recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skuffende HD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkuffende HD?

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-December-2005
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 09:02
Ok. Det er jeg så temmeligt uenig i. Hvis du sætter 2 ens sæt maskiner op ved siden af hinanden med et Aldi-Hdmi i den ene og et QED i den anden, så er der altså enormt forskel på kvaliteten (hvis altså de 2 andre enheder er af nogenlunde kvalitet). Men hvis folk ikke engang gider prøve, ja så er de jo selv ude om det... Men hvis problemet kan løses ved at bruge 400 kroner mere på et ordentligt kabel, så synes jeg da det er en nem (og billig) måde at få ordentlig kvalitet på. Der er flere steder de har 30 dages returret på deres kabler, så der sker ikke noget ved at prøve!!
Til top
rohde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Langemor84 Langemor84 skrev:

Ok. Det er jeg så temmeligt uenig i. Hvis du sætter 2 ens sæt maskiner op ved siden af hinanden med et Aldi-Hdmi i den ene og et QED i den anden, så er der altså enormt forskel på kvaliteten (hvis altså de 2 andre enheder er af nogenlunde kvalitet).
Kan du henvise til artikler, der bekræfter din påstand? Enorm forskel lyder jo dejligt, hvis man kan opnå det på et allerede sublimt billede. Jeg kører nemlig med et billigt HDMI-kabel til min Pioneer skærm og har ikke noget at klage over.

Efter som overførslen er digital må det da også være muligt at finde nogle tal på, hvor stor fejlraten er på de billige kabler vs. de dyre. Det kunne også være interessant at vide hvor meget signal, der kan genskabes uden at billedet bare forsvinder (for tydeligvis må der jo forsvinde en masse data på de billige kabler, siden du kan se en enorm forskel på de dyre).

Men kort fortalt kunne det være rart med en lidt mere teknisk indgangsvinkel i forhold til det sædvanlige ævl med at mit dyre kabel er bedre end dit billige kabel.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 09:34

Der er ikke billedmæssig kvalitetsforskel på et Aldi-HDMI kabel til 200,-  og et QED HDMI kabel til 2000,- , forudsat at Aldi kablet er godtnok til at alle data overføres.

Det er ganske enkelt ikke matematisk muligt.

Et HMDI kabel overfører digitale signaler/data - altså ettaller og nuller - de skal overføres i en bestemt form/sammensætning,  og oversættes derefter af skærmen til et billede, forudsat at alle data er overført i den form/sammensætning de er sendt i. De kan ikke ændres hverken i positiv eller negativ retning med et billigt/dyrt kabel så billedet bliver enten dårligere eller bedre. Enten overføres de eller også overføres de ikke. Overføres de ikke, helt eller delvist, får du billedudfald, enten konstant eller sporadisk. Overføres alle data som de skal får du samme digitale information sendt til skærmen og samme billedkvalitet uanset hvad kablet hedder eller koster. Kravet til et HDMI kabel er "kun" at det er godtnok til at kunne overføre de digitale data korrekt. Efter det er det udelukkende pseudoforskel. Et QED HDMI kabel kan selvfølgelig være af en bedre byggekvalitet så det holder længere eller ser mere lækkert ud - men det er simpelthen ikke matematisk muligt at ændre ved selve billedkvaliteten når vi taler digitale signaler som blot er data.  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 09:36

Altså, enten er der "hul" igennem eller ej, vil jeg mene...

Der kan selvfølgelig være forskel på holdbarheden af kabler og stik..!!

Har man lyst til "guldstik" er det bare fint, jeg tror bare ikke det virker! Jeg ville være meget interesseret i at se det dokumenteret i givet fald.

Mvh

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:20
Fordelen ved de dyrere er, at de virker over længere afstande (hvis kablet
selvfølgeligt er så langt )
Til top
jlisek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Februar-2007
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:20

Ok, det kabel jeg har købt troede jeg faktisk var af lidt bedre end aldi kvalitet. Da jeg netop havde hørt meget om hvor meget kabler betød for billeded kvaliteten.

Jeg har følgende kabel:

http://www.hm-sat-shop.de/hdmi-dvi-kabel/high-end-15-m-hdmi- hdmi-kabel-multi.html

Jeg vil undersøge lidt mere med signalstyre etc. det kan være det vil forklare noget.

Men efter at have læst indlæggende tror jeg at problemet ligger i at mine forventninger havde været for høje.

Når jeg kigger på Discovery HD her til morgen ser det da flot ud, men slet ikke så nextgen som jeg havde set frem til.

Jeg tror også at forskellen er større jo større skærmen/opløsningen er, jeg sidder ca 3,5 meter fra en 42'' skærm. Når jeg sidder tætter på er forskellem mellem SD og HD større.

Jeg må ud og købe en ps3 og lidt blu-ray;-)

 

 

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:25

#Pede8000

Det kan ikke dokumenteres, for det er ikke muligt. Du kan højest finde nogen personlige holdninger eller meninger fra entusiaster som mener de kan se forskel ved subjektive forsøg. Men der er ingen forskel på hvordan en pakke af bits ser ud efter den er sendt gennem kablet, hvis hele pakken er sendt.

Hvis hele pakken af bits ikke kan overføres, kan der til en vis grad benyttes fejlkorrektion, men dette handler ikke om at kunstigt genskabe billedet udfra 80% af dataene ved at gætte sig til hvordan resten skulle se ud, men om at vente på de sidste data kommer så hele datapakken samles, eller om at vise de data der kan overføres hvis det er indenfor en vis tilladt margin. Dette vil så vise sig meget tydeligt ved enten sporadisk "pause" eller desideret udfald i billedet, eller ved digitale huller/firkanter i billedet hvor data mangler.

Men man kan altså ikke sige der kun modtages 80% af dataene hvorefter hele billedet vises men kontrasten vil være dårligere, eller farverne vil være dårligere. Eller sige at man i det dyre kabel modtager de samme 100% af dataene som i det billige, men pga. af kvaliteten af kablet så vil der være bedre kontrast, mere dybde eller bedre farver i billedet - isåfald skulle det dyre kabel først modtage den digitale information, derefter behandle det i en eller anden digital processor udfra nogle programmerede regler, og tilsidst sende nye behandlede data videre.

Det er ligesom en hvilken somhelst fil på din PC der sendes over et netkabel eller flyttes via et harddiskkabel fra den ene harddisk til den anden. Hvis alle data flyttes med så ser dit word dokument eller din divx film fuldstændig ud som det gjorde inden det blev sendt, det kan ikke blive "bedre" end de originale data pga. kvaliteten af dit netkabel eller harddiskkabel - du kan efterfølgende have noget postprocessing i din afspiller når den skal dekode den digitale information og omsætte dem til levende billeder, men her taler vi om hvad der sker i afspilleren=TV'et - ikke om hvad der sker i kablet undervejs.

hvis ikke alle data flyttes med bliver filen og dokumentet korrupt, enten i en grad så det slet ikke kan åbnes, eller i en grad så noget af indholdet er ødelagt og ikke kan genskabes. Er det data der streames, og der pludselig er en afbrydelse i streamingen af data så databufferen løber tør, vil der kommer et udfald. Men sålænge din klient (TV'et) er istand til at modtage alle data der streames fra serveren (afspilleren), vil det se ud nøjagtigt som det blev sendt, uanset kvaliteten af det kabel det streames igennem.

 



Redigeret af spawn - 12-Maj-2007 kl. 10:27
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:26

Hej Pede - det var pokkers - vi er ikke enige (helt altså). Jeg er enig i, at der næppe er det helt store vundet rent billedmæssigt ved køb af dyre HDMI stik.

Men når det kommer til scartstik mener jeg bestemt at det kan betale sig at ofre lidt ekstra. Jeg købte faktisk Aldi´s (spawn)guldbelagte scartstik, og oplevede en anelse forbedring i billedet. Men om det skyldes guldet, eller en bedre støjbeskyttelse af signalerne i kablet, kan jeg ikke sige.

Men jeg er enig i at man skal passe på med ikke at købe sig fattig i fancy kabler og stik. Jeg tror at der er en del "blæreffekt " også på dette område

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:28

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Fordelen ved de dyrere er, at de virker over længere afstande (hvis kablet
selvfølgeligt er så langt )

præcist - det er en af forskellene på gode og dårlige digitale kabler

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:41

Vi er da HELT enige Hother!!!

Ved analoge signaler (Scart) er kvaliteten af kablerne afgørende!! Du har helt ret i at et godt Scart kabel er et must!! Nu var det jo HDMI (digital) der blev talt om

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:49
Nå..... så er jeg mere rolig Pede. Det er for tidligt på dagen
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-December-2005
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2007 kl. 10:52

>Spawn. Hvorfor er der så forskel på kablerne over lang afstand? Det er vel lidt svært at forklare uden at indrømme, at der er kvalitetsforskel på de to kabler....??

Jeg mener bare Jlisek bør prøve med bedre kabler når nu det kan gøres ganske gratis (altså hvis han beslutter ikke at beholde kablet.)

Desuden synes jeg dine overdrivelser er unødvendige. Et billigt HDMI kabel koster omkring 150 kroner hvorimod et godt f.eks. QED koster 599,-

En anden ting er, at butikkerne tjener ligeså mange penge på de billige kabler som på de dyre. F.eks. er der eksempler på HDMI-kabler til 149,- for 1,5 meter hvor indkøbsprisen er 22,- hvorimod dyre kabler til 699,- har indkøbspriser på 450,- Butikken tjener altså nogenlunde det samme på at sælge et kabel til 150,- som på at sælge et til 699,- . Det er nok også derfor mange sælgere bare vælger at sige:" Det er digitalt alligevel, så bare tag det her, så har du bedre råd til at købe forsikring og levering .

Der er vel også en grund til at Hifi bladene, f.eks. What HIFI giver meget forskellige mængder stjerner i deres anmeldelser af HDMI-kabler. Nogle får 5 stjerner (f.eks. QED) hvorimod andre, også i samme prisklasse kun for 2-3 stjerner. Disse karakterer er de kommet frem til ved direkte sammenligning i testcentre med "eksperter".



Redigeret af Langemor84 - 12-Maj-2007 kl. 10:56
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu