recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Siddeafstand til lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSiddeafstand til lærred

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

JEg ved godt jeg prikker lidt til jer, men jeg gør det udelukkende fordi jeg synes det er noget sludder at man får en så meget mere biograf fornemelse ved at sidde fx. 3½ meter fra fra 120". Hvem siger biografen er den korrekte måde at se film på ? Hvorfor ikke mærke lidt dybere efter inde i sig selv og finde det setup hvor man rent faktisk kan fokusere på hele billede og ikke have blur effekt i siderne mm. Skal man sidde som en zombie og bare lade billede pløre rundt omkring en for det er "fedt" ? Eller kunne det tænkes at man rent faktisk også kunne få en fantastisk oplevelse ved at have et billede man kan overskue ?
Selvfølgelig skal man selv vudere hvad man finder korrekt, men jeg synes også bare det er vigtigt man er bevidst om der findes andre måder at se film på hvor det stadig er en kanon oplevelse ifht til et alm. 42" tv stue-setup

har lige checket din bio......det ser fint udWink. Hvor langt sidder de selv fra?
Jo tak Wink Jeg sidder selv ca. 3½ meter fra 82", havde et 92" lærred fra min gamle lejlighed da jeg flyttet ind, men synes det var alt for stort så det blev solgt.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:55

JEg ved godt jeg prikker lidt til jer, men jeg gør det udelukkende fordi jeg synes det er noget sludder at man får en så meget mere biograf fornemelse ved at sidde fx. 3½ meter fra fra 120". Hvem siger biografen er den korrekte måde at se film på ? Hvorfor ikke mærke lidt dybere efter inde i sig selv og finde det setup hvor man rent faktisk kan fokusere på hele billede og ikke have blur effekt i siderne mm. Skal man sidde som en zombie og bare lade billede pløre rundt omkring en for det er "fedt" ? Eller kunne det tænkes at man rent faktisk også kunne få en fantastisk oplevelse ved at have et billede man kan overskue ?
Selvfølgelig skal man selv vudere hvad man finder korrekt, men jeg synes også bare det er vigtigt man er bevidst om der findes andre måder at se film på hvor det stadig er en kanon oplevelse ifht til et alm. 42" tv stue-setup

har lige checket din bio......det ser fint udWink. Hvor langt sidder de selv fra?
Jo tak Wink Jeg sidder selv ca. 3½ meter fra 82", havde et 92" lærred fra min gamle lejlighed da jeg flyttet ind, men synes det var alt for stort så det blev solgt.

måske en projektor med bedre opløsning vil gøre en forskel. Jeg sidder selv 3m fra et 92"
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 18:16

måske en projektor med bedre opløsning vil gøre en forskel. Jeg sidder selv 3m fra et 92"
Synes ikke  det betyder så meget igen med opløsning så længe man er under 100", ser måske 50/50 i  sd dvd / hd matriale. Da jeg havde 92" i min gamle lejlighed så jeg udelukkende sd dvd, hvilket jeg synes var fint nok.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2002
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 23:32

Også synes jeg bare at det er meget som du udleder af dit indlæg at "folk" der sidder tætter på får en større oplevelse, hvilket jo er indiskutabelt sludder

For nu at tage den misfortåelse du der har fået galt i halsen op igen igen: Jeg siger jo ikke at alle folk (uanset præference) får en større oplevelse af at sidde tættere på. Jeg forklarer blot hvorledes jeg og folk med lignende præferencer for vores vedkommende får en større og bedre oplevelse af at sidde tættere på.

Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ligeså meget folk køber et alt for stort lærred fordi de vil imponere vennerne mm. og ikke fordi det er en bedre oplevelse på nogen måde. Fx. dig selv, det ville jo svare til du sad 1 meter fra en 40" skærm, hvilket jo er helt absurt.

Du kan tro hvad du vil, men det er ikke det det handler om. Når jeg går i biografen er det fuldstændigt det samme: F.eks sidder jeg gerne på 7-8 række i Imperial (selv om man faktisk skal se lidt op) i hvert fald når det ellers er en digital fremvisning. Og jeg fortrækker rent teknisk generelt også nyere biografer med meget store lærreder ifht rummet (som f.eks Cinamaxx)

Og så er det i forhold til 1080p materiale bestemt slet ikke absurd at sidde 1 meter fra en 40" skærm!

Til gengæld er en 40" skærm efter min opfattelse praksis for lille til ordentlig udnyttelse af Blu-ray, da det sjældent er praktisk at sidde så tæt på en skærm i en stue (det ville i hvert fald ikke "imponere" resten der skulle se med i stuen!)

Hvis man sidder over 1½ meter væk fra en 40" skærm vil man slet ikke være i stand til at skelne imellem og opløse ethvert punkt på skærmen med et normalt syn. (og det kan f.eks være væsentligt hvis man spiller online 3-person shooters at kunne skælne alle punkter på skærmen fra hinanden). Mens jeg sidder og skriver dette (og når jeg spiller PC, med mindre jeg ligefrem har slæbt den ind i stuen til projektoren) sidder jeg faktisk ca. 1 m (har lige målt det til 95 cm) fra min 42" computermonitor. Det fortrækker jeg, fordi jeg så kan se ethvert punkt på computerskærmen klart uden at det ser pixeleret ud. Så det er altså noget jeg gør for mig selv, i forhold til hvad der nu er mine præferencer, uanset hvad du så end måtte mene eller tro om det.

Har du nu du nævner eksemplet tænkt på hvad det svarer til når man går i f.eks Cinemaxx, og sidder f.eks midt i en af deres sale? Jeg vil antage at tilskuerne i ca. halvdelen af biografsalen har fyldt omtrent lige så meget af synsfeltet som jeg har med mit hjemme set-up, og den forreste 1/3 del af salen endog meget mere. Jeg har som sådan tit oplevet at sidde "tættere" i biografen end jeg gør hjemme, også når jeg har været af sted med andre, og det ikke er mig der har skaffet billeterne.

Redigeret af TBC1 - 20-Oktober-2010 kl. 02:07
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu