|
Small eller large speakers? |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | |
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den er måske ikke justeret rigtigt, og volume er måske for lav til at den tænder. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Det hedder måske kun Direct på Denon.
Nej, når der er valgt delefrkvens, skal du ikke ha lfe/main, da det ophæver hinanden. |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Et par svar på dit "hvorfor" spørgsmål: - Den placering der giver den bedste bas, er sjældent den placering der er optimal for indholdet over 80hz. Der har man større frihed med sub. - Forstærkeren aflastes. - Når højttaleren ikke skal gengive det dybe bas, resulterer det i mindre vandring på enhederne og mindre forvræning i det øvre område. - Benytter man mere end én sub, kan seat-to-seat variationen i bassen forbedres væsentligt ved at lade subs gengive det.
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Det lykkedes mig faktisk her i weekenden og få et godt resultat med Large + plus sub, dvs hvor sub spiller med hele tiden fra f.eks. 80Hz og ned.
Før i tiden hvor jeg var låst til receiverens slope på sub L/R 24DB/Oktav, resulterede Large + plus sub @80Hz altid i en masse dips, især omkring øvre bas 70-100Hz, men også det dybe knækkede allerede ved 35-40Hz mod de normale 25hz som både mine fronter og sub's normalt klarer lineært når de spiller hver for sig. I weekenden fandt jeg så ud af, at hvis jeg valgte et Butterworth 42db/ Oktav slope til sub's @ 90hz så forsvinder alle dips, og resulterer i vanvittig meget bas, i forhold hvad jeg nogensinde har haft i stuen. Efter endt kalibrering, kan jeg konstatere det har givet det som jeg altid har savnet, knas tør bas som giver voldsomme hug i mellemgulvet. Hvorfor et andet slope så giver denne effekt er jeg ikke rigtig klar over, men forestiller mig det må ha noget og gøre med at fasedrej mellem fronter og sub's ligger mere heldigt i forhold til hinanden nu, eller noget jeg ved det ikke. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Undskyld Thomas, men dit indlæg har intet med OP's spørgsmål/problem at gøre.
M.v.h. |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Det beklager jeg meget Henrik. Jeg fokuserede mest på trådens overskrift samt Jonas's sidste indlæg i tråden, som jo går på hvorfor man normalt vælger small i stedet for large.
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Armani, fedt at det lyder godt! Jeg har dog altid haft et par tanke-issues ved at lade main+sub spille samme signal.
Kan godt være der er noget jeg har glemt at tgae højde for, men der er noget i denne ligning som ikke går op: Hvis sub og fronter spiller samme signal under 80hz, så forestil dig et sweep fra 20-20khz i højre front. Der vil 20-100'ish hz. have højere niveau end resten, fordi den nu spilles af begge enheder. Sammenligner man det med et signal som kun spilles i LFE-kanalen på en film, så vil dette boost ikke være der, da det kun gengives af subwooferen. Dvs. forskellen i lydstyrke mellem en 50hz tone der afspilles i centeren kontra afspilles i LFE-sporet vil være mindre end oprindeligt tiltænkt. Lidt snørklet at gengive på skrift en mandag morgen, men håber det giver mening. (Havde jeg et whiteboard havde det været nemmere :))
Redigeret af Jonas_h - 29-Juni-2015 kl. 09:10 |
|
![]() |
|
Det syntes jeg faktisk du slap meget godt fra på en mandag morgen, det kunne jeg ikke have formuleret lige så godt ![]() Og ja, det er jo så issue som du har fuldstændigt ret i. Det er et kompromis jeg må leve med det næste stykke tid. Nu skal det ihvertfald lige testes ordentligt igennem. Umiddelbart syntes jeg det giver så meget positivt på andre områder, at jeg forventer og blive ved denne løsning. Alternativt kan jeg også bare fortsætte med det til stereo, og slå over til Small ved film. Men lige nu er jeg bare ælle-vild med det vilde attack som jeg har fået. Troede slet ikke det kunne lade sig gøre i mit rum, det vilde punch har altid manglet, hvilket jeg så har forsøgt og opveje med buttkicker. Men helt det samme bliver det jo aldrig.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Loudness War?
|
|
![]() |
|
Hov, nu når jeg tænker over. Jeg har jo separate target kurver for fronter og LFE i Dirac. Når Dirac sender test toner til fronter vil den måle den "sub boostede" lyd. Så i teorien burde jeg stadig og have det fulde dynamik område, hvis jeg laver mine target kurver korrekt.
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Æhva?
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Jeg ville indstille til det der lyder bedst.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |