recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sorte bjælker på film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sorte bjælker på film

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Palleba Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Februar-2009
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palleba Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 23:22
Jeg har flere DVD'er som er købt, der filmene er i 2,35:1, mens TV-udgaven (vist i TV), var i 16:9.

Det viste sig at DVD udgaverne var croppede (skåret i top og bund), mens TV udgaven viste det fulde billede. 

Dette er noget LORT, at man ikke får det fulde billede på film man køber. Og nej, der var ikke skåret i siderne så billedet passede TV'et, men DVD udgaverne der manglede billede i top og bund.

MVH
Palleba
Med venlig hilsen
Palleba
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Palleba Palleba skrev:

Jeg har flere DVD'er som er købt, der filmene er i 2,35:1, mens TV-udgaven (vist i TV), var i 16:9.

Det viste sig at DVD udgaverne var croppede (skåret i top og bund), mens TV udgaven viste det fulde billede. 

Dette er noget LORT, at man ikke får det fulde billede på film man køber. Og nej, der var ikke skåret i siderne så billedet passede TV'et, men DVD udgaverne der manglede billede i top og bund.

MVH
Palleba


Det lyder helt utroligt. Jeg kan meget bedre forstå hvis TV udgaven var beskåret så der manglede en del af billedet i siderne. Og jeg giver dig ret i at det er noget LORT. Så trods alt hellere sorte bjælker og hele billedet.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 05:43
Oprindeligt skrevet af Palleba Palleba skrev:

Jeg har flere DVD'er som er købt, der filmene er i 2,35:1, mens TV-udgaven (vist i TV), var i 16:9. Det viste sig at DVD udgaverne var croppede (skåret i top og bund), mens TV udgaven viste det fulde billede.

Det er så ikke nødvendigvis 100% korrekt. F.eks. T2 blev under optagelserne filmet, så både 4:3, 16:9 og 2.35:1 versionerne var "korrekte" (forstået på den måde, at instruktøren - James Cameron - havde forberedt de forskellige udgaver, så han altid skød scenen, så de så ud som hvis han havde skudt i det pågældende format specifikt).

Så du kan godt have film, der er "beregnet" til både 16:9 og 2.35:1 format. Tag f.eks. disse billeder (fra T3):

















Her kan du tydeligt se, at både 4:3 og 2.35:1 udgaverne er beskåret i forhold til det, der ligger på filmstrimlen, men at optagelserne havde dette in mind, da de blev lavet...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 13:49
Som nævnt ovenfor er film som fx. terminator 2 optaget i Super 35 et produktion format / full frame negativ. Derfor er der beskåret i top og bund når det vises i 2.39 : 1 (biograf udgaven). Men skal man udnytte mere af negativen fra super35 så filmene kan vises i 16:9, skal instruktøren og fotografen have taget højde for det ellers kan der være forkert framing og ting i billedet som ikke skal værre der. Men idag ser de fleste instruktør biograf version for den rigtige version/måde at se film på og derfor er der stadig letterboxing på mange gamle og nye film.

Redigeret af ferrarimik - 06-Januar-2021 kl. 13:53
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 13:55
T2 trænger desperat til en ordentlig remaster, helt fra bunden. Den seneste 4K remaster er afskyelig, og i øvrigt ikke den forlængede udgave.

Det skal laves om, og så kunne man jo passende lave den 1.78:1...

Redigeret af Naiera - 06-Januar-2021 kl. 13:56
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

T2 trænger desperat til en ordentlig remaster, helt fra bunden. Den seneste 4K remaster er afskyelig, og i øvrigt ikke den forlængede udgave.

Det skal laves om, og så kunne man jo passende lave den 1.78:1...


Det lyder lige så sansynligt som at Disney vil udgive de originale versioner af de gamle klassiske Star Wars film
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 18:16
@hackerjac - altså 100% sikkert! :-) - der mangler da nogle "final remastered restored extended editions"
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2021 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@hackerjac - altså 100% sikkert! :-) - der mangler da nogle "final remastered restored extended editions"


Det eneste der mangler er Remastered original theatrical version, Og det får vi så desvære nok aldrig, alt det extended lort kan de stoppe op hvor solen ikke skinner
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Der er stadig mange film med sorte bjælker i top og bund. Hvad er grunden til at disse ikke indspilles så billedet dækker skærmen 100%?

Flemming

Indspilningen er en sag, men afspilningen er straks mere interessant. For stadig i dag finder man film, der ikke bliver afspillet i det format, som de blev optaget i. Men det er blevet meget bedre. Hvilket skyldes, at man i videre udstrækning end op til midten af 90'erne respekterer instruktørens oprindelige vision. Alt andet tenderer i min bog også censur. Og derfor forstår jeg heller ikke, at producenterne godtager f.eks. TV2s og Netflixs håndtering af rulletekster.

I midthalvfemserne klagede jeg til et filmselskab i Danmark over at en af deres film kom som pan-scan version på VHS fremfor i det originale 2,35,1, da forfilmen var i det originale aspekt. Måske var det den oprindelige Bad Boys? Nå, men jeg fik et pænt svar for den ansvarlige, der forklarede det pænt, noget med at de ikke selv bestemte hvilke version, de fik hjem. Det var dengang alting foregik igennem brevkorrespondance, og jeg har vist svaret et eller andet sted stadigvæk. LOL
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af hunt hunt skrev:

Og derfor forstår jeg heller ikke, at producenterne godtager f.eks. TV2s og Netflixs håndtering af rulletekster.


Den forstår jeg ikke helt. Jeg mener TV2 lader rulleteksterne køre helt færdig. Jeg har ikke Netflix og kan derfor ikke kommentere det.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af hunt hunt skrev:

Og derfor forstår jeg heller ikke, at producenterne godtager f.eks. TV2s og Netflixs håndtering af rulletekster.


Den forstår jeg ikke helt. Jeg mener TV2 lader rulleteksterne køre helt færdig. Jeg har ikke Netflix og kan derfor ikke kommentere det.

Flemming

Det sidste, jeg har set, er, at de speeder dem helt vildt op, sætter en speaker på og gerne et overlay med klip fra andre programmer. Men det skal være sagt, at jeg ikke er TV2 fan og meget sjældent ser andet end nyhederne og regionerne derpå. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af hunt hunt skrev:

Og derfor forstår jeg heller ikke, at producenterne godtager f.eks. TV2s og Netflixs håndtering af rulletekster.


Den forstår jeg ikke helt. Jeg mener TV2 lader rulleteksterne køre helt færdig. Jeg har ikke Netflix og kan derfor ikke kommentere det.

Flemming
Det afhænger af tid på døgnet. Eftermiddag og aften vises der næste programmer og speakes, mens rulletekster krympes til 1/3 højde i bunden af billedet = umuligt at læse. Efter midnat kører rulleteksterne som de skal.

På DR speedes de op og laves også i to sideløbende kolonner, hvis de er meget lange. Mao skal de bare overstås/vises.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu