recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Small eller large speakers?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Small eller large speakers?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2014 kl. 09:10

Den er måske ikke justeret rigtigt, og volume er måske for lav til at den tænder.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2014 kl. 09:13
Det hedder måske kun Direct på Denon.

Nej, når der er valgt delefrkvens, skal du ikke ha lfe/main, da det ophæver hinanden.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2014 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvorfor vil du sætte dem til Small.? Det er jo højttalere til det fulde frekvensområde.
Hvis det var små sattelitter, så skal de sættes til small, da sådanne jo ikke kan dække de lave toner.
De store højttaler kan udmærket arbejde sammen med en SW, også når de er sat til Large.

Et par svar på dit "hvorfor" spørgsmål:
 - Den placering der giver den bedste bas, er sjældent den placering der er optimal for indholdet over 80hz. Der har man større frihed med sub.
 - Forstærkeren aflastes.
 - Når højttaleren ikke skal gengive det dybe bas, resulterer det i mindre vandring på enhederne og mindre forvræning i det øvre område.
 - Benytter man mere end én sub, kan seat-to-seat variationen i bassen forbedres væsentligt ved at lade subs gengive det.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 07:54
Det lykkedes mig faktisk her i weekenden og få et godt resultat med Large + plus sub, dvs hvor sub spiller med hele tiden fra f.eks. 80Hz og ned.
Før i tiden hvor jeg var låst til receiverens slope på sub L/R 24DB/Oktav, resulterede Large + plus sub @80Hz altid i en masse dips, især omkring øvre bas 70-100Hz, men også det dybe knækkede allerede ved 35-40Hz mod de normale 25hz som både mine fronter og sub's normalt klarer lineært når de spiller hver for sig.
I weekenden fandt jeg så ud af, at hvis jeg valgte et Butterworth 42db/ Oktav slope til sub's @ 90hz så forsvinder alle dips, og resulterer i vanvittig meget bas, i forhold hvad jeg nogensinde har haft i stuen. Efter endt kalibrering, kan jeg konstatere det har givet det som jeg altid har savnet, knas tør bas som giver voldsomme hug i mellemgulvet.
Hvorfor et andet slope så giver denne effekt er jeg ikke rigtig klar over, men forestiller mig det må ha noget og gøre med at fasedrej mellem fronter og sub's ligger mere heldigt i forhold til hinanden nu, eller noget jeg ved det ikke.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 08:19
Undskyld Thomas, men dit indlæg har intet med OP's spørgsmål/problem at gøre.

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 08:39
Det beklager jeg meget Henrik. Jeg fokuserede mest på trådens overskrift samt Jonas's sidste indlæg i tråden, som jo går på hvorfor man normalt vælger small i stedet for large.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 09:10
Armani, fedt at det lyder godt! Jeg har dog altid haft et par tanke-issues ved at lade main+sub spille samme signal.
Kan godt være der er noget jeg har glemt at tgae højde for, men der er noget i denne ligning som ikke går op:
Hvis sub og fronter spiller samme signal under 80hz, så forestil dig et sweep fra 20-20khz i højre front. Der vil 20-100'ish hz. have højere niveau end resten, fordi den nu spilles af begge enheder.
Sammenligner man det med et signal som kun spilles i LFE-kanalen på en film, så vil dette boost ikke være der, da det kun gengives af subwooferen. Dvs. forskellen i lydstyrke mellem en 50hz tone der afspilles i centeren kontra afspilles i LFE-sporet vil være mindre end oprindeligt tiltænkt.

Lidt snørklet at gengive på skrift en mandag morgen, men håber det giver mening. (Havde jeg et whiteboard havde det været nemmere :))

Redigeret af Jonas_h - 29-Juni-2015 kl. 09:10
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Armani, fedt at det lyder godt! Jeg har dog altid haft et par tanke-issues ved at lade main+sub spille samme signal.
Kan godt være der er noget jeg har glemt at tgae højde for, men der er noget i denne ligning som ikke går op:
Hvis sub og fronter spiller samme signal under 80hz, så forestil dig et sweep fra 20-20khz i højre front. Der vil 20-100'ish hz. have højere niveau end resten, fordi den nu spilles af begge enheder.
Sammenligner man det med et signal som kun spilles i LFE-kanalen på en film, så vil dette boost ikke være der, da det kun gengives af subwooferen. Dvs. forskellen i lydstyrke mellem en 50hz tone der afspilles i centeren kontra afspilles i LFE-sporet vil være mindre end oprindeligt tiltænkt.

Lidt snørklet at gengive på skrift en mandag morgen, men håber det giver mening. (Havde jeg et whiteboard havde det været nemmere :))

Det syntes jeg faktisk du slap meget godt fra på en mandag morgen, det kunne jeg ikke have formuleret lige så godt Wink
Og ja, det er jo så issue som du har fuldstændigt ret i. Det er et kompromis jeg må leve med det næste stykke tid. Nu skal det ihvertfald lige testes ordentligt igennem. Umiddelbart syntes jeg det giver så meget positivt på andre områder, at jeg forventer og blive ved denne løsning. Alternativt kan jeg også bare fortsætte med det til stereo, og slå over til Small ved film. Men lige nu er jeg bare ælle-vild med det vilde attack som jeg har fået. Troede slet ikke det kunne lade sig gøre i mit rum, det vilde punch har altid manglet, hvilket jeg så har forsøgt og opveje med buttkicker. Men helt det samme bliver det jo aldrig.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 09:26
Loudness War?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 09:38
Hov, nu når jeg tænker over. Jeg har jo separate target kurver for fronter og LFE i Dirac. Når Dirac sender test toner til fronter vil den måle den "sub boostede" lyd. Så i teorien burde jeg stadig og have det fulde dynamik område, hvis jeg laver mine target kurver korrekt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Loudness War?

Æhva?
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 11:35
Jeg ville indstille til det der lyder bedst. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu