recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos Connect - hvilken indgang på forstærkeren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sonos Connect - hvilken indgang på forstærkeren?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sonos Connect - hvilken indgang på forstærkeren?
    Sendt: 05-Juni-2012 kl. 20:12
Hej,

Jeg har en Denon AVR3311 Surround forstærker - hvilken indgang bør jeg forbinde en Sonos Connect til?
Jramskov
Til top
gadeberg87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gadeberg87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 20:25
Umiddelbar kan jeg ikke se der er nogen optisk indgang på din forstærker, så du skal bruge coax indgangen.

Edit:

Nu så jeg så der os er optisk. Men jeg vil ikke anbefale noget frem for andet. I hvert fald ikke hvis der er kort afstand mellem sonos og din forstærker. Ved lange afstande er optisk vist en fordel.


Redigeret af gadeberg87 - 05-Juni-2012 kl. 20:27
Panasonic Tx-P42V10E, Xbox 360, Dune HD D1, Yamaha RX-V 671, DLS D3, Harmony One, Synology DS209
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 20:33
Og jeg bruger analog fra Sonos til Marantz sr7500, og Pure Direct.
Prøv dig frem - det er næsten sikkert at det lyder forskelligt om du bruger analog eller digital. Så det afhænger af hvad der lyder bedst på dit anlæg.

Venlig hilsen
KB
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 21:24
Vil man ikke - via optisk - flytte DA konverteringen fra Sonos til forstærkeren ? Hvilket alt andet lige burde være en lydmæssig opgradering . . ?
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 22:31
Jeg må vist se at få købt et optisk kabel - der var kun analoge kabler med til Sonos'en.
Jramskov
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 23:08
Det sæt analoge kabler der var med; tag den det røde stik i den ene og stop det i coax digital ud på Connect'en og det andet røde i Coax Digital ind på 3311'eren. Væld indgangen og så spiller det.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Vil man ikke - via optisk - flytte DA konverteringen fra Sonos til forstærkeren ? Hvilket alt andet lige burde være en lydmæssig opgradering . . ?<div id="isChromeWebToolbarDiv" style="display:none">


Jo, men hvad har den bedste DAC? Det er ikke altid den dyreste, der er bedst.

Det eksempel jeg skrev om før, der er Sonos's DAC bedre end den jeg har i min receiver - så det kommer an på en prøve.

Venlig hilsen
KB
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Det sæt analoge kabler der var med; tag den det røde stik i den ene og stop det i coax digital ud på Connect'en og det andet røde i Coax Digital ind på 3311'eren. Væld indgangen og så spiller det.
Okay - jeg er godt nok en newbie indenfor HiFi...

Der er ingen forskel på de kabler?
Jramskov
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2012 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Der er ingen forskel på de kabler?

Nope. Både de analoge udgange og coax udgangen sender helt almindelige elektriske signaler og kan ikke se om du bruger den ene eller den anden farve kabel. Den optiske udgang sender lyssignaler, så hvis du vil bruge den har du brug for et optisk kabel med en lysleder i.

Hvid du kører digitalt mellem din sonos og din forstærker, uanset om det er via coax eller optisk, så bør du sætte lydstyrken på din Sonos til "fixed" og udelukkende justere lydstyrken på din forstærker.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2012 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Der er ingen forskel på de kabler?

Nope. Både de analoge udgange og coax udgangen sender helt almindelige elektriske signaler og kan ikke se om du bruger den ene eller den anden farve kabel. Den optiske udgang sender lyssignaler, så hvis du vil bruge den har du brug for et optisk kabel med en lysleder i.

Hvid du kører digitalt mellem din sonos og din forstærker, uanset om det er via coax eller optisk, så bør du sætte lydstyrken på din Sonos til "fixed" og udelukkende justere lydstyrken på din forstærker.

Tak for info - hvordan sætter jeg Lydstyrken på min Sonos til "fixed"? Og hvorfor bør jeg ikke ændre lydstyrke på den?

Ps. Jeg har 2 Sonos enheder - en Connect og en Play 5.
Jramskov
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2012 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Tak for info - hvordan sætter jeg Lydstyrken på min Sonos til "fixed"? Og hvorfor bør jeg ikke ændre lydstyrke på den?

Ps. Jeg har 2 Sonos enheder - en Connect og en Play 5.

Du ændrer det inde i opsætningen for enheden, der har du et valg mellem om lydstyrken skal være "variable" eller "fixed". "Fixed" betyder blot at enheden spiller med fuld lydstyrke hele tiden, heldigvis kan du sætte det individuelt for de to enheder så din Play 5 ikke også behøver spille fuld rabalder konstant.. LOL

Forklaringen er lidt langhåret, så bær over med mig.

Når du kører digitalt ud fra en Sonos enhed så er det et 16 bit signal den udsender. De musikcd'er du har rippet er også 16 bit. Hvis du kører digitalt ud af din Sonos over til din forstærker, så er den eneste måde Sonos'en kan skrue ned for lydstyrken ved at sende mindre end 16 bit over til din forstærker. Det betyder at hvis du sætter lydstyrken på Sonos'en til et behageligt hyggemusikniveau, så er den nødt til at klemme de 16 bit musiksignal fra cd'en ned til måske kun 5 bit på den digitale udgang over til forstærkeren. Med andre ord bliver musiksignalet dårligere jo længere du skruer ned. Derfor er det bedre at lade Sonos'en køre fuld styrke ud på den digitale udgang så alle cd'ens 16 bit musikinformation kommer uændret over til din forstærker og først efterfølgende på forstærkeren skrue ned for hvor højt der skal spilles. På forstærkeren kan volumenkontrollen ændre på forstærkningsgraden i stedet for at smide "musik bit's" væk så du kan nyde fuld kvalitet på musiksignalet ved alle lydstyrker.

Vælger du derimod at køre analogt ud fra din Sonos, så kan du roligt lade Sonos'en styre lydstyrken. Det samme gælder med din Play 5. I begge tilfælde har Sonos softwaren direkte kontrol over hvor mange procent af fuld lydstyrke du ønsker og kan skrue ned for forstærkningen uden at smide væk af de originale 16 bit musikinformation fra cd'en.

Håber det gav mening, ellers spørg løs.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Forklaringen er lidt langhåret, så bær over med mig.

Når du kører digitalt ud fra en Sonos enhed så er det et 16 bit signal den udsender. De musikcd'er du har rippet er også 16 bit. Hvis du kører digitalt ud af din Sonos over til din forstærker, så er den eneste måde Sonos'en kan skrue ned for lydstyrken ved at sende mindre end 16 bit over til din forstærker. Det betyder at hvis du sætter lydstyrken på Sonos'en til et behageligt hyggemusikniveau, så er den nødt til at klemme de 16 bit musiksignal fra cd'en ned til måske kun 5 bit på den digitale udgang over til forstærkeren. Med andre ord bliver musiksignalet dårligere jo længere du skruer ned. Derfor er det bedre at lade Sonos'en køre fuld styrke ud på den digitale udgang så alle cd'ens 16 bit musikinformation kommer uændret over til din forstærker og først efterfølgende på forstærkeren skrue ned for hvor højt der skal spilles. På forstærkeren kan volumenkontrollen ændre på forstærkningsgraden i stedet for at smide "musik bit's" væk så du kan nyde fuld kvalitet på musiksignalet ved alle lydstyrker.
Min Sonos er nu koblet til via coax og lydniveau er sat til "fixed". Det virker til at spille fint, dog noget højere end lyden fra mit Apple TV og min Yousee boks. Jeg har derfor skruet ned for inputtet på min forstærker (-12dB var maks.) og nu er lydniveauet cirka den samme.

Ps. Jeg kan godt se at man ikke umiddelbart kan skrue ned for lyden på et digitalt signal man blot videresender, men det du skriver er så at det kan man godt alligevel ved simpelthen at klemme 16bit signalet ned i et f.eks. 5bit signal. Hvordan det lige fungerer kan min hjerne ikke helt forstå Umiddelbart vil det blot betyde et dårligere signal / dårligere kvalitet, ikke lavere lydniveau?
Jramskov
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu