|
Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere). |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Forfatter | |||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ja, der fungerer vi anderledes - køber det der passer til mit behov indenfor budgettet, så vil eks. hellere købe end cykel til 20.000kr, hvor der også er råd til andre ting og en udskiftning indenfor overskuelig årrække - fremfor en cykel til 100.000kr som er spitzen-klasse - men alligevel også overkill i forhold til behovet (marginal-udbyttet af de sidste 80.000kr er også meget lille) - det vil dog heller ikke være mange ting, hvor jeg vil have råd til at købe det bedste af det bedste inden økonomien dikterer havregrød :-)
Vores computere herhjemme er alle udstyret med SSD på hhv 128Gb og 256Gb. Den stationære er suppleret med 2Gb HDD, hvor "knap-så-ofte-benyttede-data" er placeret - det betyder at harddisken ofte går i standby når jeg arbejder på den. Derudover er der suppleret med en netværksharddisk som kan tilgås af alle enheder og også giver mulighed for backup, adgang til filer fra Internettet osv. Til sidst er der nogle 2.5" eksterne harddiske og usb-sticks når vi har brug for at have data med os til forskellige formål. Det giver samlet set et meget fleksibelt setup samtidig med at det ikke koster prisen af en jetjager. Redigeret af tipsen - 10-December-2014 kl. 09:35 |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||
Det nytter jo ikke, hvis det du mener er bedst ikke er bedst i forhold til anvendelsen. Lad mig sige det kort - Det svare til du køber verdens dyreste cykel, men du går rundt med den, og bilder dig selv ind, at du kommer "bedre"/"hurtigere" frem, mens du går. Når du så vælger at sætte dig op, så opdager du, at du kommer lige så hurtigt frem, som hvis du havde investeret i en noget billigere model. At man kan leve med, at man kun vil have det sidste nyeste (og dyreste), det er selvfølgelig en holdning man har lov at have. Men at bilde sig selv ind, at verden dermed også bliver tilsvarende bedre, det er altså en helt anden sag.
Igen, der er absolut ingen tvivl om, at en 100% SSD løsning er det absolut optimale. Og det VIL kunne mærkes. Men det er primært på pengepungen.
Hvad angår virus, så er det ret ligemeget hvordan du deler dine diske op. Kommer der virus, så er alt pr. definition inficeret! Jeg ved heller ikke, hvor du har den ide fra, at det er typisk C drevet der er inficeret. Det er korrekt, at det er typisk operativsystemet man går efter, (som hacker), for at skabe åbninger eller for decideret at lukke systemet ned (OSét). Men en Trojan eller lign. den ligger lige så godt og arbejder på alle de andre drev. Hvad angår virus, så skal du nok tænke meget bredere, selvom det ikke er specielt sjove tanker. Og jeg forstår ikke dit behov for at have arbejds relateret data til at ligge på C drevet, medmindre det er nogle vanvittige store filer, som tager ualmindelig lang tid at loade ind i de respektive programmer du bruger, og dit C drev er det hurtigste.
Jeg tror bare du skal gøre op med dig selv, hvad du vil. Hvis penge ikke er vigtig, så smid 2 stk SSDére i i den størst mulige og hurtigste konfiguration du kan finde. Hvis der skal være en vis mening med galskaben, så tænk på dit behov og hvad alternative løsninger kan give dig. Sværere er det ikke
![]() |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||
Har det på præcis samme måde. Ikke så meget økonomisk, men fordi jeg hele tiden vægter mine behov op imod pris. Jeg gider ikke betale for noget, jeg enten ikke får noget ud af, eller minimalt mere ud af. Har købt alt for meget bras igennem tiden, som jeg aldrig rigtig udnytte potentialet i, fordi jeg på mange punkter gjorde som Thorvald. "Køb det dyreste, så er det nok også det bedste, og man behøver ikke tænke mere over, om det så også er godt nok". Problemet er, at det koster vanvittigt meget, og efterhånden som man prøver det, så opdager man, at man ganske enkelt slet ikke opnår at udnytte det alligevel.
Jeg bruger SSD diske, men de er alle installeret med fokus på optimal brug af operativsystemer. Det funger ganske glimragende til mit/familiens formål, selvom jeg temmelig ofte kan være ekstrem utålmodig. Men jeg synes de store SSD diske er så vanvittig dyre, så resultatet efter min mening på ingen måde kan stå mål med prisen. Når de når ned i et prisleje omkring det halve af deres nuværende pris, så begynder det at give mening, som data drev. |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19564 |
||
Nå ja, nu er det jo Samsung diske du har "forelsket dig i"....... Klaus |
|||
![]() |
|||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
||
Nu har jeg ikke noget problem med at betale 3000 for 1000 GB i stedet for 800 kr, når jeg ved at den til 3000 er så meget bedre og at det er det mest optimale. Specielt ikke hvis én af dem jeg arbejder for vil give mig sådan en som betaling for arbejde i stedet for penge, men heller ikke hvis jeg selv skal betale den. Undskyld - jeg mente D-drevet. Altså i det eksempel hvor jeg lader et C-drev og et D-drev ligge på en 250 GB SSD, hvor D-drevet så indeholder mine arbejdsdata. Herunder data-/tegningsfilerne til mit tegneprogram som er et 3D konstruktionstegneprogram (til huse). Min computer er tændt fra kl. 5 om morgenen til kl. 10-11 stykker om aftenen. Så hvis jeg med ren SSD ville spare bare en lille smule strøm og køling, så hvorfor ikke tage det med også.
![]() |
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
||
Nej, computeren i sig selv fejler ikke noget og kan sagten holde et par år endnu. Desuden er det mit arbejde, der betaler når jeg skal have ny computer (men det er min computer, ikke firmaets - dvs. jeg kan gøre med den hvad jeg vil). Og firmaets økonomi har længe ikke været for god, så jo længere jeg kan få computeren til at holde jo gladere tror jeg min chef vil være. ![]() I og for sig er det ikke strengt nødvendigt at skifte til SSD - men det kunne være sjovt.....
![]() ![]() |
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19564 |
||
Seriøst? Vil du have betaling for din arbejdstid til noget du kun får prestige og ikke performance ud af? At opbevare data du sjældent skal have tilgang til på en SSD disk, svarer til at købe en 50.000 kroners racercyken for at køre i Brugsen efter slik. Cyklen til 5.000 kroner bringer dig i Brugsen på samme tid, selvom racercyklen på papiret burde kunne gøre det bedre.
Når de er i dvale? Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Og??
![]() |
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
||
Nu har jeg sat streg under og forøvrigt skiftet farven på teksten herover, på det der får mig til at sige, at dit syn på sagen er farvet af en forkert opfattelse. Den disk til 3000,- er NETOP ikke så meget bedre, som den til 800,- Den er det måske rent teoretisk (selvom det også har mine tvivl), men den er det IKKE i praksis. Og det er præcis den del af sætningen jeg hentydede til i forrige indlæg. Du forstår det ikke, førend du sætter dig op på cyklen og opdager, at der er ikke den store forskel. Dine argumenter er fair nok, når du siger andre betaler for det. Men fordi andre betaler, så gør det ikke denne investering "så meget bedre...". Håber du forstår, hvor jeg vil hen med det her. Dit valg i to stk SSDére er ikke forkert. Det er dine forvetninger/formodninger til, at det så også bliver "så meget bedre..", der er forkert.
Det giver mere mening ![]()
Hmm.. Apropos at gå efter det bedste uden at spare på noget, og så at ville spare, på noget der betyder så lidt som strømforbruget, i det her tilfælde.. Regn på det og se, hvor mange år der skal til, førend du har sparet prisforskellen (3000,- vs 800,- ), i størmforbrug. Mit bud er temmelig mange år. Dine dyrt indkøbte 3000 kroners diske er sandsynligvis afgået ved døden, meget længe inden. |
|||
![]() |
|||
||
I dvale: SSD 0,045 W / aktiv 0,1W. WD Black2 SSHD, 0,9 W og 1,8 W i aktiv tilstand - synes jeg så én der var meget værre i aktiv tilstand. Men det er stadig omkring en faktor 20. Nu tænkte jeg på et fritidsjob jeg har, ikke mit primære job, men i enkelte tilfælde ja.
Redigeret af Thorvald - 10-December-2014 kl. 11:53 |
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
||
Yes yes, specs siger bare ikke alt.... Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Sikkert - har ingen anelse om det. Men det hjælper jo alt sammen. Men som sagt, har jeg ikke besluttet mig for noget endnu. Nu har jeg fået en del inputs som jeg vil tænke over. Så kan vi altid se. I denne WD Black2 SSHD, som egentligt også er ret interessant - Er SSD-delen og HDD delen, delt sådan at SSD er sin egen partition og HDD sin egen partition fra starten af??? Dvs. jeg kunne lave C-drevet på SSD'en og data-drevet på HDD'en??
|
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |