|
Siddeafstand til lærred |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||||||||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 23:48 | ||||||||
|
|||||||||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|||||||||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2351 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 00:26 | ||||||||
Enig.
I mine øjne er der stor forskel på hvad øjet kan "rumme" inden for sit synsfelt, til hvad du rent faktisk ser.
Der er forskel på at kunne se 100" på en meters afstand til at overskue hvad du ser.
|
|||||||||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 07:15 | ||||||||
spørgsmålet er om trådstarter har et valg......ud over at rykke tættere på. Thx standarden siger ca 1,3 i størrelse forholdet.
med det som udgangspunkt skal trådstarters lærred være 4-4,5 m bred. det kræver så meget lys at projektoren vil koste + 200000,-
det fleste gode projektorer i et prisleje hvor det ikke koster det hvide ud af øjnene, kan måske magte et lærred som er ca 2,5m i bredden.......og så skal det være hvidt
|
|||||||||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 07:17 | ||||||||
|
|||||||||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2002 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 14:32 | ||||||||
Korrekt. Jeg sætter det også udelukkende sådan så voldsomt på spidsen for at differentiere det i forhold til "øjet i øjet", og anskueliggøre hvad begrebet synsfelt i bredeste forstand dækker over, og handler om som begreb. Kommer man for tæt bliver det for utydeligt og man kommer ud over hvad synsfeltet evner at overskue og formidle klart for en, mens man hvis man sidder for fjernt vil kunne undlade at udnytte de fordele man afhængigt af ens personlige præferencer og temperament nu vil kunne finde ved i højere grad at udnytte hvad synsfeltet kan overskue og formidle en klart. Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en sådan ekstrem afstand, eller selv finde på at sidde så tæt, det er langt ud over hvad mit synsfelt kan overskue og formidle klart. Jeg skal som nævnt selv mindst 3 meter væk fra mine 123" før jeg personligt føler mig tilpas og ikke går glip at noget i billedet
Det er ikke for "folk" med den givne præferencer der er tale om ulemper. Folk med en given præference har jo valgt efter hvad de finder der er fordelene for dem ihht deres individuelle præferencer, og det er hvad jeg har beskrevet som fordelene ved de to indbyrdes præferencer. Ulemperne ved forholdende er naturligvis således sådan at forstå at det er hvad man med tendensering til den modsatte præference ville kunne savne, eller generes af, lige som når jeg nævner forholdet omkring det at skulle fokusere på en undertekstning hvis man sidder tæt. Der taler jeg ligeledes om hvad der er ulempen ved at sidde for tæt, for folk der mere hælder imod at sidde mere fjernt. Det er jo ikke ensbetydende med at folk der hælder mod at sidde nærmere oplever det som en ulempe for dem (for så ville vi jo ikke sidde nærmere, vel?)
Jeg baserer mine udsagn på mine egne oplevelser naturligvis, men jeg påstår altså intet sted at jeg skulle have større oplevelser end andre! Det er en fremmet præmis du med urette tvinger ind i forhold til hvad jeg skulle give udtryk for. Det jeg fortæller er hvad der giver mig og folk med lignende præferencer en større oplevelse, mens det samme jo ville kunne ødelægge oplevelsen for folk som dig med andre personlige præferencer Det er helt tydeligt og klart at du er gået helt skævt af mit indlæg, og tager det at jeg fortæller hvad der er der er baggrunden for mine egne præferencer som et udtryk for at presse en bestemt holdning ned over folk. Men det er jo ikke tilfældet hvis du virkelig læser hvad det er jeg skriver. Det undrer mig egentligt såre at du kan få det ud af det, idet jeg jo gentagne gange gør opmærksom på at det handler om en personlig temperaments sag, og angiver at det er noget andet der er rigtigt for andre. Det er som om du ikke har taget notits af de dele af mit indlæg der f.eks lyder: "Der er stor forskel på hvad vores hjerner hver i sær føler sig tilpas med, og hvad vi hver især føler behag ved. Personligt tilhører jeg så dem der får den største og mest medlevende oplevelse hvis jeg sidder så tæt som opløsningen nu tillader. Men det betyder ikke at jeg ikke er i stand til at se at det er bedre for andre mennesker er at de for deres part "sidder bagerst i biografen", og at det er det helt rigtige for dem." ...Det er åbenbart et forhold der er gået dig helt forbi. Men forhåbentligt kan gentagelsen af forholdet rette din vildfarelse angående hvad jeg giver udtryk for.
Det påstås altså ingen steder at min oplevelsen er bedre end andres. Hvor får du dog det fra? Det der udredes og beskrives er hvad det er der gør oplevelsen bedre for mig, og folk med lignende præferencer (Du kan jo også se andre andre med tilsvarende præferencer genkender det jeg beskriver). Hvorfor overser du konsekvent udsagnene i teksten der nævner præmiserne "Hvis man (som jeg)..." eller "Fordelen ved at sidde tæt og udnytte synsfeltet mere, er for os der er tilpasse med det..." osv. At du syntes at det er noget ævl er jo fordi dine præferencer er nogle andre, og du tilsynaladende ikke er åbent indstillet over for andre folks præmisser og oplevelser. Jeg kunne aldrig drømme om at sige at andre folks præferencer er noget ævl, men siger jo netop at dem der har andre præferencer end mig vil finde at nogle andre forhold er det helt korrekte for dem! Men for os med de beskrevne præferencer gør det (mens det altså kan ødelægge oplevelsen for dig) oplevelsen større og bedre for os med sådanne præferencer, mens dine præferencer anvendt på os tilsvarende ville ødelægge og tage luften ud af vores oplevelser. Det er altså ikke noget ævl for os. Og lige som det du beskriver giver os mulighed for at forstå dine præferencer, og baggrundende for at du fortrækker dem, giver det jeg beskriver dig mulighed for at forså mine præferencer og hvilke baggrunde der er for at disse præferencer fortrækkes af mig. ...Open your mind my friend!
Det giver jeg gentagne gange udtryk for at forstå og til fulde acceptere, endog helt uden at kalde det for noget vrøvl! Hvordan du overhovedet har kunnet overse det forhold er mig en gåde!
Man kan jo f.eks. sige det, at når man registrerer det, så ser man det jo også! Man kan for at imøddekomme det du giver udtryk for også sige at jo længere man kommer ud i afkrogene af synsfeltet, jo mindre vil man se tydeligt, og jo mere usikker bliver tolkningen af det. Det er jo også derfor at jeg sidder 3½ meter fra 123" og ikke kun 1 meter fra lærredet, så at jeg ikke er usikker på tolkningen af noget i billedet. Om man så sidder 10 meter fra, vil der jo altid være et bestemt sted man har det faste "øjet i øjet" fokus og aldrig hele skærmen. Og et forhold man også må gøre sig klart er at der er forskel på hvor godt, skarpt og stort et synsfelt hvert enkelt menneske har, og hvordan man har vænnet sig til at bruge det, i hvilken udtrækning man er tilpas med det. Sådanne rent fysiske og vanemæssige forhold vil jo spille ind i forhold til hvad vedkommende vil kunne føle sig tilpas ved.
Gid det var sådan i forhold til filmoplevelser! Det kan forstås sådan at jeg ved at rykke så tæt det nu er mig behageligt, og udnytte de fordele for mig der er beskrevet som baggrunden for de personlige præferencer jeg har beskrevet som fordelene for folk med præferencer tilsvarende mine, netop er et forsøg på at narre hjernen i højere grad. Jeg er faktisk af den opfattelse at jo mere man er i stand til at kunne narre hjernen og gå ind på filmens præmisser og kan lade sig medrive af dens miljø, jo mere medrivende oplevelse vil man få ud af det, uanset om man så sidder tæt eller fjernt fra skærmen. Redigeret af TBC1 - 19-Oktober-2010 kl. 14:50 |
|||||||||
Aim
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 16:55 | ||||||||
All right, men det er måske bare din skriveform der har fået mig til at misforstå, måske du skulle bruge en "jeg" form istedet for "man"
Også synes jeg bare at det er meget som du udleder af dit indlæg at "folk" der sidder tætter på får en større oplevelse, hvilket jo er indiskutabelt sludder.
Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ligeså meget folk køber et alt for stort lærred fordi de vil imponere vennerne mm. og ikke fordi det er en bedre oplevelse på nogen måde. Fx. dig selv, det ville jo svare til du sad 1 meter fra en 40" skærm, hvilket jo er helt absurt.
Det er ikke størrelsen det er gørelsen! Redigeret af Aim - 19-Oktober-2010 kl. 17:16 |
|||||||||
|
|||||||||
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:05 | ||||||||
Der sker bare et eller andet, når man kommer over de 100 ". "Biografoplevelsen" blir meget større. Selvfølgelig er folk forskellige, men jeg har ikke oplevet én eneste, der har synes, at man sidder for tæt på mit lærred (3,7 meter - 120 ") og der har altså været mange og se min bio !!
Redigeret af BowieCool - 19-Oktober-2010 kl. 17:06 |
|||||||||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|||||||||
Aim
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:26 | ||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:37 | ||||||||
"Tror du ikke bare det er tallet 100 der spiller dig et pus, de magiske 100, blæreeffekten osv"
Nu er jeg ikke typen der går op i tal/spec. så NEJ det har ikke noget med det at gøre. Der er bare kæmpe forskel på oplevelsen af 82" kontra 120". Jeg skal da også erkende, at jeg KUN ser HD materiale. Det har selvfølgelig også meget at sige....
|
|||||||||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|||||||||
p.las
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:38 | ||||||||
det ene udelukker jo ikke det andet
tv er altså noget andet end en projektor.
THX standarden er ikke lavet for sjov. Mener det er bevist, at man skal op i en given størrelse for at få den maximale oplevelse. det ved Otto fra av - præsision noget om.
Men at sige at det er for at imponere vennerne, er sku da noget lort at lukke ud. er det noget du selv har fundet frem til eller.....?
|
|||||||||
Aim
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:39 | ||||||||
JEg ved godt jeg prikker lidt til jer, men jeg gør det udelukkende fordi jeg synes det er noget sludder at man får en så meget mere biograf fornemelse ved at sidde fx. 3½ meter fra fra 120". Hvem siger biografen er den korrekte måde at se film på ? Hvorfor ikke mærke lidt dybere efter inde i sig selv og finde det setup hvor man rent faktisk kan fokusere på hele billede og ikke have blur effekt i siderne mm. Skal man sidde som en zombie og bare lade billede pløre rundt omkring en for det er "fedt" ? Eller kunne det tænkes at man rent faktisk også kunne få en fantastisk oplevelse ved at have et billede man kan overskue ?
Selvfølgelig skal man selv vudere hvad man finder korrekt, men jeg synes også bare det er vigtigt man er bevidst om der findes andre måder at se film på hvor det stadig er en kanon oplevelse ifht til et alm. 42" tv stue-setup
|
|||||||||
|
|||||||||
p.las
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:45 | ||||||||
har lige checket din bio......det ser fint ud. Hvor langt sidder de selv fra?
|
|||||||||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |