|
Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere). |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Forfatter | ||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
1. Når sandt skal være har jeg sat min backup (så vidt jeg husker både min lokale og min online backup) til at tage kopi af visse ting fra C-drevet. Det gælder mit installerede tegneprogram, som er en del nemmere at flytte / "genindstallere" over på en ny computer ved simpelthen at kopiere den pågældende mappe fra C-drevet. Det er en fordel fordi tegneprogrammet jo over tid indeholder nogle brugertilpasninger, materialer som selv har lavet i materialedatabasen osv. Desuden tager jeg backup af backup programmets indstillinger, tegneprogrammets materiale database samt (Internet) favoritter. Det sidste burde jeg måske kigge på, da jeg på et tidspunkt skiftede fra IE til Chrome, så det kan godt være at jeg ikke kopierer favoritterne, gemte hjemmesider osv. fra Chrome. Resten af C-drevet tager jeg ikke backup af, da det jo bare er programinstallationer som det er bedre at installere friskt på en ny computer. Men jeg kan godt forstå at for nogen i nogen situationer kan det være en fordel at tage backup af hele C-drevet.
2. Samsung 840 EVO SSD 500 GB, 1599 kr. og Samsung 840 EVO SSD 1000 GB, 2999 kr. Forskel i pris for 1000 GB: 199 kr. Har du kendskab til andre 1000 GB SSD'ere som er bedre og evt. billigere?
Redigeret af Thorvald - 08-December-2014 kl. 14:34 |
||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Der er fundet en meget graverende fejl på Samsung EVO 840, jeg har ikke sat mig ind i om fejlen er rettet i nye versioner. Men de har udgivet et fix som afhjælper, men ikke løser problemet.
Fejlen består i at data der er over en måned gammel begynder at blive langsomt at læse. De har løst problemet ved at genskrive gammel date hele tiden, så hastigheden kommer op igen. Men nu er levetiden nedsat ved at genskrive gammel data og man bruger også tid på genskrivningen. Jeg ville holde mig fra EVO 840, indtil at jeg kan se dokumenteret at fejlen ikke er på nye drev. Samsung har forresten lige kommet med den nye 850 serie, som har 10 års garanteret levetid.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9403 |
|
Du bør vel også benytte en Pro model hvis vi snakker om en seriøs arbejdsstation.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Det kommer dælme an på, hvor meget/lidt data du har på den maskine. Jeg vil nødig have SSD til det hele. Jeg bruger over 250GB data. Så jeg skal minimum have 500GB SSD Det er slet ikke nødvendigt for "almindelig" data (Fyld om du vil). Så at give en faktor 2 for en SSD, der ikke bidrager med den store fordel, det er helt hul i hovedet. SSD til system disk, og så enten hybrid eller almindelige diske til data. Når SSDérne engang kommer ned i pris i de store størrelser, så er der mening med det. Men 1TB SSD til små 2000,- kroner, det er altså hul i hovedet, hvis behovet er til data (Dvs. film, billeder, musik osv.). Thorval har en væsentlig fordel i hans bærbar, da den allerede kan rumme 2 diske. Der vil jeg slet ikke tøve. Een SSD 250GB til system, og så en 1TB til data, evt som hybrid disk. |
||
![]() |
||
Guests ![]() Gæst ![]() |
|
Der skal ikke genskrives store mængder af gamle data når man opdaterer firmwaren på en helt ny 840 EVO inden man tager den i brug - og det er det, vi taler om her. Hvad Samsung ellers gør mht. wear leveling er vel næppe meget anderledes end hvad alle producenter er nødt til at gøre når der er tale om en TLC-baseret SSD. Brugen af TLC er en væsentlig årsag til at man overhovedet kan købe en SSD til de nuværende priser. Jo, man får en bedre kvalitet, hvis man vil betale 40% ekstra for en MLC-baseret SSD men TLC fungerer fint for masser af brugere. |
||
![]() |
||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
|
#Cyberguyen. 850'eren er noget dyrere og ikke på lager hos Proshop (her tænker jeg på ordren til min julegave til min far). Om jeg får købt til min egen computer inden jul, afhænger af om jeg får en julegave eller bonus af et af de firmaer jeg arbejder for., ellers må jeg vente og spare op.
#GlobulusDK. Lyder som om det ikke er det helt store problem og derfor kan være helt fint for min fars computer. Som sagt er det uvist hvornår jeg selv kan lave opgraderingen, så det kan jo være at fejlen bliver rettet inden da, så man ikke skal lave firmwareopdatering. Jeg har skrevet til Samsung og Proshop for at spørge om fejlen allerede er rettet i nye SSD'ere. #lahan. Tja måske, men de er altså også noget dyrere. Og selvom jeg bruger min computer både til arbejde og privat, ser jeg ikke rigtigt nogen grund til at gå op i Pro-udgaven. Desuden bruger den noget mere strøm efter hvad jeg kan se af denne sammenligning. #Kandersen. Tja, jo, både og. Hvis man har muligheden for det kan man vel lige så godt opgradere til ren SSD. Man kan sige at da det allerede er SSHD diske der sidder i min bærbar (500 GB med 8 GB SSD), så kunne jeg nøjes med at skifte den, hvor C-drevet er på, ud med en 250 GB SSD. Men på den anden 500 GB disk er der kun 95 GB plads tilbage, så hvis jeg skulle opgradere, ville jeg et eller andet sted hellere opgradere totalt - og ikke bare med en ny og større SSHD. Også fordi de bruger væsentligt mere strøm og stadigvæk kræver mere køling end en SSD. Så et eller andet sted, ville jeg sige enten eller og så benytte mig af lejligheden til at bygge computeren om så den kan holde i en del år mere - og så det giver mening måske at flytte disken(e) over i en ny computer, hvis det er relevant til den tid - fordi computeren i sig selv er absolut god nok.
Redigeret af Thorvald - 08-December-2014 kl. 19:18 |
||
Thorvald. |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Nu er det heller ikke brugen af TLC jeg angriber, men derimod den firmware fejl som eksisterer på 840 EVO. Men det ser ud som om den er rettet og man bare skal flashe den som du taler om. Jeg havde misforstået at den kun løste problemet ved at den en gang imellem genskrev alle gamle data.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Ja, men prismæssig hænger det slet ikke sammen. Du er plads og hastighedsmæssig bedre stillet med: 1 x 250GB SSD system disk. (Evt. kun 128GB, alt afhængig af, hvordan du vil have dit system, hvad du bruger meget osv osv.). 1 x 1TB SSHD. Hvis jeg havde en bærbar med plads til 2 diske, så var det den løsning jeg ville gå efter. Alternativet i ren SSD er simpelthen al for dyr, i forhold til hvad du får ud af den temmelig store mer-pris. Du ender godt nok ud med 2 stk 500GB SSHDére, som du kan kaste over højre skuldre, (Jeg kan måske overtage den ene, hvis du påtænker at sælge ![]() |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
+1 til Kims betragtninger - jeg ville seriøst overveje koblingen af en mindre SSD og en centraliseret lagerplads (netværksharddisk) i stedet.
|
||
![]() |
||
|
Ikke nogen netværksdisk i hvert fald. Men ellers vil jeg tænke over det. Jeg er vel mest hook på at gå all-in for SSD, men kan også se de fornuftige i Kims forslag. Jeg har det sådan nor jeg skal vælge noget (cykel, elektronik eller lignende), så vælger jeg det der er bedst og som regel ikke det der er næstbedst.
Men jeg kunne jo omorganisere mine data, sådan at C-drev og D-drev kunne være på to partitioner på en 250 GB SSD, hvor C-drevet så kun indeholde de data, der har direkte med mit arbejde at gøre, bl.a. filerne bag mit tegneprogram altså de forskellige projekter. Og så kan resten af dataene som primært er private data, så ligge på enten den nuværende 500 GB SSHD, eller på en ny og større SSHD, afhængigt af om der er plads nok på 500 GB. Men jeg bryder mig på sin vis ikke om at arbejdsrelaterede data ligger på samme disk - selvom det bliver i en anden partition - som C-drevet. Det er jo typisk C-drevet der kan inficeres af virus og den slags. Men det kunne måske gå for en periode. Men jeg vil tænke over det. Det behøver ikke at ske lige nu. Jeg kunne godt vente til 850 EVO er kommet godt på markedet i januar og derefter.
|
||
Thorvald. |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19564 |
|
Det er da fuldstændigt lige meget om to drev er på samme fysiske disk, eller om de er på to fysiske drev, når det kommer til "virus og den slags". Desuden er dine arbejdsrelaterede data vel med i en form for backup plan, så "vælter lortet" kan du genskabe data rimeligt hurtigt? Klaus |
||
![]() |
||
|
Heelt ligemeget er det vel ikke. Fordi hvis nu disken brænder af - så ryger begge partitioner. Hvis der så kun var C-drev på disken, så skulle jeg bare installere en ny disk og installere programmer igen. Dataene ville jeg ikke behøve at spekulere på. Det er en fordel, hvis nu den brænder af / står af midt som man er ved at arbejde på noget. Så mister man ikke mere end måske få minutters arbejde, alt efter hvornår arbejdet sidst er gemt.
Men når det så er sagt - så er der aldrig nogen harddiske i mine computere der er brændt af, af den ene eller den anden årsag. Og som du siger så har jeg backup, både lokalt og online.
|
||
Thorvald. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |