recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal højtalerkabler have samme længde?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkal højtalerkabler have samme længde?

 Besvar Besvar Side  <1 16171819>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

At folk der ikke har lyttet til forskellige kabler ikke har hørt forskel, er ikke overraskende.
Enhver der ikke har kigget på en planet i et teleskop kan ikke udtale sig om dens fysik???
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

At folk der ikke har lyttet til forskellige kabler ikke har hørt forskel, er ikke overraskende.


Når man diskuterer, er det afgørende at man er enig om, hvad man er uenig om. Ellers er det slet ikke sikkert, at man faktisk er uenig.

Jeg er f eks overbevist om at jeg vil være istand til at høre forskel på to kabler, om jeg selv setter dem op og lytter aktivt efter en forskel, slik mange her beskriver.  Så det kan ikke være det, vi er uenige om. Er vi så uenig om noget andet?

Er vi uenig om psykoakustikkens beskrivelse af hvordan hørelse fungerer?

Er vi uenige om hvordan en lyttetest skal foretages, for at den skal være gyldig?

Dersom der ikke faktisk er forskel på kabler, har psykoakustikken en meget plausibel forklaring på, hvorfor forskel allikevel kan høres.

Dersom der er faktisk forskel på kabler, er en blindtest under kontrollerede forhold den eneste vandtætte måde at dokumentere denne forskel.

Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

At folk der ikke har lyttet til forskellige kabler ikke har hørt forskel, er ikke overraskende.


At du ikke turde besvare mit spørgsmål om hvorvidt du kunne høre "my sweet satan" er ikke overraskende.


Den kom egentligt efter jeg forsøgte at checke ud af denne tråd og lægge den død :)
Jeg ved ikke om jeg vil kunne høre forskel - jeg har ikke prøvet!
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

At du ikke turde besvare mit spørgsmål om hvorvidt du kunne høre "my sweet satan" er ikke overraskende.


Den kom egentligt efter jeg forsøgte at checke ud af denne tråd og lægge den død :)
Jeg ved ikke om jeg vil kunne høre forskel - jeg har ikke prøvet!


Endnu en undvigemanøvre, hvorfor er jeg ikke overrasket?

Din kronologi er for øvrigt ikke korrekt. I lørdags kl 10.13 foreslog jeg dig og Henrik B. at tage et kig på youtubeklippet. 3 timer senere, kl. 14.04, konkluderede du at det ikke handlede om kabler eller lyd, men om at få ret, hvilket jeg opfatter som dit forsøg på at lægge tråden død.

Nåmen, det jeg vel efterhånden må konkludere udfra den rungende tavshed der er fra mange sider om youtubeklippet, er at de af jer der hævder at kunne høre forskel på kabler bevidst forsøger at undgå at tage stilling til emnet psykoakustik og de virkninger det kan have på hvad vi opfatter. Det er ellers en anerkendt og velbreskrevet del af neuroforskningen, men det er åbenbart vigtigt med solide skyklapper omkring det emne.

Det spøjse er, at det neuroforskerne siger om at vores sanser kan snydes og at vi af vores hjerne hjælpes til at høre det vi forventer at høre, kombineret med det fysikerne siger om at vi ikke kan høre forskel på kabler, matcher helt perfekt med de test der er lavet.

Når man fjerner alle hjælpemidler og laver en test hvor det er hørelsen og KUN hørelsen der skal identificere den lydmæssige forskel på kabler, er der endnu ingen det er lykkedes for. Det matcher perfekt det fysikerne siger om at der ikke er nogen hørbar forskel at identificere.

Laver man i stedet nogle tests hvor det ikke er ordentligt skjult hvad der lyttes til, det kan fx. være når lytteren selv har monteret kablerne, kan se hvilke kabler der er monteret eller ligefrem har fået det at vide, så er der rigtigt mange der kan høre tydelige forskelle. Det matcher perfekt det neuroforskerne siger om at vi kan "høre" det vi forventer at høre.

Men hey, det er da muligt at forskerne ikke har fattet en skid af det hele og vores videnskab og målinger er skrupforkerte, for der kan da UMULIGT være tale om at de forskelle nogle mennesker hører på kabler kan være af psykoakustisk karakter, uhada, nej.. På med skyklapperne og benægt, benægt, benægt!
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 21:20
Du kører den af sporet så vidt jeg kan se.
Det ene udelukker ikke det andet.
Jeg har forståelse for at vore sanser ikke er perfekte.
Samtidig kan jeg ikke forstå at folk der ikke har forsøgt at lytte på forskellige kabler skulle være de ægte rettroende!
Du hævder at fordi vore sanser ikke er perfekte er alle højttalerkabler ens!
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Nåmen, det jeg vel efterhånden må konkludere udfra den rungende tavshed der er fra mange sider om youtubeklippet, er at de af jer der hævder at kunne høre forskel på kabler bevidst forsøger at undgå at tage stilling til emnet psykoakustik og de virkninger det kan have på hvad vi opfatter. Det er ellers en anerkendt og velbreskrevet del af neuroforskningen, men det er åbenbart vigtigt med solide skyklapper omkring det emne.

Rungende tavshed - nej sådan skal du nok ikke opfatte det vores manglende indlæg. Nu er jeg blandt dem, der mener at kunne høre forskel. Og når jeg ikke er mere aktiv skyldes det, at diskusionen om højtalerkabler, har jeg deltaget i et hav af gange - og vi bliver bare ikke enige, og derfor er der ingen årsag til for mig at diskutereSmile

Redigeret af Hother - 08-Marts-2011 kl. 21:31
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

vi bliver bare ikke enige, og derfor er der ingen årsag til for mig at diskutereSmile


Er vi dog enig om hvad, vi ikke er enige om? Hvorfor ikke starte med det, og derefter evt diskutere.

Er vi uenig om psykoakustikkens beskrivelse af hvordan hørelse fungerer?

Er vi uenige om hvordan en lyttetest skal foretages, for at den skal være gyldig?

Er det ikke mest konstruktivt at identificere spørgsmålet, inden vi bestemmer os for svaret?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 22:05
problemet er vel at den ene halvdel vil diskuterer om der er forskel og den anden halvdel vil diskuterer hvorfor der er forskel, og så taler man altså en smule forbi hinanden...
Crown - there is no substitute.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Samtidig kan jeg ikke forstå at folk der ikke har forsøgt at lytte på forskellige kabler skulle være de ægte rettroende!

Vi behøver vel ikke lytte til kablerne, så længe de personer, der hævder, at de KAN høre forskel, ikke har vist, at de kan bruge forskellen til at identificere kablerne i en blindtest.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2011 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Du kører den af sporet så vidt jeg kan se.
Det ene udelukker ikke det andet.
Jeg har forståelse for at vore sanser ikke er perfekte.
Samtidig kan jeg ikke forstå at folk der ikke har forsøgt at lytte på forskellige kabler skulle være de ægte rettroende!


Fra i lørdags:
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har lyttet til kabler. Jeg lånte noget Van Den Hul i hifiklubben, sådan noget med stjernestøv og kulhydrater og alt muligt fantastisk, det sammenlignede jeg med noget QED kabel til 30-40 kroner meteren og også med noget helt almindeligt dødsygt lampeledning og jeg kunne ikke høre nogen forskel. At jeg ikke hører noget beviser dog ikke ret meget, det er mindst 20 år siden min hørelse var på toppen.


Fra i lørdags:
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Bemærk, det at youtubeklippet med Poppy Crum snyder dine sanser er ikke ensbetydende med at den forskel du hører på kabler også automatisk er snyd.


Fra igår:
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Som sagt et par gange før, HVIS du lader dig snyde af youtube klippet er det ikke det samme som at den kabelforskel du hører også er snyd, de to ting behøver ikke hænge sammen.


Kan vi blive enige om at jeg har prøvet at lytte til kabler? Jeg hører altså ikke til den gruppe der ikke har forsøgt, bare for at skære det helt ud i pap. Jeg prøver ikke at fremhæve mig selv som rettroende, tværtimod er jeg åben for at det kan være min hørelse der gør at jeg ikke kan høre forskel. Jeg har endvidere vist interesse for at en eller anden med bedre hørelse end mig demonstrerer evnen til at høre forskel for mig, jeg har sågar spurgt om du ville vise mig det. Hvis ikke det er sevet ind endnu, så vil jeg supergerne have at en eller anden demonstrerer for mig at jeg tager fejl, mit eneste krav er at jeg får lov at sikre mig at der ikke kan være tale om at det er psykoakustik der farver resultatet.

Kan vi også blive enige om at jeg siger i ovenstående citater, at der ikke automatisk er en sammenhæng mellem at lade sig snyde af psykoakustik og det at høre forskel på kabler?

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Du hævder at fordi vore sanser ikke er perfekte er alle højttalerkabler ens!


Nej, det hævder jeg ikke. Jeg hævder at der KAN være en sammenhæng, ikke at der ER en sammenhæng.

Så tilbage til spørgsmålet, kan du høre "my sweet satan" og de andre ord? Jeg gætter på, at siden du så febrilsk snor dig udenom at besvare så simpelt et spørgsmål, så har du nok allerede set klippet og opdaget at du kunne få din hørelse snydt, men du har svært ved at sluge kamelen..

Næste spørgsmål, NÅR nu du har oplevet at få dine sanser snydt, kan du så også acceptere at der er en MULIGHED for at du har kunnet lade dig snyde i andre sammenhænge? Som sagt allerede, hvis du lader dig snyde af youtube klippet beviser det hverken det ene eller det andet om at høre forskel på kabler, det beviser udelukkende at MULIGHEDEN for at lade sig snyde eksisterer.
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 00:33
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Samtidig kan jeg ikke forstå at folk der ikke har forsøgt at lytte på forskellige kabler skulle være de ægte rettroende!

 
Er du nogensinde stødt på udtrykket: "Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser"?
 
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 08:33
Hold da op tråden er blevet lang LOL
 
Hvis man stoppede op og tænkte over det, så ville alle jo vide, at forskellige kabler ikke er ens.
De kan derfor heller ikke lyde ens, dog vil de mange minde så meget om hinanden at det faktisk ville være svær at påvise en forskel.
 
Og så er der så gruppen der falder uden for - det vil ofte være de lidt dyre kabler ene og alene af den grund, at de billige kabler ofter er bygget samme martriale, og samme metode eller endda er samme kabel under forskellige vare navne (dem vil det være stort set umuligt at høre forskel på).
 
Hvis dem fysiske og kemiske sammensætning af både leder og isolator ikke er ens, hvordan kan nogen så på nogen måde forsvar at der ikke vil være en forskel?
 
Jeg vil mener at omvendt bevis byrde er det mest korrekte!
Bevis at der ikke kan være, aldrig har været lyd mæssig forskel på noget kabel i forhold til alle andre - uafhængigt af udstyr det er koblet op på.
 
Good Luck.
 
 
.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 16171819>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu