recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal højtalerkabler have samme længde?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkal højtalerkabler have samme længde?

 Besvar Besvar Side  <12345 19>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:15
Det er korrekt. På trods af at de enkelte elektroner langt fra bevæger sig igennem ledningen med lysets hastighed, så vil strømmen løbe igennem ledningen meget tæt på denne hastighed. Det store spørgsmål er ganske enkelt modstand. Jo større modstand der er i ledningen, jo dårligere kommer signalet igennem. Nu er kobber noget nær en af de bedste ledere vi har, så den eneste faktor man rent faktisk kan operere med er tykkelsen.
 
Jeg vil generelt mene at jo større afstand man skal trække ledninger over, jo tykkere skal de være. Hvor tykke ledningerne så generelt skal være, altså hvad man har brug for, det ved jeg ikke. Men der findes en ganske simpel formel til at regne modstanden ud i en leder med en vis længde og tykkelse. Den kan man benytte. Generelt drejer det sig jo bare om at opnå en så lille ohmsk modstand som muligt.
 
Så hvis der opleves en dårligere lyd i en højtaler med længere ledning, end den anden, så er det ikke fordi signalet bliver forsinket. Havde man en højtaler på månen, ville forsinkelsen ca. være 1 sekund. Det kan derimod dreje som om at den ohmske modstand i ledningen bliver så stor at en del af signalet bliver forringet.
 
Nu er jeg ikke ingeniør (dog kommende Fysikstuderende på KU), men jeg vil mene at med en rimelig tykkelse ledning, så vil en forskel på 10 meter ikke give nogen forskel overhovedet.
Resistansen i en kobberledning ved stuetemperatur på 10 meter med et tværsnitsareal på 2.5mm^2 er 0.070 Ohm. I en ledning på 20 meter er resistiviteten 0.140 Ohm. Så selvom resistensen selvfølgelig fordobles, er den stadig særlig lav.
 
Den skal i den forbindelse lige siges at resistiviteten i almindeligt kobber ved stuetemperatur er 0.0175x10^-6. I teknisk rent kobber, som mange ledningsproducenter reklamere med, er resistiviteten 0.01724x10^-6. Det betyder rent praktisk, at havde den samme ledning på 10 meter været lavet af teknisk rent kobber, ville modstanden have været 0.068 Ohm. Det er næsten ingen forskel.
 
Sjovt er det i øvrigt at mange producenter reklamere med at have forgyldte terminaler. Guld har faktisk højere resistivitet end kobber. Kun sølv er bedre.
 
Jeg har brugt formlen R = p x (l / A), hvor R er modstanden, p (er et rho) er resistiviteten, l er lederens længde og A dens tværsnitsareal.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af Zlatan Zlatan skrev:




Tillykke med det nye udstyr , når du engang får det. Det er gode sager ! :)


Tak for det Smile

Jeg har fået sagerne. Det skal sættes til en Yamaha RX-767 når jeg lige får mit HDMI og optiske kabel imorgen. PT er det kun fronthøjtalerne jeg har sat til min stereoforstærker til mit TV.
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

muligt.
 

Sjovt er det i øvrigt at mange producenter reklamere med at have forgyldte terminaler. Guld har faktisk højere resistivitet end kobber. Kun sølv er bedre.


VAN DEN HUL The CLEARWATER kabel er
"Ledere af forsølvet Matched Crystal OFC-kobber
Tværsnit pr. leder: 1,97 mm2"

er det så bedre end almindelig kobberkabler?
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:32
Man bruger guld da det ikke reagerer med ret mange stoffer. i.e. det irer ikke, hvormed forbindelsen ikke forringes.

I dine udregninger for modstanden i et kabel mangler du bidragene fra de kapacitive og reaktive dele. Disse ændrer sig også med frekvensen hvorfor eks. modstanden fra kapacitansen vil være mest udpræget i basområdet.


Redigeret af Hamsjael - 02-Marts-2011 kl. 22:36
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:33
Spørgsmålet er ikke hvad ledningen i grunden er lavet af, men hvilken resistivitet der findes i materialet. Nu er en forsølvet ledning jo ikke lavet af sølv, men blot at der indgår et lag sølv ledningen. Om det er en sølv-kobber legering eller der blot er et lag sølv ud over, det skal jeg ikke kunne sige.
 
Men lad os lave samme beregning for rent sølv kontra vores kobberledning. Jeg tager udgangspunkt i den 10 meter lange ledning og stadig et tværsnitsareal på 2.5mm^2.
Sølv har en resistivitet på (i bedste fald) 0.0159x10^-6. Da ville en ledning lavet af rent sølv have en modstand på 0.063 Ohm. Sammenlignet med vores kobberledning (ikke den teknisk rene) med modstanden på 0.070 Ohm vil jeg påstå at forskellen er ikke-eksisterende i et system hvor man gennemgående arbejder med 6-8 Ohms modstand.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Man bruger guld da det ikke reagerer med ret mange stoffer. i.e. det irer ikke, hvormed forbindelsen ikke forringes.

I dine udregninger for modstanden i et kabel mangler du bidragene fra de kapacitive og reaktive dele. Disse ændrer sig også med frekvensen hvorfor eks. modstanden fra kapacitansen vil være mest udpræget i basområdet.
Det ved jeg i grunden godt, men det er jo udelukkende bestemt af højttaleren. Hvorvidt en spole i en højttaler kommer så langt ned, det ved jeg ærlig talt ikke. Men jeg vil vove den påstand at vælger du en kobberledning med en rimelig tykkelse, så vil ledningen aldrig blive den begrænsende faktor, hvad enten den er lavet af kobber, forsølvet kobber eller endda rent sølv.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af make make skrev:

Tak for alle svarene. Jeg havde bestilt 6 meter VAN DEN HUL The CLEARWATER kabel


Det kabel er ikke engang 2 mm2

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Zlatan Zlatan skrev:

Nej for så kan diskant og bass hænge efter hinanden.


Hvad svarer du på?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af make make skrev:

Tak for alle svarene. Jeg havde bestilt 6 meter VAN DEN HUL The CLEARWATER kabel


Det kabel er ikke engang 2 mm2

Klaus

Nej, man må virkelig sige allerede i de "billige" mærkevare-kabler er der en ret stor fortjeneste ift. de rå materialerSmile. Mine 6 mm^2 kabler kostede 20 kroner/m og stadig er der en pæn fortjeneste
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:49
Med fare for at skabe røre i andedammen. Folk beskytter jo deres overbevisninger med hud og hår. Køb en 3mm^2 kobberledning hos et byggemarked. Forskellen i resistiviteten imellem en god kobberledning og et Van Den Hul kabel er så lille, selv hvis man forudsætter at Van Den Hul'en skulle består af 90% sølv og 10% kobber, at den næsten ikke er målelig. At en del måske mener at de kan høre forskel er en anden ting, ændrer ikke ved at der ingen fysisk-videnskabelig grund til at købe et yderst dyrt kabel.
 
Du kan eventuelt isolere for tværsnitsarealet og udregne hvor tyk en ledning du skal købe, for at have en bestemt længde og modstand.


Redigeret af mfhansen82 - 02-Marts-2011 kl. 22:53
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:52
[/QUOTE]
Det ved jeg i grunden godt, men det er jo udelukkende bestemt af højttaleren. Hvorvidt en spole i en højttaler kommer så langt ned, det ved jeg ærlig talt ikke. Men jeg vil vove den påstand at vælger du en kobberledning med en rimelig tykkelse, så vil ledningen aldrig blive den begrænsende faktor, hvad enten den er lavet af kobber, forsølvet kobber eller endda rent sølv.
[/QUOTE]

Nu har spoler og kondensatorer i højtaleren ikke noget at gøre med modstanden i kablet. Det var i øvrigt også bare ment som en tilføjelse til dine udregninger, da jeg syntes det manglede når nu du var igang med at sammenligne små størrelser.


Desuden er jeg helt enig i at hvis bare kablet har en ok tykkelse så det ikke begrænser signalet, så skal det nok gå.
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Det ved jeg i grunden godt, men det er jo udelukkende bestemt af højttaleren. Hvorvidt en spole i en højttaler kommer så langt ned, det ved jeg ærlig talt ikke. Men jeg vil vove den påstand at vælger du en kobberledning med en rimelig tykkelse, så vil ledningen aldrig blive den begrænsende faktor, hvad enten den er lavet af kobber, forsølvet kobber eller endda rent sølv.

Nu har spoler og kondensatorer i højtaleren ikke noget at gøre med modstanden i kablet. Det var i øvrigt også bare ment som en tilføjelse til dine udregninger, da jeg syntes det manglede når nu du var igang med at sammenligne små størrelser.


Desuden er jeg helt enig i at hvis bare kablet har en ok tykkelse så det ikke begrænser signalet, så skal det nok gå.
Selvfølgelig er denne udregning en forsimpling, da jeg ikke medtager induktion og kapacitans, det har du helt ret i. Spørgsmålet er blot hvor stor indflydelse denne har på en almindelig leder i forhold til den samlede modstand. Og om man vil stille sig tilfreds med denne udregning eller give sig i kast med Maxwells ligninger. Wink
Grundlæggende må det vel handle om at modstanden i ledningen skal søges altid at være mindre end den i resten af systemet.


Redigeret af mfhansen82 - 02-Marts-2011 kl. 23:02
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 19>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu