|
Small eller large speakers? |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | ||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nu kunne jeg så blive ved med at komme med argumenter for, at jeg ikke synes du har ret, men har en fornemmelse af, at det ikke fører nogle vegne... Ole, prøv dig frem :) Det er vist det bedste svar.
|
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Jeg kan kun opfordrer dig til at sætte dig mere ind i det emne og gerne læse denne gode bog "Get Better Sound", som er skrevet af Jim Smith. Han fortæller meget grundigt netop om det man mister med at ændre fra stereo bas til mono bas. |
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Jeg har nu kørt med Large på fronter + sub's fra 90Hz og ned, i en lille måneds tid. Har endnu ikke lagt mærke til nogen udfasninger eller, at der mangler noget på hverken film eller det musik som jeg kender ud og ind. Syntes derimod det spiller helt kanon, mit setup har aldrig haft så stort et overskud/headroom som nu. Sub integrationen er perfekt, og bassen hugger dejligt i maven, med masser af kontrol, detaljering/nuancer. Må sige jeg aldrig har været så tilfreds som nu.
|
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
"Hvis sub og fronter spiller samme signal under 80hz, så forestil dig et sweep fra 20-20khz i højre front. Der vil 20-100'ish hz. have højere niveau end resten, fordi den nu spilles af begge enheder.
Sammenligner man det med et signal som kun spilles i LFE-kanalen på en film, så vil dette boost ikke være der, da det kun gengives af subwooferen. Dvs. forskellen i lydstyrke mellem en 50hz tone der afspilles i centeren kontra afspilles i LFE-sporet vil være mindre end oprindeligt tiltænkt. " Fik da lige en idé her til morgen, for og komme problemet med knap så "boostet" LFE til livs. Hvis jeg siger til min receiver jeg ikke har en subwoofer, og router L&R indgangene på min miniDSP til sub udgangene, så burde jeg vel og få LFE ud både i fronter og sub's?? |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Hvis du er sikker på, at receiveren gør dét du tror den gør, er det sikkert fint.
Jeg styrer faktisk al bass management i min DSP, så i min processor er alle højttalere sat til large og subwooferen modtager kun LFE-sporet. I DSP'en router jeg så alt under 80hz fra LCR+Sur til sub-kanalen.
|
||
![]() |
||
|
Det skal prøves. Så sender jeg et LFE test signal fra REW for og bekræfte at receiveren gør hvad den skal.
Bliver spændende og se hvad fronterne siger til og skulle gengive LFE fra Interstellar. Måske jeg hurtigt render tør for headroom. |
||
![]() |
||
|
Eller smadrer enhederne hvis du giver dem for saft under kabinettets tuningsfrekvens :/ Er der ikke noget med, at du er begyndt at omgå dit interne delefilter? Så omgår du også den beskyttelse producenten har implementeret til basenhederne.
|
||
![]() |
||
|
Ja tænker også det vil være klogt og lave et high pass ved 20-30Hz. Ville være surt og stå med 4 smadrede Seas basser. De er vist ikke helt gratis i løssalg.
|
||
![]() |
||
|
Fik leget lidt med det i går. Receiveren sender fint LFE'en ud i fronter, og via minidsp'en videre ud i 2 sub's. Bassen <80Hz fra Center+SUR+SUR BACK blev også smidt ud i fronter/sub's. Med Dirac er kurven snurre lige fra 90Hz og ned. Men har et stort dip ved 100Hz som Dirac faktisk bare gør endnu større. Skal prøve og flytte fronter lidt frem og tilbage fra bagvæg. Men kan også være første refleksion fra vitrineskab ved højre front som er synderen.
|
||
![]() |
||
|
Denne side er brugbar: http://tripp.com.au/sbir.htm
Redigeret af Jonas_h - 03-September-2015 kl. 10:24 |
||
![]() |
||
|
Link virker umiddelbart ikke. Men tror ikke jeg kan bruge de calculators til noget når jeg har en vinkel stue.
|
||
![]() |
||
|
Link opdateret. Og lige præcis den calculator er ligeglad med om det er vinkelstue eller ej. Den ser på afstand mellem højttaler og vægge.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |