recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sorte bjælker på film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sorte bjælker på film

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 14:13
Det er fremtiden.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:29
Film optaget i formatet 2,35:1 vises med sorte bjælker over/under billedet
Film optaget i 1,78:1 (16:9) fylder næsten hele skærmen
Derudover er der alle mulige formater
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:42
Jeg takker for alle svarene. Ingen af dem var dog et svar jeg ikke selv kunne have forudset. Der nævnes også Jurrassic Park som 16:9, men selv om der er mange film med de irriterende bjælker, så findes der også mange der rent faktisk fylder skærmen ud. Det var grunden til denne forskel jeg søgte svar på.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg takker for alle svarene. Ingen af dem var dog et svar jeg ikke selv kunne have forudset. Der nævnes også Jurrassic Park som 16:9, men selv om der er mange film med de irriterende bjælker, så findes der også mange der rent faktisk fylder skærmen ud. Det var grunden til denne forskel jeg søgte svar på.

Flemming

Personligt foretrækker jeg de “brede” film i 2,35:1 med bjælker, end film der passer til en tv-skærm. Der er meget mere film følelse i det format. 
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af OleA OleA skrev:


Personligt foretrækker jeg de “brede” film i 2,35:1 med bjælker, end film der passer til en tv-skærm. Der er meget mere film følelse i det format. 


Det er som alt andet smag og behag.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Film optaget i formatet 2,35:1 vises med sorte bjælker over/under billedet
Film optaget i 1,78:1 (16:9) fylder næsten hele skærmen
Derudover er der alle mulige formater

Jeg er uenig her. Du antager at alle har 16:9 skærme her.

I en biograf: 
 - 2.35:1 film vises på fuldt lærred.
 - 1.78:1 film vises med "gardin" i siden men samme højde som 2.35:1
(Og IMAX er en helt selvstændig størrelse som er større end begge i højde og bredde)

2.35:1 formatet er til at give wow-oplevelsen og få det store biografbillede. Derfor skal 2.35:1 vises større end 16:9 hvis man skal være tro mod formaterne. 

Mange vælger dog et 16:9 lærred eller TV og konsekvensen er her, at en billigt-produceret chick-flick i 16:9 vises større end den dyrt producerede actionfilm som er tiltænkt scope-formatet. 


Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg takker for alle svarene. Ingen af dem var dog et svar jeg ikke selv kunne have forudset. Der nævnes også Jurrassic Park som 16:9, men selv om der er mange film med de irriterende bjælker, så findes der også mange der rent faktisk fylder skærmen ud. Det var grunden til denne forskel jeg søgte svar på.

Flemming

Der findes ikke mange (relativt) biograffilm der er filmet i 16:9.

Når alt kommer til alt, så er det instruktørens/produktionsselskabets valg, hvad de vil filme i.


Redigeret af Deschain - 05-Januar-2021 kl. 15:55
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 16:05
Jonas_h, du og jeg er filmnørder som går op i det
Men de fleste undrer sig bare over, hvorfor billedet ikke fylder hele skærmen
Har selv 2,35:1 lærred
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jonas_h, du og jeg er filmnørder som går op i det
Men de fleste undrer sig bare over, hvorfor billedet ikke fylder hele skærmen
Har selv 2,35:1 lærred
Men du er da nødt til at tage det subjektive ud ift. hvad du går op i og hvad andre går op i.
Objektivt: 2.35:1 film skal opleves større end 16:9. Det er formatets formål.

At et TV i dag er tiltænkt TV-avisen og andre TV-udsendelser og at det derfor er 16:9 format, ændrer ikke på, at 2.35:1 burde være bredere end TV-avisen.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 16:31
Undskyld der lige kommer et par dumme spørgsmål, men er total blank på de formater... for at få 2,35:1 antager jeg det kræver et sådant lærede, men vel også en projektor som kan afspille i det format? og sidste spørgsmål fra samme skuffe, kan alle film vises i formatet?

Frank
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 16:43
film vises i det format de er lavet. Nogle enkelte film skifter format undervejs. Bl.a Dark Knight Trilogy fra Nolan. 

Philips prøvede for nogle år siden med et tv i 21:9 format. Ingen succes. https://www.philips.dk/c-p/56PFL9954H_12/cinema-219-lcd-tv-med-ambilight-spectra-3-og-perfect-pixel-hd-engine

Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Undskyld der lige kommer et par dumme spørgsmål, men er total blank på de formater... for at få 2,35:1 antager jeg det kræver et sådant lærede, men vel også en projektor som kan afspille i det format? og sidste spørgsmål fra samme skuffe, kan alle film vises i formatet? 
Det nemmeste er at zoome billedet ud, til det fylder 2,35:1 lærredet
Der er en anden metode med en ekstern linse, men så bliver det dyrt
Der vil altid være bjælker: På et 16:9 lærred er de over og under billedet ved film optaget i 2,35:1
På et 2,35 lærred er der bjælker i siderne ved film/serier optaget i 16:9
Film skal ses i det format, som de er optaget i Wink


Redigeret af jake51 - 05-Januar-2021 kl. 17:58
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu