Dét jeg egentlig ville sige med det var: Måske er sort-niveau så vigtigt for dig, netop fordi din farvegengivelse ikke er perfekt så du kan ikke sidde og mæske dig i hvordan cinematographer'ens farvesætning springer ud af lærredet når du skifter mellem filmene, eller scenerne i filmene.
Ud fra den erfaring jeg har med forskellige præsentationer af såvel gode som dårlige billeder (mest gode
), så vil jeg påstå at hvis jeg viser en W5000 i standard-indstilling frem for 20 mennesker, så vil en del af dem kommentere at sort-niveauet ikke er fantastisk. Men viser jeg den kalibreret (hvilket jeg har gjort flere gange), så er der stort set ingen der kommenterer sort-niveauet, og når de endelig gør, så siger de noget i retning af at sort-niveauet er overraskende godt.
Din sammenligning med Panasonic projektorer er ikke så brugbar i denne sammenhæng, fordi de formentligt har været ringere end din egen på mange andre områder end sort-niveau - eksempelvis ved at have color shift i de mørke områder. Mørkegrå opleves som mere troværdig sort, end mørkeblå - også selv om den mørkeblå teknisk set er mørkere. Jeg oplever tit at folk kommenterer efter en kalibrering, at sort er blevet mere sort - mens det teknisk set er omvendt, sort er blevet lysere, bare mere "ægte" grå. Det er i det hele taget sjovt hvor mange der kommenterer sort-niveauet _før_ de kommenterer farverne, efter en kalibrering - det er jo et meget godt tegn på at sort får alt for meget fokus i forhold til billedets øvrige egenskaber.