.

Der er mange herinde der går efter devisen " bigger is better" selv kører jeg dog ikke med på den. Jeg synes det ødelægger oplevelsen med et for stort lærred hvis min synsfelt ikke kan overskue hele lærrede på en gang. Så skal man sidde og cykle rundt med øjnene hvilket jeg ikke finder behageligt.
Så jeg nøjes med et 82" på ca. 3½ meters afstand, og ja jeg synes stadig det er en fed oplevelse og kunne aldring finde på at se en film på mit stue tv.

Præcis min holdning. Jeg fatter ikke folk der siger at det kan være større end de 90" jeg havde på 3,5-4 meters afstand. Det var stort, og med tendens til at man skulle bevæge hovedet for at læse undertekster. Så kan kun give ret. Både i betragtning om størrelse, men samtidig også mth. at opleve hvad man selv syntes.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu