recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smart gulvvarme styring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smart gulvvarme styring

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 09:32
Jeg kan godt se forvirringen.
Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.
Jeg har opdateret indlægget.
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af madslundt madslundt skrev:

Jeg kan godt se forvirringen.
Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.
Jeg har opdateret indlægget.

Så kan jeg godt forstå, at du undersøger markedet. 

Du skal først og fremmest beslutte dig for, hvilken type gulvvarme du vil have.
Uanset hvilken gulvvarme du vælger, så er det ekstremt vigtigt, at du får en temperaturføler i gulvene. Denne føler er der rigtig mange med gulvvarme som ikke har i dag, og vi lider bogstaveligt talt af denne ekstreme mangel, fordi den gør en masse ting fuldstændig komplet umulige at styre komfort mæssig. Så lad være med at gøre denne fejl, uanset hvad din entreprenør evt forsøger bilde dig ind. Der vil være folk der taler for, at den er unødig med let gulvvarme. Men lad være med at spare den væk, for den kan omvendt hjælpe dig og dine gulve, så du ikke er begrænset til manifolden. 

Selve styringen er der massere at vælge imellem. Men lad os lige holde os til begrebet "smart".

Begrebet "smart" er et vidt begreb, og som på mange punkter afspejle en personlig holdning. Fx er der folk der synes det er smart, at varmeanlægget passer sig selv, og man ikke skal pille rode rage med det i tide og utide. Andre synes det er smart man kan en masse, og tilpasse til individuelle behov hele tiden. Og så er der de sidste som synes det er smart at pille rode rage, og samtidig har fuldt overblik over det, inkl forbruget ned i mindste detalje. 
"Smart" er også blevet en trend. Efterhånden alt hvad der kan styres/overvåges fra en mobiltelefon/tablet, det betegnes som værende "smart. I min verden er det ikke en betingelse, og faktisk på mange områder ganske usmart. Jeg har set folk der taler for "smart" mobil styring til lyset. Sidder de i sofaen og skal tænde lyset, så rejser de sig rask væk, går forbi det "gammeldags og usmarte" traditionelle tryk, for at bevæge sig hen imod deres mobil, som de så lige skal tænde/starte/whatever, derefter starte en app, for så at kunne tænde lyset. Og DE synes det er smart. Alternativet er at man skal have sin mobil klistret til sit korpus 24/7.
Ingen af delen er smarte i min optik, tværtimod er det gabende idiotisk Wink 

Jeg ved ikke hvordan din hus projekt ser ud, men der findes løsninger som ikke bare er smarte, men også decideret intelligente. 
Selvom jeg er kraftig negativ på LK/Schneider og deres manglende udvikling på deres IHC system, så er et system som dette faktisk ufatteligt fleksibelt og dermed åbner op for muligheder som netop også kan betegnes som smarte. På visse punkter er det langt mere kontrollerbar og integreret måde end praktisk talt alle andre systemer. Hvis du i forvejen får installeret IHC i dit hus, så bør du måske overveje at lade dig alliere med en ekspert på området. Der er ikke mange af dem, men jeg kan anbefale dig at se på siden http://www.i-bi.dk/ for inspiration. Det vigtigste er, at du ikke lader dig begrænse af fantasien. 
Til top
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af madslundt madslundt skrev:

Jeg kan godt se forvirringen.
Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.
Jeg har opdateret indlægget.

Så kan jeg godt forstå, at du undersøger markedet. 

Du skal først og fremmest beslutte dig for, hvilken type gulvvarme du vil have.
Uanset hvilken gulvvarme du vælger, så er det ekstremt vigtigt, at du får en temperaturføler i gulvene. Denne føler er der rigtig mange med gulvvarme som ikke har i dag, og vi lider bogstaveligt talt af denne ekstreme mangel, fordi den gør en masse ting fuldstændig komplet umulige at styre komfort mæssig. Så lad være med at gøre denne fejl, uanset hvad din entreprenør evt forsøger bilde dig ind. Der vil være folk der taler for, at den er unødig med let gulvvarme. Men lad være med at spare den væk, for den kan omvendt hjælpe dig og dine gulve, så du ikke er begrænset til manifolden. 

Selve styringen er der massere at vælge imellem. Men lad os lige holde os til begrebet "smart".

Begrebet "smart" er et vidt begreb, og som på mange punkter afspejle en personlig holdning. Fx er der folk der synes det er smart, at varmeanlægget passer sig selv, og man ikke skal pille rode rage med det i tide og utide. Andre synes det er smart man kan en masse, og tilpasse til individuelle behov hele tiden. Og så er der de sidste som synes det er smart at pille rode rage, og samtidig har fuldt overblik over det, inkl forbruget ned i mindste detalje. 
"Smart" er også blevet en trend. Efterhånden alt hvad der kan styres/overvåges fra en mobiltelefon/tablet, det betegnes som værende "smart. I min verden er det ikke en betingelse, og faktisk på mange områder ganske usmart. Jeg har set folk der taler for "smart" mobil styring til lyset. Sidder de i sofaen og skal tænde lyset, så rejser de sig rask væk, går forbi det "gammeldags og usmarte" traditionelle tryk, for at bevæge sig hen imod deres mobil, som de så lige skal tænde/starte/whatever, derefter starte en app, for så at kunne tænde lyset. Og DE synes det er smart. Alternativet er at man skal have sin mobil klistret til sit korpus 24/7.
Ingen af delen er smarte i min optik, tværtimod er det gabende idiotisk Wink 

Jeg ved ikke hvordan din hus projekt ser ud, men der findes løsninger som ikke bare er smarte, men også decideret intelligente. 
Selvom jeg er kraftig negativ på LK/Schneider og deres manglende udvikling på deres IHC system, så er et system som dette faktisk ufatteligt fleksibelt og dermed åbner op for muligheder som netop også kan betegnes som smarte. På visse punkter er det langt mere kontrollerbar og integreret måde end praktisk talt alle andre systemer. Hvis du i forvejen får installeret IHC i dit hus, så bør du måske overveje at lade dig alliere med en ekspert på området. Der er ikke mange af dem, men jeg kan anbefale dig at se på siden http://www.i-bi.dk/ for inspiration. Det vigtigste er, at du ikke lader dig begrænse af fantasien. 

Helt enig med begrebet smart og intelligent. Nu kan jeg godt lide at rode rundt med sådanne ting og optimere det til f.eks. at kunne synchronisere med vores kalender og slukke for varmen når vi er ude og rejse - dette er dog blot nice to have. Jeg ser dog intelligent vigtigere end smart.
I nuværende lejlighed har vi blot Danfoss termostater, hvilket ikke er perfekt, men fungerer ganske fint til formålet.

Jeg hører VVS'eren angående føler i gulvene.
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 14:38
Der er kommet nogle varme systemer, som faktisk operere på Zigbee protokollen. Salus er en af dem. Når man er i sådan en standard, så åbner der sig en verden af muligheder. Ligeledes hvis det er z-wave eller lidt ringere, WiFi. Fordelen er, at man kan integrere flere forskellige ting med hinanden. 
Problemet med disse standarder er omvendt, at enten skal du i gang med at selv bygge et system op, på en controller og software, som i den grad har en stejl indlæringskurve. Alternativet er at købe færdige systemer, og risikere at blive begrænset til dem. 
Jeg er pt selv i gang med en indlæringskurve i forbindelse med Openhab2 og z-wave. 

I vores hus har vi IHC. Sidste år valgte jeg at fjerne den traditionelle varmestyring, der var gabende uintelligent. Jeg havde forinde kigget på flere varmestyringer, bla Wavin og Upnor. Men jeg endte i stedet med at bygget det ind i IHC styringen. IHC har som standard en rimelig god varmestyrings process, (funktionsblok). Plus at jeg kan integrer det med alt muligt andet som IHC kan, eksempelvis driftform, om vi er hjemme, ude eller fx på ferie. Jeg kan rimelig nemt ændre driftform i dele af huset, som vi til tider ikke bruger. Har vi mange gæster, hvor temperaturen hurtigt har det med at stige, så kan jeg igen ændre driftform. 

Men årsagen til at jeg valgte at gøre det, var primært fordi jeg kunne komme videre derfra. Ved at lade OpenHab2 snakke sammen med IHC controlleren, så kan jeg praktisk talt tilføje alle former for z-wave enheder, og lade dem direkte påvirke IHC installationen, inkl varme. Og jeg er kun begrænset af, hvad OpenHab2 nu engang har af begrænsninger, (praktisk talt ingen).
Varmestyringen i IHC har dog ikke løst problemet med, at der ingen føling har på gulvene. Der er kun rumfølere. I og med vi har tung gulvvarme i hele huset, med klinker og dyre trægulve, så lider vi ofte af, at klinkerne er/føles kolde, og/eller trægulvene skal have begrænset varme, for ellers tager træet skade. Det er to temmelig alvorlige og ikke mindst komfort mæssige problemer, som vi havde været foruden, hvis fjolserne som byggede huset have lagt følere ud. Det "løses" ved, at man ikke skruer for højt op på temperaturen på manifolden, alene for at beskytte trægulvene. Men det giver så omvendt det problem, at klinkegulvene kan føles ret kolde, hvis rum temperaturen er høj nok. Oven i det så tager det imellem ½ - 1 døgn førend tung gulvvarme har den rette temperatur. Hvorfor fx dag/nat sænkning heller ikke giver mening. Så på den måde er tung gulvvarme bestemt ikke optimalt.
En god dag/nat hvor rum temperaturen har været høj, så kan gulvene næste morgen føles kolde, indtil rumtemperaturen igen får aktiveret varmen i slangerne, hvorefter man lige skal vente til gulvet er varmet op igen. Der er mulighed for at sætte en komfort metode, hvor IHCén med korte mellemrum åbner for telestaterne, og på den måde holder varmen i gulvet. Men det er ikke en specielt økonomisk måde at gøre det på, da den ingen føling har med gulvets temperatur.

Med en let gulvvarm bliver alting noget nemmere at have med at gøre. Med en z-wave dør/vindue sensorer kan man aktivere eller deaktivere varmen i et rum, hvis fx et vindue åbnes. Eller hvis der i længere tid ikke har været aktivitet (bevægelses sensor). Der er så mange muligheder, når først man begynder at integrere tingene med hinanden.  
Man kan også det hele med tung gulvvarme. Men resultaterne kommer bare en del forsinket, så nogle ting ikke giver mening. Fx at slukke varmen, fordi man åbner et vindue for at lufte ud i 5-10 minutter. Det giver ingen mening. Ej heller bevægelse, medmindre man er ude over mindst ½ døgn. Eller som nævnt, dag/nat sænkning, det giver heller ikke mening med tung gulvvarme. 

På længere sigt, så er det kun fantasien som sætter begrænsningerne for, hvordan man vil styre og/eller lade sig styre i sit hjem. Følere og sensorer kan man nærmest ikke få for mange af Smile Men det er bla disse der flytter begrebet "smart" til rigtig-smart og intelligent styring.
Den største udfordring er tid, for mit vedkommende. Men en dag når jeg dertil, hvor vores hus vil være så intelligent i sig selv, så man nærmest slet ikke skal gøre noget overhovedet LOL
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 17:04
Hej
Jeg er netop fraflyttet et ældre hus, hvor vi fik isoleret og lagt gulvvarme i da vi flyttede ind.
Det var tung gulvvarme. Det kørte med trådløs styring, og jeg kan ikke se pointen med at gøre det mere intelligent, da det også koster at skrue op og ned for temperaturen.
Jeg har nogle anbefalinger:
  • Hav let gulvarme i stuer og værelser, eller rum der vender mod syd+vest. Uanset hvor intelligent du går det, så er der store temperaturudsving i store dele af forår/efterår. Vi havde en vestvendt stue der blev megavarm i den periode, selvom der måske kun var 5-15 grader udenfor, for så at være kold sent aften og frem til næste eftermiddag. Det kan tung gulvvarme ikkekapere, uanset hvor klog styring der kommer på.
  • Tung gulvvarme i bad, hvor der alligevel skal være en forholdsvis høj temperatur i gulvet, og hvor man "lukker varme ud" efter bad for at få en effektiv ventilation.
  • Følere i gulvet! det vil gøre det så meget lettere at have komfortemperatur omkring fusserne, så man ikke har et koldt flise/klinkegulv i f.eks. køkkenet og gangarealer, selvom rumtemperaturen egentlig er ok. Pointen med gulvvarme er vel at man kan undgå hjemmesko
  • Jeg havde også IHC til lysstyring, men ikke til varme. IHC (LK) har rigtig dyre enheder - LK tjener kassen, men gider åbenbart ikke have det bredt ud til en større gruppe af boligejere. Jeg forstår det ikke. Jeg mener de kunne tjene mere ved at sænkre priserne, og dermed også få større mulighed for at udvikle på det intelligent. Men man har altid i LK haft en lukket monopolistisk tankegang, hvor man helst kun vil sælge til engrosledet. Men har ikke fokus på slutkunder i så høj grad. Men det sagde jeg også til dem da jeg selv arbejdede der for 10 år siden...
  • Men igen - IHC fungerer, og de behøver ikke selv sidde med kode og loddekolbe for at få det til at virke.
Til top
Lars_M Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-November-2011
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 177
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 17:31
Jeg ved ikke rigtigt om det giver mening at opdele i tung og let gulv varme.. der findes en del produkter som er hverken eller.

Jeg er selv ved at ombygge, Og som arkitekt vil jeg anbefale at få et af de nyere gulvvarme systemer som Uponor tecto. Det er beregnet til at blive udlagt på et støbt undergulv. Så ligger man systemet ud i noget der ligner flade Lego klodser. Derefter dækkes det med et tyndt lag flydespartel.

Så har du en færdig overflade du kan ligge gulv på. Fidusen er er dine slanger ligger lige under dine fødder og du ikke spilder en masse watt på at opvarme dit terrændæk. I tilgift får du et system der reagerer øjeblikkeligt hvilket gør det nemmere at styre.

Det behøves forøvrigt ikke være Uponor tecto- der findes mange andre systemer som kan ca det samme.
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Hej
Jeg er netop fraflyttet et ældre hus, hvor vi fik isoleret og lagt gulvvarme i da vi flyttede ind.
Det var tung gulvvarme. Det kørte med trådløs styring, og jeg kan ikke se pointen med at gøre det mere intelligent, da det også koster at skrue op og ned for temperaturen.


Udgangspunktet er ikke at man skal skrue op/ned hele tiden. Hvis det er tilfældet, så er det fordi huset har nogle mere alvorlige problemer, fx træk og utætheder. 
Er huset ordentlig isoleret og bygget, så begrænses indgriben til de tilfælde, hvor det giver mener, fx hvis man er væk i længere perioder. Jo hurtigere gulvvarmen er til at opvarme huset, desto kortere tid kan man være væk, før det giver mening. (fx en weekend kontra et par uger). Jeg ville fx ikke ændre driftform, hvis vi bare er væk en weekend, når vi har tung gulvvarme. Men er vi væk i en uge eller lign. så kan det give mening at ændre driftform. Hvis jeg havde let gulvvarme, så ville jeg ændre driftform for en weekend. 
 
Det intelligente ligger i, om dit hus/varmestyring ved hvornår du er ude, eller har et andet behov, eller om du selv manuelt skal suse rundt til samtlige termostater og justere dem, hvad enten det sker rent fysisk eller via en app på en mobil.
Pointen er, om man på en smart måde kan fortælle huset, hvad, hvor og hvornår der er behov for "noget".

'Hvad' - det kan være varme, ventilation, lys eller en hvilken som helst anden ting man ønsker aktiveret.
'Hvor' - det er hvor i/omkring boligen man har behovet. Jo mere du kan begrænset 'hvad' i forhold til hvor, desto mere kan du også spare. Lidt ligesom, at man jo ikke tænder lyset i hele huset, bare fordi man befinder sig i stuen.
'Hvornår' - tidspunkter. Det er her den automatiske styring virkelig viser sit værd. Men det kan også være endnu smartere i form af bevægelses sensorer eller anden form for aktivitet både i, men i den grad også uden for hjemme.

Igen - med et ordentlig og gennemtænkt system, så er det faktisk kun fantasien som sætter grænser.

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

  • Jeg havde også IHC til lysstyring, men ikke til varme. IHC (LK) har rigtig dyre enheder - LK tjener kassen, men gider åbenbart ikke have det bredt ud til en større gruppe af boligejere. Jeg forstår det ikke. Jeg mener de kunne tjene mere ved at sænkre priserne, og dermed også få større mulighed for at udvikle på det intelligent. Men man har altid i LK haft en lukket monopolistisk tankegang, hvor man helst kun vil sælge til engrosledet. Men har ikke fokus på slutkunder i så høj grad. Men det sagde jeg også til dem da jeg selv arbejdede der for 10 år siden...
  • Men igen - IHC fungerer, og de behøver ikke selv sidde med kode og loddekolbe for at få det til at virke.


LK er nogle klaphatte, der enten ikke fatter det mest simple, eller så har de en helt specifik dagsorden. 
Bortset fra det, så er det nogle rigtig gode anbefalinger.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 08:43
Vi har har et gulvvarme system fra Roth kørende i 3½ år nu primært på let gulvvarme.
Jeg har aldrig fået det koblet på netværket, selvom det vidst nok er muligt, og derved kunne kontrollerer via en tlf. app. Vi piller stort set ikke ved det, det kører bare helt af sig selv.
Man kan få Roth's termoføler med en IR-føler, så den også måler gulv temperaturen. Man slipper derfor for at skulle have en føler monteret nede i gulvet, men det kræver jo selvfølgelig at rumføleren/betjenningsboks kan kigge ned på gulvet.



Mvh Jesper
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 09:44
Kender godt Roth systemet. Det var et af dem jeg kiggede på i forbindelse med jeg ville udskifte varmestyringen, netop fordi de havde disse IR gulvsensorer. Men jeg synes ikke deres brugerinterface var så fantastisk og så fleksibelt som hvis jeg lavede det om til IHC styring. Oven i det søgte jeg efter nogle rumfølere der kunne strømforsynes med enten fast 24 eller 12 volt, da jeg allerede havde kablet siddende til det. 230volt er desvære udelukket fordi det er TPL kabel. Og så var prisen efter min mening temmelig høj på de rumfølere. Pt er den over 800,- stk og jeg skulle bruge 12 stk. Så sammelagt ville prisen ende op i noget der ligner 13K kroner. Min IHC styring har jeg holdt under 4K, inkl alt.

Så det var i den grad kompromisserne tid.
Til top
LotteE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-September-2018
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LotteE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 12:55
Er lidt nysgerrig, fik du installeret varmestyring i din nye hus ?
Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 14:25
I skriver, at man skal have følere i gulvet. Hvad hedder disse følere? Jeg har prøvet, at søge lidt på temperatur-følere / termostat til gulvvarme, og jeg synes kun, at der dukker rumfølere (evt. med ir) op som resultat.

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2018 kl. 15:07
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu