recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skabelseshistorien
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkabelseshistorien

Besvar Besvar Side  <1 22232425>
Forfatter
Besked
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 17:39
Groft sagt kan man vel dele fladskærmskunder ind i 4 grupper, hvis det handler om billedkvaliteten:

1) Uvidende
2) Dem der godt ved at der er "noget" der hedder et korrekt billede, men er mere eller mindre ligeglade med om det TV de køber er i stand til at levere det, oftest enten fordi det bare skal være så billigt som muligt, eller fordi designet er vigtigere end billedkvaliteten
3) Dem der bevidst fravælger det korrekte billede fordi de foretrækker Torch Mode
4) Dem der prioriterer det højt at billedet er korrekt (eller så korrekt som muligt inden for de rammer der findes, som f.eks. prisen man kan/vil betale for et TV)

Vi kan nok ikke blive uenige om at de to første grupper er de største, og selv om jeg godt kan forstå KlausDM's pointe, så har jeg meget svært ved at acceptere at "sådan er det bare, lær at leve med det". Jeg er enig i den betragtning at en meget stor del af befolkningen ikke aner noget om billedkvalitet, og derfor accepterer grundindstillingerne som de er - for "det er jo nok sådan det SKAL se ud".

Men det er meget sjældent jeg møder folk som efter en snak om hvorfor billedet ser ud som det gør, og som får bare en smule indsigt i at billedet faktisk godt KAN være mindre farveladeagtigt end i butikken, bagefter stadig er ligeglade og ikke ønsker at deres TV leverer det mest korrekte billede det kan.

Som det tidligere har været vendt op til flere gange, så køber jeg ikke argumentet om at det ville koste flere penge at levere tilnærmelsesvis korrekte billedindstillinger i tilgift til de settings der allerede findes i de TV folk køber. De fleste TV modeller har op mod 10 presets, som f.eks. "Standard", "Cinema", "Dynamic", "Sports", "Games" osv osv. Og det er mig fuldstændig ubegribeligt hvorfor det bedre skulle kunne betale sig at lave 10 forkerte settings end 9 forkerte og een korrekt.

Den situation vi har i dag er selvskabt af producenterne og forhandlerne i flæng - forbrugernes forventning om hvordan billedet på et TV bør se ud presses længere og længere væk fra standarden, indtil alle enten er uvidende eller ligeglade med korrekt billedkvalitet. Men her kan jeg ikke lade være med at få den tanke at det ikke kun er forbrugerne der er uvidende eller ligeglade, det er en stor del af producenterne og forhandlerne også, muligvis fordi marketing folkene har mere magt end udviklerne/ingeniørerne og sælgerne. Derfor bliver antallet af (ubrugelige) features og antallet af nuller i kontrastratioen vigtigere end om et TV kan levere det der burde være dets fornemste opgave.

Og det er sgu da sørgeligt. 

LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

De fleste TV modeller har op mod 10 presets, som f.eks. "Standard", "Cinema", "Dynamic", "Sports", "Games" osv osv. Og det er mig fuldstændig ubegribeligt hvorfor det bedre skulle kunne betale sig at lave 10 forkerte settings end 9 forkerte og een korrekt.

Hvor udbredt er det? Da vi for 2 år siden købte et Sony 40W4000, kom det med 3 modes til hjemmebrug (efter man havde foretaget et overordnet valg mellem butiks- og hjemmebrug): Kraftig, Standard og Biograf.

Biograf har dæmpet baggrundslys, dæmpede farver og en mere gullig hvidbalance og virkede ved første øjekast ret utiltalende. Jeg fandt dog efter noget tid ud af, at det svarede til forskellen på Coca-Cola og Pepsi - Standard er bedst i en smagsprøve, men Biograf er bedst, hvis man skal drikke en hel flaske.

Efter at have set et kalibreret Samsung 855 hos Otto og leget med samme kildemateriale derhjemme, er jeg overbevist om, at Biograf udgør et særdeles hæderligt forsøg på at ramme det billede, jeg så hos Otto - naturligvis inden for TV'ets medfødte begrænsninger.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2010 kl. 22:00
Kan det tænkes at producenterne ville løbe ind i et problem, såfremt vi tilnærmede os til et mere korrekt billede? Min tanke er at der muligvis ville blive afsløret nogle utilstrækkeligheder, som Torch Mode kan skjule.
En anden tanke - forhandlerne kunne jo justere lidt ned for Torch Mode på de skærme hvor avance er lille og dermed sælge flere af dem med større avance! - Dette vil dog ikke bidrage til andet end forhandlernes og producenternes fortjeneste og har intet med mere korrekt at gøre.
Har nogen af jer erfaring med sådan tweak af indstillingerne for at påvirke valget?
Mvh FNørd

Redigeret af FNørd - 30-Juli-2010 kl. 22:37
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2010 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Kan det tænkes at producenterne ville løbe ind i et problem, såfremt vi tilnærmede os til et mere korrekt billede? Min tanke er at der muligvis ville blive afsløret nogle utilstrækkeligheder, som Torch Mode kan skjule.

Både og. Et mindst lige så stort problem for producenten vil være at billederne kommer til at se meget mere ens ud, og så kan folk ikke se hvorfor de skal betale ekstra for de dyrere modeller. I begge tilfælde mener jeg dog ikke det har nogen betydning for om producenten vælger at give kunden valget via en korrekt indstilling som man som forbruger kan vælge - eller, når nu tv'ene i stigende grad har en intro-funktion hvor man vælger om tv'et står i en stue eller i en butik, hvorfor stue-valget så stort set aldrig indebærer at tv'et sættes i den mest korrekte indstilling. Som regel har man en Dynamisk til butikken, en Standard til hjemmet, og en Biograf som er tættest på det korrekte.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 09:34
kan man ikke også forestille sig at skærme nede i den store butik skal have lidt mere power af det hele for at se godt ud, når det hele er badet i kraftigt lys.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

kan man ikke også forestille sig at skærme nede i den store butik skal have lidt mere power af det hele for at se godt ud, når det hele er badet i kraftigt lys.
det er vel kun gamma-kurven der skal reguleres på
Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 11:10

@Otto

Du stillede et spørgsmål på et tidspunkt, som jeg ikke har set nogen svare på, så jeg tror du må til tastaturet. Det var noget omkring hvorfor ingen klager over billedet i biografen. Hvad tænkte du præcist på?

BORING!
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

@Otto

Du stillede et spørgsmål på et tidspunkt, som jeg ikke har set nogen svare på, så jeg tror du må til tastaturet. Det var noget omkring hvorfor ingen klager over billedet i biografen. Hvad tænkte du præcist på?

Det han tænkte på, er at her er udstyret jo kalibreret efter de standarder der (af nogle) også efterlyses til TV.

Spørgsmålet er hvorfor der ikke er nogen af dem der synes at et korrekt (TV) billede ser kedeligt, fladt og livløst ud, der efterlyser de samme skæve, overdrevne farver og kontrast i biografen som de er vant til hjemmefra..?

Redigeret af RogueAgent - 05-August-2010 kl. 11:56
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

@Otto

Det er rigtigt, den druknede vist i mængden... Min pointe var, at i biografen når man viser en 35 mm film, så har man en farvetemperatur der er tilnærmelsesvist D65 (afhængigt af lampen, om den er serviceret efter foreskrifterne), og alle de øvige billed-parametre giver mere eller mindre sig selv (inden for de rammer kvaliteten af lærred osv nu giver) - her kan man ikke lige tweake noget... Men jeg har da aldrig hørt nogen beklage sig over at farverne var for gullige eller noget i den stil. Hvorfor? Fordi at når farverne er som de skal være, så glemmer man farverne og fokuserer på indholdet. Grunden til at ingen klager over farverne i biografen, er at der ikke rigtigt er noget at klage over. Hvis det skulle være rigtigt at folk foretrækker kraftige farver og blålig farvetemperatur, hvorfor brokker de sig så ikke over farverne når de går i biografen?

Det er et bevis på at når det drejer sig om at gengive indholdet, så vil det store flertal være ganske fint tilfredse med at "nøjes" med det korrekte, uden ekstra farvelade. I biografen "glemmer" folk at fokusere på billedkvaliteten, af den simple årsag at de ikke kan gøre noget ved den alligevel.

Hvilket jo iøvrigt er en pointe i sig selv: Hvorfor skal folk belemres med 127 forskellige justerings-muligheder for alverdens ting og sager som alligevel kræver professionelle hænder at bruge ordentligt - hvorfor ikke bare lave indstillingerne som de skal være, så folk bruger tiden på at se film i stedet for at spekulere på om én eller anden detalje er justeret forkert? (hér er der en ting B&O har fået HELT rigtigt fat i...) Det er en ret slående ting, at en væsentlig del af kalibrerings-kunderne ikke så meget bestiller kalibreringen i håb om en synlig forskel, men primært gør det for at "få ro i sjælen", så de kan koncentrere sig om at se filmene uden at skulle spekulere på indstillingerne. (at de fleste så i praksis FÅR en synlig forbedring, det er så en bonus...). Dén "ro i sjælen" kunne de lige så godt få ved at få et tv der ikke har nogen (eller kun meget få) justeringsmuligheder.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

det er vel kun gamma-kurven der skal reguleres på

Jeg glemte at svare hér: Jo, maksimal lysstyrke og gamma bør ændres, og jo, dét der er korrekt i en mørk stue, er ikke korrekt i et lyshav af et udstillingslokale. Men vi falder tilbage på at det ikke er umuligt at lave én indstilling til mørke rum og én til lyse, f.eks. At ikke-korrekte tv sælger bedst, er der slet ingen tvivl om, og det er naturligvis dét der er årsagen til at tv'ene ikke som standard er sat korrekt op - producenterne har travlt med at "overdøve" hinanden. Min "mission" her er at gøre folk mere bevidste om hvad formålet med et tv er, og NETOP dét faktum at et typisk udstillingslokale der er "badet i kraftigt lys", er et notorisk dårligt sted at vurdere et tv's billedkvalitet. Hvorfor indretter forhandlerne ikke deres butikker sådan at forbrugerne rent faktisk kan vurdere billedkvaliteten sådan som den bliver når de kommer hjem? Det skyldes naturligvis at tv generelt netop IKKE sælges på hvilken ydelse de reelt kan levere i en stue.

Jeg accepterer fuldt ud at producenterne gør dét der virker hos forbrugerne. Det er dérfor jeg gør min lille andel i at undervise forbrugerne til at kræve noget andet end dét de gør, fordi forbrugerne i sidste ende vil få mere ud af det. At forbrugerne ikke stiller krav om at tv gengiver billedet korrekt, og at butikker indretter udstillingslokalerne så de er retvisende overfor hvad man får når man kommer hjem, skyldes udelukkende uvidenhed. Hvis folk rent faktisk vidste hvor stor forskel der kan være på DET SAMME TV med DE SAMME INDSTILLINGER, alt efter hvor den står, så ville folk holde op med at bedømme billedkvaliteten ud fra TV-væggen i supermarkedet.

Jeg har nævnt det i tråde før, men Sparshop i Nørresundby bør fremhæves som én af meget få butikker der har indrettet et lokale der er noget nær optimalt til vurdering af tv (i hvert fald dengang jeg var der sidst) - inkl. mulighed for at variere belysningen så det matcher den enkelte kundes egen stue. Hvis alle tv-forretninger gjorde som dem, ville forbrugerne få mere billedkvalitet for pengene. Men nej, det er alt for avanceret at forklare "almindelige forbrugere" at når de køber tv skal de se dem hos en forhandler der ved hvad de snakker om og kan demonstrere udstyret ordentligt, det er meget nemmere at forklare folk at bare de handler på nettet, så sparer de tusindvis af kroner og at hård priskonkurrence er godt for forbrugerne. Vi ved jo alle sammen at lavere priser automatisk er lig med at forbrugerne får mere for pengene, ikke? Eller hvad?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Det han tænkte på, er at her er udstyret jo kalibreret efter de standarder der (af nogle) også efterlyses til TV.

Spørgsmålet er hvorfor der ikke er nogen af dem der synes at et korrekt (TV) billede ser kedeligt, fladt og livløst ud, der efterlyser de samme skæve, overdrevne farver og kontrast i biografen som de er vant til hjemmefra..?

Lige præcis.
Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 20:45

Ok. Så var svaret ikke mere mystisk, end det jeg havde i hovedet. Troede dog, at der måske skjulte sig et es, der kunne fortælle mig noget nyt.

Svaret må være, at de folk ser film derhjemme, grundet de uudholdelige standarder. ;)  

Ang. bio-billedet, mener jeg dog, at de mørke detaljer tit ikke er synlige/for mørke. Ved ikke om below-black skæres bort, eller at indstillingen er for mørk, eller er det kun mig, der synes det?

Seneste eksempel er fra INCEPTION i Imperial, der var det tydeligt imo.

BORING!
Til top

Besvar Besvar Side  <1 22232425>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu