recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony vs JVC: Det endelige opgør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony vs JVC: Det endelige opgør

 Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 10:27
Måske tabte jeg sutten eller måske var det et forsøg på humor. Det er i hvert fald svært at tage din sammenligning seriøst når du ikke vil tage stilling til de indvendinger der er.

1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.

2. Det giver bare ikke særligt meget mening at sammenligne sortniveau direkte når den ene projektor leverer 12fL og den anden 16fL. Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én.

Jeg sammenlignede selv med JVC DLA-X35 før køb, men for mig var Sony'en samlet set et bedre valg. Hvis afgørelsen skal gøres på absolut billedekvalitet så er kampen noget mere lige end du vil gøre det - i nogle typer scener vinder JVC, andre Sony.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én.

Skal man så også bruge støjreduktion, sharpness, gamma-"forbedringer" og alverdens andet billedmanipulerings-hejs, "når den nu er født med det"?
Til top
zylo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Januar-2014
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zylo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:08
Tak for sammenligningen imellem de to :-) Jeg tror jeg mest hælder til Sony'en, hvis det skal være en af dem. Det lyder som det er den nemmeste at arbejde med, og jeg er rimmelig ny inden for området. Derudover, så tiltaler lysstyrken mig en del. Så nu skal jeg bare overveje, om det er HW40 eller HW55 man skal gå efter - for at kunne dæmpe lysstyrken lidt og derved lege lidt med kontrast. Det er som jeg forstår det ikke muligt på HW40 (mener ikke den har manual iris).
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Måske tabte jeg sutten eller måske var det et forsøg på humor. Det er i hvert fald svært at tage din sammenligning seriøst når du ikke vil tage stilling til de indvendinger der er.

1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.

2. Det giver bare ikke særligt meget mening at sammenligne sortniveau direkte når den ene projektor leverer 12fL og den anden 16fL. Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én.

Jeg sammenlignede selv med JVC DLA-X35 før køb, men for mig var Sony'en samlet set et bedre valg. Hvis afgørelsen skal gøres på absolut billedekvalitet så er kampen noget mere lige end du vil gøre det - i nogle typer scener vinder JVC, andre Sony.


Begge er jo taber projektorer i forhold til en god DLP ;O)

HIlsen Jonas Bojer
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Måske tabte jeg sutten eller måske var det et forsøg på humor. Det er i hvert fald svært at tage din sammenligning seriøst når du ikke vil tage stilling til de indvendinger der er.

1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.

2. Det giver bare ikke særligt meget mening at sammenligne sortniveau direkte når den ene projektor leverer 12fL og den anden 16fL. Derudover kan man spørge sig selv om det var en ide at bruge den dynamiske iris i Sony'en når den nu er født med én.

Jeg sammenlignede selv med JVC DLA-X35 før køb, men for mig var Sony'en samlet set et bedre valg. Hvis afgørelsen skal gøres på absolut billedekvalitet så er kampen noget mere lige end du vil gøre det - i nogle typer scener vinder JVC, andre Sony.


Begge er jo taber projektorer i forhold til en god DLP ;O)

HIlsen Jonas Bojer


Betragter klart min gamle Sim2D80e som en god DLP. Men det er sku ikke så firkantet. Syntes at der er områder som DLP ikke kan matche eks Lcos på. Renhed i billedet....især i shadow details. I det tilfælde her - lysoutput. Og noget sekundært i forhold til billedkvalitet - blæserstøj.

Men det meget skarpe og samtidig uanstrengte "analog" agtige billede , som DLPer har. Er umuligt at slå. Men der er som sagt trade offs
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

 
Begge er jo taber projektorer i forhold til en god DLP ;O)
HIlsen Jonas Bojer
På mange punkter er DLP billedet bedre, men den har også nogle klare ulemper i forhold til. Farvehjul, sortniveau og blæserstøj kan du ikke komme udenom.

Nu siger du jo, at du også går op i god lyd... Så ved du vel også hvor meget det gør for lydoplevelsen når støjgulvet i rummet løftes X antal db som det er tilfældet med en støvsuger af en DLP-projektor placeret tæt på lyttepositionen. Det er bestemt værd at tage med i overvejelserne for den samlede bio-oplevelse.
Til top
zylo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Januar-2014
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zylo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:36
Hvis man skal kigge på DLP projektor, hvilke mærker/modeller vil i så sætte op i mod X35 og HW40/55? Som der bliver skrevet, så er det nok svært da det er lidt æble/pære sammenligning, men alligevel ;-)
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 11:41
Nu er der desværre ikke sket meget på dlp området længe, og derfor synes jeg de halter bagefter i denne prisklasse. Samsung SP-A900B er vel reelt stadig den bedste en chip dlp. Og den er fra 2009 så vidt jeg husker. Ja tre chip dlp er bedre men de koster så også en smule mere 😉

Derudover er jeg helt enig med Jonas mht. støj, det er det, som irriterer mig mest ved min projektor. Klart et vigtigt parametre når der skal vælges projektor.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis man har behov for at køre lamperne i high mode (som er et must på JVC'en hvis man vil nærme sig det lys Sony'en leverer selv i low mode), skal det måske lige nævnes, at blæserforskellen så er ret stor. Sony'en siger næsten det samme i low- og highmode hvor JVC'en rykker en del op i SPL.


Som nævnt går jeg ud fra at man sammenligner begge projektorer i low lamp mode. JVC'erne er i praksis ubrugelige i high lamp mode.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:


1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.


Dén kommentar skal nok mere ses som udtryk for en smule frustration fra min side, mere end så meget andet. Det er lidt anstrengende at få sat spørgsmålstegn ved både setup, personlig integritet og troværdighed, bare fordi du og andre Sony-fans ikke kan lide et enkelt kritikpunkt jeg kommer med.

Og hvorfor skal det være et opsætningsproblem, en defekt eller noget i vejen med kilde materialet? Måske har jeg bare observeret en svaghed som andre ikke lige har lagt så meget mærke til?

Hvis der er noget galt med opsætningen KAN jeg simpelthen ikke gøre noget ved det. Jeg ved ikke hvor jeg skulle starte, eller hvorfor scaleren skulle lave problemer med Sony'en og ikke med JVC'en. Den automatiske kalibrering er temmelig sofistikeret. Scaleren er helt vildt indviklet, så jeg har absolut ingen anelse om hvor jeg skulle starte med at kigge. Jeg har heller ikke lyst, af frygt for at pille ved noget forkert.

Stridsvognen taler om at enhver korrigering af noget som helst er skidt, men det er lidt svært at sortere skidt fra kanel med ham. Hvis Sony'en er mere præcis som udgangspunkt, hvorfor skulle der så korrigeres mere på den, end på JVC'en? Hvordan skulle dét være årsag til problemer her, men ikke på JVC'en?

Redigeret af Naiera - 13-Juni-2014 kl. 13:18
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

 
Som nævnt går jeg ud fra at man sammenligner begge projektorer i low lamp mode. JVC'erne er i praksis ubrugelige i high lamp mode.
Som nævnt, var det også blot for at nævne det overfor dem der bruger store lærreder og tænker at købe en JVC eller Sony.

Ingen kommentar til nedenstående? Smile
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Lige et spørgsmål: Hvis jeg havde en JVC hjemme for at sammenligne med min Sony og jeg i denne tråd skrev, at jeg så støj og striber i mørke scener på JVC'en, og at eneste grund til at ingen andre havde set dem var, at jeg var klogere end dem, ville du så sige "Ahh, jamen så er det selvfølgelig projektoren den er gal med selvom ingen andre har oplevet dette. Det kan umuligt være noget af den anden billedmanipulation der er foran projektoren der er skyld i det"?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:


1. Du beskriver noget som enten er en defekt på Sony'en, et opsætningsproblem eller måske noget i kildematerialet, men affejer det med at du nok er klogere end alle andre.


Dén kommentar skal nok mere ses som udtryk for en smule frustration fra min side, mere end så meget andet. Det er lidt anstrengende at få sat spørgsmålstegn ved både setup, personlig integritet og troværdighed, bare fordi du og andre Sony-fans ikke kan lide et enkelt kritikpunkt jeg kommer med.

Og hvorfor skal det være et opsætningsproblem, en defekt eller noget i vejen med kilde materialet? Måske har jeg bare observeret en svaghed som andre ikke lige har lagt så meget mærke til?

Hvis der er noget galt med opsætningen KAN jeg simpelthen ikke gøre noget ved det. Jeg ved ikke hvor jeg skulle starte, eller hvorfor scaleren skulle lave problemer med Sony'en og ikke med JVC'en. Den automatiske kalibrering er temmelig sofistikeret. Scaleren er helt vildt indviklet, så jeg har absolut ingen anelse om hvor jeg skulle starte med at kigge. Jeg har heller ikke lyst, af frygt for at pille ved noget forkert.

Stridsvognen taler om at enhver korrigering af noget som helst er skidt, men det er lidt svært at sortere skidt fra kanel med ham. Hvis Sony'en er mere præcis som udgangspunkt, hvorfor skulle der så korrigeres mere på den, end på JVC'en? Hvordan skulle dét være årsag til problemer her, men ikke på JVC'en?


sonyen ER mere korrekt end JVCen. Jeg er ikke så meget inde i det tekniske som Otto. Men alene det at Sonyen kræver mere arbejde fra Lumagen scaleren , end JVCen gør. Kunne jo godt indikere et problem. Sonyen er MEGET tæt på at være korrekt ud af boxen. og en kalibrering ud over just af Brightness og contrast er nærmest overflødig
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu