|
Skingre stemmer |
Besvar ![]() |
Side <12345 8> |
Forfatter | ||
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og ja jeg skal have kørt den alm. Kalibrering igennem nogle gange igen for at se om det bliver bedre:)
|
||
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
||
![]() |
||
Johnny k ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 25-December-2015 Sted: Dianalund Status: Offline Point: 39 |
|
Det var først på 5. kalibreing at min Yamaha lød ordentligt.
Intet flyttet, eller microfon placering. Så prøv et par gange. Men teoretisk burde det ikke ændre noget. |
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|
Kan du gå ind og se resultatet, altså den EQ som bliver brugt efter din kalibrering?
Hvis det indeholder et boost et sted mellem 1KHz og 4KHz, så kan det være årsagen. Det er normalt at man dæmper i cirka det område når man laver optagelser af stemmer og resultatet er lidt for skingert eller skarpt. Dæmpning et sted mellem 1KHz og 2,5KHz kan hjælpe med at gøre en stemme mere blød, og et sted mellem 2,5KHz og 4KHz kan at gøre den mindre skinger. Det afhænger selvfølgelig af om det er herre- eller kvinde-stemme og deres individuelle stemmer, normalt laver man en ret smal dæmpning baseret på den individuelle stemme, men der kan jo være stemmer i Find Nemo som lige præcis rammer en uheldig frekvens i forhold til din EQ. Evt. kan du køre REW igennem og se om der er et peak i det område, det kunne også være interessant. Er det noget som kun sker på Find Nemo? Det kan jo også være et dårligt produceret lydspor, selvom det ville være ret underligt på en Pixar-film. Den afrulning som Audyssey laver starter omkring 5KHz og opefter, det område gør ikke rigtigt stemmer skingre, det betyder mere for hvor klare og nærmest "luftige" stemmerne er. Så hvis det hjælper med Audyssey Pro, så er det nok ikke pga. afrulningen, men fordi den rammer mere rigtigt mellem 1KHz og 4KHz.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Så kom Henrik Stevn på banen og der melder jeg mig så ud af debatten.
Furious : Hvis du har spørgsmål til Audyssey osv, så smider du mig bare en pb. |
||
![]() |
||
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
|
Tak for dit svar Henrik
Jeg har ikke tjekket om jeg kan se resultatet af kalibrering på den måde du nævner men det skal jeg klart have tjekket. Og så vil jeg prøve at ændre lidt på det som du nævner. Jeg har kun oplevet det i Find Nemo.. Kan ikke forestille mig den er dårligt mixet men skal da ikke udelukke det. Skal have leget lidt med indstillinger osv i weekenden så det er super med den hjælp der er herinde, nu har jeg noget at gå efter:) |
||
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
||
![]() |
||
|
Lyder godt strecker!! Når jeg kommer igang får du nok en pb. Du virker til at have meget sr på sagerne og du kender jo marantz:)
|
||
7.2.4 atmosbio
||
![]() |
||
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
|
Kittet kan lejes ud til 250kr for en uge hos hifiklubben århus
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
|
Henrik, du skriver at dæmpning mellem 2.5khz og 4khz kan gøre stemmer mindre skingre og at Audyssey's afrulning først starter fra 5khz. Fordelen ved Audyssey Pro er jo netop, at du kan starte afrulningen tidligere. F.eks ved 2khz hvis man vil følge den filmkurve der er industri-standard. Så hvis det hjælper med Audyssey Pro er det bestemt pga. afrulningen og ikke pga "den rammer mere rigtigt".
|
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|
Fair nok, alle de eksempler jeg har set starter ved omkring 5KHz. Men uanset om afrulningen starter ved 2KHz eller 5KHz, så er afrulningen stadig noget i stil med -3-6dB ved 20KHz, som minder om den kurve som JBL også går efter, og danske Brüel og Kjær anbefaler. Og selv -6dB afrulning ved 20KHz giver ikke specielt meget dæmpning mellem 2.5KHz og 4KHz, og vil derfor ikke hjælpe nævneværdigt på skingre stemmer.
Redigeret af HenrikStevn - 22-Januar-2016 kl. 09:34 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Essensen i problemet..!! du hopper ind og blander dig i ting du ikke selv har rodet med Henrik, præcis som da du belærte vidt og bredt omkring Minidsp / R.E.W, uden nogenside at have brugt det selv... Hvorfor?? og hvis du vidste bare det mindste om audyssey, så ville du vide at den som standard sætter midrange compensation dip mellem 1500 og 3000 hz.. der er flere ting i spil end det der står på papiret.! Redigeret af strecker - 22-Januar-2016 kl. 10:07 |
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
min erfaring med housecurve siger noget andet. JBL kurven falder heller ikke jævnt. Omkring 1.5Khz falder den kraftigt. Hvorefter den flader lidt ud ved ca 10Khz |
||
![]() |
||
|
Det var lidt dårligt formuleret fra min side, JBL og B&K anbefaler selvfølgelig ikke præcis den samme house curve, men de minder om hinanden. Og jeg har nu aldrig oplevet at en korrekt implementeret house curve specifikt gør stemmer mindre skingre, men den gør normalt det samlede lydbillede mindre "skærende" i ørene.
Hvor får du indtryk af at jeg ikke har kender til rumkorrektion og EQ, blot fordi jeg ikke lige kender Audyssey specifikt i alle detaljer? Det betyder jo på ingen måde at jeg ikke kender MiniDSP og REW, og diverse professionelle RTA-produkter, for slet ikke at snakke om den old-school gammeldags metode med manuel parametrisk EQ. Det er sådan noget man lærer når man ikke kun roder med consumer-udstyr.
Redigeret af HenrikStevn - 22-Januar-2016 kl. 10:24 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |