recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - skrotte tvet og kun have en projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skrotte tvet og kun have en projektor?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2014 kl. 20:34
Jeg er røget på en jvc x35, har kun lige kort haft den kørende, så det kan måske fikses i indstillinger. Men synes støjen fra den gør, at jeg ikke kunne erstatte mit tv i stuen.
 
Har ikke ændret på indstillinger overhovedet, men kan da se at den er kørende i eco-mode. Når først filmen spiller og der er skruet lidt op, hører man intet. Men man er i hvert fald ikke i tvivl om at den er tændt når volumen er lav.


Redigeret af Bhund - 11-Februar-2014 kl. 08:44
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2014 kl. 21:30
Kan tilslutte mig koret. Har de sidste ca. 12 år udelukkende kørt projektor. Aktuelt med D-ILA projektion på 123" fastramme lærred.

Eneste ulemple jeg kan komme på er at det kræver et dedikeret mørklagt rum, hvis det skal være ordentligt. Jeg ville nok få fnidder hvis jeg havde et rum med indfaldende lys om dagen, i hvilket tilfælde jeg såville vælge et 85-120" TV som eneste reele alternativ.


Redigeret af TBC1 - 11-Februar-2014 kl. 00:02
Til top
Demac Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Februar-2014
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Demac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 04:15
Jeg har også udelukkende brugt projektor på 90" fastrammelærred de sidste 6 år. Jeg kan bare ikke gå tilbage til en fladskærm efter denne tid. Har godt nok en 46" fladskærm hængende på den anden væg men den bliver brugt 5 gange om året, så den ryger ud snart.

Lige nogle pointers. Som der bliver sagt i guiden fra livingsmarttv, var mit største issue støj. Den første projektor jeg havde var en benq w500. Til en pris af knap 6000kr, var det dengang en fin begynderprojektor, men den støjede simpelthen for meget, da den sad på en hylde lige over sofaen. Den projektor jeg har haft de sidste 3-4 år er en sanyo z3000. Den larmer kun 19db i ecomode som gør den praktisk talt lydløs når du sidder i sofaen. Og så bliver det pludselig en hel fornøjelse at se tv også;)

En projektorløsning er slet ikke nørdet og teknisk at sætte op som der bliver nævnt i videoguiden. Hvis han havde haft lidt mere baggrundsviden, havde han ikke valgt en dlp projektor til hr og fru danmark. Jeg vil klart anbefale dig en lcd projektor. Her har du enten et joystick eller 2 hjul hvor man kan placere billedet forskudt fra projektoren...tager 5 sek og det bliver ikke nemmere.

Jeg har erfaret at det vigtigste til at få den bedste projektorløsning i en stue, hvor væggene jo gerne er lyse her i Skandinavien er 2 ting.
1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. Men du vil få et kæmpe boost i kontrast når du vælger gråt. Jeg gik selv fra hvidt til gråt, og der er virkelig kæmpe forskel i en stue. Og det gør også at der er bedre mulighed for at ha lidt lys tændt i stuen hvis man har gæster. Kunne ikke leve med et hvidt lærred i en stue efter at have haft et gråt.
2- Projektorene i dag er så gode at selv en til under 10.000kr har en rigtig god kontrast. Men ingen projektor kan "lyse" sort. Så selvom man har verdens bedste projektor får man ikke et rigtig godt sortniveau hvis omgivelserne modarbejder det. Det værste er hvide vægge hele vejen rundt...da lys fra lærredet vil blive reflekteret i de hvide vægge og ultimativt oplyse lærredet tilbage igen. Dermed bliver de mørke områder i billedet som er med til at skabe den dybe kontrast lysere. Derfor er det bedste du kan gøre at male 1 eller 2 af væggene i en mørkere farve(især bagvæggen). Det vil gi langt mere end hvis du langer 50k ekstra efter en projektor og har hvide vægge hele vejen rundt.
I min stue er bagvæggen baileyfarvet og frontvægen mokkafarvet. Resten hvid og hvid loft. Det ser super stilet ud hvis jeg selv skal sige det, billedet er virkelig godt også med lidt lys;)

3- at se film i mørket er superfedt...men det er også rart at kunne se hinandens ansigter når man ser tv. En rigtig god måde at bruge lys sammen med et godt projektorbillede er at placere lys på samme side som lærredet. Dvs lyset vil oplyse rummet men ikke direkte på lærredet.

En lcd projektor bruger vel typisk 20sek før der kommer billede frem. For mig betyder det ingenting. Min eks kom fra et 20" tv til min projektorstue. Der gik vel 3 uger så var hun helt hooked. Selvom der også hang en 46" på den anden væg, blev den aldrig brugt.

Skulle jeg købe ny projektor idag ville det være enten pana-ae6000 eller epson du selv nævner eller epson tw9200. De er ret ens. Virkelig god kontrast og billede, næsten ingen crosstalk på 3d, og fleksible i opsætning. På papiret hælder jeg dog mest til ae-6000 da den har motoriseret lens memory til 2.35:1 billedeformat. Dvs at du har mulighed for at bruge de bredde cinemascope lærreder nu eller i fremtiden. Lens memory burde også kunne bruges til gå fra f.eks 60" til 100" ved tryk på en knap, som også kunne være handy. F.eks mindre billede til tv-avisen og stort billede til blu-Ray film etc. Derudover tror jeg det er en af de mest støjsvage på markedet.
Disse projektorer burde du sagtens kunne køre i ecomode op til 5m vil jeg tro på gråt lærred.
Jvc laver også nogle fantastiske projektorer, men jeg tror de egner sig bedst til dedikeret biorum, derudover halter deres 3D efter pana og epson hvis det har nogen betydning for dig.

LED Projektorene er ikke i nærheden af de andre i billedkvalitet, så medmindre du har børn eller tænkt dig at ha' projektoren tændt ofte vil jeg ikke overveje dem endnu.

Lyder til du har lidt det samme behov som mig. Projektoren bliver tændt hver dag...ca en 3 timer. Tænker slet ikke på pærens levetid...da jeg kan køre i ecomode som gir ca 5000 timer, har ikke skiftet pære endnu og haft den i godt 4 år.

Angående tv vs projektor er det for mig nemt at vælge projektoren. Kan ikke leve med 60-70" tv når jeg kan få 100'ish ved en projektor, enda med bedre billede. Kan ikke fordrage de reflektioner der er i alle nutidens tv. Derudover bryder jeg mig heller ikke om den dårlige betragtningsvinkel der er på lcd, i form af farveskift og kontrast medmindre du sidder i nærmest lige på.
Jeg får intet ud af 4k på et 60", andet end mulighed for bedre farver. For at kunne se forskel på 1080p og 4k vil det for almindelige mennesker betyde at du skal side indenfor 1.5xskærmbredde. For 90" vil det betyde indenfor 3m(jeg sidder lige under 3,5m)det siger lidt om hvor godt 1080p er.
Jeg glæder mig dog til 4k projektorer kommer ned i pris;)
Det er dog mest praktisk med tv, hvis det skal tændes og slukkes mange gange om dagen eller hvis man vil se tv mens solen banker ind i stuen:)
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 08:31
Jeg har både tv og projektor, og kunne aldrig undvære en af delene til kombineret brug af at se tv og se film:) opstartstid på en projektor og et komplet mørkt rum for at have et fornuftigt billede på projektor, taler for at have et tv. Omvendt bliver film oplevelser så meget bedre med en projektor
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:


1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. 

Det er der meget delte meninger om på dette forum. Hvilket fast ramme lærred vil du mene han skal købe til 3-5000 kr? Jeg har nu kigget efter lærred i meget langt tid, og er nået frem til at et Lissau LS Frame lærred er det eneste rigtige at købe (til 7500 kr for 127").  Hvis du mener at det ikke betyder noget om det koster 3000 eller 7500, så er jeg bange for at du tager fejl.

De kloge hoveder herinde mener at man skal være villig til ofre det samme på lærred, som man ofrer på projektoren (groft sagt). En billig projektor på et dyrt lærred giver et bedre billede end en dyr projektor på et billigt lærred.
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brfcjon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 11:07
Jeg er meget tilfreds med min pana projektorløsning. Jeg bruger den i stuen. HAr et TV men bruger min projektor næsten hver aften til film/serie.

Det tager under 1 minut før der er billede og lidt mere før den er helt varm.

Jeg bor i lejlighed og vi har sænket loft - og i det sænkede loft var der rigeligt plads til at jeg kunne placere min moterlærred oppe i loftet, så man ikke ser lærredet når det ikke er i brug. Jeg havde planlagt at lave den sidste finish, så man slet ikke kunne se lærredet, men jeg har aldrig gidet for selvom jeg ikke har skjult lærredet (der er bare bygget en åben kasse) så lægger man ikke meget mærke til det. Kun på den måde hvor gæster - nej hvor er det fedt, man ser det jo ikke....

Med andre ord så har jeg en meget fleksibel løsning jeg er meget glad for. JEg har dog lige fået en meddelelse om at jeg skal skifte pære - efter ca. 2 års ret hæftigt brug med film, tv og lidt ps3 spil.

Jeg vil dog sige at hvis man spille meget ps3/xbox så vil man skulle skifte pære ret ofte. Når jeg spiller FIFA kan jeg sidde hele dage, og der bruger jeg faktisk mit tv det meste af tiden. Både fordi så beslaglægger jeg stuen mindre, men også af hensyn til projektoren.
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 11:23
Sikke super fine tilbage meldinger i kommer med, god points og erfaring, det værdsætter jeg meget!

Hvis man nu skal vælge en væg og male mørk, hvad giver så mest plus for billedkvaliteten at male? bagvæg, ved lærredet, siddevæggene? 1,5 meter til venstre for mit anlæg og skærm har jeg et større vindues parti som jeg har hvide lameller i. Det er jo oplagt at bestille nogen sorte. Vil det i sig selv give et plus til billed kvaliteten?
Altså jeg er ikke i tvivl om at min filmhjerte siger projektor! 
men det er værre med mit fornuft, og det er selvom jeg har et forbrug af tv/film/serier som egentlig er lavet til projektor.
på den anden side er jeg ret irriteret over at min nuværende 55" vt60 kan alt muligt udover dens fantastiske billedkvalitet. jeg har ikke en gang brugt dens apps, internet, stemmestyring osv. 
Ved en projektor får jeg en maskine som giver mig markant billigere tommer, end at købe en ny dyrere fladskærm. Den lavet 100% efter at levere et stort flot billed.

alt peger jo på en projektor, men jeg har bestemt mig for at jeg vil have min 55VT60 solgt før jeg gør noget nyt Smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af brfcjon brfcjon skrev:

Jeg er meget tilfreds med min pana projektorløsning. Jeg bruger den i stuen. HAr et TV men bruger min projektor næsten hver aften til film/serie.

Det tager under 1 minut før der er billede og lidt mere før den er helt varm.

Jeg bor i lejlighed og vi har sænket loft - og i det sænkede loft var der rigeligt plads til at jeg kunne placere min moterlærred oppe i loftet, så man ikke ser lærredet når det ikke er i brug. Jeg havde planlagt at lave den sidste finish, så man slet ikke kunne se lærredet, men jeg har aldrig gidet for selvom jeg ikke har skjult lærredet (der er bare bygget en åben kasse) så lægger man ikke meget mærke til det. Kun på den måde hvor gæster - nej hvor er det fedt, man ser det jo ikke....

Med andre ord så har jeg en meget fleksibel løsning jeg er meget glad for. JEg har dog lige fået en meddelelse om at jeg skal skifte pære - efter ca. 2 års ret hæftigt brug med film, tv og lidt ps3 spil.

Jeg vil dog sige at hvis man spille meget ps3/xbox så vil man skulle skifte pære ret ofte. Når jeg spiller FIFA kan jeg sidde hele dage, og der bruger jeg faktisk mit tv det meste af tiden. Både fordi så beslaglægger jeg stuen mindre, men også af hensyn til projektoren.
hvilken panasonic projektor har du? 
Jeg vil have et fastrammet lærred, jeg synes det ser fedt ud og giver mest "bio" stemning.
Jeg har solgt min play station og har ikke nogen planer om at anskaffe en lige nu, min gamerlyst er dalet noget det sidste halve år.Unhappy Jeg vil nok i gennemsnittet bruge den 3 timer om dagen og det regnede jeg lige ud igår, at det vil give mig 4-5 år med samme pærer. Der har jeg nok købt en ny projektorBig smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:

Jeg har også udelukkende brugt projektor på 90" fastrammelærred de sidste 6 år. Jeg kan bare ikke gå tilbage til en fladskærm efter denne tid. Har godt nok en 46" fladskærm hængende på den anden væg men den bliver brugt 5 gange om året, så den ryger ud snart.

Lige nogle pointers. Som der bliver sagt i guiden fra livingsmarttv, var mit største issue støj. Den første projektor jeg havde var en benq w500. Til en pris af knap 6000kr, var det dengang en fin begynderprojektor, men den støjede simpelthen for meget, da den sad på en hylde lige over sofaen. Den projektor jeg har haft de sidste 3-4 år er en sanyo z3000. Den larmer kun 19db i ecomode som gør den praktisk talt lydløs når du sidder i sofaen. Og så bliver det pludselig en hel fornøjelse at se tv også;)

En projektorløsning er slet ikke nørdet og teknisk at sætte op som der bliver nævnt i videoguiden. Hvis han havde haft lidt mere baggrundsviden, havde han ikke valgt en dlp projektor til hr og fru danmark. Jeg vil klart anbefale dig en lcd projektor. Her har du enten et joystick eller 2 hjul hvor man kan placere billedet forskudt fra projektoren...tager 5 sek og det bliver ikke nemmere.

Jeg har erfaret at det vigtigste til at få den bedste projektorløsning i en stue, hvor væggene jo gerne er lyse her i Skandinavien er 2 ting.
1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. Men du vil få et kæmpe boost i kontrast når du vælger gråt. Jeg gik selv fra hvidt til gråt, og der er virkelig kæmpe forskel i en stue. Og det gør også at der er bedre mulighed for at ha lidt lys tændt i stuen hvis man har gæster. Kunne ikke leve med et hvidt lærred i en stue efter at have haft et gråt.
2- Projektorene i dag er så gode at selv en til under 10.000kr har en rigtig god kontrast. Men ingen projektor kan "lyse" sort. Så selvom man har verdens bedste projektor får man ikke et rigtig godt sortniveau hvis omgivelserne modarbejder det. Det værste er hvide vægge hele vejen rundt...da lys fra lærredet vil blive reflekteret i de hvide vægge og ultimativt oplyse lærredet tilbage igen. Dermed bliver de mørke områder i billedet som er med til at skabe den dybe kontrast lysere. Derfor er det bedste du kan gøre at male 1 eller 2 af væggene i en mørkere farve(især bagvæggen). Det vil gi langt mere end hvis du langer 50k ekstra efter en projektor og har hvide vægge hele vejen rundt.
I min stue er bagvæggen baileyfarvet og frontvægen mokkafarvet. Resten hvid og hvid loft. Det ser super stilet ud hvis jeg selv skal sige det, billedet er virkelig godt også med lidt lys;)

3- at se film i mørket er superfedt...men det er også rart at kunne se hinandens ansigter når man ser tv. En rigtig god måde at bruge lys sammen med et godt projektorbillede er at placere lys på samme side som lærredet. Dvs lyset vil oplyse rummet men ikke direkte på lærredet.

En lcd projektor bruger vel typisk 20sek før der kommer billede frem. For mig betyder det ingenting. Min eks kom fra et 20" tv til min projektorstue. Der gik vel 3 uger så var hun helt hooked. Selvom der også hang en 46" på den anden væg, blev den aldrig brugt.

Skulle jeg købe ny projektor idag ville det være enten pana-ae6000 eller epson du selv nævner eller epson tw9200. De er ret ens. Virkelig god kontrast og billede, næsten ingen crosstalk på 3d, og fleksible i opsætning. På papiret hælder jeg dog mest til ae-6000 da den har motoriseret lens memory til 2.35:1 billedeformat. Dvs at du har mulighed for at bruge de bredde cinemascope lærreder nu eller i fremtiden. Lens memory burde også kunne bruges til gå fra f.eks 60" til 100" ved tryk på en knap, som også kunne være handy. F.eks mindre billede til tv-avisen og stort billede til blu-Ray film etc. Derudover tror jeg det er en af de mest støjsvage på markedet.
Disse projektorer burde du sagtens kunne køre i ecomode op til 5m vil jeg tro på gråt lærred.
Jvc laver også nogle fantastiske projektorer, men jeg tror de egner sig bedst til dedikeret biorum, derudover halter deres 3D efter pana og epson hvis det har nogen betydning for dig.

LED Projektorene er ikke i nærheden af de andre i billedkvalitet, så medmindre du har børn eller tænkt dig at ha' projektoren tændt ofte vil jeg ikke overveje dem endnu.

Lyder til du har lidt det samme behov som mig. Projektoren bliver tændt hver dag...ca en 3 timer. Tænker slet ikke på pærens levetid...da jeg kan køre i ecomode som gir ca 5000 timer, har ikke skiftet pære endnu og haft den i godt 4 år.

Angående tv vs projektor er det for mig nemt at vælge projektoren. Kan ikke leve med 60-70" tv når jeg kan få 100'ish ved en projektor, enda med bedre billede. Kan ikke fordrage de reflektioner der er i alle nutidens tv. Derudover bryder jeg mig heller ikke om den dårlige betragtningsvinkel der er på lcd, i form af farveskift og kontrast medmindre du sidder i nærmest lige på.
Jeg får intet ud af 4k på et 60", andet end mulighed for bedre farver. For at kunne se forskel på 1080p og 4k vil det for almindelige mennesker betyde at du skal side indenfor 1.5xskærmbredde. For 90" vil det betyde indenfor 3m(jeg sidder lige under 3,5m)det siger lidt om hvor godt 1080p er.
Jeg glæder mig dog til 4k projektorer kommer ned i pris;)
Det er dog mest praktisk med tv, hvis det skal tændes og slukkes mange gange om dagen eller hvis man vil se tv mens solen banker ind i stuen:)

Konge besvarelse!!! Masser af guldkorn og erfaring jeg kan bruge Clap
Jeg bruger meget energi og tanker på det med mørklægning af rummet og hvid/grå lærred.
Det sidste er der jo en del tidligere tråde omkring med masser af spændene læsning, samt et bare sjove diskussioner Big smile
Som jeg kan forstå på nogen af trådene som jeg har læst igennem, er hvid med et gain på 1.0 det lærred som er mest ærlig omkring farver. Så vil jeg heller kalibrerer billedet til et fornuft sort niveau. Det er jo sådan noget jeg skal have fat i tape connection omkring Smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:


En projektorløsning er slet ikke nørdet og teknisk at sætte op som der bliver nævnt i videoguiden. Hvis han havde haft lidt mere baggrundsviden, havde han ikke valgt en dlp projektor til hr og fru danmark. Jeg vil klart anbefale dig en lcd projektor. Her har du enten et joystick eller 2 hjul hvor man kan placere billedet forskudt fra projektoren...tager 5 sek og det bliver ikke nemmere.
Du kan også godt få lens shift med dlp projektorer. Så det argument synes jeg ikke rigtig holder. 

Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:


1- du behøver slet ikke bruge en formue på et lærred. En 3-5000kr er helt fint. Men du vil få et kæmpe boost i kontrast når du vælger gråt. Jeg gik selv fra hvidt til gråt, og der er virkelig kæmpe forskel i en stue. Og det gør også at der er bedre mulighed for at ha lidt lys tændt i stuen hvis man har gæster. Kunne ikke leve med et hvidt lærred i en stue efter at have haft et gråt.
Jeg er ikke enig i din betragtning. Der er kun én ting, der adskiller et mat gråt og et mat hvidt lærred, og det er, at det grå lærred er mørkere. Og du får dermed bedre sort, men også dårligere hvid. Hvis du har lys nok i projektoren, kan de være en fordel at vælge et gråt lærred, da der bliver reflekteret mindre lys ud i rummet. Men at sige, at det altid er bedre, synes jeg, man skal passe på med, også selvom det er hvide vægge. For du mister meget lys ved et mat gråt lærred, der typisk er på omkring 0.6 gain (dvs. 40% mistet lys ift. et mat hvidt lærred). I en normal stue med hvide vægge kan det være en fordel, at vælge et lærred med direktivitet, så du ikke reflekterer lyset ud på de hvide vægge. Det giver dog andre ulemper, og en betydeligt højere pris, hvis det skal være godt.  

Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:


Jvc laver også nogle fantastiske projektorer, men jeg tror de egner sig bedst til dedikeret biorum, derudover halter deres 3D efter pana og epson hvis det har nogen betydning for dig.
Hvorfor er JVC dårligere end fx LCD, hvis der er lys i lokalet? Jeg er måske lidt farvet her, men de LCD projektorer jeg har set i praksis, har altså ikke meget lys tilbage, efter de er blevet kalibreret til korrekte farver og gråtone. Tag din egen som eksempel, i high mode kan den klare næsten 1200 lumens! Mens den i pure cinema mode (den mest korrekte indstilling den har som default) kaster den omkring 300 lumens fra sig. Det er ikke meget.

Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:


LED Projektorene er ikke i nærheden af de andre i billedkvalitet, så medmindre du har børn eller tænkt dig at ha' projektoren tændt ofte vil jeg ikke overveje dem endnu. 
 
Det er simpelthen ikke rigtigt, du tænker nok på de billige fra Kina, men de er jo ikke noget værd, ligemeget hvilken teknologi, vi taler om. Både Sim2, Runco og Digital Projection mf. producerer gode LED DLP projektorer, og ja de kan godt konkurrere på ren billedkvalitet. Der er fordele ved DLP LED kontra non LED DLP,  som ca. 15 gange længere levetid, længere konstant lyststyrke og ingen regnbuer. Den eneste ulempe er begrænset lysstyrke sammenlignet med de bedste en chip DLP, og det kan for flere have større betydning end fordelene ved LED. Det største problem for mange er nok den meget høje pris på gode LED maskiner
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brfcjon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 12:39
købte denne i 2010.

Jeg hører der er sket meget udvikling på projektorfronten men jeg er stadig glad.
pt ae 4000
http://www.trustedreviews.com/panasonic-pt-ae4000-lcd-projector_Projector_review

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2014 kl. 15:00
Tillader mig at sakse mit eget svar fra en lignende tråd fra sidste år, som går på lidt af det samme. Det går mest på om projektor skal droppes helt, hvis man ikke kan mørklægge, hvilket jeg (som det fremgår) ikke behøver at være nødvendigt.
Har slettet nogen af pointerne, da de var meget trådspecifikke.

____________
Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.

For 1,5 år siden skiftede vi vores 42" plasma (blank skærm) ud med en Epson TW6000 og har ikke set os tilbage. Dette på trods af at vi har foretage alle de "don't do's" som man skal være opmærksom på:
1: Vi har ikke noget lærred. Billedet projekteres på en grå væg med en del struktur.
2: Vi har ikke mærklægning. Der står aldrig direkte sollys på vinduerne, men om eftermiddagen kommer der pænt med lys ind alligevel. Vi skærmer af med persienner.
3: Grundet dumme fejl da jeg installerede den så hænger den for højt og ikke midt for billedet, hvorfor der bruges keystone til at korrigere billedet.

På trods af alt ovenstående er vi stadig tilfredse med projektoren og skifter ikke tilbage til tv. Jeg kan godt se strukturen i væggen når jeg kigger efter det, eller ved næsten helt hvide scener, men når jeg holder op og bare nyder indholdet, så bemærker jeg det ikke.
Med hensyn til lys, så vil jeg vove at påstå at projektorbilledet er mindre generet af lysindfald end mit plasmatv med blank skærm. Så snart der var lidt lys i rummet, så kunne man se sit eget spejlbillede i skærmen. Projektorbilledet bliver blot mat i det, hvis der tændes lys i stuen, hvilket jeg finder mindre generende. I mørke scener i film eller serier er det generende hvis der er lysindfald fra vinduet, men disse ting ses normalt også om aftenen. Ser jeg en "ligegyldig" sitcom, nyhederne eller en fodboldkamp om eftermiddagen, så behøver jeg absolut ikke at mørklægge.

Det sidste punkt med keystone korrigering kan dog ikke anbefales, fordi det er noget som man kan planlægge sig ud af ved at installere projektoren rigtigt. Jeg gjorde den fejl at regne forkert ved køb af beslag (så projektoren hænger for højt) og efter vi havde haft den i en måneds tid, så zoomede jeg billedet lidt større (bigger is better) hvilket gjorde at midten rykkede sig i forhold til projektoren.
Dette betyder keystone, og da jeg ikke har kunnet korrigere det fuldstændigt, så betyder det også lidt skæve kanter på billedet. Det er dumt, men jeg har ikke i sinde at flytte projektoren eller at købe nyt beslag af den grund.


Ovenstående er ikke for at prædike for at minimalistisk hjemmebio med projektor på en skodvæg er den bedste løsning, fordi den er billig og "god nok". Det er bare for at give en anden vinkel på det som jeg nogen gange opfatter lidt "snobbet", når vi snakker billedekvalitet og nogen gange glemmer at det ikke er alle folk som har de samme forudsætninger som en selv.
Når man er vant til at sidde på bassinkanten og glide i vandet, så er næste skridt jo heller ikke nødvendigvis dobbelt-salto fra 10 meter vippen. Hovedspring fra skammel, eller måske bare 1 m vippen kan stadig være en kæmpe forbedring af oplevelsen...

Jeg er udemærket klar over at mit setup er skod og at jeg slet ikke giver min fremragende projektor de gode betingelser som den har fortjent.
Men jeg er selv på et stadie hvor at mit setup er "godt nok" til mig. Projektoren var lidt et projekt (haha) i forhold til at se om vi kunne klare os uden almindeligt tv eller om det ville blive bøvlet. Dette har vi fundet ud af at vi kan, hvilket gør at når vi om ca. 1,5-2 år flytter i hus, så skal vi ikke have et tv. Men så bliver opsætningen med et andet ambitionsniveu og der kommer ordentligt lærred op, som forventeligt også er lyd-transparant så højtalerne kan komme bag lærredet.
Det bliver lavet ordentligt fordi vi til den tid har mulighederne og pengene til det og fordi jeg gerne vil have bedre kvalitet. Ikke fordi jeg er utilfreds med hvordan det ser ud nu, men fordi jeg ved at der findes noget meget bedre og det vil jeg gerne opsøge når muligheden er der.
_________________

Som uddybende konklusion så vil jeg sige at vi stadig ikke har fortrudt projektoren. De fleste tænker mest på projektor når de tænker film, men jeg synes personligt også at det giver rigtigt meget ved TV-serier.
Samtidigt er det en helt anden og federe oplevelse at se sport, hvis du gør det i det. Jeg plejer mest at se fodboldkampe, som gør det rigtigt godt på projektoren, men stortset alt sport bliver også så meget federe på en stor skærm (nyder at se Snowboard Half-Pipe og Slopestyle hvor man rigtigt kan se og få en fornemmelse for de tricks som de smider).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu