recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos Connect - hvilken indgang på forstærkeren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sonos Connect - hvilken indgang på forstærkeren?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Ps. Jeg kan godt se at man ikke umiddelbart kan skrue ned for lyden på et digitalt signal man blot videresender, men det du skriver er så at det kan man godt alligevel ved simpelthen at klemme 16bit signalet ned i et f.eks. 5bit signal. Hvordan det lige fungerer kan min hjerne ikke helt forstå Umiddelbart vil det blot betyde et dårligere signal / dårligere kvalitet, ikke lavere lydniveau?

På cd'en er der 16 bit at arbejde med. Dem der har lagt musikken på cd'en har så sørget for at det mest intense sted i musikken bruger alle 16 bit, der hvor Tchaikovsky drøner løs med kanoner og pauker. Andre steder i musikken, fx. en stille passage med lidt fløjtekvidr bliver der brugt færre end alle 16 bit fordi lydstyrken på det sted ikke skal være lige så høj. Det er stadig et 16 bit signal, der er bare en del af dem der er nuller.

En cdafspiller har dog ikke forstand på Tchaikovsky, den ved bare at når der er signal på alle 16 bit, så ryger der 1 volt ud på linieudgangen (der typisk leverer fra 0 til 1 V) og ved fløjtepassagen hvor der kun er signal på nogle af de 16 bit ryger der måske kun 0,4 volt ud på udgangen. Forstærkeren har heller ikke forstand på Tchaikovsky, men ved blot at når der kommer 1 volt ind på indgangen så skal den spille så højt som du nu har sat volumenkontrollen til, mens hvis der kun kommer 0,4 volt ind så spiller den lavere.

Hvis du med en Sonos skruer ned for den digitale udgang, så fylder Tchaikovsky's kanoner ikke længere alle 16 bit ud, måske har du skruet så langt ned at de kun fylder 5 af de 16 bit. Din forstærker der laver de 16 bit om til musik tænker så "ah, her er en stille passage" og spiller kanonerne ved lavt lydniveau, hvilket er det du ønskede da du skruede ned. Problemet er, at dynamikken i musikken er blevet dårligere fordi det signal der før fyldte alle 16 bit nu er regnet om til kun at fylde 5 af de 16 bit. Det betyder en grovere opløsning og at kvantiseringsstøjen har større indflydelse.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


På cd'en er der 16 bit at arbejde med. Dem der har lagt musikken på cd'en har så sørget for at det mest intense sted i musikken bruger alle 16 bit, der hvor Tchaikovsky drøner løs med kanoner og pauker. Andre steder i musikken, fx. en stille passage med lidt fløjtekvidr bliver der brugt færre end alle 16 bit fordi lydstyrken på det sted ikke skal være lige så høj. Det er stadig et 16 bit signal, der er bare en del af dem der er nuller.

En cdafspiller har dog ikke forstand på Tchaikovsky, den ved bare at når der er signal på alle 16 bit, så ryger der 1 volt ud på linieudgangen (der typisk leverer fra 0 til 1 V) og ved fløjtepassagen hvor der kun er signal på nogle af de 16 bit ryger der måske kun 0,4 volt ud på udgangen. Forstærkeren har heller ikke forstand på Tchaikovsky, men ved blot at når der kommer 1 volt ind på indgangen så skal den spille så højt som du nu har sat volumenkontrollen til, mens hvis der kun kommer 0,4 volt ind så spiller den lavere.

Hvis du med en Sonos skruer ned for den digitale udgang, så fylder Tchaikovsky's kanoner ikke længere alle 16 bit ud, måske har du skruet så langt ned at de kun fylder 5 af de 16 bit. Din forstærker der laver de 16 bit om til musik tænker så "ah, her er en stille passage" og spiller kanonerne ved lavt lydniveau, hvilket er det du ønskede da du skruede ned. Problemet er, at dynamikken i musikken er blevet dårligere fordi det signal der før fyldte alle 16 bit nu er regnet om til kun at fylde 5 af de 16 bit. Det betyder en grovere opløsning og at kvantiseringsstøjen har større indflydelse.

Ikke at jeg skal gøre mig klog på det, men jeg synes jo det lyder som om du blander 2 ting sammen, lydsignalet og lydniveauet.

Men tilbage til mit anlæg - jeg har nemlig problemer med lyden :(

Jeg afspillede musik fra min NAS da er kom en "mindre behagelig lyd" og så var lyden ellers væk. Jeg satte forstærkeren på standby og tændte for den igen og så kom lyden igen men kun for en kort stund så forsvandt den igen. Jeg skiftede så over til at se TV (alt kører igennem forstærkeren) og der er fin lyd og den forsvinder ikke.
Jramskov
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Ikke at jeg skal gøre mig klog på det, men jeg synes jo det lyder som om du blander 2 ting sammen, lydsignalet og lydniveauet.

Begge dele er indeholdt i signalet.

Jeg lavede på et tidspunkt sådan en lidt ubehjælpelig tegning i paint:


Sektion 1 er et signal med høj frekvens fordi bølgerne er smalle. Lydstyrken er ca. 2/3 af fuldt knald, fordi højden af bølgerne når 2/3 op til max.

2'eren er en dybere tone, for bølgerne er bredere, lydstyrken er ca. det halve af 1'eren fordi bølgerne er ca. halv højde af 1'eren.

3'eren er samme tone som 2'eren fordi bølgerne har samme bredde, til gengæld er der fuld knald på lydstyrken.

4'eren har samme lydstyrke som 1'eren, men er en meget dybere tone da bølgerne er brede.

5'eren er samme tone som 4'eren, og samme lydstyrke som 2'eren.

Signalet indeholder altså både information om hvilken tone der skal spilles og hvor højt den skal spilles.

Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Men tilbage til mit anlæg - jeg har nemlig problemer med lyden :(

Jeg afspillede musik fra min NAS da er kom en "mindre behagelig lyd" og så var lyden ellers væk. Jeg satte forstærkeren på standby og tændte for den igen og så kom lyden igen men kun for en kort stund så forsvandt den igen. Jeg skiftede så over til at se TV (alt kører igennem forstærkeren) og der er fin lyd og den forsvinder ikke.

Hvordan har du helt konkret sat tingene sammen? Du har brugt den orange coax udgang på sonos'en og forbundet den til hvad på din Denon?
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Men tilbage til mit anlæg - jeg har nemlig problemer med lyden :(

Jeg afspillede musik fra min NAS da er kom en "mindre behagelig lyd" og så var lyden ellers væk. Jeg satte forstærkeren på standby og tændte for den igen og så kom lyden igen men kun for en kort stund så forsvandt den igen. Jeg skiftede så over til at se TV (alt kører igennem forstærkeren) og der er fin lyd og den forsvinder ikke.

Hvordan har du helt konkret sat tingene sammen? Du har brugt den orange coax udgang på sonos'en og forbundet den til hvad på din Denon?

Den er sat i den orange indgang 1 (DVD) - Digital (Assignable) Coaxial.

Lige ved siden af Ethernet porten - her er et billede af bagsiden:
http://made-in-japan.tv/products/product_images/uploaded_images/AVR3311CI_Large_Back.jpg
Jramskov
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 12:19
Og i øvrigt tak for den mere detaljerede forklaring!
Jramskov
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu