recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sortniveau i biografer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSortniveau i biografer

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:22

Dét jeg egentlig ville sige med det var: Måske er sort-niveau så vigtigt for dig, netop fordi din farvegengivelse ikke er perfekt så du kan ikke sidde og mæske dig i hvordan cinematographer'ens farvesætning springer ud af lærredet når du skifter mellem filmene, eller scenerne i filmene.

Ud fra den erfaring jeg har med forskellige præsentationer af såvel gode som dårlige billeder (mest gode ), så vil jeg påstå at hvis jeg viser en W5000 i standard-indstilling frem for 20 mennesker, så vil en del af dem kommentere at sort-niveauet ikke er fantastisk. Men viser jeg den kalibreret (hvilket jeg har gjort flere gange), så er der stort set ingen der kommenterer sort-niveauet, og når de endelig gør, så siger de noget i retning af at sort-niveauet er overraskende godt.

Din sammenligning med Panasonic projektorer er ikke så brugbar i denne sammenhæng, fordi de formentligt har været ringere end din egen på mange andre områder end sort-niveau - eksempelvis ved at have color shift i de mørke områder. Mørkegrå opleves som mere troværdig sort, end mørkeblå - også selv om den mørkeblå teknisk set er mørkere. Jeg oplever tit at folk kommenterer efter en kalibrering, at sort er blevet mere sort - mens det teknisk set er omvendt, sort er blevet lysere, bare mere "ægte" grå. Det  er i det hele taget sjovt hvor mange der kommenterer sort-niveauet _før_ de kommenterer farverne, efter en kalibrering - det er jo et meget godt tegn på at sort får alt for meget fokus i forhold til billedets øvrige egenskaber.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:24

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvorfor ikke tage det hele med.

Det skal man da gøre hvis man kan, men det kan man jo bare ikke i praksis. Nu vil jeg jo ikke sige at du har et dårligt billede, slet ikke - men du har jo netop taget et valg der hedder sort-niveau frem for farvegengivelse, ved at vælge en HD350 frem for f.eks. en Sim2 D60 til samme pris (ja, der kan være andre faktorer også, men dét er trods alt det væsentligste)

Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:27
Nu er det, at jeg lægger stor vægt på sortniveau, jo ikke ensbetydende med, at jeg vurderer andre faktorer lavere. At jeg ejer en JVC'er betyder ikke, at jeg er fundamentalist og hæger omkring den projektors fordele og ser bort fra ulemperne. Det er simpelthen et spørgsmål om at indgå nogle kompromisser indenfor de "forskellige afdelinger", som man selv kan leve med. Man kan ikke få alt!

Det kompromis jeg har indgået omkring farvegengivelse på JVC'eren er for mig ganske spiseligt og jeg kan ved selvsyn og læsning af diverse anmeldelser konkludere, at det ikke er en projektor, som på nogen måde er helt i skoven, når farver skal gengives. Jeg griner ikke ad andres projektorer, jeg prøver blot at belyse, at det er en forskel, som i mine øjne kan være alfa omega for at få den rette stemningsoplevelse af en given film, alt afhængig af filmens art.

Sikkert kan andre nyde Moulin Rouge i dens flotte farver, bedre end undertegnede, men jeg kan så opleve en anden stemning på visse andre film, som andre ikke har mulighed for. Det er et spørgsmål om, hvad der "virker for en" og man må give og tage.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvorfor ikke tage det hele med.

Det skal man da gøre hvis man kan, men det kan man jo bare ikke i praksis. Nu vil jeg jo ikke sige at du har et dårligt billede, slet ikke - men du har jo netop taget et valg der hedder sort-niveau frem for farvegengivelse, ved at vælge en HD350 frem for f.eks. en Sim2 D60 til samme pris (ja, der kan være andre faktorer også, men dét er trods alt det væsentligste)

Nu var det ikke sådan at forstå at min var perfekt, mere en kommentar til at vælge det der passer en selv, med det kompromis man må leve med. Og nej, en DLPer med farvehjul kan jeg ikke holde ud, grundet min bygningsfejl, jeg ser det hele tiden. Men alt i alt meget tilfreds med min 350er også farverne, så det har du klaret fint, med de begrænsninger 350eren har. Nu havde du jo ikke tid til at se Pioneeren tændt samtidig med projektoren, men det kom meget tættere på i farverne.

Nu er vi igen kommet væk fra emnet

Men stadig skuffet over filmen i Imperial i december.
Kigger ekstra godt efter næste gang.

Redigeret af SVP03 - 14-Januar-2009 kl. 14:58
SVP03
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu