recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - snydt - gennem privat køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketsnydt - gennem privat køb

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
dabp Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2007
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Oprindeligt skrevet af Bach Bach skrev:

Print følgende ud og gå ned på din lokale politistation:

Alle mails sendt frem og tilbage. 
Medbring mobil hvis i har skrevet over sms (slet ikke beskederne).
Informationer vedrørende hans telefonnummer og bankkonto.
Bevis på dine bankoverførsler.
 
 
Helt rigtigt.
Når politiet har modtaget 3-4 anmeldelser tager de fat i fyren. Bliver han dømt har du krav på erstatning.
Ofte er det den samme "vare" han sælger flere gange, typisk iPhones, og som han måske slet ikke har, men alt for mange hopper på limpinden og det er der han "tjener" sine lommepenge.
Vi er desværre for godtroende, men følg Bach's (m.fl) råd og meld ham!


Bare lige til info, så kører jeg en sag mod en fyr lige nu, på kun 1700kr og der har politiet taget fat i ham og han skal ind på stationen imorgen og forklare sig :D
Så det behøver ikke være sådan at de skal have mange ting på ham, men blot skal man have styr på sine informationer så de er nemme at gå til og politiet ikke skal til at finde hoved og hale i en rodebunke informationer...
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother<b> Hother skrev:

Gad vide om du kan få din bank til at trække dine penge tilbage
Confused Men det gælder vel kun for en handel hos en professionelSmile


Hvor mange gange tror du så banken ville høre den historie?Smile


Jeg tvivler på det ville ske ret tit. Bankerne registrerer med garanti de gange hvor du skal have penge ført tilbage, så hvis der begynder at tegne sig et mønster af misbrug bliver du sandsynligvis politianmeldt.

Jeg synes det er grotesk at bankerne ikke har et system der kan hjælpe når man handler med svindlere.

Netop fordi bankoverførsler ikke er lavet til privat køb, der er andre betalingsmetoder der bedre egnede til det end en bankoverførsel. En bank har ingen mulighed for hæve på konti der ikke deres. Tænk bare tanken at alle banker kunne hæve og indsætte penge på alle de konti de kender reg og kontonummer på.

Du kunne nok godt få bankerne til lave sådan et system hvis du har villig til at betale for det. Men det ville blive så dyrt at du ville fravælge det når beløbet ikke er større end 1700 kr.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 11:39

En bank overførelse svarer til at man har givet personen pengene i hånden kontant. Så derfor har bankerne ingen lovhjemmel til at tilbagefører pengene.

En grotesk jeg kender til er en der skulle betale en regning på > 50.000. Han kom til at tatse forkert kontonummer. Den forkerte konto tilhørte et firma der var gået konkurs og pengene indgik i konkursboet og kunne ikke tilbagebetales.
 
Så når man overfører penge via sin netbank, så skal man huske at kontrollerer at det er den rigitge konto an har angivet.
Til top
Stromgren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2010
Sted: Valby København
Status: Offline
Point: 275
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 11:46
hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv Evil Smile
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv Evil Smile
 
Og hvorfor tror du så, banken skulle få lyst til at udlevere disse oplysninger ???
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv Evil Smile
 
Og hvorfor tror du så, banken skulle få lyst til at udlevere disse oplysninger ???
Og selvom du fanger dem på en dag hvor de rent faktisk havde lyst, så er det ikke noget de må. Der er meget stramme regler omkring dette og bankerne må ikke give nogle oplysninger til 3. mand om folks konti eller personlige oplysninger.
Hvis du selv har kontonummer, navn, adresse og alt muligt andet, må banken ikke engang bekræfte for dig om disse ting stemmer overens.


Du kan derfor i bund og grund ikke bruge et kontonummer til noget som helst, medmindre du selv går i gang med noget svindel og udgiver dig for at være kontohaver - og det er lidt noget rod.
Til top
Conluxa Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 13:43
http://www.guloggratis.dk/hjaelp/77:Jeg-mistaenker-en-annonce-for-svindel---hvad-goer-jeg
 
Hvis du har/får sælgers navn og adresse, kan du starte med at sende et rykkerbrev med en frist på 10 dage.
Husk at sende brevet sammen med en afleveringsattest.
Derefter kan du indlevere en betalingspåkravsblanket i byretten.
 
Jeg er gået i gang med en lignende sag, dog blev pakken beskadiget undervejs og sendt retur til sælger.
Sælger har fået udbetalt et erstatningskrav af PostDanmark, men vil ikke tilbageføre mit tilgodehavende.
Sælger bortforklarer at jeg aldrig har sendt et kontonummer, hvilket jeg dog har bevist til sælger flere gange.


Redigeret af Conluxa - 10-November-2010 kl. 13:44
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 13:49
På godt jysk er det træls at blive snydt! Men man skal ikke gøre sig til forbryder fordi den anden er det.
Så prøv at tale med Gul og gratis, som flere foreslår og evt. gør som Conluxa siger.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Jeg tvivler på det ville ske ret tit. Bankerne registrerer med garanti de gange hvor du skal have penge ført tilbage, så hvis der begynder at tegne sig et mønster af misbrug bliver du sandsynligvis politianmeldt.

Jeg synes det er grotesk at bankerne ikke har et system der kan hjælpe når man handler med svindlere.
 

Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken.

 

Som en anden har skrevet - Vi kan ikke tilbageføre penge uden kontohavers underskrift/accept. Det tillader lovgivningen ikke. På den anden side er det ulovligt at beholde penge/værdier som man er kommet til uretmæssigt, så for vi lavet en fejloverførsel kan vi tvinge kunden til at tillade en returnering.

 

Men det er der ikke tale om her

Her har en småforbryder snydt sig til nogen penge han ikke skulle have. Og de kan kun returneres hvis småforbryderen/kontohaveren tillader det, eller når der foreligger en dom

 

Når vi i banken for en henvendelse om et bedrageri kontakter vi altid beløbsmodtagers bank og gerne rådgiver. Nogen gange holder de stramt på deres tavshedspligt andre gange kan de i fortrolighed videre give oplysninger, som vi så ikke må fortælle videre, men gerne tage med i vores betragtninger, når vi rådgiver vores kunde. Har man en hundredekronsseddel til gode i et milliard svindel, så kan man lige så godt glemme det. Men ellers opfordre vi til politianmeldelse mod småsvindleren. Og gennerelt hjælper det, om ikke andet med at få ham stoppet.

mvh Infinity
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken.


Beklager, men den køber jeg ikke helt.

For et par måneder siden købte jeg en vare fra en webshop i Østrig, ja det vil sige, de hævede pengene fra mit kort, men jeg så aldrig nogen vare. Efter en stribe forsøg på at få bragt tingene iorden endte jeg med at anmelde det til min banks bedrageriafdeling. Bedrageriafdelingen bad om kopier af mailkorrespondance og den slags og der kom også en erklæring jeg skulle underskrive. Erklæringen var sådan en "på tro og love" der oplyste mig om at det var strafbart at fortie relevante oplysninger og den slags. Jeg fik lidt forskellige henvendelser undervejs, alle markeret med sagsnummer. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke dette sagsnummer på en eller anden måde er at finde i min kundeprofil. Det skulle også undre mig hvis der ikke kom en konsekvens hvis nu jeg begyndte at kontakte bedrageriafdelingen i tide og utide og mon ikke også på et eller andet tidspunkt, at politiet ville blive bedt om at efterforske om jeg virkelig var så enormt uheldig med mine webhandler eller om jeg havde opdigtet tingene?

Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme som en privat kontooverførsel, men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken.


Beklager, men den køber jeg ikke helt.

For et par måneder siden købte jeg en vare fra en webshop i Østrig, ja det vil sige, de hævede pengene fra mit kort, men jeg så aldrig nogen vare. Efter en stribe forsøg på at få bragt tingene iorden endte jeg med at anmelde det til min banks bedrageriafdeling. Bedrageriafdelingen bad om kopier af mailkorrespondance og den slags og der kom også en erklæring jeg skulle underskrive. Erklæringen var sådan en "på tro og love" der oplyste mig om at det var strafbart at fortie relevante oplysninger og den slags. Jeg fik lidt forskellige henvendelser undervejs, alle markeret med sagsnummer. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke dette sagsnummer på en eller anden måde er at finde i min kundeprofil. Det skulle også undre mig hvis der ikke kom en konsekvens hvis nu jeg begyndte at kontakte bedrageriafdelingen i tide og utide og mon ikke også på et eller andet tidspunkt, at politiet ville blive bedt om at efterforske om jeg virkelig var så enormt uheldig med mine webhandler eller om jeg havde opdigtet tingene?

Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme som en privat kontooverførsel, men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det.
DET ER NOGET ANDET! Ved betaling med kort, kan beløbet altid tilbageføres med bankens accept. Det trådstarter har gjort, er jo at lave en bank overførsel, og her klapper fælden!Ouch
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken.


Beklager, men den køber jeg ikke helt.

For et par måneder siden købte jeg en vare fra en webshop i Østrig, ja det vil sige, de hævede pengene fra mit kort, men jeg så aldrig nogen vare. Efter en stribe forsøg på at få bragt tingene iorden endte jeg med at anmelde det til min banks bedrageriafdeling. Bedrageriafdelingen bad om kopier af mailkorrespondance og den slags og der kom også en erklæring jeg skulle underskrive. Erklæringen var sådan en "på tro og love" der oplyste mig om at det var strafbart at fortie relevante oplysninger og den slags. Jeg fik lidt forskellige henvendelser undervejs, alle markeret med sagsnummer. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke dette sagsnummer på en eller anden måde er at finde i min kundeprofil. Det skulle også undre mig hvis der ikke kom en konsekvens hvis nu jeg begyndte at kontakte bedrageriafdelingen i tide og utide og mon ikke også på et eller andet tidspunkt, at politiet ville blive bedt om at efterforske om jeg virkelig var så enormt uheldig med mine webhandler eller om jeg havde opdigtet tingene?

Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme som en privat kontooverførsel, men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det.
DET ER NOGET ANDET! Ved betaling med kort, kan beløbet altid tilbageføres med bankens accept. Det trådstarter har gjort, er jo at lave en bank overførsel, og her klapper fælden!Ouch
Jeps det er to helt forskellige ting.. Bankoverførsel og korthandel.. Ved korthandel kan du ofte få trukket pengene retur efter en proces som du selv nævner
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu