|
Siddeafstand til lærred |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
MortenCombat
Bruger Oprettet: 28-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 149 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 15:50 | ||
Har du tunnelsyn? Nej, det er vist bare endnu en bekræftelse af, at folk er meget forskellige hvad det angår |
|||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 16:14 | ||
For det kan du altså ikke bruge til en s...., der er kæmpe forskel på en hjemmebiograf og en rigtig biograf. Når jeg en sjælden gang imellem er i biografen er det som regl til top film som bliver vist i de store sale, hvor der også plejer at være kæmpe lærredere (Imperial, Cinemax på fisketovet), og der synes jeg overhovede heller ikke det er et problem at sidde midt i salen fx.
Men derhjemme skal der faktisk ikke så meget til før det bliver ulidligt at se på lærred fordi jeg er for tæt på. Det er nogen helt andre målstokke vi operarere med her.
|
|||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|||
MortenCombat
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 16:28 | ||
Jeg har ikke en projektor pt. men har haft det. Nu er jeg jo heller ikke den eneste der mener, at et lidt større billede er godt, og et bredde/afstandsforhold på 1,5 er altså langt fra uhørt. Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at høre, hvad det er der gør, at det bliver ulideligt at se på et billede i hjemmebiografen men ikke i biografen, hvis ellers forholdet mellem billedets bredde og afstanden til det er den samme. |
|||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:00 | ||
|
|||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|||
MortenCombat
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:10 | ||
Ja det er da klart, hvis du rykker ½ m bagud eller fremad i hjemmebiffen, så betyder det mere end hvis du rykker et par rækker frem eller tilbage i biffen, i og med at billedet i biffen er meget større. Jeg siger heller ikke, at man skal tage et smut i biografen og vælge lærredstørrelse i hjemmebiffen ud fra det, men man kan da godt bruge det til at få en ide om, hvorvidt lærredet skal være 80", 100" eller 120" for at få en lignende oplevelse som den man får i biffen, hvis man ikke har mulighed for at låne en PJ med hjem inden man køber lærredet. |
|||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2002 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:50 | ||
Mht til folks personlige præferencer angående hvor stort man syntes det er behageligt at have billedet for sig i forhold til en personlig oplevelse af hvor vidt man nu syntes eller ikke syntes at kunne overskue hele lærredet på en gang på en gang, så handler temperementssagen i den forbindelse om følgende:
Kan man lide at bruge og lade sig omslutte mere i synsfeltet, eller fortrækker man at have mest muligt af billedet inden for det område man kalder "øjet i øjet" (omkring det område hvor man fokuserer).
Selve det man kalder synsfeltet er ret stort, og med mindre man ligefrem har en øjensygdom med tunnelsyn kan man sagtens rumme f.eks 100" på blot 1 meters afstand inden for sit synsfelt, hvis det skulle være. Det er synsfeltet, som giver panorama‑syn og giver fantastiske oplevelser. Det er også Synsfeltet, som gør det muligt at færdes sikkert i trafik, at fungere på arbejde og hjemme. Synsfeltet kan advare mod noget farligt eller opdage noget smukt og dejligt. Synsfeltet styrer "øjet i øjet", så du hele tiden kan finde det, du vil se skarpt og tydeligt. Igen det er en personligt temperamentsag, og begge dele har sine fordele og sine ulemper som kan nævnes her:
Hvis man synes det ødelægger oplevelsen med et for stort lærred fordi man ikke syntes/føler man kan overskue hele lærredet på en gang (det kan man nu godt med et almindeligt sundt synsfelt), er det fordi man fortrækker at bruge fokuset omkring det man kalder "øjet i øjet" men ikke rigtigt bryder sig om at udnytte det man kalder synsfeltet når man ser film. Fordelen ved det valg er at man har flere ting på skærmen inden for den helt umiddelbare fokus område på en gang (f.eks ikke skal flytte øjene efter undertekst mv), ulempen er at det ikke giver samme ambience og "tilstedeværelse" som når man inddrager mere af synsfeltet (det der af dem der er tilpasse med at sidde tættere er det de oplever som forskellen imellem en stor biografoplevelse og det at se en film på en mindre skærm)
Hvis man (som jeg) syntes godt om at udnytte synsfeltet mere, er det omvendt fordi man er tilpas med at udnytte større områder af synsfeltet. Det er som sagt synsfeltet, som giver panorama‑syn og det der giver folk der er veltilpasse med at udnytte mere af synfeltet i hjemmebiografen fornemmelsen af en større og mere medrivende biografoplevelse. Fordelen ved at sidde tæt og udnytte synsfeltet mere, er for os der er tilpasse med det, den at man føler sig mere suget ind i filmen og dens miljø. Man fokuserer f.eks. mere på skuespillernes ansigter, og som om man var mere personligt og rigtigt til stede kan man f.eks. flytte "øjet i øjet" fokuset fra den ene person til den anden, alt afhængigt af hvem der f.eks snakker/handler. Man føler sig med større udnyttelse af synsfeltet mere en del af selve filmmiljøet, mere til stede i gyden, på vejen eller rummet hvor scenen forgår. Man går ikke (som dem der er utilpasse ved at udnytte synsfeltet måske kunne frygte) glip af noget, da selv den mindste ændring af f.eks. ansigtets folder og dermed folks kropssprog til fulde opfattes i synsfeltet, også selv om det ikke er det man aktuelt fokuserer på (husk på at vi er skabt til at det er synsfeltet der bemærker og advarer om ting i omgivelserne). Fordelen er altså (hvis man tilhører dem der er tilpasse med at udnytte synsfeltet til filmoplevelser) en oplevelsen af en større og mere medrivende indlevelse og tilstedeværelse i miljøet, mens ulempen f.eks kunne være at man distraheres hvis man har behov for at skulle følge med i undertekster og føler behov for at fokusere på dem.
De det jo er vores egne hjerner vi skal "narre", er der er stor forskel på hvad vores hjerner hver i sær føler sig tilpas med, og hvad vi hver især føler behag ved. Personligt tilhører jeg så dem der får den største og mest medlevende oplevelse hvis jeg sidder så tæt som opløsningen nu tillader. Men det betyder ikke at jeg ikke er i stand til at se at det er bedre for andre mennesker er at de for deres part "sidder bagerst i biografen", og at det er det helt rigtige for dem. Redigeret af TBC1 - 18-Oktober-2010 kl. 21:58 |
|||
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 19:22 | ||
Jeg sidder 3,8 meter fra et billedet på 2,2 meters bredde. Det måtte godt være en smule større, men helst ikke meget mindre.
|
|||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 19:37 | ||
|
|||
kasperoh
Junior bruger Oprettet: 07-December-2009 Status: Offline Point: 36 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 20:08 | ||
Takker mange gange for alle svarene, nu hvor der rigtig er kommet gang i debatten.
Jeg er stadig i et meget tidligt stadie, hvor pengene lige skal findes. Så der skulle være rigelig med tid til at finde ud af hvad jeg vil.
Men jeg skal helt sikkert have fundet ud af, hvor vigtig selve biografoplevelsen er for mig, før jeg gør mere ved det.
Lige nu sidder jeg ca. faktor 2 væk fra mit 42" tv og føler ikke at det er for småt, men det kunne sagtens være en større.
|
|||
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 20:12 | ||
Jeg sidder 3,7 meter fra 120" og det passer mig perfekt !! Ser KUN HD materiale....
|
|||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|||
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 20:14 | ||
|
|||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 22:15 | ||
Hov - havde lavet et svar til dig, hvor jeg foreslog et noget større lærred.
Så så dit første indlæg igen, så her følger en anden version. Når lærredet ikke kan blive større end 100", altså 220 cm i bredden, mener jeg bestemt at du skal rykke tættere på for at få den rigtige oplevelse. Evt. kan det gøres ved at sætte et par særlige stole frem til disse begivenheder, eller måske et par dreje stole? Sidder ca 3,5 m fra 100" og det er fint.
|
|||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |