Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 00:08 |
Jeg skrev nedenstående på Kino.dk's debatside, da hverken There Will Be Blood, No Country for Old Men eller The Dark Knight blev vist i digital version i Imperial.
Der var engang!.
Ja, det var der. Da Imperial og Nordisk Film promoverede noget der hed digital film. Et par syn af bl.a. I Robot og Star Wars Return of the Sith, afslørede et skarpt billede med et overlegent sortniveau. Det er efterhånden nogle år siden.
Det sidste år har været fantastisk på filmfronten og jeg har set film som There Will Be Blood, Zodiac og No Country For Old Men i biografen. Film som cinematografisk er mesterværker, men som i deres analoge visninger lod meget tilbage at ønske. Især hvis man sammenligner med HD versionerne tilgængelige på Blu-ray.
The Dark Knight går nu i Imperial og den vises heller ikke i digital, selvom denne film, om nogen, vil kunne drage nytte heraf, eftersom dette er en meget mørk film med mange sorte sekvenser. Har man downloadet HD versionen i 1080p fra nettet og vist dette på en projektor, så er der stor forskel på, hvad man ser i biografen og i hjemmebiografen.
Jeg må desværre sige, at hjemmebiografen har overhalet Imperial indenom og at Ole Michelsens engang så velmenende ord, "Film skal ses i biografen", klinger lidt vel hult, al den stund, at man betaler 110 kroner for en middelmådig analog kvalitet.
Jeg har lige været i Orlando, hvor jeg så "Journey To The Centre of the Earth" i Unversal Cineplex i 3D og digital. Billede og lydmæssigt er man i en helt anden klasse "over there" og jeg må spørge mig selv, om Nordisk Film overhovedet er visionære mere på deres biografspublikums vegne? Jeg elskede engang at gå i biografen, men jeg har svært ved at argumentere for at give 110 kroner for en billet, når jeg tre måneder senere kan nyde filmen i langt bedre kvalitet og ligeså mange gange jeg vil.
Hvor er det digitale koncept blevet af, når film som The Dark Knight ikke vises heri? Skal man virkelig spare sammen til billigflyvninger til London, for at kunne nyde IMAX eller digital fremvisninger på det store lærred?!?!
Er det Nordisk Films fremtidsplaner at være 5 år efter udviklingen ... eller?
For ikke at skabe ramaskrig, så vil jeg lige pointere, at "download af HD versionen", var den daværende Apple trailer i 1080p, som kunne nydes inden premieren.
Hvad mine øjne siger mig, så er Imperials digitale fremviser klart at foretrække, fremfor en analog præsentation, men problemet er, at digitale visninger fortsat mest er en gimmick, set i relation til antallet af digitale kopier vi får til landet.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8671
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 10:51 |
Langt fra alle film findes digitalt, og f.eks. TDK findes svjv. kun i 35mm og i IMAX til biobrug.
Jeg tror heller ikke at Cohen brødrende roder med digitale udgaver af deres film.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 11:32 |
Et af problemerne mht. implementationen af digital fremvisning i biograferne, er et dilemma mellem hvem der vil kunne spare penge på det, og hvem der vil miste indtjening på det - det er nemlig den samme instans, Nordisk Film! De ville kunne spare store summer i distribution ved at digitalisere alle biograferne, og investeringen i projektorer ville formentligt relativt hurtigt være tjent ind. Problemet er at dén besparelse samtidig ville gøre dem selv overflødige for rigtigt mange små filmselskaber, der i dag ikke har andre muligheder end at gå til Nordisk Film, hvis de vil have deres film i biografen, da det simpelthen er for dyrt at få fabrikeret 35mm versioner af filmene. Hvis filmene kunne distribueres digitalt, ville alle disse små selskaber kunne gå direkte til biograferne i stedet. Derfor gætter jeg på at Nordisk Film helt bevidst ikke ønsker digital fremvisning ind i biograferne før det er strengt nødvendigt. Dengang de investerede i fremviserne i nogle sale, var billetsalget nedadgående, og man havde brug for noget til at trække kunderne tilbage. I dag går salget fint, især af danske film, og så hugger man måske bevidst bremserne i.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 11:58 |
AV Precision skrev:
Et af problemerne mht. implementationen af digital fremvisning i biograferne, er et dilemma mellem hvem der vil kunne spare penge på det, og hvem der vil miste indtjening på det - det er nemlig den samme instans, Nordisk Film! De ville kunne spare store summer i distribution ved at digitalisere alle biograferne, og investeringen i projektorer ville formentligt relativt hurtigt være tjent ind. Problemet er at dén besparelse samtidig ville gøre dem selv overflødige for rigtigt mange små filmselskaber, der i dag ikke har andre muligheder end at gå til Nordisk Film, hvis de vil have deres film i biografen, da det simpelthen er for dyrt at få fabrikeret 35mm versioner af filmene. Hvis filmene kunne distribueres digitalt, ville alle disse små selskaber kunne gå direkte til biograferne i stedet. Derfor gætter jeg på at Nordisk Film helt bevidst ikke ønsker digital fremvisning ind i biograferne før det er strengt nødvendigt. Dengang de investerede i fremviserne i nogle sale, var billetsalget nedadgående, og man havde brug for noget til at trække kunderne tilbage. I dag går salget fint, især af danske film, og så hugger man måske bevidst bremserne i.
|
Hvis det virkelig er sandt, er Nordisk Film ligeså dumme som pladeselskaberne, som også har fornægtet den tekniske udvikling i 10-15 år (f.eks. internettets eksistens). De graver deres egen grav. Biograferne har muligheden for at tilbyde folk en oplevelse som de ikke selv kan skabe derhjemme og slet ikke ved at "downloade noget fra internettet". Det forudsætter selvfølgelig at de gider lette r*ven..
Redigeret af JesperLund - 06-Januar-2009 kl. 12:03
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 12:03 |
Bruce skrev:
The Dark Knight går nu i Imperial og den vises heller ikke i digital, selvom denne film, om nogen, vil kunne drage nytte heraf, eftersom dette er en meget mørk film med mange sorte sekvenser. |
Jeg havde egentlig indtryk af at 35mm stadig havde nogle fordele ved meget mørke sekvenser, men det er muligt at jeg husker forkert.
Anyways, den digitale fremvisning har den store fordel af film"kopien" ikke slides, så filmoplevelsen er den samme hvad enten man ser filmen på den første eller sidste fremvisning.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8671
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 12:06 |
JesperLund skrev:
Jeg havde egentlig indtryk af at 35mm stadig havde nogle fordele ved meget mørke sekvenser, men det er muligt at jeg husker forkert. |
Det er lige netop det der brokkes mest over i denne tråd.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 06-Januar-2009 kl. 12:11 |
lunddal skrev:
JesperLund skrev:
Jeg havde egentlig indtryk af at 35mm stadig havde nogle fordele ved meget mørke sekvenser, men det er muligt at jeg husker forkert.
|
Det er lige netop det der brokkes mest over i denne tråd.  |
Det er jeg med på, men der kan være andre årsager end 35mm vs digital teknologien..
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 07-Januar-2009 kl. 00:58 |
JesperLund skrev:
Hvis det virkelig er sandt, er Nordisk Film ligeså dumme som pladeselskaberne, som også har fornægtet den tekniske udvikling i 10-15 år (f.eks. internettets eksistens). De graver deres egen grav. Biograferne har muligheden for at tilbyde folk en oplevelse som de ikke selv kan skabe derhjemme og slet ikke ved at "downloade noget fra internettet". Det forudsætter selvfølgelig at de gider lette r*ven.. |
Det er min udlægning, ikke kolde facts. Men det er samme problematik som med pladebranchen - man foretager en balancegang mellem kortsigtet og langsigtet indtjening. Og dét er som sådan meget logisk, for overlever man ikke på kort sigt, så bliver der ikke noget langt sigt... Men det kan være frustrerende at se på udefra.
|
 |
Naite22
Bruger
Oprettet: 25-Oktober-2007
Point: 130
|
Sendt: 14-Januar-2009 kl. 13:25 |
SORT-NIVEAU ER OVERVURDERET!!!
Jo vidst er et godt sort niveau dejligt at have, men nogle er lige en tand for "sort-liderlige" og det er frygteligt!... Det vildeste sort-niveau på en projektor/tv matcher bare ikke virkeligheden. Kig udenfor når mørket er faldet på, og så kig på din fladskærm/projektor bagefter!
Jeg holder også af et godt sort-niveau.. Men hvis dette så bare er ok, så sætter jeg LANGT større pris på et lækkert, super skarpt og RENT HD billed!
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
|
Sendt: 14-Januar-2009 kl. 13:49 |
Naite22 skrev:
SORT-NIVEAU ER OVERVURDERET!!! |
Hel uenig i, at sortniveau er overvurderet. Selvfølgelig matcher det ikke virkeligheden endnu, men det betyder ikke, at forskellen ikke er til at få øje på, når diverse produkter sammenlignes, især når dynamisk iris skal stå sin test mod native kontrast. Bram Stokers Dracula er blevet svinet til af mange, for at være alt for mørk. Ganske forståeligt, hvis man ser den på udstyr, som ikke kan vise transferet, som det i sin tid blev skabt. På en projektor, som kan adskille hvide og sorte elementer uden at konvertere det meste til gråtoner, er filmen vidunderlig. Har set scener på Panasonics PT-2000 og PT-3000 model, som SKAL være meget mørke og hvor man kun skal kunne skimte detaljer. Oplevelsen var så forskellig, at stemningen reelt blev ødelagt. Der er tale om, at manglen på god sortniveau gengivelse simpelthen kompromitterer instruktørens vision og det kan ingen filmelskere være tilfreds med. Skarpt og rent HD billed betyder kun noget, hvis instruktørens vision har været at gengive filmen således. Det må være projektorens opgave at gengive billedet så tro mod instruktørens original forlæg som muligt. Kunstig manipulation er = dødssynd.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:14 |
Bruce skrev:
Der er tale om, at manglen på god sortniveau gengivelse simpelthen kompromitterer instruktørens vision og det kan ingen filmelskere være tilfreds med.
|
Det er jeg selvsagt helt enig i, men det får man netop ikke ved at stirre sig blind på én bestemt faktor, det får man ved at filmen gengives tilnærmelsesvist korrekt på alle områder. Det gælder _blandt andet_ sortniveau, men det er bare én blandt mange faktorer. Og i _de fleste_ setups er sort-niveau ikke en begrænsning, når man når et vist niveau - medmindre man som sagt stirrer sig blind på dét. For mens det godt kan ske at du griner ad andre projektorer når du ser Dracula, så griner jeg ad din projektor når jeg ser Moulin Rouge på den.
Jeg er enig i at sort er overvurderet, og grunden til at det får så meget vægt, er at det er meget nemmere at forholde sig til om sort er bedst på den ene eller den anden projektor - dér hvor det er mørkest, er det mest sort. Det er straks sværere at forholde sig til om ansigtsfarver er korrekte på den ene eller på den anden projektor, for det er ikke en ultimativ reference på samme måde som sort. Derfor er sort, lige som opløsning, en faktor der bare er én blandt mange vigtige faktorer, men en faktor der har fået ekstremt meget fokus, af den simple årsag at det er nemt at forstå. Langt de fleste lægger - naturligt nok - mest vægt på de ting de forstår, men de faktorer der er nemme at forstå, er ikke nødvendigvis de vigtigste.
|
 |
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
|
Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:18 |
Naite22 skrev:
SORT-NIVEAU ER OVERVURDERET!!!
Jo vidst er et godt sort niveau dejligt at have, men nogle er lige en tand for "sort-liderlige" og det er frygteligt!... Det vildeste sort-niveau på en projektor/tv matcher bare ikke virkeligheden. Kig udenfor når mørket er faldet på, og så kig på din fladskærm/projektor bagefter!
Jeg holder også af et godt sort-niveau.. Men hvis dette så bare er ok, så sætter jeg LANGT større pris på et lækkert, super skarpt og RENT HD billed! |
Hvorfor ikke tage det hele med.
|
SVP03
|
 |