|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
sejeulki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 141 |
![]() Sendt: 26-Februar-2009 kl. 17:27 |
Har efterhånden fået nok af Telias service. Pt. betaler jeg for en 20 mbit
linje og får leveret 8 mbit. Jeg kunne jo ligeså betale for en 10 mbit linje. Har dags dato også skrevet til forbrugsombudsmanden, men tror det ville hjælpe hvis vi var flere. Derfor opfordre jeg alle, der har internet- abonnement til at teste deres hastighed: http://hastighedstest.tdc.dk - Skrive i denne post, hvilken hastighed de betaler for, hvilken hastighed de får leveret, om hvorvidt de er villig til at klage. Retningslinjerne for reglerne kan findes her; http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og- retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/teleomraadet-re tningslinier- om-god-markedsfoeringsskik/ - vil dog fremhæve følgende: Markedsføring af internethastigheder skal være retvisende både i forhold til den nominelle og effektive hastighed, som slutbrugeren opnår. Hvis der markedsføres en nominel hastighed, der må antages ikke at være identisk med den effektive hastighed, som slutbrugeren vil opnå, skal der tages klart og tydeligt forbehold herfor i markedsføringen med en skønsmæssig angivelse af begrænsningerne i den effektive hastighed. Et eventuelt forbehold skal oplyses samtidigt og i samme medie, hvor markedsføringen finder sted. Ifølge telias egne abonnement vilkår: 6.4 Abonnementet leveres efter ”best effort”, hvilket betyder at hastigheden kan variere alt efter hvilken båndbredde, det er teknisk muligt at levere på Kundens adresse. Det vil sige, at Telia ikke kan garantere den ønskede hastighed på linien. 6.5 Kunden må forvente, at forbindelsen uanset dens benævnte hastighed normalt vil yde ca. 10-15 % lavere hastighed, fordi noget af kapaciteten bruges til styring etc., noget af kapaciteten går tabt på grund af ledningsforholdene og andre forhold, der kan spille ind, herunder Kundens eget udstyr. Min hastighed er ca. 60% lavere - end den jeg betaler for, hvilket jeg syntes er uacceptabel. Dette kan ikke forklares med dårlig samlinger i mit modem osv. og langt fra de 10-15% som de skriver, man kan forvente. Endvidere skriver de "andre forhold" - de nævner ikke, at hastigheden faktisk beregnes af en computer, der tager forhold for hvor mange bruger der er på/hvor meget nettet er belastet osv. Endvidere påvirker vejeret, afstand fra centralen også hastigheden af forbindelsen. Hastigheden beregnes hver gang man fornyer sin IP adresse, hvilket betyder at har du fornyet IP-adressen, hvor nettet har været belastet og der har regnet - er du afhængig af denne hastighed indtil IP adressen fornyes. Er dette virkelig Best-effort? Har Telia fyldestgørende forklaret hvilke faktorer, der påvirker hastigheden og er det virkeligt rimeligt at betale for noget, hvor man KUN får leveret 40% af hvad man betaler for - når Telia selv skriver, at man kan forvente 10-15 % lavere hastighed en den nominele? |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Online Point: 7125 |
![]() |
der er desvære ikke mange der får meget over 8-10 mbit over en alm telefon linje. Tror man skal bo tæt ved en central før det kan lade sig gøre med høje hastigheder. Jeg havde TDC og de kunne ikke presse mere end 7-8 mbit ud af min telefon linje, så jeg skiftede til Yousee kabelTV og har nu 20 mbit uden problemer Hans |
|
![]() |
|
sejeulki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 141 |
![]() |
det er fair nok, at de ikke kan levere den hastighed - dog skal de
informere kunderne - eller skrive at den effektive hastighed vil være 60% lavere en hvad de lover. Grunden til de ikke kan levere er, at de har for mange kunder i forhold til hvad deres net kan trække. Jeg ringede ind for at høre om jeg kunne få differensen mellem 10 og 20 mbit for de måneder mit internet har lagt under 10 mbit fratrukket min sidste regning. Dette var de totalt afvisende overfor. Men ville dette ikke være rimeligt? Redigeret af sejeulki - 26-Februar-2009 kl. 18:14 |
|
![]() |
|
GC08 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 86 |
![]() |
Nu skriver du ikke så meget om, hvordan du har foretaget testen - Er din PC fx. koblet trådløst eller via LAN kabel til din ADSL router. En trådløs opkobling kan godt give et dårligere resultat. Endvidere bruger du jo en test, der foretages fra en server i TDC's net, hvilket vil sige, at din test skal køre fra Telias net over i TDCs net via en såkaldt peering forbindelse. Nu har Telia og TDC en så stor kapacitet på deres peering forbindelse, at det formentlig ikke betyder noget, men jeg nævner det fordi, man ikke bare ukritisk kan teste uden at gøre sig forudsætningerne klart.
Jeg vil dog sige, at du formentlig aldrig vil komme i nærheden af de 20 Mbit/s, hvilket overvejende sandsynligvis skyldes, at din afstand fra TDC centralen er for lang. Det burde du være blevet gjort opmærksom på ved købet af forbindelsen, så du kunne have nøjes med at bestille en noget lavere kapacitet - fx 10Mbit/s. Så på den baggrund synes jeg nok du har en meget god sag for at klage over, at de ikke kan leve op til deres produktbeskrivelse. |
|
![]() |
|
sejeulki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 141 |
![]() |
Har testet den på TDCs, da jeg har læst den skulle være et reel mål for,
hvor hurtigt end bredbånd er. Den er testet med lan direkte i modem. Har også fået at vide flere gange når jeg har ringet til teknisk service, at min internet er sat til enten 8 eller 10 mbit. Ydeligere ligger jeg i centrum i Aalborg og er placeret ret tæt på deres central - fandt dette på en side engang...-det jeg er utilfreds med er at de lover 20 mbit minus de 10-15 procent pga. ledninger, afstand fra central, hvilket vil sige jeg stadig skulle kunne få leveret en 17-18 mbit linje. Jeg får leveret 8 mbit. Har flere gange klaget, hvor de har lovet den vil blive sat op, men fortsat er den kun 8. Nu har jeg opsagt abonnement så der er ingen grund til at nedgradere. Det jeg gerne vil nu er at have betalt forskellen på en 10 og 20 mbit i de antal måneder jeg har betalt for en 20 mbit, men ligeså godt kunne have haft en 10 mbit. Det svarer i mit hoved til at købe et abonnement med fri taletid - men så af en eller anden grund kun må bruge telefonen 40% om dagen. Endvidere ser jeg gerne, at de gør kunderne bedre opmærksom på hvad de egentlig køber. En sidebemærkning er mobilt internet, hvor flere udbyder skriver de kan leverer op til 7,2 mbit - men dette er en teoretisk hastighed og er fysisk umuligt nogensinde at leverer... Hvordan kan man så skrive op til 7,2? Man bør gør kunderne opmærksom på at dette er teoretisk og reelt kan man maksimalt nå op på 6 mbit effektivt Deres kundeservice er så ubrugelig, at jeg nu har fået nok af dem. Redigeret af sejeulki - 26-Februar-2009 kl. 18:42 |
|
![]() |
|
plouger ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 206 |
![]() |
Jeg havde samme problem med TDC, de kunne ikke levere de hastigheder jeg betalte for. Jeg er nu skiftet til fiber og har en 20mbit linie. Se Resultate her
|
|
Hilsen
Plouger |
|
![]() |
|
zulfo ![]() Moderator gruppe ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
![]() |
Jeg vil starte med at sige, at du sikkert har noget at have din klage i - Telia burde ved oprettelsen kunne se hvad din forbindelse trainer til, og hvis de kan se at forbindelsen kun trainer til omkring 8Mbit, og så skal de kontakte dig og tilbyde et andet abonnement, det ved jeg har været kotumen. Dog bør du lige læse det Telia skriver eén gang til! De skriver ikke at du vil have 20Mbit minus 10-15% på grund af "ledninger, afstand" osv... de skriver at der kan være forhold som formindsker den leverede hastighed (f.eks. afstanden) - SAMTIDIG skal du så være opmærksom på, at der ud over den hastighed for forbindelsen trainer til skal fratrækkes 10-15% til overhead. Jeg vil tro at din forbindelse trainer til mellem 9 og 10 Mbit, og så fratrækkes overhead. Men du burde i min verden allerede fra starten have ringet til Telias kundeservice, og forelagt dem at din forbindelse altså kun maksimum kører 8Mbit, og du derfor gerne vil nedgradere - for give dig en større hastighed kan de nok ikke.... Prøv evt. at hente en fil direkte fra Telia - mener at du burde kunne tilgå http://speed.adr.dk - prøv at hente 100Mbyte filen, og checke hvad hastigheden er ved download (uden download managers osv) Redigeret af zulfo - 26-Februar-2009 kl. 18:58 |
|
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 20 ![]() Pause fra forummet ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 216 |
![]() |
Kobberet har nået sit max, ingen tvivl om dét !!!! Jeg bor ret tæt på centralen, men Cybercity kunne kun leverer ca 16 mbit ved en bestilt 20 mbit linie ....og det var med meget støj på linien, så routeren rebootede tit, og CC var nød til at skrue yderligere ned for båndbredden !!! - Selv om de gjorde det, var der meget min forbindelse meget sløv og ustabil. Jeg skiftede til fiber og får nu på en bestilt 20/20 mbit forbindelse, 21.8 mbit begge veje .....DET virker !!!!! Kan KUN anbefale fiber bredbånd, hvis det er i jeres område ... Redigeret af donlon - 27-Februar-2009 kl. 13:04 |
|
![]() |
|
sejeulki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 141 |
![]() |
Jeg flytter til en anden by - og får et helt andet internet abonnement. Min
mening med tråden er ikke råd om skift til andre internetudbyder (alligevel tak for rådet med fibre) eller hvilke andre internetudbyder, der også har "snydt". Denne tråd er udelukkende rettet mod Telia. Jeg har efterhånden haft så meget bøvl med dem - og jeg får ingen respons på mine klager. Derfor har jeg oprettet denne tråd for at få andre telia udbyder frem så vi sammen kan føre forbrugsombudsmanden opmærksom på, at de regler der bør være gældende på ingen måde opretholdes... Det er mig en gåde man overhovedet kan udbyde 20 mbit, da jeg nægter at tro at en eneste telia kunde kan modtage denne hastighed via ADSL (ikke fiber). Jeg vil meget gerne hører fra andre telia kunder, som følger de ikke får hvad de reelt har betalt for. Redigeret af sejeulki - 26-Februar-2009 kl. 19:15 |
|
![]() |
|
BusinessBo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1154 |
![]() |
Dengang jeg var ned i Stofa butikken for at sætte min hastighed op til 20 mbit, men der fik jeg afvide at det anlæg der ligger i nærheden af hvor jeg bor. Er ikke bygget ud til at kunne klare den hastighed, så fik i stedet 10 mbit. Når jeg ta en test har jeg ca 9,5 mbit, så er endelig meget tilfreds. Men de må gerne snart gøre noget ved deres upload. Da jeg kun har 512 kbit. |
|
Panasonic 50" TX-P50U30 - Denon 2113 - Dali concept 6 - Dali concept 1 - Dali zensor center - Dali base 100 - PS4
|
|
![]() |
|
sejeulki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 141 |
![]() |
Det var jo et reelt respons...ville ønske jeg have fået det samme. Det er dog
også min klare overbevisning, at stofa udbyder MEGET bedre service end telia. Hos Stofa kunne man tage ned i butikken og snakke. Hos teliabutikkerne kan man udelukkende købe mobiltelefoner og ikke snakke bredbånd med dem. Klager kan kun ske skriftlig. Hos Stofa kunne man snakke i butikken med dem, hvis der var noget man var utilfreds med. Fik faktisk at vide i telefonen hos telia idag, at en klage ikke vil have noget effekt skriftlig, da de havde lavet kundevilkåren således at de var dækket fuldstændig ind. Jeg fik klart den opfattelse, at de godt var klar over de snød kunderne, men godt vidste kunderne ikke kunne stille noget op Redigeret af sejeulki - 26-Februar-2009 kl. 19:20 |
|
![]() |
|
zulfo ![]() Moderator gruppe ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
![]() |
Klage kan man altid! Start med en skrift, og saglig, klage - hvor du også vedhæfter forskelligt dokumentation af din testede hastighed, og evt. en lille log over de gange du har haft kontaktet deres support. Hvis ikke der reageres på den klage, så sender du dem endnu et fint brev hvor du henviser til, at du efter ikke at have hørt tilbage i forbindelsen med din klage af d. xx.yy.2009, har du tilladt dig at viderebringe klagen til Tele Ankenævnet ( http://www.teleanke.dk/ ) Det plejer at sætte skub i udbyderen - selv om det er træls at det skal komme dertil... Og så kan jeg da lige sige at min ADSL fra Telia kan levere 23Mbit :) Hov, vil lige tilføje, at det smarteste ville være hvis du faktisk viste at du havde forstået deres vilkår - jfr. mit tidligere indlæg!! At man sætter sig ind i vilkårene viser også lidt vilje fra din side... Redigeret af zulfo - 26-Februar-2009 kl. 19:29 |
|
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |