recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skabelseshistorien
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkabelseshistorien

Besvar Besvar Side  <1 232425
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Ved ikke om below-black skæres bort,

Hvis du kan se detaljer i below-black-området, er der vel netop noget galt med indstillingerne?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 22:52
Man er vel nødt til at skelne mellem digital og ikke-digital fremvisning, når vi snakker biografer: Ved ikke-digital fremvisning bør der vel ikke kunne crushes i shadow-details? Ved digital fremvisning kan man selvfølgelig forestille sig alt muligt...
/lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2010 kl. 06:26

Ang. bio-billedet, mener jeg dog, at de mørke detaljer tit ikke er synlige/for mørke. Ved ikke om below-black skæres bort, eller at indstillingen er for mørk, eller er det kun mig, der synes det?

For det første: Below black SKAL skæres væk. For det andet: På en 35mm fremviser har man ikke mulighed for at skære noget som helst, og der er ikke noget der hedder "below black" dér. Man lyser igennem en filmrulle. Hvis der er for lidt lys generelt, kan det godt påvirke oplevelsen af det mørke. Jeg har ikke personligt oplevet det, på andet end dårlige 35mm kopier.

Ved digital fremvisning er der i princippet mulighed for at gøre nogle ting galt. Af samme årsag nævnte jeg specifikt 35mm - ved digital fremvisning er der mange ting der kan gå galt... igen, uden at jeg har oplevet det i praksis (på selve filmene, reklamefilms-projektorerne er mildt sagt en anden snak). Jeg kan som sagt ikke så godt tale med om hvad problemet kan være, eftersom jeg ikke har oplevet det være et problem.

Redigeret af AV Precision - 06-August-2010 kl. 06:28
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2010 kl. 06:36

Ok. Så var svaret ikke mere mystisk, end det jeg havde i hovedet. Troede dog, at der måske skjulte sig et es, der kunne fortælle mig noget nyt.

Iøvrigt: Nej, der er ikke noget nyt. Det er dét der er hele essensen i mit budskab - der er ingen hemmeligheder eller "tricks" i at opnå bedst mulig billedkvalitet. Det hele bygger på velkendte, GAMLE, veldefinerede principper som man "bare" skal overholde. Det er kun svært så længe man ikke har forstået de grundlæggende principper (frit omskrevet fra De Nattergale Wink). Når man først har forstået idéen bag, så er det faktisk ufatteligt nemt. Det sværeste er at acceptere hvor nemt det egentlig er...

At opnå bedst mulig billedkvalitet i praksis på udstyr der ikke er designet til dette fra starten (hvilket vil sige 98% af alt udstyr på markedet), DET er derimod svært.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 232425

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu