recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Snydt af justcloud.com - har brug for hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Snydt af justcloud.com - har brug for hjælp!

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
fjollekongen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fjollekongen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2013 kl. 12:09
Tak for et brugbart svar.

Jeg har en dropbox i forbindelse med mit arbejde, som jeg har alle documenter på. Min pc er derfor temmelig tom, pånær billeder af børnene og familien som jeg gerne vil have gemt i skyen. Hvad fortrækker vi der?
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2013 kl. 12:19
Jeg fatter slet ikke man kan finde på at lægge sin backup ud på nettet, så kan de finde på nok så mange smarte ord som cloud, man afleverer sine data til fremmede. Det er rystende man har sådan en autoritetstro.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2013 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg fatter slet ikke man kan finde på at lægge sin backup ud på nettet, så kan de finde på nok så mange smarte ord som cloud, man afleverer sine data til fremmede. Det er rystende man har sådan en autoritetstro.
Du har ret, det er bedre hele lortet dør den dag der er strømspike i dit hjem.. Wink

Der findes en bunke forskellige cloudløsninger, nogle sikrere end andre.

På dropbox lægger du dine filer op ukrypteret. Det kan være praktisk hvis du har brug for at tilgå dine filer fra en computer hvor du ikke har mulighed for at installere dropbox klient, så kan du bare nappe filerne fra en browser. Sikkerheden er lav og folkene bag dropbox har fri adgang til dine data. 

Owncloud minder i brug om dropbox, blot med den forskel at du installerer serverdelen på din egen server. Tingene ligger stadig ukrypterede, men nu på en server du har kontrol over i stedet for en server som et eller andet firma stiller til rådighed. Hvis du vil kan du installere owncloud på din nas uden at åbne op for internettet, så har du din egen, private "dropbox løsning" hjemme hos dig selv. Du kan åbne porte i din router så du kan tilgå nas'en udefra, men så slækker du igen på sikkerheden. Alternativt kan du installere owncload på lejet serverplads ude i byen, men så er du tilbage ved at dem der ejer serveren i princippet kan kigge med da de filer du uploader er ukrypterede.

Crashplan krypterer tingene på din maskine inden de bliver sendt ud af huset. I stil med owncloud kan du vælge at bruge crashplan rent lokalt til at lave backup mellem dine egne computere. Du kan også udveksle backupplads med en kammerat så du lægger en krypteret backup af dine data hos ham og han lægger en krypteret backup af sine data hos dig. Du slipper for at det er en fremmed der holder din backup for dig, du kan vælge en du stoler på og tingene er som sagt krypterede så han ikke kan rode rundt i dine kærestebreve til konen. Endelig kan du vælge at lægge din krypterede backup op på crashplans servere mod passende betaling. 
I modsætning til fx. dropbox og owncloud dur crashplan (som jeg har forstået det) ikke til at synkronisere foldere mellem flere computere, forstået på den måde, at du vist ikke kan få crashplan til at sørge for at c:\mp3 på din computer altid indeholder det samme som c:\mp3 på konens - crashplan lægger en krypteret backup over i stedet, ikke decideret synkronisering.

Teamdrive er et mix af tingene. Du kan installere Teamdrives serversoftware på din egen server/nas hvis du vil holde tingene lokalt. Du kan også vælge at have serveren kørende "ude i byen" eller bruge Teamdrives servere mod betaling. Klientsoftwaren krypterer data inden de ryger til serveren, men i modsætning til crashplan kan du bede klienter på forskellige computere dekryptere samme data fra serveren, dvs. du kan fx. synkronisere din og konens musiksamling samtidigt med at du har en krypteret backup på serveren.

Løsningerne løser forskellige opgaver.

Dropbox er i min verden fin til at dele et par feriebilleder med moster Oda, det er hurtigt og nemt. Ville jeg nogensinde bruge Dropbox som egentlig backup af mere følsomme data? Hell no!

Ownclouds styrke er, at du kan få meget plads online billigt. Svagheden er, at den ligesom dropbox er ukrypteret, dvs. følsomme data er no go efter min mening.

Crashplan giver mulighed for at lave backups lokalt, hos folk du stoler på eller på en server ude i byen. Alle data er krypterede, så i princippet kan der opnås ret god sikkerhed. Dur ikke til at dele feriefotos med, da de i sagens natur er krypterede.

Teamdrive giver også mulighed for at lave backup lokalt, hos en kammerat eller på en server efter eget valg ude i byen. Alle data er krypterede, dvs. sikkerheden er iorden og i modsætning til Crashplan kan du også bruge Teamdrive til at synkronisere foldere på dine computere. Igen dur det ikke at share feriebilleder da alt er krypteret.

Du kan naturligvis også lave en kombination, fx. bruge Teamdrive installeret på din lokale server til at lave lynhurtig backup og synkronisering af din computere, og så lade dropbox lave en kopi i skyen af de krypterede data på Teamdrive serveren så du kan genskabe din Teamdrive server hvis lynet en dag slår ned i dit hjem og rister både server og computere. Eftersom dataene på Teamdrive serveren allerede er krypterede gør det ikke noget at Dropbox ikke krypterer yderligere.
Til top
pinkytk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2007
Point: 101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pinkytk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2013 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu