Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 16:22 |
mfhansen82 skrev:
FNørd skrev:
mfhansen82 skrev:
FNørd skrev:
Kære Michael
Har du lyttet til forskellige kabler, eller er du kun teoretiker?
Egentligt kunne man også sige at det meste mad smager ens, bare kalorieindholdet er det samme!
Eller alt muligt andet.
Det er jo helt ligegyldigt, du må gerne køre med de kabler du vil - og jeg kører med dem jeg vil.
Skal jeg stole mest på mine ører der hører en forskel eller mine øjne der ser nogle sorte kruseduller på en pc-skærm?
Når det handler om lyd vælger jeg ørene. |
Jo jo, men smag kan også påvises via videnskabelige undersøgelser og teorier. Det er jo ikke magi, men ganske enkelte sammensætninger af forskellige molekyler der registreres på tungen og i næsen, som giver os fornemmelse af smag. Det kan derimod ikke direkte påvises via videnskabelig vej hvad god smag er, da det er et subjektivt spørgsmål. Det samme med god lyd. Det kan altid diskutere hvorvidt ledninger, højttalere, forstærkere m.m. leverer god lyd, da det jo også er subjektivt. Men det ændrer ikke ved at de bagvedliggende processer omkring skabelsen af god lyd, godt kan beskrives videnskabeligt og ikke kan fortolkes subjektivt.
|
Det første spørgsmål smuttede vist
Har du lyttet til forskellige kabler, eller er du kun teoretiker? |
Hehe, ja det gjorde det. Nej jeg har ikke lyttet til de forskellige kabler og jeg kommer formodentlig aldrig til det. Men hvis der er en der inviterer til en gratis lyttetest i nærheden af Kbh, så kommer jeg gerne. Jeg nægter bare at bruge mere end 25 kr. pr meter kabel og egentlig ikke mere end 15, om kablet så kunne spille musikken selv. Derfor.
Jeg tager udgangspunkt i hvad gentagne forsøg med ledere af alle mulige typer har vist om resistivitet og resistans. Men at Klaus oa. tydeligvis ved langt mere om elektrodynamik end jeg gør, tager jeg selvfølgelig hatten af for. I øvrigt burde det jo ikke være en ikke-uddannet som mig (jeg skal til at uddanne mig i fysik, jeg er ikke), men en uddannet elektro-ingeniør eller lign. som både har den faglige teoretiske og eksperimentelle baggrundsviden til at kunne stille et forsøg ordentligt op, men som også ved en del om elektricitet og signalvej og som kan vurdere forskel i lyd objektivt, som burde sætte sådan et forsøg op.
| Det er jo sådan set positivt set herfra (så behøver jeg ikke tage fejl, når jeg kan høre forskel). Problemet i sådan nogle forsøg er at uanset hvad så kan alt angribes, og hvis man gør det ud fra den viden man tror er tilstrækkelig, så kommer man ganske tit til kort. Der er folk der har rodet med dette i menneskealdre, på forskellige planer og de er ikke enige. Så et eksempel: "Hvis man spørger 2 hi-fi folk om noget, får man 3 svar, hvoraf de 4 er forkerte!". Well - nok ikke helt dækkende; men der er mange ideer og meninger om dette. Som jeg ser det (nu), er de fleste matematiske modeller det - netop MODELLER - og modeller kan man bruge til (ca) det de er konstrueret til - de er og bliver modeller af virkeligheden, de ER IKKE virkeligheden. Citat: "Heraf ses let" - at vi ikke kan forklare alt. (checkede lige din medlemsprofil
|
 |
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 17:27 |
Man kan sku ikke diskuter med nogle som ikke enegang har lyttet på forskellige kabler.
|
|
 |
mfhansen82
Super bruger
Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 18:45 |
p.las skrev:
Man kan sku ikke diskuter med nogle som ikke enegang har lyttet på forskellige kabler. |
Det kommer da an på hvad det er du gerne vil diskutere. Ellers er der da mange astronomer, som ikke burde diskutere hverken stjerner eller galakser, da de aldrig har kigget i et teleskop. Men hvad enten du har kigget på en stjerne eller ej, ændrer ikke ved de bagvedliggende fysiske processer der foregår i en stjerne. Hvis du læser mine indlæg, så jeg har aldrig sagt at det ikke var muligt at høre forskel. At kunne høre forskel på noget, at mene noget lyder godt/dårligt, at noget forbedrer og noget forværrer, rent lyttemæssigt, er en subjektiv vurdering. Hvis man mener at det ændrer på lyden at sætte hundedyre kabler i, så er det da det man ska gøre. Men vil man anskue det ud fra et fysisk perspektiv, så er min ydmyge mening, at der absolut intet belæg skulle være for at sige at en sølvleder skulle producere markent bedre lyd, end en kobberleder. Dette er ud fra det synspunkt at en leders opgave er at lede impulser, i form af en elektrisk strøm, fra forstærker til højttaler. Hvis man gerne vil fremføre forskellen i lyd ud fra et videnskabeligt perspektiv, altså man gerne vil have videnskabens ord for at denne forskel rent faktisk eksistere, må man argumentere ud fra de gældene elektrodynamiske principper og på baggrund af dette stille et forsøg på benene. En blindtest hvor personer får lov til at lytte på ens opsætninger med ens musik, hvor der skiftes imellem kabler, er måden det skal gøres på. Jeg forestiller mig den opstilling hvor man har to akustisk ensartede rum, med det samme setup. I det ene rum skifter man imellem et meget dyrt og et meget billigt kabel, i det andet rum skifter man imellem to billige kabler. På denne måde ved lytterne ikke hvilket rum der bliver skiftet imellem det dyre og det billige kabel. Hvis man bare er tilfreds med at man mener at de 800-20000 kr er givet godt ud for kablerne, jamen så er det jo helt fint. Det er som sagt ikke mine penge det går ud over, så jeg er i princippet ligeglad.   Når jeg skal vælge kabler, så vælger jeg dog at tro mere på videnskabens eksperimentelle vurderinger angående elektricitet, frem for enkeltes subjektive vurderinger.
|
Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
 |
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 19:39 |
mfhansen82 skrev:
p.las skrev:
Man kan sku ikke diskuter med nogle som ikke enegang har lyttet på forskellige kabler. |
Det kommer da an på hvad det er du gerne vil diskutere. Ellers er der da mange astronomer, som ikke burde diskutere hverken stjerner eller galakser, da de aldrig har kigget i et teleskop. Men hvad enten du har kigget på en stjerne eller ej, ændrer ikke ved de bagvedliggende fysiske processer der foregår i en stjerne.
Hvis du læser mine indlæg, så jeg har aldrig sagt at det ikke var muligt at høre forskel. At kunne høre forskel på noget, at mene noget lyder godt/dårligt, at noget forbedrer og noget forværrer, rent lyttemæssigt, er en subjektiv vurdering. Hvis man mener at det ændrer på lyden at sætte hundedyre kabler i, så er det da det man ska gøre. Men vil man anskue det ud fra et fysisk perspektiv, så er min ydmyge mening, at der absolut intet belæg skulle være for at sige at en sølvleder skulle producere markent bedre lyd, end en kobberleder. Dette er ud fra det synspunkt at en leders opgave er at lede impulser, i form af en elektrisk strøm, fra forstærker til højttaler.
Hvis man gerne vil fremføre forskellen i lyd ud fra et videnskabeligt perspektiv, altså man gerne vil have videnskabens ord for at denne forskel rent faktisk eksistere, må man argumentere ud fra de gældene elektrodynamiske principper og på baggrund af dette stille et forsøg på benene. En blindtest hvor personer får lov til at lytte på ens opsætninger med ens musik, hvor der skiftes imellem kabler, er måden det skal gøres på. Jeg forestiller mig den opstilling hvor man har to akustisk ensartede rum, med det samme setup. I det ene rum skifter man imellem et meget dyrt og et meget billigt kabel, i det andet rum skifter man imellem to billige kabler. På denne måde ved lytterne ikke hvilket rum der bliver skiftet imellem det dyre og det billige kabel.
Hvis man bare er tilfreds med at man mener at de 800-20000 kr er givet godt ud for kablerne, jamen så er det jo helt fint. Det er som sagt ikke mine penge det går ud over, så jeg er i princippet ligeglad. 
Når jeg skal vælge kabler, så vælger jeg dog at tro mere på videnskabens eksperimentelle vurderinger angående elektricitet, frem for enkeltes subjektive vurderinger.
| Når jeg skal vælge kabler bruger jeg mine øre
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 20:17 |
mfhansen82 skrev:
Ja, jeg kan faktisk godt følge Klaus. Tænk over den. En spole består jo af en række vindinger hvor strømmen løber den samme vej. Selvfølgelig i forhold til en vekselstrømssystem, så skifter den 50 gange i sekundet.
I et HT kabel vil strømmen jo også skifte, men eftersom der til et givet tidspunkt både vil være et højdreomdrejet og et venstreomdrejet induceret magnetfelt, vil magnetfelterne om ikke ophæve hinanden, så i mindste fald reducere hinanden. Men jeg måtte da godt nok også sidde og bladre lidt i Griffiths' Elektrodynamics.
Du kom mig i forkøbet, tvkartoffel.  |
Nu svarede Klaus vist desværre aldrig... Jeg vil ikke kaste mig ud i kabeldiskussionen generelt, men jeg har et ret lavpraktisk eksempel på at der ER et magnetfelt rundt om et højttalerkabel, stort nok til netop at gøre en rulle højttalerkabel til en spole. Nok til at en kollega engang brændte en forstærker af, fordi han (af årsager jeg vil undlade at komme ind på) tilkoblede en hel rulle højttalerkabel (på rullen) mellem en forstærker og en højttaler. Der gik meget kort tid, ved almindelig volumen, før der kom røg op af forstærkeren. Ergo, magnetfeltet rundt om kablet var kraftigt nok til at gøre 50 meter til en spole af en værdi der ændrede så meget på højttalerens elektriske egenskaber, at forstærkeren futtede af. Så jo, der ER et magnetfelt rundt om et højttalerkabel. Jeg har iøvrigt også ofte set målinger der angiver forskellige elektriske egenskaber af et kabel, alt efter hvordan den symmetriske opbygning af kablet er.
Jeg har ikke prøvet at måle på en rulle højttalerkabel, men oplevelsen - hvor lavpraktisk den så end er - bekræftede min egen generelle indgangsvinkel til hvorvidt højttalerkabler skal være lige lange: Det er værre at have noget overflødigt kabel liggende rullet sammen, end at have forskellige længder kabel - uanset hvad man så måtte mene om kablers indflydelse på lyden iøvrigt.
Dét der så kan blive den store diskussion, er signifikans: Hvor mange viklinger skal der laves, før det er et problem? 50 meter højttalerkabel har vel 100 viklinger - og dét fik en afgørende (og dyr) betydning. Om 10 eller 5 viklinger så har en betydning - det er et godt spørgsmål, men min indgangsvinkel til disse ting er "better safe than sorry" - hvis vi kan undgå det helt, hvorfor så bekymre os om hvorvidt det har en betydning? Ergo: Undgå oprullede kabler.
|
 |
Tektronix
Super bruger
Oprettet: 26-April-2007
Point: 256
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 21:50 |
Otto J skrev:
mfhansen82 skrev:
Ja, jeg kan faktisk godt følge Klaus. Tænk over den. En spole består jo af en række vindinger hvor strømmen løber den samme vej. Selvfølgelig i forhold til en vekselstrømssystem, så skifter den 50 gange i sekundet.
I et HT kabel vil strømmen jo også skifte, men eftersom der til et givet tidspunkt både vil være et højdreomdrejet og et venstreomdrejet induceret magnetfelt, vil magnetfelterne om ikke ophæve hinanden, så i mindste fald reducere hinanden. Men jeg måtte da godt nok også sidde og bladre lidt i Griffiths' Elektrodynamics.
Du kom mig i forkøbet, tvkartoffel.  |
Nu svarede Klaus vist desværre aldrig... Jeg vil ikke kaste mig ud i kabeldiskussionen generelt, men jeg har et ret lavpraktisk eksempel på at der ER et magnetfelt rundt om et højttalerkabel, stort nok til netop at gøre en rulle højttalerkabel til en spole. Nok til at en kollega engang brændte en forstærker af, fordi han (af årsager jeg vil undlade at komme ind på) tilkoblede en hel rulle højttalerkabel (på rullen) mellem en forstærker og en højttaler. Der gik meget kort tid, ved almindelig volumen, før der kom røg op af forstærkeren. Ergo, magnetfeltet rundt om kablet var kraftigt nok til at gøre 50 meter til en spole af en værdi der ændrede så meget på højttalerens elektriske egenskaber, at forstærkeren futtede af. Så jo, der ER et magnetfelt rundt om et højttalerkabel. Jeg har iøvrigt også ofte set målinger der angiver forskellige elektriske egenskaber af et kabel, alt efter hvordan den symmetriske opbygning af kablet er.
Jeg har ikke prøvet at måle på en rulle højttalerkabel, men oplevelsen - hvor lavpraktisk den så end er - bekræftede min egen generelle indgangsvinkel til hvorvidt højttalerkabler skal være lige lange: Det er værre at have noget overflødigt kabel liggende rullet sammen, end at have forskellige længder kabel - uanset hvad man så måtte mene om kablers indflydelse på lyden iøvrigt.
Dét der så kan blive den store diskussion, er signifikans: Hvor mange viklinger skal der laves, før det er et problem? 50 meter højttalerkabel har vel 100 viklinger - og dét fik en afgørende (og dyr) betydning. Om 10 eller 5 viklinger så har en betydning - det er et godt spørgsmål, men min indgangsvinkel til disse ting er "better safe than sorry" - hvis vi kan undgå det helt, hvorfor så bekymre os om hvorvidt det har en betydning? Ergo: Undgå oprullede kabler. |
Helt enig. Løber der en strøm i en leder er der også et magnetfelt, og er lederen oprullet sker der ting og sager (afhængig af hvor tæt de enkelte ledere er på hinanden). Man skal undgå oprullede kabler, dette gør sig jo også gældende for støvsugeren og kabelrullen, hvor ledningen bliver varm ved belastning, hvis den ikke er rullet ud. Har set røg og indtil flere sprungne sikringer pga. dette. Men mangler stadig at blive omvendt omkring det med legeringer, og bliver det nok aldrig.. Er kablet over en hvis dimension bør forskellig længde ikke have noget at sige..
|
 |
Hyl.dk
Super bruger
Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 22:03 |
Nu har jeg ikke lige fået læst hele denne fine tråd, men kan se vi kommer langt omkring. For lige hurtigt at vende tilbage til den oprindelige diskussion omkring forskel på længden af kablerne, så kunne jeg ikke lade være med at lave en lille udregning for at give det lidt perspektiv.
Hastigheden for strøm gennem kabler er afhængig af kablets udformning. For at være helt præcist så findes hastigheden som:
v = 1 / ( C * Z)
Hvor C er kablets kapacitans pr. meter og Z er kablets karakteristiske impedans. For et ret velskærmet kabel kan hastigheden sagtens komme ned i noget der ligner 200 000 000 m/s. Generelt er højtalerkablerne nok ikke skærmet så meget, men lad os bare bruge denne hastighed for strømmen.
Hvis vi siger det ene kabel er 10 meter længere end det andet kan vi beregne hvor lang tid det tager strømmen at tilbagelægge denne afstand.
tid = længde / v = 10 / 200 000 000 = 50 ns (nano sekunder)
Ser vi dette i forhold til at lyden bevæger sig ca. 343 m/s i luft, kan vi udregne hvor meget dette svarer til at den ene højtaler står tættere på lytteren end den anden.
længde = tid * v = 50 ns * 343 = 0.0172 mm
Om man så mener man har stillet sine højtalere i samme afstand til lyttepositionen inden for denne nøjagtighed må man selv vurdere. Jeg har i hvert fald ikke  .
At øret så ikke rigtigt kan skelne mellem lyde der ankommer inden for ca. 10 ms af hinanden er en helt anden sag. Rumakustikken vil derudover gøre at fra en lyd bliver udsendt fra højtaleren til den ophøre igen i de fleste tilfælde gør disse beregninger endnu mere uoverflødige er en anden sag.
Tror i hvert fald godt vi kan konkludere at det ikke er forsinkelsen direkte i kablet der gør nogen forskel! Noget helt andet er jo så at kablets kapacitans og induktans (Mængden af "kondensator" og "spole") i kablet afhænger af længden. Et langt kabel vil derfor, for forstærkeren, se lidt anderledes ud end et kortere kabel af samme type. Coaxiale kabler har det med at have ret stor kapacitet. Der kan sagtens være 100 pF per meter. Hvad der lige er i et gennemsnitligt højtalerkabel ved jeg ikke.
Om alt dette så har nogen praktisk betydning tør jeg ikke sige. Øret er jo nok menneskets mest fantastiske sans. Men vi taler i hvert fald i en størrelsesorden hvor jeg er 100% sikker på at andre faktorer har større betydning. Af sjov bonusinfo kan det jo nævnes at menneskets hørelse bliver væsentligt bedre når det bliver mørkt. Dette er et gammel instinkt fra dengang vores liv afhang af vores hørelse.
Har man lyst til et lille eksperiment kan man jo her i weekenden prøve at sætte sig ned med sin ynglingsplade midt på dagen med lys i stuen osv. Skru op for lyden til den er passende og læn dig så bare tilbage og nyd musikken! Lig mærke til hvor volumenkontrollen står. Sæt samme plade på om aftenen når det er blevet mørkt og skru igen op til et passende niveau, nyd musikken. Hvis du er heldig opdager du endda flere detaljer denne gang. Lig igen mærke til hvor højt du har skruet op. Der vil temmeligt sikkert være en betydelig forskel på hvor højt du har skruet op hhv. om dagen og natten. Dette forsøg skal naturligvis være så vidt muligt uforstyrret af at man kommer fra helt stille eller meget larmende omgivelser kort før forsøgets start i begge tilfælde.
Henrik B. skrev:
Fanastril skrev:
Henrik B. skrev:
mfhansen82 skrev:
Iron Man skrev:
Det du skriver her, kan udløse en Fatwa hos Hi-Fi nørder  | Hehe. Hverken Fatwa'er, hekseafbrændinger, trusler om banning eller andet godt, kan ændre ved lederes fysiske egenskaber og stoffers resistens. Men hvis jeg havde givet 3-4000 kr for ledninger ville jeg da også forsvare købet, no matter what. Og ingen skulle fortælle mig at jeg lige så godt kunne have købt 25 meter ledning for 200 kr i Jem&Fix, som var lige så godt.  | Åh gud dog! Mon ikke du skal forlade teorierne, og ud i den virkelige verden. Hvis bare verden var så firkantet som elektrikere og ingeniører gør den til. *tsk tsk* |
Men det er jo elektro-ingeniørene som skaber vores fantastiske audio-systemer, så mon ikke deres verden er den virkelige?
|
Hvor vil du hen med dén udtalelse? - Du mener at alle "elektro-ingeniører" er lige dygtige - endsige ved hvad de har med at gøre? - Du mener at de aldrig tager/laver fejl? - Du mener at de har reel erfaring fra "virkeligheden", og ikke kun fra deres algoritmer, udregninger og formler? - Du mener at en forstærker ser en højttaler som en pæn lineær belastning, som er ens i hele frekvensområdet?
Næææh, ingeniører tager sgu ofte fejl - hvorfor falder broer ellers sammen? Nogle "tal-aber" har ingen begreb om, hvordan virkeligheden er skruet sammen, de lever efter formler...
M.v.h. |
Ganske interessant holdning du generelt har til ingeniører. Jeg gider ikke starte en stor diskussion, og det er altid en god ide at have en god portion skepsis over for andre ting (ISÆR "tal-aber"  ). Jeg vil dog nok mene at ingeniørene er dem der har bedst "begreb" om hvordan "virkeligheden" er skruet sammen. Når man hører om en bro er styrtet sammen (hvilket vist ikke sker så tit) kan der jo være gået 100 ting galt. Alt fra en ingeniør der har glemt eller fejlet i at beregne ved hvilken frekvens broen kan begynde at svinge i når det blæser til en håndværker (eller hvem du nu mener har begreb om virkeligheden) har været lidt for travl med at komme hjem til fyraften.  Mange af de naturlove ingeniørene arbejder ud fra har trods alt ændret sig forbløffende lidt de sidste mange år! Både Newton, Ørsted, Maxwell og Einstein bruges stadig flittigt i dag. Også selvom man med nyere og mere præcist måleudstyr har opdaget at lovene ikke er uden undtagelser.
Redigeret af Hyl.dk - 04-Marts-2011 kl. 22:04
|
Udstyr: * Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 22:47 |
Otto J skrev:
Nu svarede Klaus vist desværre aldrig... |
Nej, jeg fandt det aldrig nødvendigt, da der var andre der havde gjort det for mig.
Otto J skrev:
Jeg vil ikke kaste mig ud i kabeldiskussionen generelt, men jeg har et ret lavpraktisk eksempel på at der ER et magnetfelt rundt om et højttalerkabel, stort nok til netop at gøre en rulle højttalerkabel til en spole. Nok til at en kollega engang brændte en forstærker af, fordi han (af årsager jeg vil undlade at komme ind på) tilkoblede en hel rulle højttalerkabel (på rullen) mellem en forstærker og en højttaler. Der gik meget kort tid, ved almindelig volumen, før der kom røg op af forstærkeren. |
Og i er sikre på at det var kablets skyld? Klaus
Redigeret af KlausDM - 04-Marts-2011 kl. 22:49
|
|
 |
FNørd
Guld medlem
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:12 |
Klaus
Man behøver ikke være sikker på at det var kablets skyld for at undgå oprullede kabler, da de KAN forårsage problemer!
Man behøver ikke være sikker på at der er en beviselig forskel på lyd i højttalerkabler, for at nyde en hørt forskel!
Man behøver ikke bevis for alting, det hedder vist empirisk.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:16 |
FNørd skrev:
Man behøver ikke være sikker på at det var kablets skyld for at undgå oprullede kabler, da de KAN forårsage problemer!
Man behøver ikke være sikker på at der er en beviselig forskel på lyd i højttalerkabler, for at nyde en hørt forskel! |
Og man kan sagtens bruge vandrør som jordleder? Klaus
|
|
 |
FNørd
Guld medlem
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:17 |
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 04-Marts-2011 kl. 23:21 |
FNørd skrev:
Hmm.. kan det give nogen problem? |
Det er der jo onde tunger der påstår at det kan. Man kan også risikerere at blive kørt ned i trafikke, så man må hellere blive hjemme. Klaus
|
|
 |