recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smart home Go/No go
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smart home Go/No go

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Smart home Go/No go
    Sendt: 25-November-2020 kl. 08:10
Hej alle,

Jeg står og skal til at flytte. Jeg overvejer, at i hele lejligheden skal der være smart lys (styring via app) samt smart gardiner (også styring via app)

Noget tiltaler mig ved det. Planen er at det skal være IKEA hele vejen igennem. Jeg tror det er en god måde at starte smart home på og de anmeldelser jeg ser, viser at det bestemt er blevet bedre med tiden.

Mit spørgsmål er mere, hvad mener i om smart home? Er det fedt? Har i prøvet det? Er det investeringen værd?

Lad mig høre jeres erfaringer.
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 08:26
lys styret via app er ikke smart, det er bare besværligt.
Smart lys er styret af sensore, kontakter, automationer eller stemme.
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 08:54
et smart Home der kun styres via en app er ikke super smart i virkeligheden som lahan også skriver, men det er stadig sjovt legetøj 😋

Det smarte kommer med automationen af tingene, stemmestyring, timere, sensore osv. 

Vi har selv hue i hele huset med sensore og dimmer kontakter hvor det nu gir mening, samt tado radiator termostater + en masse andre småting, og det hele passer sådan set sig selv. 

Så jeg er meget glad for smart home løsninger, men en app alene gør det ikke smart 😊
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 08:56
og hvad ikea angår, så tror jeg lyset fungerer som det skal, men syns jeg har læst lidt blandet om deres gardiner. 

Jeg har dog ikke selv prøvet andet end Ikeas “sonos” højttaler. 

Men overvejer da selv mørklægningsgardinerne, hvis de altså passer til vores vinduer 😋
Til top
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

og hvad ikea angår, så tror jeg lyset fungerer som det skal, men syns jeg har læst lidt blandet om deres gardiner. 

Jeg har dog ikke selv prøvet andet end Ikeas “sonos” højttaler. 

Men overvejer da selv mørklægningsgardinerne, hvis de altså passer til vores vinduer 😋

Tak for svaret. :-) Planen er bestemt at automatisere så meget som muligt. Det er jo også intregeret med Google home, så f.eks. at sige "jeg vil gerne se en film" og system så både slukker lyset og kører gardiner ned. Det er altså lidt sexet syntes jeg.

Husk at gardinerne kan forkortes til trods for at man mister garantien.
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 11:17
så syns jeg bestemt det er et GO herfra 😋

Jeg gør mig mest i sensore, og så er lyset feks sat til at tænde på en lavere styrke efter 22 og endnu lavere efter 24. 

Ja jeg har set en del korte dem af, spørgsmålet er bare om de er lange nok til at starte med, vi skal til at flytte, og der er nogle ret brede vinduer i det nye hus 🤔
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

så syns jeg bestemt det er et GO herfra 😋

Jeg gør mig mest i sensore, og så er lyset feks sat til at tænde på en lavere styrke efter 22 og endnu lavere efter 24. 

Ja jeg har set en del korte dem af, spørgsmålet er bare om de er lange nok til at starte med, vi skal til at flytte, og der er nogle ret brede vinduer i det nye hus 🤔
har du afprøvet adaptive light som kom på hue i går ?
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

har du afprøvet adaptive light som kom på hue i går ?

Nej det har jeg ikke set, hvordan fungere det ?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2020 kl. 12:58
adaptive light sætter selv farve temperaturen afhængigt af tid på døgnet.
Det kræver muligvis at man styrer lyset via HomeKit.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2020 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

lys styret via app er ikke smart, det er bare besværligt.



Enig, det fungerer dårligt. Mit IKEA røg ud igen efter 14 dage, det er et irritationsmoment, at skulle rode med en app - jeg burde nok have gættet det inden købet.
Til top
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2020 kl. 08:03
Det er ikke så meget for at kunne styre det hele med app. Der kommer jo "fjernbetjeninger" med, så de kan styres som helt normale lys på en kontakt.
Det jeg er efter er automatiseringen i det. 
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
BBubble Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2020
Sted: DK
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BBubble Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2020 kl. 15:47
Der er mange positive ting ved at kunne styre både lys og gardiner, med smart home features.
Personligt bruger jeg Philips Hue, med tilhørende tilbehør, som Smarte kontakter og motion sensor.
Jeg har derfor sjældent fat i app'en for at styre lyset, og kan også styre det med Google Home.

Til gardiner benytter jeg Soma, men kvaliteten syntes jeg ikke er så høj.

IKEA har nogle udmærkede smart home produkter, men du skal huske, at det er lavet, til kun at fungere med deres eget økosystem, hvilket betyder, at du ikke kan koble dem på eksisterende smart homes, og du derfor, er nød til, at fortsætte dit smart home, i deres produkt lineup, hvis tingene skal snakke sammen.

For både lys og gardiner, findes der mange gode produkter, som kan bruges
Kig evt. her, på nogle af de forskellige smart lys produkter: https://smarthomeguiden.dk/kategori/lys-og-lamper/
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu