recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sort niveau på LCD anno 2009 - eksempel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSort niveau på LCD anno 2009 - eksempel

 Besvar Besvar Side  123 28>
Forfatter
Besked
JA Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Emne: Sort niveau på LCD anno 2009 - eksempel
    Sendt: 30-December-2009 kl. 10:05
Der bliver talt en del om at LCD ikke kan vise sort, man bliver efterhånden lidt træt af disse misinformeringer og valgte at få syn for sagen. Vedlagt et billede taget af en 32PFL7694 ( 7404 ) til 4.300 kr. Som det ses er sort visningen på linje med den piano sorte ramme - som er sort sort. Live kan man ane en forskel, men er pga piano rammen er blank, og billedet er mat. Kameraet har ikke fanget alt, men vigtigst er at der ikke ses en forskel mellem rammens farve og billedets sort niveau 
 
GOD JUL !
 
 
 


Redigeret af JA - 30-December-2009 kl. 10:08
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 10:12
Det er da rigtigt at der er blevet talt meget om sort....Men en ting er hvor sort de kan lave billedet , men hvad med detaljerne i et sort/mørkt billede , jeg synes at det netop er her , at der er en kæmpe forskel de forskellige tv imellem. Og så er det egentlig ligemeget om vi taler LCD/plasma. Og så er et still billede en ting og live billeder en anden...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
JA Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Det er da rigtigt at der er blevet talt meget om sort....Men en ting er hvor sort de kan lave billedet , men hvad med detaljerne i et sort/mørkt billede , jeg synes at det netop er her , at der er en kæmpe forskel de forskellige tv imellem. Og så er det egentlig ligemeget om vi taler LCD/plasma. Og så er et still billede en ting og live billeder en anden...
MVH
 
Med 17 bit RGB på eksempelvis Philips 9000 serie tror jeg ikke man kan få flere gråtoner at arbejde med Wink , hvilke plasma kan vi nævne der har 17 bit RGB ?
 
Tror man skal passe på med at dømme udfra gammel information og fordomme, dette er 2009 snart 2010, og ikke 2007.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 10:31
hvordan ser et billede af en tændt skærm med et billede med dynamisk skiftende sort/hvid (lyse mørke) billeder ud i et mørkt rum, for det er vel typisk her lcd tidligere har haft størst problemer med backlight bleeding og manglene evne til at skabe ensartet flader over hele skærmen (her tænker jeg på sort)
Mvh

René
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 10:43
Philips 9704H
Billedet er lånt hos flatpanels...Og det er altså at et Philips 9704 EISA award winnerConfused , og i denne test er ramus larsen inde på shadow detail , som ikke er god....Men det er da rart at høre at du er glad for dit philips , det er jo det det hele drejer sig om...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Det er da rigtigt at der er blevet talt meget om sort....Men en ting er hvor sort de kan lave billedet , men hvad med detaljerne i et sort/mørkt billede , jeg synes at det netop er her , at der er en kæmpe forskel de forskellige tv imellem. Og så er det egentlig ligemeget om vi taler LCD/plasma. Og så er et still billede en ting og live billeder en anden...
MVH
 
Med 17 bit RGB på eksempelvis Philips 9000 serie tror jeg ikke man kan få flere gråtoner at arbejde med Wink , hvilke plasma kan vi nævne der har 17 bit RGB ?
 
Tror man skal passe på med at dømme udfra gammel information og fordomme, dette er 2009 snart 2010, og ikke 2007.
En ting er data... En anden ting er hvordan det ser ud i praksis...
 
LCD var PÅ PAPIRET foran Plasma i mange år... Og er det til dels stadig, men det siger intet om den faktiske billedkvalitet...


Redigeret af Exxtreme - 30-December-2009 kl. 10:45
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 11:01
skægt,
Har lavet test med solfilter til bilruder på en LG skærm, og fantastisk nok blev den ikke så gode "sort" lige pludselig perfekt sort, og den "rammeløse" sorte kant på PQ serien kan ikke skelnes fra billed, så vi snakker da også KuRo hele vejen , hvis den ses i mørke.

Nå, joke aside... det var sgu da ellers en perfekt LCD Kuro løsning, for dem som vil have sort.
Vi håber bare at kontrasten er stærk nok på skrærmen, hvis det afprøves LOL
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

 
Med 17 bit RGB på eksempelvis Philips 9000 serie tror jeg ikke man kan få flere gråtoner at arbejde med Wink , hvilke plasma kan vi nævne der har 17 bit RGB ?
 
 
17 bit i _signalbehandlingen_, ikke 17 bit i panelet. Derfor vises der med garanti ikke 17 bit. Det interessante er hvad der kommer ud, ikke hvad der behandles med internt. Og antallet af gråtoner siger ikke en brille om shadow detail. Plasma har langt færre gråtoner end LCD generelt, hvilket omgås ved hjælp af dithering. Intet af dette siger dog noget om sort eller shadow detail, det siger noget om mængden af støj i billedet.
 
Mht. dit screenshot, så er det ikke særligt sort på min skærm. Nå nej, det er jo fordi min LCD-skærm på min laptop ikke kan vise sort. Kort sagt: Screenshots er ubrugelige. Synligheden af forskellen er direkte afhængigt af lukkertiden på kameraet, så screenshots kan ikke bruges som bevis for noget i den sammenhæng. Hvor synlig forskellen er, vil, både for kameraet og for dine øjne, være ekstremt afhængigt af lysforholdene i rummet.
 
Men derudover er jeg fuldstændigt enig med dig i at det kan lade sig gøre at gengive sort, og endda GOD sort, på en LCD-skærm. Derudover mener jeg at sort-niveau generelt er ekstremt overvurderet, der er utallige andre faktorer der er mere afgørende for oplevelsen af god billedkvalitet i praksis. Og tilsvarende, så får sort-niveau skylden / æren for rigtigt mange ting der reelt skyldes nogle helt andre faktorer.
Til top
JA Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

hvordan ser et billede af en tændt skærm med et billede med dynamisk skiftende sort/hvid (lyse mørke) billeder ud i et mørkt rum, for det er vel typisk her lcd tidligere har haft størst problemer med backlight bleeding og manglene evne til at skabe ensartet flader over hele skærmen (her tænker jeg på sort)
 
Jeg er glad for du skriver tidligere. I gamle dage var problemet at LCD ( og plasma ) ikke kunne vise tilstrækkeligt sort - den tid er ovre. 
 
Har lidt svært ved at se hvorfor en 2009 LCD ikke skulle kunne vise detaljer i gråtoner. Nogen mener åbenbart elektronikken i plasma er magisk og har særlige evner. Det er fejlagtigt at tro at evnen til at vise gråtoner ligger i panelteknologine LCD/plasma - det afhænger af elektronikken. Mange tests af div LCD  roser detaljerne i gråtoner. 
 
7000 serien har på papiret dynamisk kontrast på 80.000, det er ikke længe siden dynamisk kontrast på 10.000 var kolosalt. Skrues helt op for kontrasten mistes naturligvis gråtoner på allle fladskærme - ved gråtone skala testen på so ein ding  DR HD, gengiver skærmen alle gråtoner uden problemer, men opløsningen på skalen er ikke specielt fin.
 
Ved kontrast og lys begge på 60 får man fine gråtoner ved film, også i bunden af skalaen.


Redigeret af JA - 30-December-2009 kl. 11:51
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 12:02
du kan ikke bruge tal og kontrast til noget som helst.

så burde en pio overhovdet ikke kun vise sort. er vist opgivet til 16.000 og en pan er opgivet til 40.000 native
gæt hvilken som har den mest dybe sort.

OLED kommer til at give en ægte sort og helst uden nogen form for dynamisk kontrast som en pioneer. Håber også panasonic kommer med en uden dynamisk kontrast i 2010, hvis de bruger et kuro panel.

Men ja der er mange andre ting end sort. Men ingen anden skærm giver den samme dybe sort som en pioneer. Ja en phillips 9704 har faktisk bedre sort end pio uden billede, Men LED og local har bare nogle ulemper som kan ses på billedet ovenfor

Der er vist heller ikke mange som siger lcd ikke kan vise sort. Men sort er ikke bare sort.







Redigeret af xcardman - 30-December-2009 kl. 12:10
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:


Der er vist heller ikke mange som siger lcd ikke kan vise sort. Men sort er ikke bare sort.

Sort er vel når ingen farve er repræsenteret.. så taler vi "dyb" sort, så har du blandet nuancer ind i billedet, og altså er der så ikke tale om sort mere...
 
Sort må og kan kun være sort.. altså farve og nuance fri...
 
Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 12:59
LCD tv kan da idag vise kanon sort.
 
Shadow detail er så en anden sag. Det er virkelig ekstremt ringe i mange tilfælde IMO.
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 28>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu