recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal det være nyt for at være godt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkal det være nyt for at være godt?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Emne: Skal det være nyt for at være godt?
    Sendt: 23-Maj-2010 kl. 17:41
Hejsa..

Jeg havde for noget tid sådan en filosofisk snak med min bror om hifi og som filosofiske snakke tit går nåede vi egentlig ikke frem til noget konkret, men hyggeligt var det..

Det hele startede med en snak om højttalere, nærmere betegnet at jeg havde fået øje på et par brugte JBL 240ti på nettet. Jeg har pt. et par Dali 7 som jeg har været glad for de sidste 20-25 år, men jeg kan huske at jeg dengang var ret vild med JBL'erne, de var bare prismæssigt langt ude af min liga. Min tanke var, at med nogle friske/renoverede enheder så ville jeg mene at de stadig måtte levere fantastisk lyd. Min bror (som er musiker og MEGET lydkritisk) mente dog at udviklingen havde overhalet dem, og at selv om de lød fantastisk efter datidens standarder så var der idag mulighed for at få noget klart bedre..

Jeg er godt klar over at referenceudstyr anno 2010 alt andet lige må være bedre end referenceudstyr anno 1990, så ja, der er sket en udvikling.. Jeg ved også godt at forstærkere med surround og hdmi indgange og den slags ikke fandtes i 80'erne..

Hvis vi holder os til at snakke ren stereolyd, så er mit filosofiske spørgsmål følgende "Hvor får man mest lyd?"

- Ved at bruge fx. 3000 kroner på en referenceforstærker fra 80'erne der dengang kostede 35.000, smide 1000 kroner ekstra efter et par nye lytter og noget service eller er det bedre at bruge 4000 på en "hverdagsforstærker" anno 2010?

- Eller hvad med at bruge 2000 på et par JBL 240ti og yderligere 2000 på friske enheder kontra at bruge 4000 på et par højttalere fra 2010?

Skal det være nyt for at være godt eller kan man rent faktisk købe sig til bedre lyd ved at gå efter ældre referenceudstyr fremfor den moderne mellemvare?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 19:39
Lydmæssigt mener jeg de basale teknikker til at fremstille lyden har været tilstede i rigtig mange år. Det du får nu er ligegyldige funktioner, filtre og certificeringer som ville være mere værd på en rulle toiletpapir. 

Så hvis du udelukkende ser på lyden, så vil jeg mene de gamle uden tvivl.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Lydmæssigt mener jeg de basale teknikker til at fremstille lyden har været tilstede i rigtig mange år. Det du får nu er ligegyldige funktioner, filtre og certificeringer som ville være mere værd på en rulle toiletpapir. 

Så hvis du udelukkende ser på lyden, så vil jeg mene de gamle uden tvivl.

Jeg er selv i tvivl. Der er sket en udvikling i produktionsteknologi og tolerancer, så den D/A konverter der fyldte et helt print i en high-end CD afspiller fra 1990 er idag samlet i en enkelt chip på størrelse med en negl, hvilket giver kortere signalvej og bedre afskærmning. Omvendt kan det tænkes at den gamle high-end afspiller bruger en bedre kvalitet trafo og bedre komponenter i den analoge del af maskinen..
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 11:09
Nogle ting er blevet bedre, andet er blevet kostoptimeret ift. produktionsomkostninger. Du kan finde moderne højttalere med koponenter der har 10% tolerance, det gjorde du ikke for 20 år siden.

Mange ting har stået stille i meget lang tid, det er stadigt de samme ab kredsløb 90% af alle forstærkere bruger, det er reelt samme enheder 90% af alle højttaere bruger.

Reel innovation er desværre forbeholdt meget få firmaer, resten har flyttet deres ting til kina, og påstår at de så bruger mange flere resourcer på udviklingsafdelingen, der ofte kun består af en eller to medarbejder der designer, og ikke konstruere, nye produkter.
Crown - there is no substitute.
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 11:45
  Jeg har et par 240'ere som desværre er sat i garagen og erstattet med et par Dali Mentor 6. 240'ere er jo ikke specielt kønne, men detaljerigdommen er efter min mening virkelig god (pga. titaniumdiskanten). Jeg nænner ikke at smide dem ud, så de "savner" et nyt hjem, hvor de igen kan blive værdsat.  

Redigeret af Splinten - 24-Maj-2010 kl. 11:46
Semper fidelis

Brug OneDrive via mit link og få 0,5 GB ekstra gratis plads.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 13:55
Er hifi udvikling ikke stoppe i en gang i 80ne, og det er grundt til at udstyre netop fra 80ne er i så høj kurs, da man i dag ikke få noget i en kvalitet der komme tæt på, plus at hele hifi branchen er ramt af begreber: prod. billige og sælg dyrt.

Så det er slet, slet ikke umulige af fx. en top effekt forærker fra 80ne, som i dag kan fås brugt til omkring 5000 kr. spille bedre end en helt nye til fx. 50.000 kr.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 14:16
Nu blev der også lavet en masse skod produkter i 80'erne.

Det afhænger desværre af det enkelte produkt om producent om man har flyttet sig eller ej, det er de færreste der har.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det afhænger desværre af det enkelte produkt om producent om man har flyttet sig eller ej, det er de færreste der har.

Det er vel det at mange producent har valgt at sælge gamle vin på nye flasker.

Og hvor meget kan man lave om på en referenceforstærker fra 80'erne til en i dag, man kan måske putte flere ic i den, men så lyde den jo ikke så god som den fra 80'erne.

Redigeret af Startrek - 24-Maj-2010 kl. 14:31
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det er vel det at mange producent har valgt at sælge gamle vin på nye flasker.

Og hvor meget kan man lave om på en referenceforstærker fra 80'erne til en i dag, man kan måske putte flere ic i den, men så lyde den jo ikke så god som den fra 80'erne.

Du er lidt hurtig til at fælde dom over samtlige forstærkere om at de lyder dårligere desto færre IC'er som der er. It's not always the case..

Jeg har personligt overvejet at mine næste højttalere skal være noget gammel noget, hvor jeg så bygger en kasse udenom således designet ligner noget nutidigt samtidigt med at det spiller godt. Man kan tit blive ret overasket over hvor meget lyd man kan få hvis man ikke behøver sidste nye skrig af diamant diskant osv. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 00:39
Så er jeg røget på en gang "80'er reference" i form af Splintens JBL 240ti, tak for handlen!

Jeg har ikke lige noget nyt at sammenligne dem med så jeg kan svare på om "ny mellemvare" er bedre end "old badass", men jeg blev i fantastisk humør af en beskeden lytteprøve hos Splinten så nu er jeg supertændt på at få frisket enhederne op og høre hvad de virkelig kan..

Nu er jeg så uroligt for om resten af mit anlæg kan leve op til dem, det ender jo med at blive dyrt hvis jeg faktisk også lige bliver nødt til at have et par rå effekttrin fra dengang osv. osv.. LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 00:52
Du kan jo bare spæde op med eks, en crown cts1200, den er bygget på samme kredsløb som en '67 Crown DC300 Wink, bare pumpet lidt op
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2010 kl. 01:03
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Så er jeg røget på en gang "80'er reference" i form af Splintens JBL 240ti, tak for handlen!

Jeg har ikke lige noget nyt at sammenligne dem med så jeg kan svare på om "ny mellemvare" er bedre end "old badass", men jeg blev i fantastisk humør af en beskeden lytteprøve hos Splinten så nu er jeg supertændt på at få frisket enhederne op og høre hvad de virkelig kan..

Nu er jeg så uroligt for om resten af mit anlæg kan leve op til dem, det ender jo med at blive dyrt hvis jeg faktisk også lige bliver nødt til at have et par rå effekttrin fra dengang osv. osv.. LOL
De spiller rigtigt godt hvis de er hele Osv. husk også at de får stuetemp. og bliver spillet godt og langsomt varme. jeg har hørt jbl's xxx.ti serie for mange år siden, og jeg savlede og sukkede ligesom dig ,så mange gange tillykke!Smile 
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu