recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal netværk have samme navn?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal netværk have samme navn?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skal netværk have samme navn?
    Sendt: 27-Januar-2024 kl. 12:48
Hej,

Har lige fået lagt fibernet ind, men er i tvivl om jeg skal navngive mit 2,4 og 5 ghz det samme i stedet for x_2,4 og x_5?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 13:08
jeg ville give dem forskellige navne.

I teorien kan de have samme navn, men kan give bøvl med gammelt udstyr.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg ville give dem forskellige navne.

I teorien kan de have samme navn, men kan give bøvl med gammelt udstyr.

Jeg har en grill der kun kan køre på 2,4 ville det give bøvl?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 13:37
Her i huset er der unifi netværk.

Her Hab begge accespoints og begge frekvenser samme navn.
Det giver ingen problemer.
Det udstyr jeg har der kun kan køre 2,4 GHz forbinder til 2,4 GHz delen af netværket…

Klaus


Redigeret af KlausDM - 27-Januar-2024 kl. 13:38
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Her i huset er der unifi netværk.

Her Hab begge accespoints og begge frekvenser samme navn.
Det giver ingen problemer.
Det udstyr jeg har der kun kan køre 2,4 GHz forbinder til 2,4 GHz delen af netværket…

Klaus
tja kører også unify setup.

Har en masse smarthome udstyr. Noget har givet bøvl med fælles navn. Men kan være i er heldige.

Ofte når man skal installere nye dimser, så skal man logge på 2.4 nettet med sin smartphone. Kan være bøvlet når de kører med samme navn.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 16:14
Vores vaskemaskine og tørretumbler (AEG) er begge på nettet. Har står der i vejledningen at telefonen skal være på 2,4 GHz for at lave setup.
Jeg var bare på netværket - og med en afstand på 2,5 meter til accesspunktet var jeg næppe på 2,4 GHz med telefonen…😀

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vores vaskemaskine og tørretumbler (AEG) er begge på nettet. Har står der i vejledningen at telefonen skal være på 2,4 GHz for at lave setup.
Jeg var bare på netværket - og med en afstand på 2,5 meter til accesspunktet var jeg næppe på 2,4 GHz med telefonen…😀

Klaus
Måske / måske ikke. Går ikke ud fra du checkede det.
Noget udstyr kan håndtere det, andet kan ikke.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 20:10
Har de sidste 10 år (mindst) kørt med samme navn på 2,4Ghz og 5 Ghz. Det virker fint. 
De problemer jeg har haft, har typisk været at min telefon (5Ghz) har haft svært ved at finde en ny 2,4Ghz enhed på netværket, eller at en 5Ghz enhed har forbundet til 2,4Ghz netværket. Begge dele sker dog sjældent. 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 04:59
At have det samme SSID for begge bånd tillader enheder at skifte til det optimale bånd baseret på deres nærhed til routeren - Det kan i praksis være både godt og skidt. 

Generelt kan man sige at vis du har og oplever Wi-Fi-klientenheder af høj kvalitet, er det bedst at bruge det samme SSID for begge bånd, så dine klienter automatisk kan skifte til det frekvensbånd, der bedst passer til deres behov. Hvis du har Wi-Fi-klientenheder hvor du oplever lav kvalitet (f.eks. at 5 Ghz hastigheden ikke udnyttes tæt på routeren), kan der omvendt være grund til at du manuelt selv vælger deres frekvensbånd, og så vil det være en fordel at have separate SSID’er at forbinde klienterne manuelt til.

Hjemme hos mig selv har jeg ganske simpel slukket for 2,4 Ghz radioen i routeren, efter jeg fik ny router (Asus TUF AX 5400), der dækker lejlighedens små 90 m2 bedre med 5 Ghz end med 2,4 Ghz overalt, og jeg nøjes derfor med 20/40/80/160 mhz 5 Ghz frekvens til mine klienter. Grunden var at jeg oplevede at ikke alle mine klienter faktisk fik skiftet til 5 Ghz båndet, når de først var hoppet på 2,4 Ghz båndet, f.eks når en mobil var hoppet på 2,4 Ghz på vej op af trappen før den kom i nærheden af at kunne fange 5 Ghz signalet, så kunne den sagtens finde på at blive hængende.




Redigeret af TBC1 - 28-Januar-2024 kl. 05:04
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 22:23
Jeg har også slukket 2,4 GHz netværket, men det er nu mere for naboerne skyld.  Har kun et TV der kører derpå og der kommer ikke flere opdateringer til det.  Jeg oplevede også at enheder på 5 GHz båndet i ny og næ droppede ned på 2,4 GHz båndet, uvist af hvilken årsag.
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2024 kl. 22:31
Jeg kører også Unifi og vælger forskellige SSID, når det er hjem til.

I et enterprise setup er der ofte mere fokus på stabilitet end på hastighed. Derfor er det fint hvis der hoppes frem og tilbage imellem 2,4 GHz og de andre band.

Men i et hjemmenetværk, hvor man måske ønsker 800 Mbit hastigheder, så er man nødt til at holde enhederne væk fra 2,4 GHz

Der er en masse forskellige teknologier til at foretrækker det ene band frem for det andet, men der er også mange forskellige enheder, hvor det ikke virker og så må man have ustabil forbindelse eller finde laveste fællesnævner.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2024 kl. 22:24
Jeg har også Unify AP, og jeg har aldrig fået lavet to forskellige netværk. Det betyder muligvis, at jeg ikke har kunnet forbinde min Miele vaskemaskine og heller ikke flere Smart-stikkontakter. Som flere skriver, skal mobilen tvinges over op 2,4.

Men jeg har også haft problemer med Chromecast - men kun en gang i mellem. Kan det skyldes, at enten Chromecasten eller den enhed, man vil caste fra, er hoppet over på en anden frekvens?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu