recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Small eller large speakers?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Small eller large speakers?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Jeg ville indstille til det der lyder bedst. 
Nogle gange er det meget interessant at have en idé om det man skruer på og de konsekvenser det har. En kendt baseline hvor man derefter kan indstille til egen præference. Det skal rigtigt meget held til, at ramme det optimale ved at skrue på alle variable der er til rådighed...
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 12:09
Nemlig!
Det andet svarer jo til at få en fladskærm uden nogen form for fabriksindstillinger, og så skal man til at indstille alle billedparametre fra bunden. Det kan vist blive noget værre noget...

M.v.h.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg ville indstille til det der lyder bedst. 
Nogle gange er det meget interessant at have en idé om det man skruer på og de konsekvenser det har. En kendt baseline hvor man derefter kan indstille til egen præference. Det skal rigtigt meget held til, at ramme det optimale ved at skrue på alle variable der er til rådighed...

Det ene udelukker vel ikke det andet. 

Jeg har masser af ideer til hvad der lyder bedst, og hvilke settings der kræves for at ramme det, men vil generelt opfordre til ikke at stole blindt på diverse anbefalinger Smile
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 14:27
Man kan heller ligefrem sige jeg har fulgt de typiske anbefalinger ;-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 15:20

Det ene udelukker vel ikke det andet. 

Jeg har masser af ideer til hvad der lyder bedst, og hvilke settings der kræves for at ramme det, men vil generelt opfordre til ikke at stole blindt på diverse anbefalinger Smile
Tror ikke du forstod mit indlæg (eller også forstod jeg ikke dit). 

Ikke at stole blindt på anbefalinger er jo netop min pointe. At forstå hvad der sker og hvilke konsekvenser tingene har, fremfor at skrue hist og her til man synes det lyder godt (som er i samme bås som at følge en anbefaling blindt). 
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2015 kl. 17:42
Ok.

Tror vi er enige så Smile

Jeg har i min fortid brugt en del tid bag en mixerpult til koncerter, og når anlægget skulle tunes var det tit det mest effektive at sætte noget Rammstein på, og så skrue indtil det lød hæderligt Smile Det kræver selvfølgelig, at man har en ide om hvad alle knapperne gør. 

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det vil jeg så ikke mene. Har fronter og bag på Large, Center på Small, og sat til at gå ned til 60 Hz. Sub er sat til 80 Hz og nedefter. Reciver er sat til LFE, og ikke til LFE+Main, det bevirker at til musik spilles der uden SW, hvilket er helt udmærket, når så der er et LF spor fra BD/DVD eller DD lyd fra TV så er SWen med.

Det er rigtigt, hvis du har store gode højttalere, der kan spille dyb bas. Der er dog altid en risiko for, at de får for meget bas, men normalt ligger det "værste" i LFE kanalen.
Når man flytter stereo bas til LFE, mister man informationer, der giver dybdeperspektiv.
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2015 kl. 18:01

hvis man indstiller højtalerne til large, så må der vel alt andet lige blive problemer med bassen, da sub. og front højtalere næppe er lige hurtige i bassen. det problem er vel nogenlunde løst ved small opsætningen, og ca 80 hz.

i min opsætning lyder det klart bedst med small, selvom front ht. er store.
det er min oplevelse med mit sæt højtalere bestående af.  front svs ultra tover center ultra tower  sub svs sb 13 ultra tower,

Ole Hansen
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2015 kl. 22:45
Mange højttalere Ole, som folk kalder for store, er ikke så store. Men er de store og går dybt ned, mener jeg, at det bedste er at bruge Large. Jeg har samme målt frekvensgang, om jeg bruger mine to fronter Large eller en mono subwoofer på 324 liter med en 18 tommer enhed.
Det er forbløffende ens, men en 18 tommer kan noget fysisk, som to 8 tommer ikke kan helt så godt. Mine 8 tommer har 130 liter at lege på i hver højttaler.
Slår man stereo bas sammen til et mono signal, kan man ikke undgå at miste bas. Jeg tænker på, de rum informationer, der ligger i hver optagelse. Venstre og højre optagelse. Ved sammenlægning til mono bas, vil noget udfase hinanden.
Man siger jo også, at man skal bruge to subwoofere til musik og ikke en.
Jeg har dog selv med godt resultat brugt en i en periode, men foretrækker fronterne som Large.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Mange højttalere Ole, som folk kalder for store, er ikke så store. Men er de store og går dybt ned, mener jeg, at det bedste er at bruge Large. Jeg har samme målt frekvensgang, om jeg bruger mine to fronter Large eller en mono subwoofer på 324 liter med en 18 tommer enhed.
Det er forbløffende ens, men en 18 tommer kan noget fysisk, som to 8 tommer ikke kan helt så godt. Mine 8 tommer har 130 liter at lege på i hver højttaler.
Slår man stereo bas sammen til et mono signal, kan man ikke undgå at miste bas. Jeg tænker på, de rum informationer, der ligger i hver optagelse. Venstre og højre optagelse. Ved sammenlægning til mono bas, vil noget udfase hinanden.
Jeg har dog selv med godt resultat brugt en i en periode, men foretrækker fronterne som Large.

Der vil ikke udfases noget hvis man router bassen fra højre og venstre front sammen i et signal. Er det tilfældet, vil den udfasning også have fundet sted i rummet når den blev gengivet af højre/venstre individuelt.

Jeg vil til enhver tid være fortaler for, at man benytter minimum to subwoofere (uanset om det er film eller musik) og man altid sørger for, at route summen af signalerne til alle subs og ikke lader dem spille hhv. højre og venstre signal individuelt. Har i hvert fald endnu ikke hørt nogle gode argumenter for, at få mig til at tænke i en anden retning.
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 16:17
hej jonas.
ville da gerne have en sub.  mere. syntes egentlig det lyder rimelig godt med "kun" en men hvis det giver en bedre gengivelse med 2, så er det det man skal.  på min recievers  2 sub udgange  er der flere muligheder, hvad skal man så vælge: front / bag / left & right /
vil helst placere dem på hver side af fronthøjtalerne.  
Ole Hansen
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der vil ikke udfases noget hvis man router bassen fra højre og venstre front sammen i et signal. Er det tilfældet, vil den udfasning også have fundet sted i rummet når den blev gengivet af højre/venstre individuelt.

Jeg vil til enhver tid være fortaler for, at man benytter minimum to subwoofere (uanset om det er film eller musik) og man altid sørger for, at route summen af signalerne til alle subs og ikke lader dem spille hhv. højre og venstre signal individuelt. Har i hvert fald endnu ikke hørt nogle gode argumenter for, at få mig til at tænke i en anden retning.

Der vil blive udfaset lyd, når man lægger venstre og højre optagelse sammen. Den udfasning kan ikke sammenliges med udfasning i rummet.
En mikrofon optager den direkte lyd, men samtidig også lyd fra rummet, hvor optagelsen sker. Den opfangede lyd fra rummet, er med til at give dybde og den fornemmelse af at man er autentisk til stede.
Det betyder ikke, at det altid er bedst, ikke at slå venstre og højre side sammen. Ofte vil det være det bedste, men har man meget store højttalere, må det være det optimale. Det er det samme man gør i studierne.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu