recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - skrotte tvet og kun have en projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skrotte tvet og kun have en projektor?

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Demac Demac skrev:

Så du mener ikke man burde sælge grå lærreder overhovedet måske? Hvis ikke de skulle bruges til stuer og rum med diffuse lys, hvor så?

Har du prøvet både hvidt og gråt lærred i din stue, siden du heller til hvidt?
Nu har Otto svaret på spørgsmålet, men jeg vil alligevel også gøre forsøget :) 

Personligt ville jeg aldrig selv vælge et mat gråt lærred, men vælge et med 
direktivitet i stedet. Jeg har selv været ved at købe et Grayhawk Stewart lærred, netop for at få mindre tilbagekastet lys fra hvide vægge. Men da jeg skiftede system og skulle bruge et AT lærred i stedet, valgte jeg noget andet.  

Jeg vil ikke skrive noget om, hvad man burde gøre mht. mat gråt lærred, Otto har skrevet det bedre end jeg vil kunne det - altså gå efter min. 10 fl, før det kan blive aktuelt. 
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Hvorfor giver gråt lærred en fordel ved udefra kommende lys?

Husk princippet om at projektoren aldrig kan gøre billedet mørkere end lærredet er når den er slukket. Uanset hvad du har af direkte og tilbagekastet lys fra selve billedet, så vil du have en baseline som er dette niveau. Hvis du har udefrakommende lys, så vil en grå dug være mørkere, dvs. din baseline vil være mørkere. Som sagt, det kræver så omvendt at du har lys nok i projektoren - men mens du aldrig kan gøre noget i projektoren som ændrer på baseline, så kan du ALTID forbedre hvid ved at lyse mere. Igen på grund af dét med vores ulineære oplevelse af kontrast og lysstyrke, og iøvrigt også pga. gamma-kurven, så vil dét at sænke den totale lysstyrke med f.eks. 20% gøre større forskel i det mørke, end i det lyse. At sænke din baseline med 20% vil derfor være en større gevinst i det mørke, end det vil være et tab i det lyse (igen, inden for rimelighedens grænser, yada yada yada...Smile)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Personligt ville jeg aldrig selv vælge et mat gråt lærred, men vælge et med 
direktivitet i stedet.  

Direktivitet kommer aldrig uden ulemper, så i praksis er det ikke helt så simpelt. Det afhænger af ens prioriteringer af forskellige løsningers fordele og ulemper. Men generelt er det mest effektive at vælge høj direktivitet og affinde sig med ulemperne, hvis man vil have projektor i rum med lyse vægge og/eller lysindfald. Medmindre lysindfaldet kommer fra et vindue bag siddepladsen, det hjælper direktivitet ikke på.

Såvidt jeg husker, så har Cine4home.de på et tidspunkt rodet med et koncept omkring en MEGET mørk dug (vist noget med gain 0,2), og en meget lysstærk projektor, for at lave et projektions-billede der virker med relativt meget lys i rummet uden de ulemper der er med høj direktivitet. Jeg har prøvet noget lignende dog med gain 0,45, og det er ret effektivt, omend der vil være kompromisser i projektor-valget. Om ikke andet, så på prisen. Men langt størstedelen af målgruppen er forlængst skiftet til store fladskærme.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Selvfølgelig er billedgengivelsen bedre i et mørklagt lokale med en mørk farve på vægge og loft (Anthracit grå er den helt optimale farve.)

Det mest optimale må da være helt sorte vægge og loft, hvis vi taler ren billedgengivelse
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Direktivitet kommer aldrig uden ulemper, så i praksis er det ikke helt så simpelt.

Kan du uddybe de ulemper? Jeg har selv et dnp supernova lærred, men har sgu svært ved at se deciderede ulemper ved det.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 17:09
Tarkin @ Hvor stort er dit lærred og hvad kostede det? Kan ikke umiddelbart finde en prisliste på det.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Kan du uddybe de ulemper? Jeg har selv et dnp supernova lærred, men har sgu svært ved at se deciderede ulemper ved det.

Direktivitet giver per definition hotspotting, uagtet hvad markedsføringen siger. Derudover er overfladen i praksis ikke lige så ren som på (gode) matte duge. Om det er noget man bemærker i praksis er naturligvis individuelt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 18:09

Det mest optimale må da være helt sorte vægge og loft, hvis vi taler ren billedgengivelse

Teoretisk set ja, men hvis filmene er lavet ud fra at rummet ikke er helt mørkt når der er blackout, så kan det godt give en for "hård" oplevelse af kontrasten. Derfor er jeg ikke personligt tilhænger af totalt sort rum, selv om der er nogle principielle fordele i det. Men jeg anerkender at det kan være subjektivt.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2014 kl. 18:42

Teoretisk set ja, men hvis filmene er lavet ud fra at rummet ikke er helt mørkt når der er blackout, så kan det godt give en for "hård" oplevelse af kontrasten. Derfor er jeg ikke personligt tilhænger af totalt sort rum, selv om der er nogle principielle fordele i det. Men jeg anerkender at det kan være subjektivt.
Håber ikke det er off topic, men er lidt nysgerrig omkring din kommentar. Bliver film også remixet på billedsiden ift. at skulle vises i en typisk stue?
Til top
Demac Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Februar-2014
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Demac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 01:21

Så du mener ikke man burde sælge grå lærreder overhovedet måske? Hvis ikke de skulle bruges til stuer og rum med diffuse lys, hvor så?

Jeg blander mig lige: Der er steder hvor et mat gråt lærred er bedre end et mat hvidt, men ikke så mange som det i en periode blev gjort til. Grå lærreder blev populære på et tidspunkt hvor sort-niveauet på projektorer generelt var ekstremt dårligt, i forhold til hvor de gode modeller er i dag. Derfor blev der lavet klapjagt på sort-niveau, og mange foretrak at ofre lysstyrken for at få bedre sort. Med bedre projektorer vil jeg personligt argumentere for at man kun skal bruge et gråt lærred hvis man har et overskud af lys. Da det i praksis er ret få hjemmebio-opstillinger der har dét, så er det i praksis ret få opstillinger i dag der har en reel gevinst ud af et gråt lærred. I de fleste opstillinger flytter man bare problemerne (dvs. bedre sort på bekostning af hvid). 

Derudover giver et gråt lærred en fordel hvis du ikke har et ordentligt mørklagt lokale, dvs. hvis lysindfaldet ikke er tilbagekastet lys, men udefra kommende lys. Stadigvæk skal det bruges med måde, da det hele kan være lige meget hvis projektoren ikke kan lyse lærredet op. Og hvis man ikke kan/vil holde udefrakommende lys ude, så skal man seriøst overveje om en projektor overhovedet er det rigtige valg for én.

Ovenstående gælder for matte, grå lærreder. Lærreder med indbygget direktivitet er en anden snak.

Med hensyn til dét at øjet tilpasser sig lysstyrken: Det er rigtigt nok, men der er grænser for hvor langt man kan gå, og de standarder der er opstillet for optimal lysstyrke i billedet tager i forvejenudgangspunkt i at rummet er mørklagt. Derfor kan man ikke bruge dét som undskyldning for at have for lidt lys i billedet, det VIL give et for mørkt billede, også selv om man ikke har en reference ved siden af. For at sætte tal på, så er THX anbefalingen 12 fL +4/-2, dvs. 10-16 fL er nok til en THX godkendelse. Jeg har den tommelfinggerregel at vi under alle omstændigheder bør have allermindst 8, det vil sige at hvis billedet er under 8 fL er jeg villig til at gå på kompromis med sortniveau men også f.eks. gamma og farvekorrekthed, for at hive mere lys ud. Til sammenligning har jeg besøgt kunder med grå lærreder hvor den maksimale lysstyrke har været 3 fL. Det er MEGET mørkt, uanset hvordan man vender og drejer det, og i dén situation skulle man under ingen omstændigheder overhovedet have valgt en grå dug.

Jeg er enig med meget af det du skriver Otto. Men før vi bringer THX godkendelser og fl ind i diskussionen, vil jeg minde om at det trådstarter spørger om er, at skrotte tv'et til fordel for en projektor. Mange projektorejere i dag bruger den til ren hjemmebio, med lyset slukket og kombineret med en fladskærm etc. Havde jeg et dedikeret rum kun til bio med mørke vægge, havde det været let valg for mig - hvid dug. Hvis opstillingen var fladskærm og rullelærred i stuen, og projektor dermed mest vil blive brugt til film i mørklagt rum, vil jeg stadig vælge hvid dug medmindre der er mange lyse vægge.

Her er lidt fra min projektor-historie.
Når man har projektor er det vigtigt at kunne mørklægge rummet. Eneste lyskilde bliver så projektoren. Når projektor viser et helt sort billede, kan man se hvor dyb sort den kan vise. Her var det for nogle år siden stor forskel fra de billigere til de dyrere modeler - også i en stue med hvide vægge. Et næsten helt sort billede, vil kaste meget lidt lys på de lyse vægge og stuen vil derfor forblive mørk og billedet, sort. Faktisk var dette et af de største forskelle da jeg gik fra en projektor fra 4000 til 60.000 i kontrast.
Det dynamiske billede var noget helt andet. Ser du film i cinemascope, med lyse scener sammen med de sorte barer får projektorens kontrast pludselig meget mindre at sige, hvis det mørklagte rum har lyse vægge. De lyse dele i filmen oplyser væggene og rummet som igen oplyser billedet, med lysere sort til følge. Det kan ingen projektor gøre noget ved...man kan kun kontrollere det med vægfarve og mørkere lærred(jeg holder direktivitet osv. udenfor, da jeg ingen erfaring har med disse lærreder). Så i mit tilfælde var der ikke meget forskel i kontrast mellem de 2 projektorer i et HELT møklagt rum. Men jeg havde et acceptabelt godt billede, om aftenen når der var mørklagt til film.

Senere malede jeg stuen. "koksfarve" på væggen med lærredet på og knækket hvid på alle andre vægge(også bagvæg). Resultatet var, at min fine projektor nu blev godt og grundigt nedgraderet i kontrast. Kunne slet ikke holde kontrasten ud, så 2 dage senere malede jeg hele stuen om igen. Nu med "mokka" farve på frontvæg, "bailey" på bagvæg - resten hvid. Sure lærepenge og bøvlet...men Bam! Det havde større betydning for sortniveauet end at gå fra 4.000-60.000 i kontrast.
Da der kom flere og flere hd-kanaler til på yousee, og jeg også ønskede at spille xbox på projektor, krævede det lidt lys i lokalet. Stadig mørkt, men "hyggelige" omgivelser.
Den grå dug kom ind i stuen og blev sammenlignet med den hvide, 3 venner var med på legen. I min stue fik den hvide ikke en fod til jorden. Jo den var kraftigere i lyset, da halvdelen af grå var stillet mod halvdelen af den hvide dug. Men sort føltes nu som rigtig sort og hele billedet blev mere 3d dimensionelt end før. Dette var i helt mørklagt lokale uden lys. Forskellen blev endnu større da lidt hyggelys blev tændt...her er det hvide lærred slet ikke acceptabelt i mine øjne. Men jeg indrømmer gerne at jeg er en kritisk satan, og andre kunne sikkert leve med det.
Jeg fik altså bedre billede ved grå dug når jeg mørklagde rummet og absolut bedre billede ved lidt lys tændt også. Best of both worlds, i min stue med mine vægge.

Jeg vil dog sige at det eneste som var bedre på hvid dug og som ikke krævede en A og B sammenligning, var detaljer i ekstremt mørke scener. Her taber man lidt ved grå dug da de bliver mørkere. Man kan dog snyde sig fra det, hæve gamma'en en lille smule og generelt kalibrere billedet så der kommer lidt mere lys ud.     
Du nævner at ved tv kan man bare skyde ekstra lumen ud på et hvidt lærred. Jeg kan ikke være mere uenig. Jo til en fodbold kamp med venner og øl kan man godt, men til generel tv kunne jeg ikke leve med det. For det første medfører det en masse støj, hvilket gør det uacceptabelt til tv. Sortniveauet bliver endnu dårligere, nu når lærredet kaster mere lys tilbage i rummet. Farver bliver ødelagt og nuancer smelter sammen, billedet bliver "fladt" da vigtige mørke detaljer(skygger, hår osv) i billedet nu er lyst. Det er bare at gå forbi bare en spillehal og se det med egne øjne.

Måske er jeg heldig at min rum egner sig til gråt lærred. Der er kun 3,6m til bagvæg så hvis den var hvid ville den kaste meget lys tilbage i rummet. Been there done that... Havde mit rum været dybere, ville jeg måske få en bedre oplevelse af den hvide dug i et mørklagt rum end jeg gjorde.
Men muligheden for et tilfredsstillende billede til tv osv. med lidt lys tændt i stuen, vil ikke kunne fungere, pga det dårligere billede. Tingen er at jeg elsker det projekterede billede, og kan ikke få nok af det, især i vores hd-tider er det overraskende godt til tv også. Sådan var det ikke for 5 år siden, så man ser stadig sjældent en stue uden tv og kun en projektor.
Så selvom den grå dug før er blevet brugt til at dæmpe projektoren og kontrasten i et biorum, kommer den i dag mere til sin ret til at forbedre billedet i til tv-omgivelser, og sænke sort i vores hvide stue-omgivelser.

Ingen stue er den samme, så jeg råder trådstarter til at eksperimentere lidt i stuen, for man bliver bestemt overrasket....En god ven har også projektor i stuen. Han har hvide vægge hele vejen rundt. Men udover det, har stuen en ca 3m dyb og 2m bred indhak, hvor han projicerer billedet op på bagvæggen. De hvide sidevægge er derfor helt tæt på billedet. Selvom han mørklægger, ser det ganske horribelt ud hvis jeg selv skal sige det.
I en stue har projektorens evne til at vise sort mindre at sige en omgivelserne den er i(medmindre væggene er mørke). Så man skal være påpasselig med at drage konklusioner fra dedikeret filmbio, da det ikke er hvad du spørger om.
 I udlandet bruger man meget mere farve på væggene, end vi gør i lille danmark hvor alt jo skal være hvidt. Her vil grå dug være mindre aktuelt til at sænke sort-niveauet. Det vil dog stadig blive  aktuelt hvis man ønsker at have lys tændt når man ser tv.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Håber ikke det er off topic, men er lidt nysgerrig omkring din kommentar. Bliver film også remixet på billedsiden ift. at skulle vises i en typisk stue?

Både ja og nej - film der udgives på blu-ray er blevet graded til blu-ray, remixet om du vil. Men udgangspunktet dér vil jeg påstå normalt er en dedikeret, high-end hjemmebio, ikke en typisk stue. Men dedikeret hjemmebio er ikke nødvendigvis lig med bat-cave.

Vi har før diskuteret screening-biografer, og hvilket udstyr der bliver brugt dér. Det indtryk jeg har fået er at de store huse bruger bif-udstyr til at screene bif-versionen, og high-end hjemmebio udstyr til at screene blu-ray versionen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 08:08

Du nævner at ved tv kan man bare skyde ekstra lumen ud på et hvidt lærred. Jeg kan ikke være mere uenig. Jo til en fodbold kamp med venner og øl kan man godt, men til generel tv kunne jeg ikke leve med det. For det første medfører det en masse støj, hvilket gør det uacceptabelt til tv. Sortniveauet bliver endnu dårligere, nu når lærredet kaster mere lys tilbage i rummet. Farver bliver ødelagt og nuancer smelter sammen, billedet bliver "fladt" da vigtige mørke detaljer(skygger, hår osv) i billedet nu er lyst. Det er bare at gå forbi bare en spillehal og se det med egne øjne.

Generelt er jeg ikke direkte uenig i de ting du skriver, meget af det handler om prioritering, og om forskelle på de enkelte setups. Mht. at bedømme tingene ud fra hvordan det ser ud i en spillehal, så synes jeg ikke dét ville være helt fair, de projektorer der bruges dér er som regel pivringe, og lysforholdene er meget anderledes end de vil være i en stue. Anyway: Når jeg siger at jeg hellere vil have hvid dug med mere lys til TV, så er det ment i en kontekst hvor alternativet er grå dug og for lidt lys. En grå dug med nok lys er alt andet lige det bedste i et lyst rum, det er vi enige om.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu