recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sidste nyt: SAG MOD TC VUNDET 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSidste nyt: SAG MOD TC VUNDET 

Besvar Besvar Side  <12345 17>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 21:01

Oprindeligt skrevet af beauville beauville skrev:

@Skobbolop

normalt med 4-5 måneders rep?

Hvilken computer biks arbejder du i?

Proshop/Happiii? LOL eller måske EL-Giganten.

Det kan jo også være en skrive fejl, for der skrives jo 4-5 uger længere nede.

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 22:20

Oprindeligt skrevet af Skobbolop Skobbolop skrev:

Lige noget input..

arbejder selv i en computerforretning og det ikke unormalt at en rep. tager 4-5 måneder... især når det gælder Laptops.....

så vidt jeg kan forstå har enheden kun været til REP én gang.. første gang blev den jo ombyttet, så 4-5 uger er altså ikke unormalt... og synes ikke man kan forlange pengene tilbage..

At du fik en demomodel er self. ikke tilfredsstillende... det burde de ikke have tilbudt.. og man kan som forbruger godt være usikker på hvad man i det tilfælde skal gå med til...

derudover.... at smide røret på når man snakker med en forhandler.. det bryder jeg mig slet ikke om.. hvis en kunde gjorde det mod mig, gad jeg godt nok heller ikke hjælpe..

til sidst vil jeg lige sige at det altid er svært som 3. person at vurdere en sag... for man kan umuligt vide alt hvad der er blevet sagt....

Good posting  

Meeennn 4-5 måneder ? Så har køber vist/forhåbentlig nogle retigheder mht ombytnig e.l ? ?

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Juli-2007
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Synes deusden også lige i skal se denne formulering som simon fra TC Skriver:

"Til sidst vil jeg gøre opmærksom på at man kommer utroligt langt med venlighed, og hverken trusler om indlæg på diverse fora, beskyldninger om svindel eller overfusen af vores ansatte er ikke noget der på nogen vis, vil fremme din reaparationssag."

Mit svar til dette er:

"For det første har jeg været venlig langt hen ad vejen, men når man den ene gang efter den anden løber panden mod en mur og i ikke overholder aftaler, så må man på et tidpunkt sætte hårdt mod hårdt. og jeg må kraftig tage afstand til at jeg har overfuset jeres ansatte. det eneste jeg gjorde var at smide telefonen på da jeg ikke kunne få ordentlig respons fra den medarbejder jeg talt med. det er også derfor jeg har valgt at tage diskusionen via email så jeg har dokumentation.

For det andet var det med forums ikke en trussel men en konstatering. jeg synes andre har krav på at få at vide sagens forløb. og jeg synes helt ærlig at det er jer der kommer med en trussel, når i skriver at det ikke vil fremme min rep. sag."

Så i må hellere passe på med at skrive om oplevelser med TC her på forumet. Det kan åbenbart skade jeres evt. fremtidige reklamationssager....

Jeg vil så tillade mig at stille spørgsmålstegn ved din såkaldte sag.
Det er ganske tydeligt at det med demomodellen ikke er optimalt men du burde aldrig have gået med til dette - vi laver alle fejl, men ved du har accepteret det, kan forretning hævde du frivilligt sagde ja til det.

Som det er skrevet er det faktisk korrekt varen er blevet ombyttet første gang og du anden gang har varen til reperation som defineres indenfor rimelig tid. Denne slags reperationer er 1 måned rimelig tid, men hvis der ikke aftales noget efter måneden er gået så begynder det at stille sig anerleders.

Ud fra det jeg har citeret ser det ikke ud til din / dine mails til TC har været stuerene forstå mig ret, jeg kan sagtens som menneske se man er frustreret og mener en masse ting, men hvis det er korrekt du har skrevet ting af truende karakter eller i knap så venlige toner så skal man jo altid huske på der skal 2 til en misforståelse og sjovt nok også 2 til at løse den igen.

Umiddelbart er der ikke noget i de oplysninger du har givet, udover det med demomodellen som du selv har sagt ja til, der kan klandres. Det er naturligvis uheldigt de siger de ikke har modtaget skærmen, men så havde du jo heldigvis en kvittering fra Postdanmark der sagde noget andet (har du selv betalt for forsendelsen eller har forretningen????)
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 00:00

Med hensyn til de 4-5 uger:

For det første blev jeg lovet en rep. på ca. 14 dage 1. gang. Så blev det 3 uger og nu 4 - 5 uger. de udskyder det altså hele tiden. desuden er det en klar misforståelse at man skal acceptere 4-5 uger som rep. tid. Har snakket med forbrugerstyrelsen og de siger maks 3 uger for et "nøvendigt udstyr" som et tv (Sådan udtrykker de sig).

Med hensyn til min tone over for TC:

Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet, sagt eller udtrykt mig på en mpde der ville være overfusende over for de ansatte. Jeg valgt at smide røret på inden alle parter kom for langt op at køre. Derefter valgte jeg at skrive til dem via email. Heller kke her har jeg overfuset dem.

Men generelt så har jeg valgt at forlange købet ophævet på grund af lang rep. tid, allerede en ombytning, samt en utrolig dårlig service, hvor der ikke er nogen der ved noget.

Jeg vil gerne vise jere hele kommunikationen med TC via mail, men synes jeg først skal tale med TC om de vil have dette offentliggjort.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

At du fik en demomodel er self. ikke tilfredsstillende... det burde de ikke have tilbudt.. og man kan som forbruger godt være usikker på hvad man i det tilfælde skal gå med til...

Der var engang et indslag i rabatten omkring mobil telefoner som var "demo" idet de havde været solgt og modtaget tilbage.
Der er tilsyneladende intet som stopper en forhandler fra at levere en brugt vare som ny, sålænge garantien er fra d.d. og de har checket varen er iorden.

Jeg mener dog dette er en uretfærdig handel, når man tilbydes dette, jeg kan også kun tilføje en positiv oplevelse med TC, da jeg købte en demo model hos dem, som var defekt og de sendte mig en helt ny model, da demo modellen, tilbage i 2006, tog for lang til at reparere. Så det var utrolig venligt fra deres side.

Det er heller ikke korrekt, jf. http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/1/

Det står faktisk direkte, at det slet ikke kan lade sig gøre. Og faktisk er jeg lige ved at tro, at uanset om forbrugeren (under pres) gik med til dette, så vil forhandleren kunne dømmes på det alligevel. For det er slet ikke en option som der kan komme på tale.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 00:21

Lige noget input..

arbejder selv i en computerforretning og det ikke unormalt at en rep. tager 4-5 måneder... især når det gælder Laptops.....

Hvis det var din egen vare, ville du så synes, at ovenstående er en reparation inde for rimelig tid?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 00:37

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Det er ganske tydeligt at det med demomodellen ikke er optimalt men du burde aldrig have gået med til dette - vi laver alle fejl, men ved du har accepteret det, kan forretning hævde du frivilligt sagde ja til det.

Se, lige præcis det punkt tror jeg du skal overveje en ekstra gang. Jeg er lige ved at ville æde min hat på, at dette vil falde tilbage på forhandleren, fordi han har fremsat et forslag, som han slet ikke har nogen som helst hjemmel for.
Det er godtnok i andre henseende, men f.eks kontraktmæssige sager, der mener jeg (hæng mig ikke op på det, for jeg kan ikke finde det), at der findes afgjorte sager, hvor en part netop er kommet ud af en kontrakt, fordi han/hun følte sig presset/ikke vidste bedre, og fordi kontrakten der blev indgået slet ikke kunne lade sig gøre rent juridisk.

Læs bla:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/1/

Som det er skrevet er det faktisk korrekt varen er blevet ombyttet første gang og du anden gang har varen til reperation som defineres indenfor rimelig tid. Denne slags reperationer er 1 måned rimelig tid, men hvis der ikke aftales noget efter måneden er gået så begynder det at stille sig anerleders.

Definitionen af begrebet "rimelig tid" er IKKE defineret. Og der er faktisk kun een instans (well, to) som kan afgører det. Forbrugerklagenævnet, og i sidste ende en evt. retsag. Hverken du eller jeg kan sige, at rimelig tid er så og så lang. Vi kan højst sige, hvad vi IKKE synes rimelig tid er.

Ud fra det jeg har citeret ser det ikke ud til din / dine mails til TC har været stuerene forstå mig ret, jeg kan sagtens som menneske se man er frustreret og mener en masse ting, men hvis det er korrekt du har skrevet ting af truende karakter eller i knap så venlige toner så skal man jo altid huske på der skal 2 til en misforståelse og sjovt nok også 2 til at løse den igen.

Det er altid vigtigt at bevare temperamentet og roen i sager som disse, og formulerer sig meget konkret og tydeligt.
Vi mennesker er dog (heldigvis) forskellige, og dermed kan have forskellige opfattelse af det vi læser. På samme måde som modtageren kan have forskellige opfattelse af det vi siger. Sådan er vi bare så forskellige.

(har du selv betalt for forsendelsen eller har forretningen????)

Hehe, det skal forhandleren gøre

Til top
Skobbolop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Oktober-2006
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 01:10
jeg mener self. også 4-5 uger... (jeg håber ikke der var nogen der seriøst troede på 4-5 måneder)

det er self. MAX rep tid, og oftest tager det IKKE så lang tid... men det kan ske... Selvom jeg oplyser kunden den NORMALE rep-tid  (1,2, 3 uger eller whatever), så KAN der jo godt gå længere tid (som det skete i ha9953's tilfælde), men det er altså ikke nok grund til at man kan få pengene igen...

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 01:21

jeg mener self. også 4-5 uger... (jeg håber ikke der var nogen der seriøst troede på 4-5 måneder)

det er self. MAX rep tid, og oftest tager det IKKE så lang tid... men det kan ske... Selvom jeg oplyser kunden den NORMALE rep-tid  (1,2, 3 uger eller whatever), så KAN der jo godt gå længere tid (som det skete i ha9953's tilfælde), men det er altså ikke nok grund til at man kan få pengene igen...

Husker du så også at tage kontakt til kunden og informer denne om, at tiden ikke helt holder alligevel. Eller venter du til de selv retter henvendelse og spørger, hvor faen der vare bliver af?

Btw.. Jeg troede faktisk på de 4-5 mdr. Jeg har oplevet at det tog 7 uger for et skide cdrom drev der var defekt, som forretningen insisterede på skulle sendes til rep. (nyt drev kostede dengang ca. 350,-). Nåja, så havde de forøvrigt smidt lortet væk i transporten, så jeg fik alligevel et nyt.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 09:46

... så KAN der jo godt gå længere tid, men det er altså ikke nok grund til at man kan få pengene igen...

Det er ikke korrekt. Ifølge retspraksis skal rimelig tid, fortolkes som 2-3 uger, men dette kan selvfølgelig varigere alt efter produkttype. Hvis produktet er avanceret (f.eks. en computer), vil det normalt forøge rimelig tid med en uge, altså er rimelig tid omkring 3-4 uger ved disse produkter.

Så en reparationstid på 4-5 uger er lige på grænsen.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 10:12

Sandal, det er jo stadigvæk noget der skal vurderes individuelt. Ovenstående er "kun" retningslinier og fortolkninger. Jeg er faktisk ret sikker på, at selv sådan noget som ferietid kan have en effekt på begrebet rimelig tid.

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Juli-2007
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Se, lige præcis det punkt tror jeg du skal overveje en ekstra gang. Jeg er lige ved at ville æde min hat på, at dette vil falde tilbage på forhandleren, fordi han har fremsat et forslag, som han slet ikke har nogen som helst hjemmel for.
Det er godtnok i andre henseende, men f.eks kontraktmæssige sager, der mener jeg (hæng mig ikke op på det, for jeg kan ikke finde det), at der findes afgjorte sager, hvor en part netop er kommet ud af en kontrakt, fordi han/hun følte sig presset/ikke vidste bedre, og fordi kontrakten der blev indgået slet ikke kunne lade sig gøre rent juridisk.

Læs bla:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/1/

Det er korrekt der står det må forhandleren ikke og det er jo en klar fejl, problemet er jo så også lidt hvordan man står rent juridisk, da køber selv har accepteret det, selvom forhandleren slet ikke må foreslå det ifølge loven. :) ?

Definitionen af begrebet "rimelig tid" er IKKE defineret. Og der er faktisk kun een instans (well, to) som kan afgører det. Forbrugerklagenævnet, og i sidste ende en evt. retsag. Hverken du eller jeg kan sige, at rimelig tid er så og så lang. Vi kan højst sige, hvad vi IKKE synes rimelig tid er.

Det er så ikke helt korrekt, at det ikke er defineret, der er lagt nogle grænser som jeg mener sandal også har ytret i andre tråde og man kan finde på forbrug.dk ved elektroniske apperater såsom tv er den via konkret domme fastsat til ca. 3 uger. Det er så korrekt man i hvert enkelt tilfælde går ind og vurderer om det er rimeligt, udover det vil jeg som menneske stille spørgsmålstegn ved om det er umuligt at undvære et tv no offence, jeg elsker selv mit eget og bruger det OFTE men ligefrem uundværeligt det tror jeg vist kræver en dom fra domstolene at bevise - findes der det?

Det er altid vigtigt at bevare temperamentet og roen i sager som disse, og formulerer sig meget konkret og tydeligt.
Vi mennesker er dog (heldigvis) forskellige, og dermed kan have forskellige opfattelse af det vi læser. På samme måde som modtageren kan have forskellige opfattelse af det vi siger. Sådan er vi bare så forskellige.

Præics og det er også derfor man ofte kommer ud i snavs i sager som disse, hvad enten forhandleren overholder eller ikke overholder gældende regler. Dog vil jeg sige jeg tager skarp afstand fra at smide røret på, ligegyldigt hvad årsagen er.

(har du selv betalt for forsendelsen eller har forretningen????)

Hehe, det skal forhandleren gøre

Korrekt men har de gjort det? for at lede tilbage til om de forsøger at overholde reglerne ELLER de springer over hvor gærdet er lavest :)

Jeg undre mig måske også lidt over den meget lille tålmodighed fra tråden er oprettet den 15 august til den 17 august hvor man allerede er kørt videre i frustrationerne og har skrevet igen osv. det er måske lige kort nok svar frist.

Jeg mindes at have læst den tråd hvor bl.a. sandal var en del af et fælleskøb hvor det er få folk i tale kan tage sin tid - hvad er rimelig respons tid på henvendelser??? max 14 dage?

Redigeret af Smurf - 20-August-2007 kl. 11:10
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 17>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu