recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere).
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere).

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Afmonter den ene disk i den laptop.     

Kan den stadig boote op med windows.   Ja så er det sikkert C drev du har tilbage i laptoppen 😄

Ok - så trial and error metoden......  Smile Jeg troede at "skifte harddisk" hjælpe softwaren måske hjalp med dette.

Det gør det også..

Vil du kopiere partioner, (C,D,etc) Eller hele fysiske diske. Plain and simple!
Softwaren kan fortælle dig, hvilken disk der sidder i hvilken port. Men hvis ikke du kan se forskel på portene, så er denne oplysning lige fedt for dig. Det skal din bærbar jo fortælle dig rent fysisk på bærbaren. 

Har du kigget på din bærbar, altså sådan løftet låget/lågene til harddiskene? Som regel kan det give svar på nogle af de usikre spørgsmål Wink

Alternativ er, udelukkelsesmetoden. Der er ikke rigtig andre muligheder.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 13:00
Jo, det er ikke så lang tid siden jeg havde bunden af den åben, for at blæse ventilationen ren. Men det sagde mig ikke rigtigt noget om hvad der er hvad (sådan lige umiddelbart, men nu var det heller ikke det jeg kiggede efter på det tidspunkt) - men umiddelbart så det ret anonymt ud. Det synes jeg også det gør i enhedshåndtering:

Men ok, så må jeg bare prøve mig frem og se hvad der sker, når jeg på et eller andet tidspunkt har fået købt ny disk(e) og skal igang med arbejdet.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 13:28

Jo, det er ikke så lang tid siden jeg havde bunden af den åben, for at blæse ventilationen ren. Men det sagde mig ikke rigtigt noget om hvad der er hvad (sådan lige umiddelbart, men nu var det heller ikke det jeg kiggede efter på det tidspunkt) - men umiddelbart så det ret anonymt ud. Det synes jeg også det gør i enhedshåndtering:

Read my lips.. DISKHÅNDTERINGEN LOL

Men ok, så må jeg bare prøve mig frem og se hvad der sker, når jeg på et eller andet tidspunkt har fået købt ny disk(e) og skal igang med arbejdet.

Som sagt, i værste fald flår du den ene disk ud, (der sker ikke noget farligt ved det). Kan maskinen ikke boote i windows derefter, så er det din system disk, du har taget ud. Og den anden er dermed din data disk (eller hvad du nu engang bruger den til).

I DISKHÅNDTERINGEN LOL, der kan du se, hvilke partitioner der er på de fysiske diske.

Når først du får kigget på det, så er jeg ret sikker på, at du nok skal hitte ud af det. 
Hvis du skal clone 2 nye diske, så start med din data disk. Du kan altid clone og skifter din system disk bagefter.

Btw. en god ide er at have en ekstern tilslutning (selvfølgelig i USB3 eller eSATA), hvor i du sætter dine ny-indkøbte diske i, når du skal clone med dine eksisterende. På den måde kan du clone begge de gamle diske med de nye, og kun omskifte een gang for alle.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 13:46
Er lidt usikker på, hvad du mener med Diskhåndteringen - det som man førhen kaldte "Min computer", som idag bare hedder computer:

Men ja - hvis jeg bliver enig med mig selv om at skifte begge diskene med to ny, kan jeg jo bare klone den ene først, lægge den til side, så klone den næste og så sætte dem i. Og hvis jeg udskifter de to med f.eks. én stor, så er det jo stort set det samme. Så ja, det er vel egentligt enkelt nok.

Men når der er noget man ikke har prøvet før, så er man måske lidt forsigtig. Første gang jeg skulle vaske min bil i vaskehallen, skulle jeg da også lige tænke mig om, hvordan gør man.

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19564
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 14:07

Er lidt usikker på, hvad du mener med Diskhåndteringen

Prøv med google......

http://www.it-artikler.dk/2008/05/20/sdan-bruges-diskhndtering/

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 14:23
Aha ok. Men det siger ikke så meget at der er en disk 0 og en disk 1. Så Diskhåndteringen siger (så vidt jeg kan se) ikke så meget.

Men det er måske heller ikke så væsentligt, som vi jo har fundet ud af.

Thorvald.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 15:13
Som jeg skrev, så vil diskhåndteringen vise dig dine fysiske diske og partitioner. Du kan nemlig ikke se dette i fx stifinderen. Men det er/kan være relevant alt afhængig af, om du vil klone hele fysisk disk eller partitioner. Og det vil igen være afhængig af, hvilken konfiguration du vælger af nye diske, fx en lille ssd til system, og dermed en partition, eller en større med to eller flere partitioner på. Det er nemmest at lave det rigtig første gang. Og det kan du bruge din nuværende konfiguration til at vurdere ud fra. Derfor er diskhåndteringen din ven nu.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 15:37

Men når der er noget man ikke har prøvet før, så er man måske lidt forsigtig. Første gang jeg skulle vaske min bil i vaskehallen, skulle jeg da også lige tænke mig om, hvordan gør man.

Det forstår jeg godt. Og specielt fordi det kan være fatalt at lave noget forkert. 
Men som jeg også prøvede at sige, så sæt dig stille og roligt ned, og gør op med dig selv, hvilken konfiguration du vil have med 2 nye diske, (som jeg formoder er det du går efter). 

Og når nu vi ved, at penge ikke er et issue, så vil jeg klart anbefale dig at købe sådan en ekstern løsning til dit kloningsarbejde. (Ekstern HDD dock). Det minimere også muligheden for, at du ikke pludselig står med 4 stk løse diske i hånden, og ikke kan huske, hvad der skal hvor, (det er set før LOL).

Den nemme og mest sikre løsning er:
1. Du laver en 100% kloning af dine nuværende to diske over på to nye diske.
2. Du tager de to gamle diske ud af maskinen. (og lægger dem væk med det samme).
3. Du sætter de to nye diske i maskinen.
4. Start op.

Jeg ved godt du vil stå med 4 løse diske her, men det er også det eneste tidspunkt. Og det vigtige er, at du kan kende dine gamle, (du har jo lagt dem væk), og dermed ved, at DE skal ihvertfald ikke i maskinen igen. Ergo er der kun to tilbage du skal bryde dine små grå med. Hvis du ikke ved, hvor dine nye skal sidde, så prøver du dig bare frem. Der sker som sagt ikke noget. Og i tilfælde af at der gør, så kan du altid sætte dine gamle diske i, og du er tilbage til start.

Den svære løsning er, når du skal til at tænke over at om-konfigurere dine diske/partitioner. Det kan reelt set godt gøres bagefter, men det er en noget mere besværlig løsning, og meget afhængig af din nuværende konfiguration og så den nye du vil have. Det er den del vi har brugt en del sider på at debattere, bare så du ikke er i tvivl Wink
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 16:50
Hvis du ikke er bekendt med Diskhåndtering, tror jeg du skal lade en mere it-kyndig står for din opgradering.

Men det koster jo heller ikke andet end andres tid at snakke sig varm om idéen om en ny disk.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19564
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Hvis du ikke er bekendt med Diskhåndtering, tror jeg du skal lade en mere it-kyndig står for din opgradering.

+1

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 18:15

Ja, den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på, fordi nu er der jo to pladser til diske. Men det ville være lidt billigere end de andre løsninger. Men er det ikke også bedst at have en separat disk til software og en til data? Nu ved jeg godt at de fleste computere  kun har 1 disk og det fungerer jo fint f.eks. ved at lave 2 partitioner - 1 til software og 1 til data. Men er det aller bedste ikke at have 2 separate? Hvis nu f.eks. den ene disk brænder af eller bliver ødelagt af virus eller et eller andet - hvilket typisk ville være software drevet det sker med - så har man stadig den anden disk, med i dette tilfælde alle data.

Men jeg kunne jo også starte med én 1 TB disk og så når 120 GB eller 250 GB SSD bliver endda bedre/hurtigere (de udvikles vel til stadighed), købe sådan én og så migrere C-drevet over på den. Det ville måske være smart nok - enten i den nuværende computer eller i en ny, afhængigt af situationen.

Så er der vist kogt nok suppe på den høne. Du modsiger ligefrem dig selv.

OVER AND OUT
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Men det koster jo heller ikke andet end andres tid at snakke sig varm om idéen om en ny disk.

Det var vel ikke helt fair sagt. Jeg tror faktisk jeg har set den diskhåndtering før - men det er længe siden. Det er ikke ret ofte at jeg har bruge for at lave noget specielt "service" på mine eller andres computere, der kan nemt gå mange år imellem. Eller måske var det noget tilsvarende den diskhåndtering, fordi jeg brugte på et tidspunkt Easus partition manager eller noget i den retning, dels til at oprette partitioner og til at justere størrelsen på dem. Jeg har også tidligere opgraderet ram i en bærbar. Så jeg ved en del om computere, følger lidt med i udviklingen osv. Så jeg kan sagtens gøre det her selv.

At debatten blæste op er slet ikke min skyld. Jeg spurgte bare om hvordan man mon skulle forholde sig, når der er to diske i computeren og hvordan man kunne være sikker på at tage den rigtige. Det aller første svar var noget helt andet end det jeg spurgte om - og så kørte løbet ellers derudad.....  Wink

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu