|
Small eller large speakers? |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nogle gange er det meget interessant at have en idé om det man skruer på og de konsekvenser det har. En kendt baseline hvor man derefter kan indstille til egen præference. Det skal rigtigt meget held til, at ramme det optimale ved at skrue på alle variable der er til rådighed...
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Nemlig!
Det andet svarer jo til at få en fladskærm uden nogen form for fabriksindstillinger, og så skal man til at indstille alle billedparametre fra bunden. Det kan vist blive noget værre noget... M.v.h. |
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Det ene udelukker vel ikke det andet.
Jeg har masser af ideer til hvad der lyder bedst, og hvilke settings der kræves for at ramme det, men vil generelt opfordre til ikke at stole blindt på diverse anbefalinger ![]() |
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Man kan heller ligefrem sige jeg har fulgt de typiske anbefalinger ;-)
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Tror ikke du forstod mit indlæg (eller også forstod jeg ikke dit). Ikke at stole blindt på anbefalinger er jo netop min pointe. At forstå hvad der sker og hvilke konsekvenser tingene har, fremfor at skrue hist og her til man synes det lyder godt (som er i samme bås som at følge en anbefaling blindt).
|
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Ok.
Tror vi er enige så ![]() Jeg har i min fortid brugt en del tid bag en mixerpult til koncerter, og når anlægget skulle tunes var det tit det mest effektive at sætte noget Rammstein på, og så skrue indtil det lød hæderligt ![]() |
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Det er rigtigt, hvis du har store gode højttalere, der kan spille dyb bas. Der er dog altid en risiko for, at de får for meget bas, men normalt ligger det "værste" i LFE kanalen. Når man flytter stereo bas til LFE, mister man informationer, der giver dybdeperspektiv. |
||
![]() |
||
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
|
hvis man indstiller højtalerne til large, så må der vel alt andet lige blive problemer med bassen, da sub. og front højtalere næppe er lige hurtige i bassen. det problem er vel nogenlunde løst ved small opsætningen, og ca 80 hz. i min opsætning lyder det klart bedst med small, selvom front ht. er store.
det er min oplevelse med mit sæt højtalere bestående af. front svs ultra tover center ultra tower sub svs sb 13 ultra tower,
|
||
Ole Hansen
|
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Mange højttalere Ole, som folk kalder for store, er ikke så store. Men er de store og går dybt ned, mener jeg, at det bedste er at bruge Large. Jeg har samme målt frekvensgang, om jeg bruger mine to fronter Large eller en mono subwoofer på 324 liter med en 18 tommer enhed.
Det er forbløffende ens, men en 18 tommer kan noget fysisk, som to 8 tommer ikke kan helt så godt. Mine 8 tommer har 130 liter at lege på i hver højttaler. Slår man stereo bas sammen til et mono signal, kan man ikke undgå at miste bas. Jeg tænker på, de rum informationer, der ligger i hver optagelse. Venstre og højre optagelse. Ved sammenlægning til mono bas, vil noget udfase hinanden. Man siger jo også, at man skal bruge to subwoofere til musik og ikke en. Jeg har dog selv med godt resultat brugt en i en periode, men foretrækker fronterne som Large. |
||
![]() |
||
|
Der vil ikke udfases noget hvis man router bassen fra højre og venstre front sammen i et signal. Er det tilfældet, vil den udfasning også have fundet sted i rummet når den blev gengivet af højre/venstre individuelt. Jeg vil til enhver tid være fortaler for, at man benytter minimum to subwoofere (uanset om det er film eller musik) og man altid sørger for, at route summen af signalerne til alle subs og ikke lader dem spille hhv. højre og venstre signal individuelt. Har i hvert fald endnu ikke hørt nogle gode argumenter for, at få mig til at tænke i en anden retning.
|
||
![]() |
||
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
|
hej jonas.
ville da gerne have en sub. mere. syntes egentlig det lyder rimelig godt med "kun" en men hvis det giver en bedre gengivelse med 2, så er det det man skal. på min recievers 2 sub udgange er der flere muligheder, hvad skal man så vælge: front / bag / left & right /
vil helst placere dem på hver side af fronthøjtalerne.
|
||
Ole Hansen
|
||
![]() |
||
|
Der vil blive udfaset lyd, når man lægger venstre og højre optagelse sammen. Den udfasning kan ikke sammenliges med udfasning i rummet. En mikrofon optager den direkte lyd, men samtidig også lyd fra rummet, hvor optagelsen sker. Den opfangede lyd fra rummet, er med til at give dybde og den fornemmelse af at man er autentisk til stede. Det betyder ikke, at det altid er bedst, ikke at slå venstre og højre side sammen. Ofte vil det være det bedste, men har man meget store højttalere, må det være det optimale. Det er det samme man gør i studierne. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |