|
Spejlrefleks til begynderen |
Besvar | Side <1234 5> |
Forfatter | ||
THMhome
Guld medlem Oprettet: 23-Maj-2008 Sted: Silkeborg, DK Status: Offline Point: 541 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 12:50 | |
Både 450D og 500D er kanon gode huse til prisen. Men du skal være opmærksom på at når du går ud og køber er kit med kamerahus og objektiv, så er det svageste led objektivet (eller fotografen, nu kender jeg dig jo ikke). Så før du får de rigtigt gode billeder som du sikkert forventer når du køber et DSLR (Digitalt spejlrefleks kamera) skal du nok ofre de penge som et godt objektiv koster. Til et 450D eller 500D vil jeg anbefale et EF-s 17-55 IS USM. Det er et kanon godt objektiv der er hurtigt og tegner utroligt skarpt.
Men du kan sagtens starte med det objektiv der følger med kittet og lære at bruge et DSLR. Hvis du skal lære at bruge det så meld dig ind på www.myeos.dk og læs de artikler der er der og lad være med at benytte "AUTO" og "P" indstillingen. Det er nemt at bruge disse indstillinger, men du lærer ikke de muligheder der er i et DSLR.
|
||
M.V.H.
THMhome Samsung UE55ES8005 TVIX M-6600N Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2 |
||
Mofferino
Ny bruger Oprettet: 07-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 14 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 16:37 | |
Tak til jer alle sammen for de glimrende indlæg!
500D er kun små kr.900 dyrere end 450D, hvilket i mine øjne ikke er meget at betale for de ekstra muligheder, der tilsyneladende kommer med en sådan opgradering. Det er i særlig grad muligheden for at optage, som trækker i mig. Jeg har aldrig haft et 500D i hænderne, så jeg daffer ned til den lokale fotomand den snarest kommende fridag. Hvad angår objektiver, så er jeg sikkert ganske fint stillet med et af de objektiver, der følger med kameraet. Man skal trods alt starte et sted, og jeg vil gerne på egen hånd opleve forskellen mellem henholdsvis gode og mindre gode objektiver. Tænk nu om jeg lærte noget ;) Igen, tak for hjælpen. Jeg skal naturligvis nok råbe højt når jeg er blevet lykkelig kamera-ejer! Redigeret af Mofferino - 25-November-2009 kl. 16:38 |
||
THMhome
Guld medlem Oprettet: 23-Maj-2008 Sted: Silkeborg, DK Status: Offline Point: 541 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 18:13 | |
Det er også ganske udemærket at starte med standart objektivet. Det vigtigste er også at lære at bruge kameraet og få de bedste billeder med det udstyr man har. Hvis det så ikke er nok, så må man ud og investere
Man får nemlig ikke gode billeder ved at have et dyrt kamera og dyre objektiver, hvis ikke man kan bruge det. Tvært imod.
Men prøv dig frem og vær åben overfor at prøve hvad andre objektiver kan give dig
|
||
M.V.H.
THMhome Samsung UE55ES8005 TVIX M-6600N Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2 |
||
Mofferino
Sendt: 25-November-2009 kl. 19:25 | |
Har I evt. et par gode råd til, hvor man som helt grøn fotograf, kan lære lidt om kunsten at tage billeder?
Redigeret af Mofferino - 25-November-2009 kl. 19:25 |
||
zemo
Super bruger Oprettet: 07-September-2006 Sted: Århus, Denmark Status: Offline Point: 491 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 23:46 | |
Som nævnt tidligere, prøv:
www.fotostart.dk Der er lidt af hvert Redigeret af zemo - 25-November-2009 kl. 23:46 |
||
/zemo/
|
||
Mofferino
Sendt: 26-November-2009 kl. 00:15 | |
Ah, det er typisk mig. Jeg så slet ikke linket i dit tidligere post. Tak skal du have :) Redigeret af Mofferino - 26-November-2009 kl. 00:51 |
||
klander
Guld medlem Oprettet: 15-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 813 |
Sendt: 26-November-2009 kl. 00:44 | |
Du kunne jo starte her
De har en sektion der hedder kursus, jeg tror der efterhånden er ca små 45 videokursuser.
|
||
Med Venlig Hilsen
Kurt |
||
betho
Super bruger Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
Sendt: 26-November-2009 kl. 09:12 | |
Der er meget snak om Canon i denne tråd. Selv er jeg lykkelig ejer af et Nikon D60. Jeg har også kigget på et Sony i samme kategori (som jeg så har glemt hvad hedder). Valget faldt på Nikon, netop pga. religion, som én tidligere skrev. Men Sonyen var faktisk lige så god.
Mit råd til dig, handler ikke om kamerahus og andet gøjl. Det du skal undgå er en linse på 18-55 mm. Det bedste du kan gøre for dig selv er at få en linse på 18 - 105 (eller derover). Det gør pludselig at du er meget mere alsidig uden at du behøver at skifte linse hele tiden (når du efter en uges brug finder ud af, at du gerne ville kunne zoome ind på ting, der er længere væk) Selv bruger jeg en Nikkor VR 18 - 105 mm. Der kan man tale om kram.
God jagt!
|
||
amorbavian
Guld medlem Oprettet: 19-April-2008 Sted: Sweden Status: Offline Point: 3010 |
Sendt: 26-November-2009 kl. 09:48 | |
Gå efter den dér 18-55mm - den er fin nok til at starte med -
Ja, men saa heller ikke mere. Jeg har ikke haft min 500D i lang tid foer jeg savner et bedre objektiv. Men som flere siger, saa er den fin til prisen, og til en begynder saa man kan laere alle de muligheder, der er i kameraet.
AUTO" og "P" indstillingen
"P" indstillingen er dog rigtig god hvis man ikke har tid til at rode med manuelle indstillinger - hvis man f.eks. er begynder og skal tage et hurtigt billede. Jeg har i hvert fald taget en del fine billeder med det. Men ja, generelt skal man ind og lege med de andre manuelle og halv-manuelle indstillinger, som dog er lettere hvis man saetter sig ind i basis-teori.
Proev ogsaa at google "digital photography school" mht. opstartshjaelp.
Et hurtigt spsm off topic: kan I give et hurtigt raad til en indstilling, naar man bruger continuos shooting paa 500D og skal tage et motiv i hurtig bevaegelse - hvordan faar man bevaegelsen fastforsset saa godt som muligt paa alle billederne?
|
||
BORING! |
||
THMhome
Sendt: 26-November-2009 kl. 10:30 | |
Vi kan godt blive enig om at der er et mere alsidigt objektiv når du har brændvide fra 18 til 105 eller over. Men generelt bliver objektiverne af dårligere kvalitet jo større brændvide spænd du har, medmindre de bliver rigtig dyre. Et lysstærkt objektiv med blænde f/2.8 eller større (tallet efter f/ bliver lavere) bliver fysisk ret stort når du er oppe i brændvider over 50-100mm. Dermed bliver objektivet ret dyrt da det er nogle store og gode "vinduer" der er i objektivet.
Hvis man både skal tage gode billeder med vidvinkel og tele så kommer du ikke ud over at skulle have flere objektiver.
Der er ikke meget ved at have et objektiv med så lille blænde, fordi man hellere vil have stort zoomspænd, at man i dag kun kan tage billeder udenfor fra kl 9 til 16 fordi der ellers ikke er lys nok.
|
||
M.V.H.
||
betho
Super bruger Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
Sendt: 26-November-2009 kl. 10:52 | |
Bare for at være flabet... Men er det sådan det er med et tilsvarende objektiv fra Canon, for så er jeg da glad for jeg bruger Nikon.
Nu er en 18 - 105 mm. hverken en hvidvinkel eller en telelinse. Det er såmænd bare et objektiv der giver lidt mere handle frihed. Der er ingen forskel i kameraets evne til at tage billeder indendøres eller udendøres i forhold til om jeg bruger den 18-55 mm. jeg har liggende eller 18-105 mm. Dermed ikke sagt, at du ikke har ret. Jeg må jo bare konstatere at linserne fra Nikon er i ganske udmærket og optimal kvalitet. Og det er jeg såmænd ganske tilfreds med.
Der hvor jeg ved det gør en forskel er kamerahuset. Min stedfar er fotograf og dybt religiøs, når det kommer til Nikon (også mere end hvad godt er ). Der hvor jeg oplever den store forskel billedmæssigt indendøre er at jo dyre huset er, jo bedre tager den billeder uden blitz indendøre. Hans D3X er helt fænomenalt til indendørs brug (og tungt af H til).
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 26-November-2009 kl. 11:31 | |
Men det der virkelig gir noget på billede kvaliteten er det glas du sætter foran. Så selv om din far har et godt hus, jamen hvis han bruger et dårligt objektiv der ikke er lysstærkt, f.eks med blænde 5,6 og som ikke tegner særligt skarpt, så vil du på mindre hus men med et rigitg godt objektiv med blænde 1,8 stadig kunne få bedre billeder, alene af den grund at du kan kører med mindre ISO.
Nu har objektivet indflydelse på mange ting: Skarphed, kontrast, farvegengivelse og sætter du en Cola bund foran på huset, så får du ikek noget godt ud af det.
|
||
Besvar | Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |